{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.760 visninger | Oprettet:

Mickey R
Mickey R
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 22

Udregning af km/l {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har den sidste stykke tid ført et mindre kørselsregnskab, men kan ikke helt gennemskue hvordan jeg skal regne det ud - Hvis jeg da overhovedet kan det..
De tal jeg har noteret er flg.:
Dato
Total km
Pris/l
pris
antal liter

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udregning af km/l
  • #1   16. sep 2012 Total km/antal liter

• #2   16. sep 2012 Du tanker, nulstiller triptælleren, og næste gang du tanker dividerer du antal km med det antal liter du har tanket.

Du kan altså sagtens regne det udfra km og liter i dit regnskab.

• Mickey R
    Mickey R Tilmeldt:
    aug 2012

#3   16. sep 2012 Altså d. 6/9 stod totalkm på 358363 km, og der tankede jeg 19,45 l. D. 7/9 var total km på 358548 km, og tankede 40,32 l. Men jeg har ikke nødvendigvis fyldt tanken op ? Kan jeg så stadig eller?!

• #4   16. sep 2012 facepalm

• Mickey R
    Mickey R Tilmeldt:
    aug 2012

#5   16. sep 2012 Fender - Hvad?!

• #6   16. sep 2012 du skal fylde tanken for at regne det ud

• #7   16. sep 2012 Du kører indtil din tankmåler står præcist på en af stregerne. Så smider du eks 10 liter på og 0-stiller triptælleren. Når du er nede på præcist samme streg igen ser du hvor mange km du har kørt, og så ved du hvor mange km 10 liter rækker til.

Eks 167 km. Så regner du det ud på den måde at du dividerer 167km med dine 10 liter benzin. Dvs 16,7, så kører den 16,7 kml.

Det er ikke 100% præcist fordi det er din tankmåler heller ikke. Men du burde kunne ramme det indenfor noget der er nogenlunde korrekt.

• #8   16. sep 2012 De fleste biler har som regel 2 triptællere.
    Trip A skulle du helst ikke kunne nulstille.
    Og det må være den du omtaler som total kilometer?.

Men hvergang du er inde og tanke.
    Så nulstiller du (trip smiley Og dividere antal kørte kilometer inden du tankede. Med de liter du fylder i tanken... Det altså ikke rocket science :-).

• #9   16. sep 2012 Det du køre er fint...

Du tager Ny total Km (minus) Gammel total Km (divider) liter...
    Vis du vil have km pris, bruger du bare prisen istedet for liter

• #10   16. sep 2012 Hvis du kørte tanken tom på de 19.45 går din bil 9.5 km på en liter benzin.

• #11   16. sep 2012 1. nulstil triptæller
    2.fyld tanken helt op
    3. kør
    4.næste gang du tanker, fylder du tanken helt op
    Dividere kørte antal kilometer, fra triptælleren, med den på fyldte mængde brændstof

• Mickey R
    Mickey R Tilmeldt:
    aug 2012

#12   16. sep 2012 Falco: Trip a&b er vist bare et andet navn smiley

Spar-mig; Virker det også selvom jeg ikke har fyldt tanken?

• Mickey R
    Mickey R Tilmeldt:
    aug 2012

#13   16. sep 2012 Kevin: Det gjorde jeg jo sjovt nok ikke smiley
    Spar-mig: Hvilket liter tal skal jeg bruge? Skal jeg ligge dem sammen?!

• #14   16. sep 2012 Ruben U

det får du aldrig et korrekt udregning på,du kan ikke ramme en streg præcis nok

• Mickey R
    Mickey R Tilmeldt:
    aug 2012

#15   16. sep 2012 Har iøvrigt forstået at jeg kan tanke, nulstille, køre, tanke og dividere - Men de tal jeg har nu, er altså dem jeg har smiley

• #16   16. sep 2012 Præcist som de andre skriver. Tank bilen helt op og kør den helt tør til den går ud. Så kan du regne det 100% præcist ud. Du er godt nok nødt til at gå hjem, eller ringe til falck, og jeg håber ikke det er en Diesel for så skal hele systemet luftes ud på værksted før du kan tanke igen..

• Mickey R
    Mickey R Tilmeldt:
    aug 2012

#17   16. sep 2012 Ruben, det jo nok ikke løsningen haha
    René - Ved godt hvad en facepalm er, var bare mere interreseret i hvorfor?!

• #18   16. sep 2012 Jt! : Nej det er rigtigt men det er nøjagtigt nok. Du kan ikke regne den ud 100% medmindre du gør det rigtig mange gange og dividerer resultatet med antal gange. Den kørsel man nu har er jo aldrig 100% identisk. Måske er alle lyskryds røde (hvilket koster mere benzin) den ene dag, og alle grønne den næste.

Men helt ærligt. Trådstarter, du må sgu da have en idé om det ligger nogenlunde som det skal.

Jeg blev forbløffet over min Mercedes der fandme render en 15-16 stykker literen på motorvej ved 110-20 stykker. Og det er hug á 300km jeg tager fra Brønderslev til Fyn så det er ikke bare fordi jeg har rygvind smiley Det regner man da ud som man kører. Hvis jeg skulle tanke 45 liter for at køre de 300km ville det jo ligesom betyde at den gik meget mindre end den faktisk er opgivet til..

