{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.369 visninger | Oprettet:

fibernet bredbånd {{forumTopicSubject}}

Da jeg skulle ha lavet et højbed af belægningssten kom jeg med skovlen i mit fibernet kabel, fik skrabet lidt af metaller af og det orange plastic om i også ned til noget hvidt gummi indeni....

mit spørgsmål,m hvad er der inde i det kabel og er det noget de evt laver ( og kan de bare lappe det der hvor der er sket)?? gratis...

skal siges at nettet stadig virker men tør ikke lave højbedet ovenpå hvis det nu går i stykker lige pludselig...

UP smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fibernet bredbånd
  • #1   12. aug 2012 et det er bestemt ik gratis og få dem ud og tror vidst bare du skal ringe efter dem istedet for bare at håbe smiley

• #2   12. aug 2012 der er ikke nogle regler om hvor langt nede sådan et kabel skal ligge eller?

jamen er det noget som kan lappes eller er der noget som skal graves op?

ville oz ha ringet idag men det var self ude for åbningstid

• #3   12. aug 2012 der skal ligge gult bånd over kablet med teksten "lyslederkabel". Det skal ned i MINIMUM 30 cm under græsgrænsen svarende til ca 35 cm.

Den kappe du har lavet hul på vil tage vand ind og med tinde vil du opleve dit net bliver dårligere og dårligere. Det er en længere forklaring, men tingene nedbrydes hurtigere når indpakningen ikke er intakt. Men hvis jeg var dig ville jeg varme det med hårtørre og komme noget selvvulkaniserende tape omkring såret og så krave det ned igen.

• #4   12. aug 2012 p.s man kan ikke bare lappe det. Det skal klippes over og splidses om og så skal der nye kapper på. Men som jeg beskrev det kan du måske redde fejlen selv.

• #5   12. aug 2012 det er vist blevet skudt ind til huset da de ikke har gravet, det har lagt ca 30 cm under terræn men der var ikke et gult bånd over det.... skal de så dække fejlen?

er det sådan at hvis man har gjort hul på det at enden virker det og ellers virker det ikke eller kan man komme til at ramme lidt så det er dårlig mforbindelse bare... og hvordan ser det ud inde i sådan et fiber kabel?

• #6   12. aug 2012 de kan ikke bare blæse et nyt fiberkabel ind?

• #7   12. aug 2012 Brug noget elektriker tape stramt om, så holder det sgu... Derefter grav lortet ned igen, og du er fri for at betale tusinder af kroner, på at få det splejset

• #8   12. aug 2012 Fiber kabel ville ikke virke, hvis du havde hakket det over, når du har ramt kappen, sker der ikke noget, det er netop det kappen er til for.

De kan sagtens bare skyde et nyt kabel ind.. Men det koster.

I øvrigt, er det ikke deres problem du graver ned i dit eget fiberkabel smiley

• #9   12. aug 2012 ville IKKE anvende "elektriker tape" men som jubidition siger bruge selv vulkaniserende tape da det er meget mere vand tæt.

og da det er fiber. så vil det endte virke eller ikke virke. men vil gøre som jubidition siger og holder det så holder det.. det kan ikke laves og der skal skydes et nyt ind hvis ikke det virker.

• #10   12. aug 2012 Hvis det har skudt det ind er der intet bånd. Og en ny indskydning koster nemt 10.000 kr. Der går 2 mand til indskydning samt maskine hertil. Så jeg vil foreslå dig at sikre at alt vand er ude af kablet inden du kommer tape om. jeg ville bruge selvvulkaniserendetape da elektrikkertape har det med at slippe i klisteret efter et pr år eller 2.

• #11   12. aug 2012 hvad er det for noget tape det der vulkan tape :)? arbejder på byggeplads så hvor skal jeg hen af? elektriker ?

er det det der tape som, NITTO eller hvad ddet hedder?

nej men havde måske ikke ggravet ned i den hvis der havde lagt sådan en bånd over smiley

• #12   12. aug 2012 hov lige en ting mere. Hvis kablet er blevet mere bøjelift hvor du har ramt så sæt et søm på langs. Det sidder der normalt i splidsemufferne når man splidser fiberkablerne sammen (i hvertfald pigtails).

