6.571 visninger
|
Oprettet:
13 tommer foran, 14 tommer bagpå. {{forumTopicSubject}}
Kan man kører med 175-70-13 foran, og 185-60-14 tommer bagpå på en golf 3? eller skal man bytte om.
og er det kun på hver aksel begge hjul skal ha samme størrels
nov 2005
Følger: 88 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 208 Svar: 4.745
jan 2009
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 6 Emner: 119 Svar: 562
jan 2009
Følger: 157 Følgere: 157 Biler: 9 Emner: 195 Svar: 510
jan 2004
Følger: 93 Følgere: 89 Biler: 7 Emner: 227 Svar: 3.487
den går ikke til syn, men ude på vejene får du ingen skideballe for det, så bare smid dem på
jan 2009
Følger: 157 Følgere: 157 Biler: 9 Emner: 195 Svar: 510
jan 2012
Følger: 29 Følgere: 31 Biler: 5 Emner: 4 Svar: 548
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.762
Det din bil skal opfylde er..
1: Dine fælge skal være lige brede med mindre andet er opgivet i typegodkendelsen..
2: Dine dæks sporvide SKAL være ens..
Altså så længde dækkene er lige brede ved mønsteret er det lige gyldigt om den ene er 10" og den anden er 17".. Det er sådan reglerne er
jan 2009
Følger: 157 Følgere: 157 Biler: 9 Emner: 195 Svar: 510
jan 2012
Følger: 29 Følgere: 31 Biler: 5 Emner: 4 Svar: 548
jun 2005
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 134 Svar: 366
jan 2009
Følger: 157 Følgere: 157 Biler: 9 Emner: 195 Svar: 510
okt 2008
Følger: 32 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 138
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.688
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.078
så er der ingen problem i og køre med det
rulle diameter på 175/75- 13 er 180.7 cm
rulle diameter på 185/60-14 er 181.46cm
forskellen er 0.76 cm, som abs´en nok ikke registrer,
men er der plads til 13" foran for bremserne
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
aug 2009
Følger: 25 Følgere: 36 Biler: 9 Emner: 66 Svar: 531
Over 3500kg tilladt totalvægt er der krav om at hjul på samme aksel er af samme dimension og type..
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
Personbil M1
"(5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset
fra dæk til midlertidig brug."
Læs evt mere i stk 8.02 (side 121 og frem).
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k%C3%B8ret%C3%B8jer/~/media/B57699F6D29743B9A3713FE30730D422.ashx
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
8.02.021 Personbil M1
(1) Personbil M1 skal - uanset den tilladte totalvægt - være forsynet med dæk med
en mønsterdybde på mindst 1,6 mm.
(2) Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul.
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
"6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
a) opbygning:
- radialdæk
- diagonaldæk
b) anvendelseskategori:
- almindeligt dæk (uden M+S-mærkning)
- terræn- og vinterdæk (med M+S-mærkning)
- dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul)."
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
Det er muiligt, men nu er det altså ikke mig der laver reglerne.
Jeg fortæller bare at det er lovligt, og det står jeg fast ved. Læs hele afsnittet om dæk i detailforeskrifter for køretøjer ffs, i stedet for bare bider
Der er pænt mange biler der kommer fra fabrikken med forskellige dæk fra for- til bagenden, og det er selvfølgelig ikke ulovligt.
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
Loven siger at der max må være 5% forskel fra det originale mpl, eller 3% hvis der er esp på.
Det link længere oppe, det er det eneste politiet og synshallerne har at rette sig efter.
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
Det er også noget vrøvl at dækkene skal være parvis samme mærke. Du må køre med 4 forskellige dækmærker, bare de parvis har samme størrelse og type.
Du må jo vælge hvad du tror mest på, et dækfirma der er drevet af privatpersoner, eller detailforeskrifter der er lavet af frafikstyrelsen.
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
Og nej, jeg mener esp. Har bilen blot abs, må dækkene stadig afvige 5% fra originalstørrelsen.
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
Jeg må indrømme at jeg er blevet i tvivl mht abs/esp. Men jeg kan huske tilbage i min spæde læretid, der fik vi at vide at de 3% var når der er esp på bilen, men det kan jo være de oplysninger er forkerte
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
Elektronisk stabilitetsprogram, forkortet ESP (fra eng. Electronic Stability Program) er et sikkerhedssystem, der ved hjælp af bremserne kan holde bilen på den kurs, som føreren tilstræber, eller som kan forhindre, at køretøjet vælter eller skrider ud. ESP blev introduceret i slutningen af 1990'erne, men er endnu ikke standard i alle biler. ESP blev produceret og opfundet af Mercedes-Benz eftersom deres nye bil i A-klassen væltede ved cermonien da bilen skulle vises frem for første gang.
I Danmark regnes det som et sikkerhedsudstyr, der giver fradrag ved beregning af registreringsafgiften.
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.078
da han var punkteret,
og ikke havde hjul, der lige passede til,
så er det da bedre at køre med det han nu skriver, om det så er lovligt eller ej, er en anden sag,
syntes folk, skal læse hvad han skriver.
og med hensyn til de 3 & 5% forskel,så er det fordi, hvis man har større forskel,
så vil abs og esp osv, lave fejl, da der vil være for store forskel i hvor hurtig hjulene drejer rundt,
det problem, er der med damens vectra, da den ene abs ring er godt rusten,
så få man samme fejl
OG JO HAN KAN SAGTENS KØRE MED DET SOM RESERVEHJUL,
IND TIL HAN FÅ STYR PÅ DE ANDRE
13 tommer foran, 14 tommer bagpå.