• #19   16. sep 2012 Mickey r - bare 5 l reservedunk med i bagagerummet og så bare kør blande kørsel så kan du regne det ud - hvis den er hel fuld så kør indtil den lige halter første gang - så er du tæt nok på smiley

• Mickey R
    Mickey R Tilmeldt:
    aug 2012

#20   16. sep 2012 Ruben, du har ret.. Men sagen er den at jeg ikke har haft bilen super længe, og derfor gerne vil undersøge lidt hvad den kan.
    Et andet aspekt af sagen er at min mekaniker har fortalt mig at der er hul i udstødningen, og at jeg vil kunne spare benz på at få det lavet.. Noget med en eller anden føler og shoker.. Forstod det sgu ikke rigtig smiley Det skal selfølgelig laves, men syntes bare det kunne være lidt sjovt at vide hvor stor forskellen er smiley

• Mickey R
    Mickey R Tilmeldt:
    aug 2012

#21   16. sep 2012 K O N G E N - Det var sgu ikke helt dumt tænkt smiley

• #22   16. sep 2012 sidst jeg tankede havde fiat'em kørt 17,8Km/L.

Fuld tank - kørt 493Km / 27.7L fuldt tanket = 17.8Km/L

Du skal bare sørge for du har samme udgangspunkt når du laver beregningen. aka fuld tank hver gang. Så dividere du literne du fylder på med antal Km kørt. Brug triptælleren det er nemmest.

• #23   16. sep 2012 Mickey R
    Måske.
    Men hvis du bruger trip B.
    Så det endnu nemmere og regne med... Da den jo så står på nul km.
    Når du køre fra tanken af igen.
    Der er ingen grund til og gøre det sværre for sig selv

• Mickey R
    Mickey R Tilmeldt:
    aug 2012

#24   16. sep 2012 Falco - Ja, men kørselsregnskabet var egentlig lige så meget for at holde styr på økonomien

• #25   16. sep 2012 Det er nok noget med din lambda sensor. Og det er helt rigtigt. Hvis udstødningsgasserne er "blandet" med ren luft tror motorens computer at blandingen er for tynd = den tilsætter automatisk mere benzin i blandingen og ændrer tænding osv så motoren faktisk går ad H til ... smiley

Det du får ud af det er at motoren sodes til indvendigt og går endnu dårligere.

Jeg ville stoppe forsøget, selvom det lyder spændende, og se at få skidtet lavet før du skal købe dyserens, indvendig motorrens, nye tændrør og alt muligt for at få den til at gå ordentligt igen smiley

• #26   16. sep 2012 Km/l det ER regnstykket !

Ruben hold fast det er upræcist det der

• #27   16. sep 2012 Ja hvorfor skulle man ellers regne på det?

• #28   16. sep 2012 evt Tank bilen helt op, kør 100KM, tank så igen, og tag de liter dividere med kørte kilometer via trip? smiley

• Mickey R
    Mickey R Tilmeldt:
    aug 2012

#29   16. sep 2012 Ruben - Du har lige præcis ret smiley Det var det han sagde smiley Skal også have det lavet inden længe - Der er simpelthen bare nødt til at komme nogen penge på kontoen først..

• #30   16. sep 2012 Jo flere km, jo mere præcis bliver beregningen. Jeg ville gøre sådan her:

1. Fyld tanken HELT op. Nu har du så en fuld tank til din test.

2. Nulstil triptæller.

3. Kør indtil tanken er ved at være tom.

4. Fyld HELT op igen.

5. Tag dit antal kørte km fra triptælleren, og divider det med de antal liter du tankede i punkt 4.

Du kan også føre regnskab med det over en længere periode, så får du jo et mere præcist resultat. Du kan købe en bestemt bog til formålet på diverse tankstationer. Ved at Statoil har en de kun tager 5 kroner for.

• #31   16. sep 2012 Vi gør det vi tænker til tanken selv slår fra derefter kører vi bare næste gang tænker vi til den slår fra igen så tager vi km og dividere med antal liter så passer det ca hver gang

• #32   16. sep 2012 Hvis du har ført renskab over længere tid, så tager du kilometer tallet fra din første tankning og trækker fra kilomter tallet ved din sidste tankning, så ved du hvor langt du har kørt ialt. Så regner du sammen hvor mange liter du har fyldt på, men den allerførste tankning skal du ikke regne med. Så dividerer du de total kørte km, med det antal liter du finder frem til at have kørt, og så har gennemsnit km. pr. liter

• #33   16. sep 2012 Fyld bilen helt op, nulstil triptæller og kør lortet HELT tør!
    Så ved du præcis hvor langt det rækker! smiley

Evt en 5 liters i bagagerummet så du kan nå på tanken bagefter smiley

• #34   16. sep 2012 Plejer at tanke til håndtaget slå fra. kør kør og når jeg så tanker igen tager jeg samme stander og fylder til håndtaget slår fra.
    Det er ok præcis.

• #35   16. sep 2012 Du skal da have dine skolepenge tilbage hvis du ikke kan finde ud af at regne det ud. smiley

Men ja, nulstil ved tankning og fyld helt op hver gang.

• #36   16. sep 2012 Den behøves ikke at køres tør for at regne km/l ud. Bare fyld tanken hel op, nulstil triptælleren og kør. Når du så engang tanker igen, så fylder du tanken helt op igen. Lad os sige du har kørt 250 km og har tanket 20l for at fylde tanken op. Så dividerer du bare 250 med 20 = 12,5 km/l.

• #37   16. sep 2012 Alt over 10 km pr liter er kedeligt.

• #38   16. sep 2012 jeg er os ligeglad hvor langt den kører el hvad benzin koster jeg tanker altid kun for 100 kr

Kommentér på:
Udregning af km/l

Annonce