{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.021 visninger | Oprettet:

LED bånd canbus {{forumTopicSubject}}

Jeg er igang med at smide noget LED bånd i bagagerummet og vil kører det over stikket til den nuværende lampe der er bag i, med en w5w pærer.

Problemet er så bilen har canbus, og når jeg så sætter det til lyser det konstant når bilen er slukket, bare med svagt lys.
Vil have det sådan så det tænder når bagagerummet åbnes.

Umidbart så vil jeg mene den eneste løsning er montere en modstand imellem båndet og stikket. I så fald hvor stor skal den være?
Båndet har et Forbrug pr. meter: 4,2 Watt ~ 350mA

Håber i kan hjælpe.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  LED bånd canbus
  • #1   29. nov 2012 Hvordan slipper man af med den ellers. Bare havde samme problem med nummerpladelys i noget led så måtte droppe dem og vil så bestille nogle med canbus

Skal lige siges det er en pug 207 (lorte el!)

Men hvor stor modstand?

• #2   29. nov 2012 Okay. Så må jeg tjekke stel forbindelserne. Men ja man kan få nogle med indbygget modstand. Men skal bruge noget modstand til det der LED bånd så det kan monteres. Det bare hvor stor den skal være?

• #3   29. nov 2012 Daniel L:
    Du skal bare op og have samme forbrug, så er der ingen problemer..
    Desuden så bruger det ikk strøm så hvorfor pive over det? smiley

Har selv en 207er og kender til problemet.. Bare vær glad for at bilen ikke tuder over at en pære er sprunget..

Ellers så smid et relæ på så har du ikk problemer?

Husk bilen har ikk lorte el.. Sådan er alle nye biler.. handler om at være klog smiley

• #4   29. nov 2012 Emre.

Synes bare tit franske biler laver noget problem med el smiley
    Men ja generalt er der et problem med nye biler, alt for meget el i forhold til gamle biler.

Altså de udvendige pærer brokker den sig over' men vist ikke de indvendige..

Den må da bruge lidt strøm når de lyser selv om bilen er slukket?
    Hvordan regner jeg ud hvor stor modstanden skal være så det er det samme?

• #5   29. nov 2012 Daniel L:
    Problemer med el?
    Jeg har sku lavet alt muligt crap til min uden der skete noget.. Ting man ikke kunne gøre i en vw fordi dens system er meget mere låst.. Så vær glad fordi du har en 207 smiley

Ok.. Min har nemlig ikk pærekontrol.. Hvilken 207 har du? år og model..

Nej de bruger ikk strøm af at de står tændt så bare rolig..
    Det er canbus systemet som tjekker efter pære der er sprunget.. derfor er der en konstant lav spænding igennem når bilpcen er tændt.. Sådan er det i ALLE biler med canbus smiley

Når bilen har holdt stille i mener det er 5-10min så slukker dette system og så lyser de ikke..

Grunden til du ikk kan se dem lyse med en normal pære, er fordi den reagere ikke ved så lav spænding.. smiley Men bare rolig.. Det spilder ikk din strøm smiley

Vil skyde på du skal bruge en 190ohm modstand.. FORDI
    Bilens lygter får 12.3 volt
    Du skal op på et forbrug på 5w ialt hvis du altså har en meter på.. Dermed mangler du 0.8w

Så din amp igennem modstanden bliver 0.8W/12.3v => ca 0.65A

Og så til sidst finder ud ud af at modstanden er 12.3v/0.65A => ca 190ohm

Du kan rode med det her smiley
    http://www.ohmslawcalculator.com/ohms_law_calculator.php

Men igen det er fordi jeg regner med du bruger 1 meter af det der juletræs lys smiley
    Hvis du bruger mindre bliver det anderledes

• #6   29. nov 2012 Rune K:
    Kommer da helt an på hvilken led du smider i? smiley
    Har nogle 35W led'er liggende her hjemme.. Ja 35W.. Og ja som du nok regner med så lyser de hele verden op smiley haha Meeeeeen ja normale leder bruger meget lidt ja smiley

• #7   29. nov 2012 Så dårlig stel? Har samme problem med at min ombyggede loftlampe også lyser meget lidt når den burde være slukket smiley

• #8   29. nov 2012 Bjørn:
    Det er ikk dårlig stel nej

• #9   30. nov 2012 Emre

Det er en 207 1,6 hdi fra december 06. Men tror det er noget ekstra udstyr at der er pærekontrol evt.

Men mange tak for det gode svar! Det skal helt sikkert nok hjælpe mig lidt. smiley

35w led? Det lyder pænt voldsomt!!!

• #10   30. nov 2012 Det vil sige at med et bånd på en halv meter vil det være

2,9W/12,3V => 0,236A

12,3V/0,236A => 52 ohm

• #11   30. nov 2012 Daniel L:
    Ahh mener faktisk det kun er 06erne der har det så det kan godt give lidt mening smiley Hvordan kommer det så frem på din? Står det på infoskærmen?
    Kan tjekke om jeg kan få det aktiveret til min smiley

Ja den på 35W er ekstrem kraftig.. Men er også en del af mit projekt erstat xenon lys så det er lidt derfor smiley

Ja det skulle meget gerne passe smiley

Husk at tage en lidt kraftig modstand.. Der er 2 ting man skal kigge på når man køber sådan en fætter..
    1 så skal modstanden passe..
    2 så skal den watt du får afsat i modstanden passe med noget den kan holde til..
    og du finder dens watt forbrug ved at sige

Altså 2,9W.. smiley

Fx noget alla det her skulle holde smiley
    http://www.ebay.com/itm/Ceramic-Tube-5W-50-Ohm-Wire-Wound-Resistor-50-Watt-50R-x10pcs-/390496577176?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5aeb68e698

Lige med varme, ved jeg desværre ikk hvor varme de vil blive..
    Men det du kan gøre er jo at bygge det og så sætte det til ved batteriet i fx 1 times tid og så mærke efter om der kommer brandfare ud af det eller ej smiley

• #12   30. nov 2012 Okay super! Mange tak smiley

Ja den kommer med en fejlbesked oppe i displayet.. Sidelamp faulty, Foglamp faulty osv... Hvor den skriver hvad der er gået. Lige ledes hvis der bliver sat anhænger på og der så er fejl kan den også sige det.

Har bare det indtryk et problem eller faktisk to. 06 modellen har den sygdom at ESP styreenheden kan melde fejl og det gør den på min og så slår esp fra. En fejl den så ikke har lavet i et måned (tror det kan være vejret) men det vist en dyr omgang, og så plejer den også at melde fejl med antipolution og det kommer også efter vind og vejr :S

Men de må da blænde noget sådan nogle 35W led?

• #13   30. nov 2012 Du har sådan en skærm ikk??
    http://i887.photobucket.com/albums/ac72/leighcocker2/photo.jpg

Ja 06erne havde lidt med esp boksen.. Men ser ud til at der ikk sker noget med så mange af dem.. Og hvis der gør er det jo bare om at høre folk her inde..

Dele er jo til at skaffe brugt efterhånden så det kan laves billigt smiley

Antipolution fejlen har jeg haft.. Den kan dog være ret forskellig..
    I 207 RC 1.6T ser det ud til det er en forskudning ved krumtappen.. Det er ret nedern... På min var det kun en magnet ventil som regulerer luften der failede..
    Ellers har der ikk været noget.. Jo en defekt termostat smiley

Tjaa de blænder ikk når de er bag en DE linse smiley

Kommentér på:
LED bånd canbus

Annonce