{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.925 visninger | Oprettet:

Moms på gulpladebil {{forumTopicSubject}}

Har kig på en VW transporter som sælges eksl. moms. Sælger skriver at der skal indbetales moms før man må bruge den privat. Bilen er fra 1996 og mit spørgsmål er, om der skal betales moms af ny-prisen, brugt-prisen eller måske af et hel tredje beløb.
håber der er nogle der kan hjælpe. På forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Moms på gulpladebil
  • #1   14. okt 2012 Der skal betales moms af salgsprisen.

Grunden til han vil sælge uden moms (engros), er fordi han så slipper for at overholde garantiforpligtelser.

Det er nødt til at være en CVR nummer der køber den og sælger den videre til dig, så find en kammerat med et CVR nummer eller opret et selv.

• #3   14. okt 2012 Sajmon: du er helt forkert på den, mht garanti, det har intet med moms på selve køretøjet og gøre, men istedet om der handles mellem moms registrerede.

• #4   14. okt 2012 brian skat scorer sgu ikke lige 5 %, der er 25% moms i danmark lige meget om du køber eller sælger, men når du trækker moms fra er det rigtigt at man bruger 20%, men det giver samme monsbelæb, ellers er det jo lige pludselig firmaerne der scorer %

• #5   14. okt 2012 Nej, Brian, SKAT scorer ikke noget:-)

Når man lægger moms til, lægger man 25 % til. Men skal man trække momsen ud af et beløb, udgør momsen jo en femtedel af beløbet (de 100 % plus de 25 %, altså fem bunker), og så trækker man 1/5 fra beløbet, som jo er 20 %

• #6   14. okt 2012 Brian S - Der er vist noget du HELT har misforstået.

For det første: Sælges bilen uden moms, er det lig med engros salg - som frigiver alle forpligtelser med hensyn til reklamation og garanti. Det virker meget som om det er tilfældet med den her bil som tråden handler om.
    Ham der har bilen til salg NU, vil kun sælge til et andet firma, som så er nødt til at sælge den videre til Sebastian og afregne moms med skat.dk - og det er 25% af beløbet.

For det andet: Moms er ALTID 25%. Grunden til man siger købsmoms udgør 20% af beløbet, er at man regner bagud.
    100 kroner (salgspris) + 25% er 125 kroner ialt.
    Men har man 125 kroner, skal man kun trække 20% fra for at komme retur til de 100 kroner. Det er fuldstændig basal matematik.
    Og det er noget VÆRRE SLUDDER at man skal trække det ud af køretøjet - det kan du jo ikke hvis ikke du betaler moms når du køber køretøjet.

Allan Ø - Det er det jeg siger. Når sælger skriver "sælges uden moms" er det det samme som at sige den KUN sælges engros (til et andet firma) - som SÅ gør at garantiforpligtelser bortfalder.

• #7   14. okt 2012 "sælges uden moms" er ikke det samme som engros, overhovedet!!!

• #8   14. okt 2012 En privat mand kan sagtens køber en bil +moms, men så skal sælger bare indbetale momsen.

• #9   14. okt 2012 "Sælges uden moms" er i 99% af tilfældene det samme som engros - KUN til et andet firma.

• #10   14. okt 2012 Allan Ø - Du har så heller ikke fattet noget af bilhandel, kan jeg se. I det sekund sælger, som er et firma, indbetaler moms på en solgt bil - så ER den solgt MED forpligtelser.

Man kan selvfølgelig lave en gentlemans agreement om det modsatte, men køber kan altid komme tilbage og trække firmaet i retten med købeloven i hånden. Alt det med at sælge bilen osv, vil fremgå af firmaets regnskab - så man kan ikke slippe udenom det.

Det slipper man for ved at sælge uden moms, men så er det NØDT til at være engros - dvs til et andet CVR nummer.

• #11   14. okt 2012 Nej. Skal da lige hører om du også mener at det gælder personbiler?

• Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 334
    #12   14. okt 2012 Brian please sig du lavede sjov med SKATS "hemmelige" fidus?
    lol

• #13   14. okt 2012 Allan Ø - Det er gulpladebiler vi snakker om her i tråden.

• #14   14. okt 2012 ALT hvad man sælger engros, er udenfor købelovens rammer - og garanti / reklamationsforpligtelser skal forhandles de to firmaer imellem.

Det er sgu da ikke noget nyt...

• #15   14. okt 2012 Rune: Engros salg er mellem 2 momsregistrerede.

• #16   14. okt 2012 Der er noget med når en bil plus moms når en hvis alder har den afskrevet sig selv moms mæssigt en ring til skat de fortæller det da uden moms har intet med garanti at gøre det et kun engros handel og handler cvr folk mellem hinanden er der ingen garanti imellem

• #17   14. okt 2012 Argh...

thomas c - Hvis firmaet har VALGT at afskrive bilen, skal de bare betale skat af de penge de sælger bilen for - og afregne momsen med skat.dk.

Lad nu være med at blande alting sammen.

• #18   14. okt 2012 Skrev os det noget med men skrev os ring til skat så der ik sidder en flok som os og snakker om en masse

• #19   14. okt 2012 Hold da op det er fantastisk med al den respons! Lige et uddybende spørgsmål. Hvis han godt vil sælge til mig som privat person, skal jeg så betale ham prisen +moms eller kun den pris (ekskl. moms) og så skal jeg ordne momsen med SKAT for at måtte kører i den privat?

• #20   14. okt 2012 Du skal betale prisen + moms - og HAN skal indberette moms til skat.

• #21   14. okt 2012 Fair nok. Tak for hjælpen! Så vil jeg prøve at ringe til sælger.

Kommentér på:
Moms på gulpladebil

Annonce