{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.286 visninger | Oprettet:

Hvilken E36'er burde man købe? {{forumTopicSubject}}

Hey derude. smiley Er nået til den konklusion (baseret på krav, og budget..) At jeg vil have fat i en BMW E36.

Så ville høre derude, hvad jeres erfaringer er? smiley Ville heeelst undgå en 316 hvis det er muligt. Men kan sagtens leve med mindre pony'er i en 318, hvis der skulle være gode grunde til det, kontra en 320 eller 325. (Er helt åben for TDS. Og hvis i virkelige taler godt for det, en E39

Så det jeg mere præcist vil høre om er, hvad har i af tips og råd iforhold til hvilken man burde sætte snuden efter? smiley

Hvad holder bedst, hvad er billigst at udskifte dele på, hvad er nemmest at få forsikret i sidste ende<- Ved godt flere pony'er er dyrere forsikring men stadig? Generel økonomi osv. (Giv gerne links, hvis i kender forsikringer der giver en rimelig pris, til en som mig. Altså en 20 årig med "minimal" erfaring.)

På forhånd tak, og ha' en dejlig aften. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken E36'er burde man købe?
  • #1   6. feb 2013 Altså, mellem e39 og e36 er der en kæmpe forskel.. Det er trodsalt 3 og 5 serie vi snakker om.
    Økonomien ligger bedre i e36 da den vejer mindre, men kommer så også an på hvad for en motor du køre med.
    Hvis det var mig vil jeg da helt klart gå efter en e39, men reservedele ligger enten i samme prisklasse ellers ligger e39 højere..
    Hvis du skal have en E39 så vil alt under 528i'er være dumt, da den vil være alt for tung til andre motore.. det er min erfaring.
    Skal du have en E36 så køb en 320i MED vanos.
    En rigtig bmw er 6 cylenderet.. Hold dig væk fra 318i'eren, der er så mange problemer med drivlinien at du tror det er løgn, så hellere en 316i'eren.
    Alt i alt begge to er super dejlige biler, så længe man har råd til dem og at de bliver passet og plejet .. smiley
    Men alt for forskellige biler at samligne.
    Komforten er også meget bedre i E39


  • #3   6. feb 2013 525 Tds e39 det er en kongevogn!

  • Maho  K
    Maho K Tilmeldt:
    mar 2011

    Følgere: 14 Svar: 153
    #4   6. feb 2013 Køb dig en 318is ,øko forhold til alle andre e36 og knepper en hver sløv 320 der kører 8 på literen , og det med en rigtig bmw har 6 cyl glem det
    E30 m3 havde også 4 , hvis det SKAL være
    En række 6 så find en 323

    Vh herfra


  • #5   6. feb 2013 Nej for satan maho smiley 6 Cylender er vejen frem smiley

  • Maho  K
    Maho K Tilmeldt:
    mar 2011

    Følgere: 14 Svar: 153
    #6   6. feb 2013 Er mere til V8motoren hehe, de række 6 holder ik joe lige pludselig ryger toppakning også topstykke jeg ved ik hvad

  • #7   6. feb 2013 hahaah ;D
    Det er en kæmpe svaghed på de m50 motore altså dem uden vanos smiley
    Men det er blevet en deeel bedre på dem med vanos.


  • Maho  K
    Maho K Tilmeldt:
    mar 2011

    Følgere: 14 Svar: 153
    #8   6. feb 2013 Hehe hvaså nå vanos ryger og nå du ik selv reparere den ligesom på alle de der e46

  • #9   6. feb 2013 hahah.. jaaa så har du et kæmpe problem, fordi delene er ikke særlig billige.. men der skal nu meget til at ødelægge den vanos.

  • #10   6. feb 2013 E36 rådner op før du når at blinke med øjnene. Og jeg går stærkt ud fra e39 har samme rust problem, i hjelm, døre, og klap.

  • #11   6. feb 2013 Danni P : Synes nu det er noget af en generelisering...
    Velligeholder du den, kommer der intet rust og er endda meget robust overfor rust..
    Du skal bare kunne finde ud af det... smiley Så det skal han absolut ikke være bange for...