• #14   12. aug 2012 men hvis kan de så godt splice det eller skal der skydes helt nyt ind??

var da så heldig at jeg havde en rulle nitto tape smiley

• #15   12. aug 2012 for mig ser det ud som om jeg er igennem hele jernet og halvvejs inde i noget af det inderste ;( men det virker jo fint...

• #16   12. aug 2012 Netto tape er almindelig isolerbånd, det holder ikke tæt, der skal noget selvvulkaniserende til...

• #17   12. aug 2012 Nitto tape er alm elektriker tape...ring nu bare til fibernet, og få dem ud. Istedet for at lave de halve løsninger...

• #18   12. aug 2012 selve fiberkablet er omringet af en hvid "stof" som er kelvar som beskytter kablet.

men hvis du er i tvivl så tag nogle billeder og så kan vi vudere hvad du skal gøre.

det kan IKKE splejes og et nyt kan nemt koste 10k at få smidt ind.

• #19   12. aug 2012 Dan P: det er jo ikke nogen menneskelig løsning

• #20   12. aug 2012 Fuck man ... det er noget lort da, man kan ikk bare sige at det ikke virker mere uden at gi dem grunden til at den er gal? nu har jeg tapet det hele ind så svært at ta billeder men tror faktisk at jeg er inde ved den kevlar ting...

og gider sku ikk gi 10.000 for det, så er det da nemmer at finde et andet selvskab, men pt virker nettet jo fint endnu

• #21   12. aug 2012 Chris: hvis ny ejer køber det og kablet er ødelagt hæfter du alligevel, og de skal uanset nok finde grunden og give dig regningen, men skaf nu bare noget ordenlig tape, plejer elektrikere at have

• #22   12. aug 2012 har gjoirt det med nitto tape og efter hvad jeg kan se på hjemmesider er det vulkan tape så det skulle være løst nu... men kunne jo ringe og høre dem af hvad det koster at få lavet...

men synes nogen siger at man kan få det splejset, andet ikke... hvad er rigtigt?

• #23   12. aug 2012 De splidser ikke sådan et, og ringer du ved du jo at den er gal

• #24   12. aug 2012 ja det er jo det, men det stopper jo ikke bare lige med at virke så de ved vel at den er gal... måske man skulle prøve og sige det som det er

• #25   12. aug 2012 Selvvulk tape kan fås i biltema til en 50'er eller sådan noget.

• #26   12. aug 2012 tænker mere på hvordan de forbindet det, for den skal vel splejses sammen med et stort kabel længere ude hvor mit kabel fra huset ende og ud igen... skal siges at fra hvor kablet er og ud til vejen på den anden side hvor jeg stækt regner med kablet ligger er der vel 15 m...

skal siges at det ca er 6-8 mdr siden de lagde det ind så er godt nok ked af at jeg ha hakket i det da smiley

• #27   12. aug 2012 jeg arbejder med det hver dag skyder det ind i folks haver og graver og det skal ligge 50 cm i jorden og hvis det er skudt ind sakl det ligge i foringsrør hvor kablet ligger inde i jeg vil mene du bare skal ringe til dem der ejer kablet og spørge hvor langt det skal ligge nede og siger de 50 cm må de stå for regningen selv

• #28   12. aug 2012 det ligger ikke i et foringsrør, det er selve den kabel af metal eller hvad det er , og kan sige at det ligger 33 cm ca under terræn. skal siges at det er ved indkørsel og græsplæne så hvis du måler fra græsplæne så er den ca 15 cm under terræn...

• #29   12. aug 2012 skal siges at det er selvskabet syd energi

• #30   12. aug 2012 jep de steder jeg laver for er enegifyn og tre for og der er det 50 cm og alt hva der graves i jorden er skal ned i 50 cm det er et krav

• #31   12. aug 2012 Hvis det er noget at det kabel der blev skudt ind i slutningen af 90'erne er der ikke forringsrør. Der skød man kabel ind med jernkappe de kabler kan god splidses smiley

• #32   12. aug 2012 det er med jer rundt om, men kan det være at det slet ikke er det kabel jeg har gravet i ? for det er skudt ind for ca 6-8 mdr siden, og det er gul, det er gummi rundt om den metal ting og det ligger ikke i røret... dog mente jeg bare at de var orange...

skal siges at det ikke var muligt med fiber her ude før så kan det kabel være til noget andet?

