{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Større fælge = dårligere brændstof økonomi?
  • #1   19. feb 2013 kommer an på vægt. og rullemodstand i dækkene

  • #2   19. feb 2013 siger lidt sig selv større fælge mere vægt samtidig med at der er større vej flade at få modstandfra

  • #4   19. feb 2013 Det gør den så absolut - endda ret så mærkbart.

    Fra 15" til 17" på min gamle TDI betød 2-2,5 km/l


  • #6   19. feb 2013 Thomas - måske fordi dine vinterdæk er blødere, og derfor har en større rullemodstand.

  • #7   19. feb 2013 ja, hvis du for et bredder dæk på, og hvis hjulet vejer mere end dine vinterhjul..
    Men hvis du har "mange" korte ture, så vil du nok ikke ligge mærke til det, da der jo også (forhåbentligt) kommer varmere vejr og derfor er bilen hurtigere varm og bilen skal ikke bruge ekstra diesel på at varme den op.


  • #8   19. feb 2013 kommer jo også an på hvordan fælgene er støbt - de behøver jo ikke være tungere bare fordi diameteren er større... men ja hvis du monterer to sæt fælge af samme mærke og model i to forskellige størrelser, så vil du opleve en forskel...

  • #9   19. feb 2013 Vil sige at det også kan være svært at se forskel på brændstofsøkonomien på vinter og sommerhjul..

    Sommerhjulene er i de fleste tilfælde større, og vejer måske nok os en tand mere ind vinterhjulene..

    Men i det her kolde vejr, bliver der også brugt ekstra brændstof da motoren er længere tid om at blive varm..

    Så det kan du nok ikke regne helt med


  • #10   19. feb 2013 Jeg har kigget på et par 8x19, Monteret med Contisport 235/35/19,

    Men tak for svarene Folkens smiley


  • #11   19. feb 2013 Har ikke mærket nogen forskel på min E34 535i med 19* 315brede bagpå og 18* 275 foran Har fået bestilt nok de bredeste ever 385mm i 19 Fuck det bliver vildt når de ryger under. Politiet skal ikke bestemme om de skal på eller ej og ja de stikker laaaaaaaaangt ud på den ande side. Ser vildt ud.

    Mine nuværende vejer lige et halv kilo mindre end de forrige fælge de næste vejer det samme som nu. Så jeg køre de her en 12-13stykker og med knap 300hk og en buldrende 3,5 12v turbo Alpina motor ude foran.


  • #12   19. feb 2013 Det kommer an på hvor meget fælgene vejer, men hvis hele enheden ikke vejer mere end det hjul der er på normalt skulle det ikke have noget at sige, eller det vil så sige hvis størrelsen er den samme, altså mener diameteren på hjulet er den samme, for hvis du sætter en anden størelse hjul på vil der jo komme en form for gearing, men hvis hjulet ikke er betydelig støre eller mindre vil du ikke mærke det.

  • #13   19. feb 2013 I teorien burde den gå korte på literen ved at sætte større fælge på. Grundet højere vægt, og mere modstand fra de bredere dæk.

  • #14   19. feb 2013 og ik nok med det..
    den kold luft fylder mindre.. ergo ska bilen bruge mere energi på at komme igennem det samme areal luft..

    så hvis du ikk går et alt for stort spring tror jeg nu ikk du vil mærke det vildeste til det.. en smule ska du nok komme til.. smiley


  • #15   19. feb 2013 Tror ikke du vil kunne mærke forskel, de fleste der påstår de køre meget kortere på sommerhjul har altid nogen hjul på der er alt alt for store i rulle diameter. Så grunden til de køre meget kortere er at deres spedometer fejl viser helt vild. Og nå så triptælleren lige pludselig viser 85 km korter på en tankfuld tror de den er blevet dyre og køre i, men faktisk har de kørt lige langt, tripen har bare talt for lidt. De samme folk mener også at der er mega rulle modstand i de store hjul, for med vinter hjul kan den køre 195km/t og nu kan den kun køre 182km/t, men bilen køre lige hurtig, bare for den fejlviser...

    Det er min mening om det... Det har da helt sikkert lidt at sige, men mener det er så lidt så det er ubetydlig. Der er meget mere at hente ved at køre fornuftig...


  • #16   19. feb 2013 Selvfølgelig, men hvor meget afhænger bla. af dækvalg smiley

  • #17   19. feb 2013 TURBO !

    Personligt kan jeg sige at jeg kører 2 km/l mindre på mine sommerdæk (16" alu) i forhold til mine vinterdæk (14" stål), og rullediameteren er inden for 1%.


  • #18   19. feb 2013 Det er også mulig du gør det, men jeg har aldrig kunne måle noget særkig forskel på mine biler...


  • #19   19. feb 2013 Nu er det bare et indspark, men tror i selv i har fuldstændig den samme kørestil når der er -10 grader og pletvist glat, kontra +17 grader f.eks. Det betyder mere end man lige tror...

  • #20   20. feb 2013 Kører man ikke lidt friskere om sommeren ?? Ligmed større forbrug.

  • #21   13. maj 2013 Jeg tænker bare .. Hvis en bil f.eks køre 10 km/l med 14", og så køre 9 km/l med 17", så tror man den har kørt meget mindre. MEN- hjulet er jo større, så bilen har jo egentligt kørt længere, da 17" har en længere flade at dreje rundt på kontra 14 tommeren.? så i principet er der måske ikke den store forskel? bare mit bud.

Kommentér på:
Større fælge = dårligere brændstof økonomi?

Annonce