{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
950 visninger | Oprettet:

Chris B
Chris B
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 15

Forhandlergaranti, hvad nytter/dækker den? {{forumTopicSubject}}

Hejsa jeg har ikke haft bil i så mange år, og skal nu for første gang selv købe.

Jeg overtog min fars Astra stationcar for 3 år siden. Den er som sådan en fin bil, og jeg har brug for pladsen bagi så jeg klager ikke. Men den er efterhånden kørt 320.000 km og er temmelig dyr i vedligehold. Jeg har regnet ud at hvis jeg køber en bil der er lidt billigere i forbrug og afgift, og som ikke er så dyr at holde i live, så vil jeg stort set kunne holde samme udgiftsniveau som nu, og samtidig afbetale en nyere brugt bil, i løbet af to-tre år.

Så det er sådan set planen. Jeg har først og fremmest kigget på Skoda og Toyota, ca 4-5 år gamle og max 100.000 km.

Nu tænker jeg som uerfaren køber bare: kan forhandlergarantien på brugtbiler virkelig give mig en vis form for sikkerhed hvad angår reparations- og vedligeholdelsesudgifter i den tid hvor jeg afbetaler bilen. Egentlige uheld eller buler jeg selv er skyld i er ikke taget med i betragtningen, for det kan jo ske med alle biler.

Men hvad med udgifter som følge af fejl, mangler, slidtage, eller de skavanker en mandagsbil kan blive ved med at have - altså alt det der er dyrt for mig lige nu, er det dækket af forhandlerens garantiordning? Hvad er jeres erfaringer? For mit regnestykke holder selvsagt IKKE hvis der på trods af nyere bil fra forhandler dukker samme slags udgifter op som ved min gamle bil. Så det er vigtigt at der er et tidsrum hvor den slags er nogenlunde overskuelig, i hvert fald i en god portion af de 2-3 år jeg skal betale af på bilen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forhandlergaranti, hvad nytter/dækker den?
  • #1   4. feb 2013 Hvis koblingen ryger, så klager du såmænd bare.
    Fatter klagede med rysten fra forhjul og så kom der vand ind i bagenden.
    -det fiksede han kvit og frit.

• #2   4. feb 2013 forhandleren skal ikke dække vedligehold og slidtage. alt som bremser, undervogn osv. står man selv for. i princippet er det kun motor/gear man kan kræve han betaler, anderledes sagt er det de dele der ikke notmalt går i stykker på en bil med det pågældende km tal.

• Chris B
    Chris B Tilmeldt:
    feb 2013

#3   4. feb 2013 Ok, så jeg skal hellere fokussere på:

- finde model med godt ry fra mærke med billige dele/service
    - finde god forhandler og det han har fornyet ved bilen inden køb

Korrekt?

Tak for svar ellers smiley

• #4   4. feb 2013 Under alle omstændigheder så er der typisk kun et halvt års garanti, fra forhandleren..
    Med mindre du køber en ny bil som stadig har nyvogns garanti..

Du har 2 års reklamationsret i forhold til købeloven, men det bliver umuligt for dig at bevise at du ikke selv har været skyld i fejlen efter et halvt år, forhandleren vil til hver en tid kunne påstå at du er skyld i den eventuelle fejl.. ex. en kobling der går eller en støddæmper.. (han kan sige at det er fordi du ikke kan skifte gear, eller du kører for hurtigt over bump, han vil altid kunne finde en 'forklaring')

Alternativt kan du kigge efter om du kan få en brugt Hyundai eller Kia med fabriksgaranti som holder sig inde for dit budget. smiley Kia har 7 år (dog med Km. begrænsning), og hyundai har 5 år.. Men jeg ved ikke hvornår de startede med at lave det garanti.

• Chris B
    Chris B Tilmeldt:
    feb 2013

#5   4. feb 2013 Ok, jeg takker, så vil jeg hellere investere noget mere research omkring model/servicepriser.

Vi ses på forum smiley

• #6   4. feb 2013 Det første halve år er det der er noget værd. Der vil du kunne påråbe dig formodningreglen på nær ved alt der måtte komme.De resterende halvanden er ikke til meget nytte.

Kommentér på:
Forhandlergaranti, hvad nytter/dækker den?

Annonce