{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  13 tommer foran, 14 tommer bagpå.
  • #1   24. dec 2012 bilen skal vidst være godkendt til at køre med forskellig str. fælge på akslerne, det er en Golf 3 så vidt jeg ved ikke!

  • #2   24. dec 2012 selvfølgelig kan man det. det såt da helllere ikk skrevet nogen steder at en e36 må kører med 17" foran og 18" bag på

  • #4   24. dec 2012 det er kun fordi jeg står og skal til bornholm imorgen tidlig, og er punkteret på det ene bagdæk, så det midlertidig løsning indtil der nogen mekaniker der har åbent

  • #5   24. dec 2012 der sker intet ved og køre med det, havde selv 17" foran og 18" bagpå en hel sommer på min silvia.
    den går ikke til syn, men ude på vejene får du ingen skideballe for det, så bare smid dem på smiley


  • #6   24. dec 2012 okay. helt iorden, tager chancen

  • #7   25. dec 2012 Der kan ikke sidde 13 tommer foran, de går på kaliberen smiley

  • #8   25. dec 2012 Størrelsen af fælgen er der intet om i loven..

    Det din bil skal opfylde er..

    1: Dine fælge skal være lige brede med mindre andet er opgivet i typegodkendelsen..
    2: Dine dæks sporvide SKAL være ens..

    Altså så længde dækkene er lige brede ved mønsteret er det lige gyldigt om den ene er 10" og den anden er 17".. Det er sådan reglerne er smiley


  • #9   25. dec 2012 Kan man ikke have 13 tommer på en golf 3 foran. så det da sjovt jeg kører rundt med det nu

  • #10   25. dec 2012 Der kan da ihvertfald ikke på min. Kan være der er forskel på om det er stål eller alu måske.

  • #11   25. dec 2012 Det er også en god ide at undersøge om der er stor højdeforskel på hjulene (diameteren) Hvis dette er tilfældet risikerer du ABS fejl

  • #12   25. dec 2012 der er ikke abs på min

  • #13   25. dec 2012 Du kan køre med par vis ens hjul størrelse. Dæktype (radialdæk eller diagonaldæk) skal være ens. Dæk størrelse skal være ens. Stadig parvis for / bag. Dvs om det er Michelin i venstre og goodyear i højre er ligemeget. Bare de begge er f.eks 185/70/14. Det samme gælder i for.lovmæssigt skal de også hedde 14 tommer.... Jeg er ikke 100% sikker. Men faktum er. Du kan sagtens køre med det, og de har mere travlt med spritchauffører imorgen, end folks bilers hjul. Mon ikk? Håber du kan bruge svaret til lidt!


  • #14   25. dec 2012 Jo, det er parvis. Du må køre med 13" for og 18" bag, bare rullediameteren er den samme.

  • #15   25. dec 2012 der kan være forskel fra model til model om en golf 3 kan køre med 13"...har noget med kalibrene at gøre...

  • #16   25. dec 2012 der er en lille forskel på rulle diameteren, men hvis din abs ikke registrere det som en fejl,
    så er der ingen problem i og køre med det

    rulle diameter på 175/75- 13 er 180.7 cm
    rulle diameter på 185/60-14 er 181.46cm
    forskellen er 0.76 cm, som abs´en nok ikke registrer,

    men er der plads til 13" foran for bremserne


  • #17   25. dec 2012 Der er flere forskellige størrelser bremser til sådan en, så det kommer an på hvad den specifikke bil kører med.

  • #18   25. dec 2012 På biler under 3500kg tilladt totalvægt er der krav om at alle hjul på alle aksler er af samme dimension og type, altså størrelse og vinter/sommer dæk..

    Over 3500kg tilladt totalvægt er der krav om at hjul på samme aksel er af samme dimension og type..


  • #19   25. dec 2012 Ja, men dimensionen på dækket skal forståes som samme rullediameter. Man må godt køre med forskellige størrelser dæk/fælge, så længe omkredsen er den samme smiley

  • #20   25. dec 2012 Fra Detailforeskrifter for køretøjer

    Personbil M1
    "(5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset
    fra dæk til midlertidig brug."

    Læs evt mere i stk 8.02 (side 121 og frem).
    http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k%C3%B8ret%C3%B8jer/~/media/B57699F6D29743B9A3713FE30730D422.ashx


  • #21   25. dec 2012 Jesper, du skal lige læse lide længere


    8.02.021 Personbil M1
    (1) Personbil M1 skal - uanset den tilladte totalvægt - være forsynet med dæk med
    en mønsterdybde på mindst 1,6 mm.
    (2) Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul.


