{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.335 visninger | Oprettet:

Chipoptimering af Opel Vectra {{forumTopicSubject}}

Jeg skriver på vegne af min kammi, som netop har købt en Opel Vectra Wagon 2,8 V6 Turbo med 250 HK (årgang 2007).

Vi har i fællesskab kigget lidt rundt omkring på nettet efter chiptuning / optimering af hans Vectra.

Der er jo flere forskellige udbydere rundt omkring, som sælger systemer, hvor man får tilsendt en "boks", som man tilslutter "service-stikket" i fodrummet på bilen, hvor man så kan "uploade" et optimeret motorstyringssystem. Faktisk kan man også "rulle" opdateringen tilbage, hvis man f.eks. senere sælger bilen.

Der er flere udbydere af disse systemer, bl.a. BSR og tyske EDS Motorsport. EDS er en del billigere.

EDS er - efter hvad jeg ved - kendt som at være en seriøs tuner.

http://www.eds-motorsport.de/shop/de/EDS-IPF-System/Opel-Vectra-C-Z28NET-IPF-Online-Tuning-System

Der er her 5 forskellige programmer, med op til 300 hk / 550 nm.

Jeg går ud fra, at der ligger en del afprøvning og forskning bag ved de optimerede programmer og at man også tester holdbarheden, men hvad skal man mene om en forøgelse af effekten på 20% og over 50% ekstra på momentet?

Kan skidtet holde til det, med mindre man selvfølgelig krudter bilen af i hvert eneste lyskryds og

Hvor stort et ekstra slid på kobling osv. skal man forvente? og hvad med benzinforbrug? På EDS hjemmeside kan jeg ikke umiddelbart finde oplysninger omkring benzinforbrug efter optimeringen.

Når jeg snakker om slid, forudsætter jeg naturligvis, at man ikke kører bilen "hårdere" end man ellers ville have gjort uden optimeringen.

Hører gerne jeres bud på ovenstående, hvis i har lidt erfaring med dette. På forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chipoptimering af Opel Vectra
  • #1   27. jan 2013 altid bedst at få den kørt in til din motor og kørerstil
    boks er ikke optimalt

• #2   27. jan 2013 Ketil L S

Det har du nok ret i, og det har vi også talt om, men min kammi lægger vægt på, at det er noget han selv kan "rulle tilbage" til standard til enhver tid - uden at skulle tilbage til værkstedet, og da er en sådan løsning, som f.eks. EDS jo udbyder, ret optimal.

• #3   27. jan 2013 det koster 300kr at få den kørt til oem opsætning er jeg ret sikker på. det jo bare at bede værkstedet om at gendanne fabriksindstillinger.

• #4   27. jan 2013 Ketil L S

Det har du selvfølgelig ret i.

Det er imidlertid også en hel del dyrere, at få lavet en "individuel" tuning.

Hos f.eks. Palm´s Auto giver optimeringen "kun" 275 hk. og koster 6.500 kr. mod kun ca. 3.400 hos EDS.

Kommentér på:
Chipoptimering af Opel Vectra

Annonce