{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.804 visninger | Oprettet:

Seat Ibiza TDI ny eller brugt? {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens.

Jeg står lidt i et dilemma... Jeg skal ud og have fat i et Seat Ibiza.

Men jeg er godt nok kommet i tvivl om jeg skal købe den som ny eller brugt? Jeg skal køre ca. 160 km. om dagen.

Så jeg ville høre hvad i havde af erfaringer ved køb af brugt eller nye biler.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seat Ibiza TDI ny eller brugt?
  • #1   6. feb 2013 Brugt, bilen falder meget i værdi så snart den kører væk fra forhandleren.

    Så køb min smiley


  • #3   6. feb 2013 hvad med finansiering til sådan en ? Er det ikke dyrere når man skal købe en brugt ?

    Den skal min. være fra 2010 smiley


  • #4   6. feb 2013 Ny, folk vil have alt for meget for deres brugte vogne.

    Bed evt en Seat forhandler regne finansiering ud på en ny og en brugt, så er du ikke i tvivl smiley det gjorde de for mig


  • #5   6. feb 2013 var der stor forskel :)?

  • #7   6. feb 2013 Jeg havde personligt købt en Fabia eller Polo i stedet, Seat falder generelt mere i pris, og sjovt nok er reservedele og værkstedsbesøg dyrere ved Seat, uden at vide hvorfor, så er det min oplevelse.

    Det kommer helt an på hvilket prisleje man ligger i, hvis det er tæt på en ny, så kan man ligeså godt købe en ny, men hvis det bliver for hårdt at sidde i det med en ny, så er det en brugt.
    Men jeg havde hellere fundet en brugt Polo med noget udstyr, end en ny Ibiza smiley


  • #8   6. feb 2013 Jeg blev budt 110.000 kr for min 3,5 år gamle bil af en forhandler. Jeg vil købe en ny hvis jeg var dig. De falder ikke så meget i værdi. smiley

  • #9   6. feb 2013 Det jeg hæfter mig meget ved er at der jo er 2 års garanti på de nye. Og man ved hvad man får.

    Men på den anden side er det en style jeg kigger på. Og det vil være ca. 170.000 jeg ville skulle bruge på den.

    Jeg kan også sagtens se fornuften i at købe en der lige har kørt omkring 50.000 km.


  • #10   7. feb 2013 Forskellen jeg fik beregnet var ca 900kr om måneden.

    Problemet ved en brugt synes jeg er mange.

    Du ved ikke hvordan den er kørt
    Du har højest sandsynligt ingen fabriksgaranti
    Finansiering kan fx ikke ske på 8år, der anbefaler de 8år minus alder
    Når du har haft den i 2 år er den x antal år ældre når den er brugt

    Men det har også noget at gøre med hvor meget du skal køre smiley

    Kan sige at jeg snakkede med en forhandler om den "gamle" fabriksnye leon, som han havde til at stå. Den ville han give mig 60.000kr rabat på pga den nye.

    Så har du en leon 1.6 tdi til 180.000 kr smiley

    Så måske du kan finde en god handel der smiley

    Skrevet på iphone, alle trykfejl er apples skyld


  • #11   7. feb 2013 Jeg skal køre ca. 30.000 - 40.000 km. Om året. Så det er jo rimelig meget.

    Men 900 kr. Mere om måneden er også 10.800 mere om året. Og hvis det er over 8 år fx er det 86.400 kr. Du giver mere for den nye smiley


  • #12   7. feb 2013 Hvad med en polo 6r på gule plader, de falder stort set ikke i værdi. BM versionen koster 123.000kr. inc moms.

  • #13   7. feb 2013 Det kan overhovedet ikke betale sig at købe økonomiske biler på gule plader.

    Sådan en som min der har du betalt det samme for bilen efter 7 år hvis man vælger den på gule plader.

    Det er ikke så let at komme af med en gulpladet bil igen.


  • #14   7. feb 2013 På en ny kan man få en serviceaftale, og så er dine udgifter pludselig kendt, lad os sige, 5 år frem.

    Men en 2 år gammel bil, der ikke har kørt alverden, er også en rigtig god løsning, hvis man forstår at forhandle. Men prisen er selvfølgelig det helt afgørende for, hvornår det kan betale sig at købe hvad.


  • #15   7. feb 2013 Nu har jeg kigget på seat ibiza 1.2 TDI. Stylance.
    En helt ny koster ca. 170.000,-
    Den brugte fra 2011, kørt 40.000km. Koster 129.000.

    Hvad ville være mest fornuftigt ? Det jeg også frygter er, at man ikke ved hvordan personen før har kørt i den.


  • #16   7. feb 2013 Jeg ville overveje en Polo BlueMotion (starter ved 179.900 kr) i stedet for Ibiza, eller en Fabia Greenline (starter ved 164.900 kr).
    Og helt nye biler, så har du garanti mv. når det alligevel skal være økomodellen.

    Ellers havde jeg kigget efter en Polo 1.6 TDI BMT 90 HK i Comfortline, den fås også indenfor prisrammen.


  • #17   7. feb 2013 Det er jo samme bil i sidste ende. Gå efter den du bedst kan li. smiley

  • #18   8. feb 2013 Simon H.N. >> Man skal så bare tage højde for værksteder og service. Her i området er Seat væsentlig dyrere med både reservedele og service priser end Skoda og VW, alle autoriserede. SMC Biler dog undtaget, de er bare dyre generelt.

  • #19   8. feb 2013 Så køre man bare på et vw værksted. Hvad er problemet?