  • #12   6. feb 2013 Iran drivlinje på 316 og 318 er den samme. Ligeledes motoren dog er forskellen littereffekten.

    Min kammerart har en 316 e36 med chip og skarp knast og den yder 139hk. Så 316 og 318 kan hurtigt blive sjovere. Plus benzin økonomien er lidt sjovere end en seks cylindret. Men som udgangspunlt ville jeg vælge en 318is de går pisse godt og er hurtigere end feks 320 . Så vælger du en 6benet så tag 2.5eren men husk på at de 6benet tit og ofte er kørt hårdt.


  • #13   6. feb 2013 Hvis du skal have en lidt sjov 36'er så skla du have som minimum fat i en 318is - den har alligevel 140hk - og ja, den kan godt tage en "udkørt" 320i'er - sad but true.
    Hvis det er sjov du er ude efter, så skal du måske priotere en større motor i en Limosine, tænker her en 325 eller 323 i en limosine karosse, fremfor en noget dyrere coupé karosse. smiley

    Men .. hold øje med rust, rust.. og ja .. rust .. og lidt mere rust! - og bøsninger smiley


  • #14   6. feb 2013 JEg har haft en e36 325i og den var jeg glad for lige indtil en af mine kammerater købte en e39 528i, så hvis jeg var dig ville jeg gå efter en e39 528, det er en så meget mere komfortabel vogn, og de fleste e36'ere er efterhånden godt gennem kneppet.

  • #15   6. feb 2013 E39 er da skide dyre i vægtafgift, har en kammerat der gav 10000 om året i vægtafgift for sin 520

  • #16   6. feb 2013 Nikolaj L Det passer fandme ikke. Jeg har en 540 og jeg gir kun 8500 om året.

  • #17   6. feb 2013 e39 er mere "Familie" vogn. Der er en del mere plads end en e36, men den er også tungere. Skal du ha en e36 må du ikke gå under 2.0. Fuck 318is. En bmw skal min være 6 benet.

  • #18   6. feb 2013 Jeg har ejet alt fra 316,318,320,323 fra E36. Og jeg havde virkeligt mange problemer med 1,6 & 1,8. Ydermere gik min 323 længerer på literen end resten. Jeg ville ALDRIG købe sådan en "lille" BMW igen, og det har som sådan ikke noget af gøre med om den har 6ben eller ej. men køredynamikken forsvinder lidt når den ikke har det moment og kræfter som en BMW forventes at have. Jeg har ikke selv ejet en E39er men min bror har en 540 og den er bare møg lækker. Så hvis du skal have en kongevogn af en familie gryde ville jeg tage en E39 men skal du have sjov og lidelens kørsel ville jeg tagen en godt velholdt E36 323,325,328 Coupe.. Held og lykke med købet.

  • #19   6. feb 2013 Han skal sku da ikke have en 320i så kan han ligeså godt købe en 318is som er kvikkere end en 320i og alt det pis med at bmw er 6 cylinderet er en omgang lort for hvorfor fanden har de så lavet en 4 cylindret motor og en v8, v10 og v12 hva...

    og så nyer bmw 320'er er kun 4 cyl nu skal du tænke på...


    En E36 318is er den bedste 4 cyl motor bmw har lavet og S14 motoren fra E30'eren som også er 4 cylindret som blev brugt i DTM dengang og gav mercedes røvfuld og alle andre!
    Hvis jeg var dig havde jeg købt en 318is den kør fanme godt og hvis man har pengene så kan man godt hive nogle krafter ud af den


  • #20   6. feb 2013 den er gammel. kig efter E39 eller E46. ang motor var jeg fint tilfredas med min kamis 318i´er og har kørt E39 meden M50B20 motor den klarede det nu rimelig flot. men der kunne jeg godt havde brugt en 28´er med 25´er indsugning. ville selv gerne havde den i TDS eller bare 530D

  • #21   6. feb 2013 Nicolai du snakker som du har forstand til. Jeg har fandme aldrig mødt en kvik 318is.

  • #22   6. feb 2013 og så nyer bmw 320'er er kun 4 cyl nu skal du tænke på... ??? Link tak?

