{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.779 visninger | Oprettet:

Fjederspænder {{forumTopicSubject}}

Hej

Man hører jo ofte de værste skrækeksempler fra gør-det-selv-bilfolket omkring folk, der har været ved at skifte fjedre på deres bil eller af anden grund skal have fjederbenet af, og hvor de har brugt fjederspændere forkert og har fået det hele op i krydderen, når fjederspænderen er fløjet af og lignende.

Jeg skal selv til og i gang på min bil (skift af tårnleje) har læst en masse om det på nettet, men har ærlig talt ikke prøvet det før, men alle disse historier, omkring hvor farligt det er, får da en til at tænke på, om man hellere skal køre til mekanikeren og få det lavet smiley

Jeg har sådan et par helt standard fjederspændere fra Harald Nyborg - er de OK? - eller bør man hellere anskaffe sig nogle andre af højere kvalitet?

Kom gerne med inputs og kommentarer til, hvordan man på bedst mulig vis bruger fjederspændere, og minimerer risikoen for at få det hele i hovedet smiley

Hvor mange "vindinger" bør man normalt spænde over? osv osv.

Jeg takker på forhånd og ønsker jer en fortsat god lørdag!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fjederspænder
  • #1   11. maj 2013 Jeg har skiftet mange fjedre, både med og uden fjederklemmer ..

    Dem fra Harald Nyborg er efter min vudrering ganske fine - hvis du ikke skal rode med dem ret ofte, så er der heller ikke megen ide i at betale for meget for st stykke værktøj.

    Ang. om jeg har fået hele "lortet skudt af" .. så nej .. sørger du for at stramme dinfjeder så meget at den er løs i fjederbenet, så den ikke presser ud mod tårnlejet, så er der ingen problem i det - men for en god ordens skyld, så vær dog påpasselig alligevel.

    En lille historie:

    Forleden stod jeg og skulle skifte fjedre på min E30 bagved - de var helt nye, og kunne ikke bare "presses ind" som man ofte kan - havde ingen fjederklemmer, så 2 spændebånd gjorde tricket for mig.

    Dermed ikke sagt at det var hvad nogen vil kalde "forsvarligt" - men .. alm. sund fornuft gør meget - og en anelse påpasselighed - så skal det nok gå! smiley

    God fornøjelse med skrueriet.


  • #2   11. maj 2013 Du skal bare altid sørge for at de sidder som de skal inden du løsner topbolten, så de små fingre på fjederklemmerne når rundt om fjederen. Og husk også altid at sørge for at når du har spændt fjederklemmerne at fjederne kan kunne give sig inde i støddæmperen. Og dem fra harrald, har jeg selv brugt på en touran og virrker nu udemærket

  • #4   11. maj 2013 Mange tak gutter!

    Det er sgu fint med en masse inputs inden man går i gang med projektet.
    Nu ved jeg, hvad jeg skal være opmærksom på smiley


  • #5   11. maj 2013 Med 15 års erfaring inden for bilrep. så gå du bare igang.
    Har selv brugt Harald Skralds i rigtigt mange år.
    Men og så kun " en gang imellem ".


  • #6   13. maj 2013 Det er lige til, men stadig have respekt for de fjedre der.. Da jeg var i grundforløb som mekaniker brugte en af dem på holdet en fjederklemme forkert, det resulterede i at fjederen blev skudt direkte igennem porten (ja, den skød hul og røg ud på den anden side) af de der porte man har på de fleste værkteder hvor man ruller dem op hvis i forstår.. Der er smæk på.

    Men gør det ordenligt og hav respekt for det, så sker der ingenting smiley


  • #7   13. maj 2013 Jeg arbejder til daglig som mekaniker og for nogle år siden skulle jeg skifte på dm306. Vi har den dyre og efter min mening den eneste rigtige og bruge. Jeg brugte de forkerte klemmer opfyldt resultat at fjedren sprang af da jeg var ved og samle det og ramte mig direkte i hovedet. Fik 3 sting i næsen og et slag i panden. Så jeg slap ualmindelig heldig fra det. Og har idag fået meget mere respekt for det. Så husk og brug værktøjet rigtigt.

  • #8   13. maj 2013 Kim H

    Ja, du har godt nok sluppet billigt så.. Er sikker på sådan en fjeder kan slå dig ihjel hvis den rammer rigtigt.. Den episode vi havde blev den trods alt skudt hele vejen igennem porten, og der er alligevel 2 lag af en eller anden form for metal, og så et godt lag isolering..


  • #11   14. maj 2013 Jeg vil personligt ALDRIG bruge trykluftværktøj til at spænde dem med....

    Og især ikke hvis de er samlet med en split (fjederspænderne) uanset hvilken model der er tale om...


  • #12   18. maj 2013 Tak for alle kommentarer....
    Jeg kan godt se, at det ikke er helt ufarligt, når jeg læser Mamhun S´s og Kim H´s kommentarer smiley



  • #13   18. maj 2013 Der gik osse lang tid før jeg gjorde det igen. Første efterfølgende gang jeg skulle skifte tårnlejer tog det godt nok osse sin tid. Var mega nervøs. Men idag er der ingen problemer. Dog dobbelttjekker jeg hver eneste gang om den sidder rigtigt osv.

Kommentér på:
Fjederspænder

Annonce