• #33   12. aug 2012 er du sikker på det ikke er et telefon kabel det gult og der er bly inde i kablet en kappe og så kommer ledningerne

• #34   12. aug 2012 det kunne måske bedre tyde på at det var det... det er en slags bly ja, det er ihvertfald meget blødt og bøjeligt, ovenover blyet er der en slags gummi belægning... kunne da godt ske det var det istedet :)?

• #35   12. aug 2012 skal vi gætte på det er telefonen hehe lyder mere af alt sådan specielt når det er ny skudt ind.

• #36   12. aug 2012 Lyder ikke som et fiberkabel.. Fiberkablerne er nogle små djævle, som ligger i et høj-orange rør.

Og til dem der siger ting med dækbånd osv, på privat grund, dvs. kundens såkaldte stikledning, er der ingen krav om dækbånd, og da slet ikke hvis det er skudt ind, da man ikke kan skyde dækbånd med.

• #37   12. aug 2012 så kan det sku være en skid da... håber jeg sku godt nok, mpske man skulle ud og grave op der hvor stikket er og se om det ligner.... også alt det læsen og skriven for ( måske) ikke en skid..

ja ca max 6 mdr siden

• #38   12. aug 2012 check til tlf kabel, det var vist det kabel... shit man jeg var nervøs smiley

• #39   12. aug 2012 Sheep det skrev jeg nu også at et kabel der er skudt ind ikke kan have dækbånd af samme grund skydes førringsrøret ind jo smiley

• #40   12. aug 2012 mange spare forringsrøret væk, når det er på privat grund...

Men hvis det er gul kabel, er det 99,9% jeres telefon linie, Fiberkabeler havde du ødelagt med en skovl, da det er glas tråde der er leder i de kabler, så der er intet at være nervøs for... Tape det godt ind i noget isoleringsbånd...

• #41   12. aug 2012 Kenneth, hvor skarpt kan du bukke et fiberkabel før det knækker? Bare lige for at lyde nysgerrig...

Hvis man sparer førringsrøret væk er man sgu da en abe... sorry to say so, men det er beskyttelsen hvis man en dag graver med maskine og ned i fiberkablet.

• #42   12. aug 2012 var tlfd kablet... shit jeg blev glas da jeg fandt ud af det, men mente oz at fiber var anderledes men hvem ved hvor mange forskellige slags der fantes jo smiley

• #43   12. aug 2012 Det kan bukkes noget, men tåler ikke stød fra en skovl, hvor man har lavet skade på yderkabel...

Forringsrøret, er ikke til beskyttelse af kablet, men til når montøren kommer og blæser trådene i fiberkablet..

Mange af de entreprenørere der skyder/graver de fiberkabler ind sjusker med det, vi er enige om at det er dårligt, men de fleste steder er det nu sådan, er min erfaring..

• #44   12. aug 2012 GUL = tele
    Sort = antenne
    GRÅ/HVID Eller jern (alt efter alder) = El
    Orange = Fiber

Vand og kloak skulle du ikke komme i nærheden af med dit højbed.. smiley

• #45   12. aug 2012 Kenneth selve fiberen alt efter om det er singlemode eller multimode (og det er med garanti multimode til husstandene stadigvæk) så kan de bukkes omkring en kuglepen uden at knække. Men korrekt de ikke er glad for slag

• #46   12. aug 2012 superb... bruger jo ikke den tlf alligevel smiley

• #47   12. aug 2012 forresten hedder det mig bekendt førringsrør og bruges til at føre kablet igennem smiley deraf navnet. Hvis man skyder uden skal man være sikker på fiberen er ren og det er her 99,9% af alle fiberteknikere går fejl... Og så var det jeg blev sendt ud fordi tabet var alt for stort.

• #48   12. aug 2012 Chris, bare husk det er TDC's ejendom så du har faktisk pligt til at oplyse det.

• #49   12. aug 2012 Ja du har nok ret, men det syntes min Iphone åbenbart ikke.. smiley

Jeg er med mit job nu mest skyld i det oftest ikke fungere smiley , så det lader til du har mere styr på det end jeg..

• #50   12. aug 2012 Jubidition - TDC's ejendom stopper ved skel.. smiley

• #51   12. aug 2012 super, jamen så lader jeg lortet ligge og være istykker, skal sku ikke bruge det alligevel da jeg ikke kan få hurtig bredbånd her ude på landet anyways og tlf, tja det har jeg jo mobil..