  • #23   6. feb 2013 Dennis H så har det været en med slidt motor eller et eller andet for det er den.

    BMW f30 der køre med N20 motor så kan du hurtig selv google dig frem til det, selv 328i køre med 4 cylinder nu smiley


  • #24   6. feb 2013 Ok, for jeg kiggede på bilmodel.dk og den gik kun til 2005. Og nej, ikke slidt motor. Samme bil. 318is éren vejer måske lidt mindre fordi der er 2 cyl mindre, men ellers er de stort set lige hurtige. Så jeg synes det er noget fis at sige at den er hurtigere end en 2.0. Og ja med slidt motor? Så kan alle sgu da køre fra den.

  • #25   6. feb 2013 Den er god nok med de nye kun er række 4. helt fra 320i op til 328i kun række 4, 2.0L med turbo i stedet for række 6 desværre..

  • #26   6. feb 2013 Ja det så jeg. 330 så er det 6 benet. Men det er jo pga økonomien og prisen på brændstof.

  • #27   6. feb 2013 Jep, de kan få dem til at gå længere på literen med de motore, i stedet for de størrere række 6. Men er lidt synd de er gået væk fra dem..

  • #28   6. feb 2013 Ja det er jo ligesom hele ideen bag en bmw?! De er syge!

  • #29   6. feb 2013 Dennis h . Du har da hø på på den øverste etage. Har du en sund og velholdt 318is motor så går den sindygt godt og kan snildt æde en sund 320. Min gamle is maskine havde 170hk ca . Og den kunne følge min fætteres 325 op til 100km/t og så trak han stille lg roligt fra. Den eneste 6cylindret motor der har potentiale i en e36 er 3.2l m3er

  • #30   6. feb 2013 Ja det er da meget muligt, men hvis to ens motorer er i samme stand kan den sgu da ikke? Nu siger du 170 hk ca. Det er bare et skud går jeg ud fra. Du har vel ikke papir på det. Hvor motoren er opgivet til 140, så kan den vel ikke være standard? Og hvis den kunne følge din fætters 325 så har den fandme været sløv. For den har da 192 hk.

  • #32   6. feb 2013 Nej har jeg ikke men kan da lige finde et, og gætter på der skulle stå 320 og ikke 318;)



  • #33   6. feb 2013 Korrekt men drivlinien på 318i'er går hurtigere i stykker en på 316'er selvom de er ens.
    Btw. Nej. 318is xD.
    Stop dig selv Jesper.
    Nu har jeg så uheldigvis solgt min 320'er ellers kan jeg fortælle dig at jeg kunne rykke fra en hver eneste std 318is motor så det er simpelthen noget værre bullshit du fyre af.
    Veligeholder du 320'er/325'er altaå generalt 6 cyl. Holder den meget længere end 318is'eren og alle de der modeller.
    4 cyl. Bmw'er er bmw beta modeller. smiley


  • #35   6. feb 2013 Endelig nogle mennesker med hjerne!

  • #37   6. feb 2013 jeg er slet ikke i tvivl om at en 318is kører dejligt, og godt og alt det der. Men den er fandme ikke hurtigere end en is´er:)

  • #38   6. feb 2013 Dennis havde du nu været fra trekants-området så havde jeg gerne troppet op hos dig så vi kunne få det afgjort smiley


  • #39   6. feb 2013 afgjort? Hvordan?

  • #40   6. feb 2013 Skulle du trække fra mig eller hvordan? smiley


  • #41   6. feb 2013 Nu har jeg arbejdet ved schmiedmann og jeg har endnu ikke hørt om en 2.0 der har været hurtigere end en is. Ja min is var optimeret med skarp indsunings knast. Chip. Lettet svinghjul sports bananmanifol med 2tommer hjemmelavet rør. På schmiedmanns felt havde den 168.8hk min fætter var målt samme dag til 195.8hk en is er lettere og motoren mere omdrejningvillig. Ved schmiedmann havde vi en racerbil til paadborgpark den kørte til at starte med 2.0 målt 160hk derefter fik den en std is maskine i med chip. Og den var hurtigere og sjovere på banen min nabo køre os ræs i en bmw med 318is maskine og nævner du sekscylindret griner han bare. Seks cylindret er en skide god og stabil motor med dejlig lyd. Men den er kedelig i forhold til en 4cylindret. De første is maskiner der blev lavet var hurtigere end 325eren og det var jo dårlig salgs fremstilling for bmw da den sekscylindret model e30 var langsomere end is. Så det er derfor is motorene er begrænset i indsugningen og manifolden. Oprindeligt havde den spjældhuse.