  • #20   8. feb 2013 Problemet er at garantien ikke dækker hvis ikke det er autoriseret Seat værksted.
    Samt nogle dele er ikke identiske, men ændret en smule, således at de skal købes hos Seat.


  • #21   8. feb 2013 Brugt - altid brugt. Jeg kunne aldrig drømme om at købe en ny bil. Det er simpelthenfor dyrt og det vil det altid være.

    Og selvfølgelig dækker garantien fuldt ud, selv om man kører en Seat på VW værksted.


  • #22   8. feb 2013 Bay >> Det svarer til at køre på uautoriseret værksted. Men garantien er nu heller ikke meget ved hos Seat. Min havde en fejl ved spejlet som kun kunne justeres når døren var åben, det viste sig i sidste ende at være en knækket ledning, men de afviste i 1½ år at det var en fejl, for "computeren siger den er ok".
    Da garantien var udløbet, så kunne fejlen pludselig godt findes, og jeg måtte betale knap 800 kr for at de havde skilt det ad og repareret det.

    Ved VW og Skoda har der aldrig været problemer, jeg fik skiftet en baghøjtaler i min Polo fordi den periodevis skrattede, og bilen var 2½ år gammel, det vil sige garantien var udløbet. Men jeg fik ikke nogen regning.


  • #23   8. feb 2013 Brian
    Man beholder jo også garantien, hvis man servicerer bilen på uautoriseret værksted, så der har du svaret smiley

    Jeg ved intet om, hvorvidt garantien så er noget værd. Jeg har aldrig haft en ny bil og får det med al sandsynlighed aldrig.


  • #24   8. feb 2013 Jeg vil nu gerne høre hvad et service koster hos VW. For tvivler på de er så billige.

    Du kan køre din VW til et Honda værksted. Og garantien dækker stadig. Dog skal det årlige karosseritjek foregå på bilens eget værksted for at holde de 12 års rustgaranti. Men det er jo også gratis. smiley


  • #25   8. feb 2013 Garantien dækker i teorien, men det skal stadig bevises at service er foretaget efter foreskrifterne, hvilket er set i flere tilfælde at de ikke har kunnet bevise, hvorefter man selv har stået med noget af regningen.

    Derudover kan jeg nævne at vi kørte til service med min kærestes Fabia, hvor vi fik tilbud fra uautoriseret og autoriseret:
    Generel tilbudspris uautoriseret: ca. 2.300 kr.
    Tilbudspris autoriseret Skoda værksted: ca. 2.100 kr.
    Betalt pris hos Skoda: ca. 1.700 kr.

    Min egen Polo kostede ca. 2.000 kr i første service (30.000 km), og ca. 2.300 kr i andet service. Min tidligere Seat kostede på de første 30.000 km 5.500 kr (1700 kr (15.000 km) + 3.800 kr (30.000 km) i service. Til gengæld skal jeg ikke betale ekstra for at have en lånebil hos VW, hvor jeg hos Seat skulle betale 200 kr/dag + 1 kr/km.
    Jeg har prøvet at skifte Seat værksted, de ville så have 3.800 kr for olieservice og skifte en interiørlampe, som de havde taget 400 kr for (250 kr for tilsvarende lampe hos VW). Det tager ikke mange minutter at skifte lampen, men olieservice er det såkaldte lille service hos Seat.

    Jeg håber det er blevet bedre (og billigere) efter de er gået over til 30.000 km intervaller hos Seat. Og så håber jeg at Seat i Holstebro tager sig sammen, og ikke laver så mange fejl som de gjorde mens jeg var kunde.


  • #26   8. feb 2013 Det ændrer ikke på, at garantien bevares ved service hos uautoriseret smiley

    Jeg forholder mig ikke til, om det er billigere eller dyrere. Det var bare en konstatering for så vidt angår garantien.


  • #27   8. feb 2013 Garantien bevares på papiret, men om den bevares således at den rent faktisk kan bruges, er et spørgsmål om bevis. Kulance er også almindeligt udbredt hos fx VW, hvilket ikke er tilfældet hvis man har fået det lavet uautoriseret.

  • #28   8. feb 2013 fabia... billiger mere plads og flotter bil... skal ud og prøve en en frygter den køre so polo´en og den syntes jeg ikke så godt om...
    overvejet en Clio ? den virker kanon konge fed


  • #29   8. feb 2013 Man får kulance uanset hvad. Det er udelukkende et spørgsmål om, hvorvidt man samtidigt kommer til at betale smiley

  • #30   8. feb 2013 Garanti er en svær én. Der bør ikke være problemer med at benytte uautoriseret værksted inden for garantiperioden, men man kan risikere at stå med håret i postkassen, hvis der så sker et eller andet efter garantiens udløb.

    Jeg brugte ikke altid autoriseret værksted til min Corsa i garantiperioden. Efter 4½ år og 140.000 km. knækker en plejlstang i motoren. Motoren skal skiftes - men Opel vil ikke give noget som helst. Jeg stod med hele regningen selv, for de kunne jo ikke se, om der var brugt den rigtige olie hele tiden! Det til trods for, at jeg havde alle stempler og oliespecifikationer - og olien opfyldte selvfølgelig altid minimumskravene...

    Så det kan blive et problem at benytte uautorierede værksteder, hvis der opstår problemer efter garantiens udløb. Så vasker importørerne hænder og vil ikke hjælpe med noget som helst.

    Jeg fik en ombyttermotor i på et autoriseret Opelværksted - det kostede mig 25.000 kr. Siden da har jeg fået serviceret bilen hos Opel. For tænk nu, hvis denne motor også går i stykker...


Kommentér på:
Seat Ibiza TDI ny eller brugt?

Annonce