3.142 visninger
|
Oprettet:
Snydt af forhandler :( {{forumTopicSubject}}
Hej alle . Har købt en bil af en forhandler . Eller han siger han har solgt den privat , men men men . På min slut seddel står der hans navn og hans firma Tlf nr.
Hvad har snydt et år med syns dato og nogle andre ting , han siger han har solgt den uden form for garanti , men kan han det ? Og hvad skal jeg dog gøre ?
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
maj 2010
Følger: 20 Følgere: 21 Emner: 36 Svar: 155
nov 2007
Følger: 37 Følgere: 61 Biler: 13 Emner: 922 Svar: 2.851
nov 2007
nov 2007
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.384
du har krav på 2 års reklamationsret hvor de første 6 måneder er det forhandleren der skal bevise at fejlen er din skyld - ellers skal han lave den uden beregning.
det som han sikkert prøver at tørre den af på er at den er solgt i kommision - på denne måde er der nogle helt andre krav alt efter hvad der står på slutsedlen...
http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article1189023.ece
og her er en anden afgørelse som du sikkert også vil kunne bruge
http://dokumenter.forbrug.dk/forbrugerjura_08/kap07.htm#7.12.2
<i>7.12.2. Kommissionsbil
Den erhvervsdrivende sælger hæftede for mangler ved en bil, selvom bilen blev solgt for en privat sælger, idet køberen på baggrund af omstændighederne ved købet havde været berettiget til at gå ud fra, at den erhvervsdrivende var sælger af bilen
En forbruger købte i oktober 2007 en brugt bil. Efter 2 måneder reklamerede forbrugeren til sælgeren over en defekt toppakning og et defekt krængningskryds. Sælgeren afviste reklamationen under henvisning til, at han blot havde formidlet salget, og at forbrugeren skulle rette sin henvendelse til den tidligere ejer, der var en privatperson. Sagen blev indbragt for Forbrugerklagenævnet, der traf følgende afgørelse:
”Det fremgår af sagens bilag, at bilen var annonceret til salg på XX.dk på en måde, der gav indtryk af, at det var indklagede selv, der solgte bilen. Af sagens oplysninger fremgår det endvidere, at bilen var placeret hos indklagede og var forsynet med indklagedes prisskilt, og bilen var forsynet med indklagedes navn på nummerpladen. Klagerens henvendelse med henblik på at prøvekøre bilen skete til indklagede, ligesom den efterfølgende aftaleindgåelse skete hos indklagede. Det bemærkes endvidere, at der på slutsedlen er anført ”KOMMISSIONSBIL”, og at indklagedes firmastempel med underskrift er anført på slutsedlen ”Som sælger”.
Under disse omstændigheder har klageren været berettiget til at gå ud fra, at indklagede var sælger af bilen, medmindre klageren udtrykkeligt blev oplyst om andet. Mod klagerens benægtelse kan indklagede ikke godtgøre, at han har oplyst klageren om, at der var tale om et privatsalg.
Bilen er således solgt i indklagedes eget navn, og indklagede hæfter derfor umiddelbart over for klageren for eventuelle mangler ved bilen. Dette gælder, selv om det måtte være en privat ejer, som var ejer af bilen inden salget, idet der har været tale om et kommissionssalg, hvor indklagede har solgt bilen i eget navn, men for den private ejers regning, jf. herved kommissionslovens § 56, stk. 1.
Forbrugerklagenævnet lægger efter den sagkyndiges erklæring til grund, at der har været slør i bilens krængningsstabilisatorer på leveringstidspunktet, hvilket ville medføre anmærkninger ved et effektivt syn.
Endvidere lægger nævnet efter den sagkyndiges erklæring til grund, at bilen på leveringstidspunktet havde fejl på kølesystemet og en svag tandremsstrammer, hvilket er ud over det forventelige, når henses til bilens alder og km-tal og omstændighederne i øvrigt.
Efter den sagkyndiges erklæring anser nævnet herefter bilen behæftet med mangler, jf. købelovens § 76, stk. 1, nr. 4. Klageren er berettiget til et forholdsmæssigt afslag i prisen, fastsat til 10.000 kr., jf. købelovens § 78, stk. 4”.(08/02873)
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
nov 2007
dec 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 519
mar 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 62
Selvom man ejer et værksted eller er bilforhandler, så kan man jo godt sælge en bil privat!
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.249
nov 2007
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 429
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Uanset om den er solgt privat eller gennem selskabet, må han ikke lyve om synsdato osv. Det er jo ikke lovligt at give falske oplysninger i forbindelse med en aftale.
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
Eller tag strikken i nærmest æbletræ.
apr 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 355
- Hvis han dog bevist har opgivet en forkert synsdato vil jeg mene, at du har mulighed for at hæve handlen. Problemet, som også er påpeget af andre, er at det muligvis ikke kan svare sig, hvad angår tid og penge.
EDIT: Jeg kan se, at jeg var lidt langsommere end Bay.
feb 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 13 Emner: 41 Svar: 320
apr 2007
feb 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 13 Emner: 41 Svar: 320
apr 2007
For det andet læser du vist heller ikke helt hvad jeg skriver - og det er, at ligemeget om købet er privat eller ved forhandler er udtrykket "købt som beset" uden større betydning. - Det kommer an på hvilke mangler der er tale om, om køber har undersøgt bilen før køb, og hvor gammel og til hvilken pris den er købt. Det skal ikke blive en mudderkastning, det eneste jeg siger er, at ud fra de oplysninger der foreligger kan vi ikke hjælpe ham..
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 26 Svar: 154
Men okay.. Selv nærrige forsikrings selskaber giver for meget tid selvom det ikk er nødvendigt.. Var i praktik på et pladeværksted hvor de os havde en bænk til at rette chassis ud.. De fik 3 timer til det.. Det tog mig (ja jeg tog tid. Og det var første gang nogensinde jeg prøvede det.) 4 min og 4* sekunder at sætte den på.. Og 4 min & 2* sekunder at sætte den på, for hver side.. Altså UNDER 20min. for at sætte den af og på (Det havde de fået en time for.) Derudover, var der 2 timer til at rette den op.. Det tog mig så en lille time, med guide, forklaringer & hyggesnak.. Kunden (forsikringen) måtte betale 1700kr, istedet for de 1,30 time svarende til 800kr ca. Og ja, det forsikringen. Lad dem punge op.. Problemet er bare, at en regning som dette. Koster hele landet dyrere forsikringer...
bare for sjov, ville DU "turde" lade mig fikse din bil, hvis jeg sagde jeg kunne gøre det på halvdelen / 1/3 af den tid. Andre mekanikere skulle have for det? Fordi jeg har os set kunder brokke sig over. At det gik for hurtigt, og det er den almene undskyldning for at være langsom, og lade den stå på liften selvom den egentlig er færdig! ... Ved godt det ikke er direkte relateret, men mekanikere & sælgere, er typisk kort sogt.. Hustlere..
Snydt af forhandler :(