  • #42   6. feb 2013 Ifølge bilmodel var den første is i e30 født med 136 hk, sku den være hurtigere end en 325i årgang 89 med 170 hk?

  • #43   6. feb 2013 Men nu snakker vi jo om e36 modellen. Og der har is´eren stadig kun 140 hk.

  • #44   6. feb 2013 Bilen (e30) blev aldrig sat i produktion med spjældhuse. Da det som sagt var at skyde dem selv i foden. Men det siger os bare noget om motoren. Den har potentiale.

  • #45   6. feb 2013 hehe det har en 6 benet sgu da også. Smid spjældhuse på den, så rykker den da også?! Uanset hvor enige vi er, så er vi vel enige om at det er en skøn bil.

  • #46   6. feb 2013 ja så skulle vi ha trukket dennis smiley
    320 mod 318is smiley


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #47   6. feb 2013 Hvad betyder det her:

    jeg er slet ikke i tvivl om at en 318is kører dejligt, og godt og alt det der. Men den er fandme ikke hurtigere end en is´er


  • #48   6. feb 2013 Det giver over 30hk at fjerne begrænsningerne, så meget givet det ikke på en 320 smiley

  • #49   6. feb 2013 Søren V - Du må ud og prøve dig frem og se hvilken bil du bedst kan lide... For ingen af de gamle E36 318IS eller 325I køre ens mere.. De fleste er godt brugte i både bøsninger og gearkasse... Så prøv at find dig en i original BMW farve, uden Brian anlæg og neonrør... Det er nok din bedste chance... Held og lykke. smiley

  • #50   6. feb 2013 Jesper, hehe jeg mente end en 320`er

  • #51   6. feb 2013 Nicolai, jeg har ikke min 320´er mere.

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #52   6. feb 2013 Nåh okay... ellers vildt at se så mange forskellige meninger om en enkelt bilmodel!

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #54   6. feb 2013 kunne være sjovt at se det ræs med en 320is og en M3 i stedet... smiley

  • #55   6. feb 2013 Først og fremmest, tuusind tak til alle der har skrevet! Bliv endelig ved. smiley Men lad os lige holde os til emnet, og være realistiske. smiley En e30 er lidt for gammel for mig. Og er 20 år og i uddannelse.. En "bare" pæn e39 eller E46 er rimelig urealistisk med mit budget. smiley Jeg bor lidt langt ude på landet ,og er NØDT til at få mig en bil. Og vil have noget baghjulstrukkent. Som en eller anden dag, kan bygges om til noget banebil. smiley (Og derudover sjov når det har regnet voldsomt/sneet.)

    Så kort sagt. Jeg er røv ligeglad med hvor den måske bliver lidt hurtigt slidt. Så længe de nødvendige dele holder okay. smiley (Motor, Bremser, Gearkasse, Chassis osv.) Der kan være et hul i taget pga. rust for den sags skyld, jeg tager regntøj på og finder nogle gamle føtex poser og lappe det med. smiley Jeg skal bare have noget baghulstrukkent, der ikke skal pusles om som en anden veteran bil.(Alle biler skal pusles lidt om selfølgelig. smiley ) Som kan hives op på nok power, til at den kan ligge sidelæns i anden gear uden de store mods. Og klare nogle lange ture. smiley <-Kommenter venligst med det i tankerne. smiley


  • #56   6. feb 2013 Men for at opsummere, jeg skal have en 318, men hellere en 316 så. Men faktisk helst en 323, selvom en 318 er bedre.. Men værre.. smiley -Ej synes jeg har fået noget ud af mit topic indtil videre, bare fedt hvor mange forskellige erfaringer/meninger folk har. Så bliv endelig ved med at argumentere for hvilken DU synes jeg skulle have. Og hvorfor. smiley Hyppere under klappen kan være ligegyldigt, hvis ikke jeg har råd til den alligevel. Men er stadig fedt at have jo. smiley

  • #57   7. feb 2013 "Det giver over 30hk at fjerne begrænsningerne"

    A hvad gør det siger du ? 30hk at fjerne omdrejningsbegrænseren ??


