{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.743 visninger | Oprettet:

Fælge passe ikke PIS... {{forumTopicSubject}}

Så mont jeg mine 18" idag og skal lige til at trille da den siger en forkert lyd.. Det viser sig så at fælgene ikke passer, selvom jeg fik afvide af det firma jeg købte dem af, de godt kunne side på min i30. Firmaet er ikke vigtig lige nu da jeg ikke vil hænge dem ud. Skal have ringet til dem mandag. Men øv

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fælge passe ikke PIS...
  • #1   13. apr 2013 et til

profilbillede
  • #2   13. apr 2013 Det værste er sgu jeg har mont og dæk for 5000 kr,- jeg ikke kan bruge nu,

• #3   13. apr 2013 så må de bare bytte lortet

• #4   13. apr 2013 fk surt smiley

• #5   13. apr 2013 Hvordan har man ikke opdaget at der ikke er plads til bremseåget? :S

• #6   13. apr 2013 Helt ærligt så jeg ikke ang bremseåget da jeg sætte dem på..

Org ET er 50 og disse er 55, firmaet sagde de uden problemer kunne side på min bil, så det gik jeg ud fra

• #7   13. apr 2013 Uanset hvad er det for ringe af firmaet ikek at være sikre i deres sag. Men ja, det kan der være mange forklaringer på, hvorfor de har oplyst dig det.

Men surt er det, så absolut!

• #8   13. apr 2013 Hvis bilen er født ET 50 må du ikke sætte ET55 på. du formindsker herved sporvidden og det må man ikke.
    du må gå ned af i ET ikke op. Så hvis de har sagt at de passer så har de ikke styre på hvad de laver.

• #9   13. apr 2013 Hvis det er den oplysning du har fået, så skal de da erstatte det?
    Ellers må du ha nogle spacere på..

• #10   13. apr 2013 På med nogle 10mm spacer smiley 100kr for 2 i thansen

• #11   13. apr 2013 Kontakt og spørger hvorfor de siger de passer.
    Et 55 kommer aldrig til at passe på Et 50 smiley
    Så skulle de hedder 50 eller ned.
    Havde sagt de måtte tage lortet igen eller finde dig nogen andre der passer.
    Dækkene kan du jo sagtens bruge igen hvis fælgene har samme størrelser.

• #12   13. apr 2013 Når du går op i fælgstørrelse, så går du typisk ned i indpresning, så jeg ville tror du skulle have haft ET45 på istedet for ET55...

• Jan  M
    Jan M Tilmeldt:
    dec 2003

Følgere: 1 Biler: 2 Svar: 700
    #14   13. apr 2013 """ Hvis bilen er født ET 50 må du ikke sætte ET55 på. du formindsker herved sporvidden og det må man ikke."""

Sikke da noget øvel. Hvor pokker har du det fra.

Man må ændre ET lige så meget man vil = Indad.
    Man må MAX ændre ET udad med 10mm pr. side.

• #15   13. apr 2013 Jan M. Du tager fejl.

Man må IKKE formindske sporvidden, altså gå OP i ET.
    ET 50 -> ET 51 og op.

Man må maksimalt forøge sporvidden med 20mm (10mm i hver side).
    ET 50 -> ET 40-49

• #16   13. apr 2013 ærligt har jeg ikke forstan på det, derfor jeg også spurgte i mailen om de passede på min bil og fik ja

• #17   13. apr 2013 Du må ændre sporvidden på en aksel med 20 mm, og det gælder både indad og udad... Dvs, 10mm pr side.

• #18   13. apr 2013 Kim M, det ikke sandt, du må IKKE formindske sporvidden.

"Lovgivning om fælge

Når man monterer andre fælge på en bil, er der nogle krav, som skal være opfyldt, for at det er lovligt

Sporvidde I Danmark er det lovligt, uden nogen form for dokumentation, at forøge en bil's sporvidde med 20 mm (10 mm. pr. side). Man skal dog være opmærksom på, at man regner ud fra den mindste sporvidde, som er anført på bilens standardtypegodkendelsesattest. Dvs. at bilen kan være godkendt med flere forskellige fælge, som hver især giver bilen forskellige sporvidder. Her benytter man så fælgen med den mindste sporvidde som udgangspunkt. Hvis en given fælg giver en endnu større sporviddeforøgelse, eller hvis sporvidden formindskes, kan fælgen stadig godt være lovlig, hvis der foreligger en TÜV-attest som dokumentation."

Taget fra http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm

Der er også andre steder hvor det står hvis man googler lidt.

• #19   13. apr 2013 Fra "Vejledning om syn af køretøjer":
    1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
    fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
    angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
    hjulmonteringer.
    Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
    mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
    typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten
    oplyste mindste sporvidde).
    Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for personbiler,
    der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
    hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fælgene
    med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
    sporvidde.
    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
    hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
    hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
    standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
    med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
    kontrolleres.

• #21   13. apr 2013 Digweed !

Hvor har jeg skrevet at man må formindske sporvidden :s?

• #22   13. apr 2013 Rigtigt, man må FORØGE sporvidden, ikke formindske den.

Universelle spacere er ikke lovlige - spacere skal høre til de pågældende fælge.

• #24   13. apr 2013 Digweed: Læs i "Vejledning om syn af køretøjer". Der er kun nævnt forøgelse af sporvidde...

• #26   13. apr 2013 Det er nu meget nemt med ET. det er afstanden fra hvor fælgen ligger an på flangen og ind til midten af f.eks lejet.

Tager du en fælg, og det er fløjtende om den er smallere eller bredere, ET ændre sig ikke af den grund. Men la os bare sige den har samme brede, så må et højere tal ET (50-55) give en længere afstand og derfor kommer fælgen længere ind når du lægger den til flangen.

• #28   13. apr 2013 Sååå hvad er vi kommet frem til :s?

• #29   13. apr 2013 Digweed : den var ikke til dig, har slet ikke læst det du har skrevet. smiley

Det var mere til dem der gik totalt sidelæns fordi de mente større ET = større sporvidde.

>ET = ---><---
    <ET = <------>

• #31   13. apr 2013 Hmm okay, mindes ellers at have læst et sted at man absolut ikke måtte formindske sporvidden. Må sku hellere gå igang med at lede efter det smiley

• #32   14. apr 2013 Der tillades en forøgelse - dermed tillades der ikke en formindskning!

• #34   19. apr 2013 For lige at få det på plads:
    Fra "Vejledning om syn af køretøjer":
    1.7 Sporvidden skal bevares uændret..."
    "Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul)..."

Den skal bevares UÆNDRET, altså er det ikke tilladt, at formindske den!

• #35   21. apr 2013 Det er da prisværdigr, atvfolk kan finde sådanne oplysninger på nettet. Det betyder blot, at mange har lært noget af det vigtigste, som folkeskolen har som opgave - informationssøgning. Man kan ikke vide alt, til gengæld kan man finde svaret.

Kommentér på:
Fælge passe ikke PIS...

Annonce