Men mange tak for hjælpen smiley

• #52   12. aug 2012 Kenneth, er du sikker? mener nu ret bestemt at det er helt til huset når vi snakker kobber. Men pyt... jeg ville pille tapen af så og lade det ligge som om du aldrig har opdaget det smiley

• #53   13. aug 2012 TDC's "Ejendom" stopper ved MSP = Monopol skille punktet, det kan være en box på ydermuren eller det første stik inde i huset. Alt derefter er dit, og dit ansvar.

Kan også kun finde hvor der står beskrevet ca.50cm i jorderen, men nu er det ikke din fiber du har ramt, så det er jo lige meget, men vis det var skal du ha' lukket det 100% tæt når det ikke ligger dyber pga frost, eller kan du midste din linie til vinter når frosten slår til. Men når nu det kun er din telefon linie ville jeg fjerne tapen, og vis der en dag bliver noget med den fejlmelder du den ved TDC også retter de den på deres regning.

Kan enlig ikke forstå at det ikke skal ligge i samme dybde som resten af kablerne i jorden. (spændings førene kabler) Havde været meget næmmer for alle parter.

• #54   13. aug 2012 Martin, spændingsførende skal da ligge i 50 cm? smiley i gamle dag sagde man 30 cm på det hele smiley men det er som sådan lige meget. Mente faktisk også at det var TDC's helt til huset, men kunne ikke lige finde reglerne omkring det.

• #55   13. aug 2012 Nej ikke rigtigt Mikkel, du skal ligge kablerne i min. 35cm dybde, men alle kabler lagt under 70cm skal ligge i rør eller U-profiler eller anden plade. Kabler i midst 70cm i jorden kan du nøjes med at ligge dækbånd 20cm over.

Skyder man kabel ind kan man jo ikke så godt ligge dækbånd over som der er en der siger længer oppe, og iflg. dvs. hjemme sider fra fiber udbyder skal man vis man vælger grav selv løsningen kun grave et hul på 50cm i dybden, så deres tynde plastik rør må jo være godt nok, til kun at må ligge i min. 35cm. Vil bare sige af det jeg har set af det plastik rør så gå spaden lige igennem første gang man rammer det.
    personligt ligger jeg aldrig noget over frostfri dybde andet det ligger i de store/kraftige rillerør eller jern rør vis det bare lige er til en carport, vis man alligevel har gravet 70 ned tager det 5 min at tag de sidste 20-30 stykker med.

• #56   13. aug 2012 tror ikke på at det er fiber i en dybte af kun 30 cm som du skriver længere oppe smiley da jeg arbejdede med det stads var hullerne mindst 1 meter dybe når vi skød med raketten, lyder for mig mest som noget gammelt telefon kabel, dog lyder det bar lidt underligt med orange kabel til sådan et smiley

• #57   13. aug 2012 Vi vil se billeder, jeg mente at han sagde det var gult, man kan da godt se nu at han skriver orange.

Men skrabet jern af? og orange inden under, hvid gummi. Mon ikke bare det er et af de blykabler. Har aldrig set fiber rør eller kabel med jern omkring. (til husbehov)

Tror du ikke evt. at det bare er en gammel kabel stump der har ligget i jorden?

• #58   13. aug 2012 som crunch skriver : fiber kablerne ligger indeni et hult rør som jeg vil mene er temmelig svære bare sådan lige at kappe over smiley

evt prøv at tjekke om det overhovedet er i brug, fingeren ned i det smiley !

• Snoopy
    VIP
    Snoopy Hjælpe-administrator

Følger: 41 Følgere: 40 Biler: 7 Emner: 480 Svar: 6.640
    #59   16. aug 2012 da vi sku grave til waoo sku vi ned i min. 50cm dybde, med sådan et bredt stort orange bånd, som sku ligge 25cm over kablet mener jeg.

så kablet er lagt forkert

vi trak først sådan et fiberrør, og så kom de senere og trak kablet ind igennem røret.
    og de plastikrør vi lagde går skovlen ikke bare igennem, så skal du satme jokke hårdt smiley

Kommentér på:
fibernet bredbånd

Annonce