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #58   7. feb 2013 Nej Mirza, der står ikke noget om at det giver 30 hk ved at fjerne omdrejningsbegrænseren. Læs dog og forstå hvad manden skriver i stedet for at finde på en hel masse selv...

  • #59   7. feb 2013 Mirza A - Jesper, M Power snakker i flertal hvis du ikke lige bed mærke i det smiley

  • #60   7. feb 2013 en 318i kan køre okring 14-5-15km/l hvis du køre den pænt.
    tror jeg havde valgt en W201´er istedet for E36 primært fordi 90% af bmw´erne har været ejet af en brian eller muhammed som ikke kender til vedligeholdelse. ikke har nogle evner til at passe på ting og ikke kan finde ud af at style dem.


  • #61   7. feb 2013 Jesper.. slå lige koldt vandt i blodet ikk?

    Nicolai, bingo jeg læste forkert. c",)


  • #62   7. feb 2013 Hvis det skal være en BMW E36 ville jeg tag en 318IS meget bedre balance i den bil en en R6. både vægtmæssigt og motormæssigt.
    især hvis du på sigt vil lave den om til en bane bil.

    (jeg har haft 4 stk bmw 3 af dem med R6 motor, så er ikke farvet) har PT en E30 med en husmand tunet m20B25 som jeg selv går og skruer på (pt gået lidt i stå pga anden bil projekt smiley

    Men hvis du vil have Baghjultræk som er billigt og som køre godt er der en anden mulighed (volvo 240/740/940 serie) de kommer evt med turbo, og smider nemt 150-170 hk standard. de er billige at holde kørende, nemme at skrue i, billige at få flere hk i. eneste ulempe er benzin økonomi.

    Og nej Selvom en volvo er lidt firkantet så er de ikke kedelige at køre i. Brug et par tusind kr på din undervogn, og de bliver pænt sjove smiley

    Ok angående volvo er jeg lidt farvet smiley men kig over sundet til sverige og se hvad de kan få ud af volvoer for få midler.

    Hvis dit budget er lad os sige 15.000 så for du mere og bedre bil ved at vælge volvo.


  • #63   7. feb 2013 Problemet bliver bare at finde en 318is som ikke er kneppet fuldstændigt til en god pris.

  • #64   7. feb 2013 Løsningen på det med at finde en pæn = Tyskland

  • #65   10. feb 2013 er nu meget glad for min 320 med enkelt vanos. det er ikke noget raket. men den er dejlig at køre i. og ja så har den jo den dejlige lyd du aldrig får ud af en 318'er

  • #66   11. feb 2013 Selvf lyder en 320i bedre, men skal man på bane så er det bedre at have 150hk i en R4 end 150hk i en R6

  • #67   15. feb 2013 Sø-Propel, ja har godt overvejet det. Men blev talt lidt fra det igen, kender et par der har haft 190'ere, som ikke har været super tilfredse med motorens holdbarhed. smiley

    Mads, har BESTEMT også overvejet volvo, som jeg også skriver længere oppe. Så er jeg ligeglad med hvordan den ser ud. (Og ud over det er jeg også til "sleepere".) Men eftersom jeg skal have en bil, som vil få en del km på bagen med mig bag rattet, så er benzin økonomi på en af de 3 vigtigste ting. Hvor slemme er de lidt mere præcist, hvis man ellers kan finde ud af at køre økonomisk? Har aldrig kørt volvo eller kendt nogle der har så. Og en ting er hvad fabrikken skriver, og ud over det, en anden ting er hvad er muligt XX antal år efter den kom ud fra samlebåndet jo.


Kommentér på:
Hvilken E36'er burde man købe?

Annonce