  • #22   25. dec 2012 lidt længere skulle der stå

  • #23   25. dec 2012 Ja, men læser du lidt længere oppe står der at med TYPE menes der henholdsvis sommer/vinterdæk, eller radial/diogonal dæk. Det har ikke noget at gøre med størrelsen.

    "6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
    a) opbygning:
    - radialdæk
    - diagonaldæk
    b) anvendelseskategori:
    - almindeligt dæk (uden M+S-mærkning)
    - terræn- og vinterdæk (med M+S-mærkning)
    - dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul)."


  • #24   25. dec 2012 Rune-->
    Det er muiligt, men nu er det altså ikke mig der laver reglerne.
    Jeg fortæller bare at det er lovligt, og det står jeg fast ved. Læs hele afsnittet om dæk i detailforeskrifter for køretøjer ffs, i stedet for bare bider smiley

    Der er pænt mange biler der kommer fra fabrikken med forskellige dæk fra for- til bagenden, og det er selvfølgelig ikke ulovligt.


  • #25   25. dec 2012 Jamen klik på linket længere oppe, og læs selv. Jeg behøver vel ikke gøre det for dig??
    Loven siger at der max må være 5% forskel fra det originale mpl, eller 3% hvis der er esp på.

    Det link længere oppe, det er det eneste politiet og synshallerne har at rette sig efter.


  • #26   25. dec 2012 Det er rigtigt, det står der i dit link, men det finder du ikke nogen stedet i detailforeskrifter for køretøjer 2012, så det passer ikke. Vedkommende der har skrevet den tekst, har ikke styr på sagerne smiley
    Det er også noget vrøvl at dækkene skal være parvis samme mærke. Du må køre med 4 forskellige dækmærker, bare de parvis har samme størrelse og type.

    Du må jo vælge hvad du tror mest på, et dækfirma der er drevet af privatpersoner, eller detailforeskrifter der er lavet af frafikstyrelsen.


  • #27   25. dec 2012 Ang din kommentar ang procenter, så har du fuldstændig ret. Jeg har ikke kunnet finde hvor meget dækkene må afvige fra hinanden. Det med 3 og 5% er det eneste jeg har kunnet slå op, og ja, det gælder alle 4.

    Og nej, jeg mener esp. Har bilen blot abs, må dækkene stadig afvige 5% fra originalstørrelsen.


  • #28   25. dec 2012 Nå, men så fandt du jo selv svaret på det =)

    Jeg må indrømme at jeg er blevet i tvivl mht abs/esp. Men jeg kan huske tilbage i min spæde læretid, der fik vi at vide at de 3% var når der er esp på bilen, men det kan jo være de oplysninger er forkerte smiley


  • #29   25. dec 2012 Fra wikipedia:

    Elektronisk stabilitetsprogram, forkortet ESP (fra eng. Electronic Stability Program) er et sikkerhedssystem, der ved hjælp af bremserne kan holde bilen på den kurs, som føreren tilstræber, eller som kan forhindre, at køretøjet vælter eller skrider ud. ESP blev introduceret i slutningen af 1990'erne, men er endnu ikke standard i alle biler. ESP blev produceret og opfundet af Mercedes-Benz eftersom deres nye bil i A-klassen væltede ved cermonien da bilen skulle vises frem for første gang.
    I Danmark regnes det som et sikkerhedsudstyr, der giver fradrag ved beregning af registreringsafgiften.


  • #30   26. dec 2012 nu spørger han jo kun, fordi det skulle være en midlertidig løsning,
    da han var punkteret,
    og ikke havde hjul, der lige passede til,

    så er det da bedre at køre med det han nu skriver, om det så er lovligt eller ej, er en anden sag,

    syntes folk, skal læse hvad han skriver.

    og med hensyn til de 3 & 5% forskel,så er det fordi, hvis man har større forskel,
    så vil abs og esp osv, lave fejl, da der vil være for store forskel i hvor hurtig hjulene drejer rundt,

    det problem, er der med damens vectra, da den ene abs ring er godt rusten,
    så få man samme fejl

    OG JO HAN KAN SAGTENS KØRE MED DET SOM RESERVEHJUL,
    IND TIL HAN FÅ STYR PÅ DE ANDRE


Kommentér på:
13 tommer foran, 14 tommer bagpå.

Annonce