9.730 visninger
|
Oprettet:
Erfaring med Skoda SuperB {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Vi har gået og kigget lidt på at købe en Skoda SuperB stationcar brugt. Kan se at der efterhånden er en del til salg der har gået mellem 200.000-300.000 kilometer til en rimelige penge.
Men er der nogle der har erfaringer med disse? Jeg tænker om der er noget man skal være særligt opmærksom på? Hvad med sliddele, hvad bør være skiftet? Nogle andre særlige ting man skal være opmærksom på ved køb af en frikørt taxa?
Håber på lidt input.
Mvh Klaus
mar 2007
Følger: 145 Følgere: 120 Biler: 12 Emner: 257 Svar: 7.240
mar 2008
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 10 Emner: 279 Svar: 974
mar 2007
Følger: 145 Følgere: 120 Biler: 12 Emner: 257 Svar: 7.240
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 62 Biler: 3 Svar: 4.059
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 39 Svar: 551
og hvad med en frikørt taxa ? lad os sige de 300.000 km er kørt af samme mand ville bilen ikke reagere på ændret kørestil evt. ?
mar 2007
Følger: 145 Følgere: 120 Biler: 12 Emner: 257 Svar: 7.240
mar 2008
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 10 Emner: 279 Svar: 974
okt 2006
Følger: 34 Følgere: 38 Biler: 8 Emner: 50 Svar: 1.054
mar 2008
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 10 Emner: 279 Svar: 974
okt 2006
Følger: 34 Følgere: 38 Biler: 8 Emner: 50 Svar: 1.054
aug 2009
Følgere: 1 Emner: 71 Svar: 934
Men er det derimod en landtaxa, som kører meget lange ture (og evt midttrafik kørsel) så er de oftest behandlet noget bedre.
Er det en chauffør bil, som har haft 62 chauffører på de 2½ år, eller er det en vognmandsbil som kun har haft vognmanden og måske en 2-3 afløser chauffører har det også noget at sige.
Omkring 300-320k bør de få skiftet gearkasse, selv med fuld service og olieskifte på dem hver 60k som er foreskrevet, holder en DGS ikke til mere end ca 300k, før den er slidt, og så kommer defekterne på den derefter.
mht. dem der skriver 2.5 TDI V6, så er der godt nok ikke mange tilbage af dem, grundet at en taxa skal være energiklasse B, hvilket en v6 tdi ikke ligefrem er.
Selve km tallet er der dog ikke noget at være bange for, mange taxaer kører snildt 4-500.000km før de bliver skiftet (grundet de nye afgiftsregler for taxa) så længe der er lavet service på den, og diverse der har været defekt er blevet lavet så hurtigt som muligt efter defekten er opstået.
Og Super'b er en kanon bil at køre i, det eneste minus jeg har til den, er at den er for lav i indstigningen, men det er næsten alle "alm" stationcars nu om dage.
jan 2013
Følger: 1 Svar: 1
Jeg er vognmand og sælger mine frikørte taxier enten til forhandler eller til private. Sker det til private baseres det på et værkstedsbesøg eller en FDM attest så det må være min opfordring til dig, at du får sådan en på den bil du vil købe.
Jeg har selv adskillige af disse store komfortable biler og mine erfaringer med Skoda Superb er fortrinlige Det kan siges kort, der er ikke noget, at være bange for og sker der noget er reperationsprisen til, at overkomme. Naturligvis kan alt gå i stykker hvis uheldet er ude, men det handler om, at passe på tingene og servicerer dem og køber du den som frikørt taxa efter 250.000 km har du meget bil til få penge og i mange år
Drifts sikkerhed:
Bilen starter hver gang, den kan holde til, at køre som taxi, den er billig i drift og reservedele så en god bil, at køre i.
komfort:
Som familiebil er den stor og rummelig med plads til fuld bagage på ferien og er du 200cm høj er der også plads til dig på bagsædet med rimelig benplads.
driftsøkonomi
Drifts økonomi er svært at sige noget om, for det kommer an på hvor meget du får lavet når du får lavet bil, men er udgangspunktet, at den skal være 102% i orden ville jeg mene det i snit ville koste dig 0,10- 0,15 kr. pr km - det dækker både service og dæk med mindre du vil køre på 18 eller 19tommer fælge og så ryger noget af komforten i en superb. Brændstof og forsikringer er IKKE inkluderet.
Gearkassen:
Kan sagtens holde til det antal km som en taxi skal køre inden den er frikørt ! Jeg har to (de kører dog ikke som taxi) der har fået renoveret, IKKE skiftet, gearkasse, men det skete ved henholdsvis 450.000 km (.!.) og 482.000 km. En renoveret gearkasse kostede mig kr. 18.000, - en ny gearkasse koster vel ca. 50.000 + montering. Det handler om, at der bliver skiftet DSG olie på den til rette tid så lever den fint og kan holde til at køre som taxi.
Jeg har ikke hørt om, at der skulle være et generelt problem med gearkassen i Skoda Superb så bliver du præsenteret for en frikørt der har fået skiftet gearkasse inden for de 250.000km så er mit udgangspunkt, at enten er service og DSG olie ikke overholdt til tiden og så kan det være udgangspunkt for, at den heller ikke er serviceret ordenligt til tiden på andre ting ELLER at bilen er kørt vanvittig hårdt så det er kørselsmønsteret der har ødelagt gearkassen (.!.) I begge tilfælde ville jeg finden anden bil
Rust:
Den ruster ikke på kort tid som det er set med enkelte andre mærker af biler.
Tandrem
skal skiftes ved 180.000 km - så den skal være skiftet når du køber en frikørt skoda superb ved 250.000 (tjek evt. på mærket hvornår det er sket, det sidder i motorrummet og så kan du se om det er sket rettidigt)
Km tallet:
Der var en der nævnte, at de sagtens kan holde til, at køre 4-500.000 km inden de bliver skiftet..... og JA, det kan de sagtens hvis de bliver passet og plejet. Det handler om, hvordan man behandler sin bil og nogle er bedre til det end andre
hvis du køber frikørt taxi uden om forhandler så få lavet en FDM attest eller få den kørt i gennem ved et aut. skoda værksted så ved du og vognmand hvad der evt. skal gøres og så kan I handle ud fra det. Du kan enten få vognmanden til, at få det lavet for det vil som regel være billigere for ham end for dig eller der kan måske gives et nedslag.
(min) konklusion
Ved køb af en Skoda Superb har du altså bil de næste 200.000 km og formentlig uden større reperationer.
Godt Nytår
mar 2008
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 10 Emner: 279 Svar: 974
Tak for meget detaljeret svar. Rart med noget helt konkret info
Erfaring med Skoda SuperB