Reducering af elektrodeafstand på tændrør. {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har en optimeret turbo-benziner (optimeret med ændret motorstyring) - hvor jeg har haft problemer med, at det forhøjede turbotryk "blæser" gnisten ud på mine tændrør ved stærk acceleration. Sådan har jeg i hvert fald fået det fortalt af min tuner.
Tuneren har nu foreslået mig, at reducere elektrodeafstanden fra de nuværende 0,95 mm. til 0,7 mm. på mine tændrør. Derved skulle man kunne undgå, at gnisten bliver blæst ud.
Da de nuværende tændrør har kørt små 80.000 km. har jeg nu fået nogle nye tændrør hjem. Jeg har været i gang med at reducere elektrodeafstanden ved at banke let på enden af tændrøret.
Det jeg nu har konstateret er, at det er vanskeligt at undgå at ændre
den vinkel, som gnisten skal springe, når man reducerer elektrodeafstanden.
På et standard tændrør, springer gnisten jo 100% lodret, men når man reducerer elektrodeafstanden (selv om det som her kun er ca. 0,3 mm.), så er det svært at undgå, at spidsen på tændrøret ikke længere er 100% lige oven over elektroden.
Men gør det egentlig noget, at det ikke længere er 100% lodret?
Jeg håber i ved hvad jeg mener.
Og inden i foreslår mig at købe andre tændrør, hvor elektrodeafstanden er reduceret "ab fabrik", så skal det siges, at tuneren har anbefalet mig, at jeg bruger standard tændrør (i dette tilfælde fra NGK) - da de alt andet lige virker bedst med min bil.
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 3 Emner: 216 Svar: 867
Tak for kommentaren.
Men det anbefales altså fra flere sider af, at man generelt reducerer elektrodeafstanden på tændrørene på tunede turbo-benzinere.
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
mindre afstand vil gøre der skal mindre volt til at få gnisten til at springe og derved bliver din gnist svagere end ved større afstand.
man reducerer afstanden hvis tændspolernes ladetid ikke kan følge med i det omdrejninger men hvis du kører coil on plug vil der ingen problemer være før du når op i noget der ligner 20.000 rpm.
Du skal skifte til et koldere tændrør fordi du netop vil få en bedre gnist end på dem du kører med. Og samtidig smelter du ikke elektroden og hovedet.
Så hvem der end anbefaler dig det andet må enten ikke være synderlig meget inde i tingene eller også er det en anden form for tuning.
aug 2004
Følger: 35 Følgere: 47 Biler: 6 Emner: 30 Svar: 2.296
Som der bliver foreslået, så skal der andre tændrør til.
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 3 Emner: 216 Svar: 867
Men hvis jeg forstår jer ret, vil de koldere tændrør også løse problemet med, at gnisten bliver blæst ud, er det korrekt?
Kan i anbefale nogen steder, hvor man kan søge efter disse tændrør? Og hvordan kan man se, hvor "kolde" de er, når jeg søger efter dem på nettet?
På forhånd tak.
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
jan 2003
Følger: 32 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 7.341
Dermed ikke sagt det ikke passer i dette tilfælde... (har ingen forstand på turbobiler)
Men i 95% af tilfældene herinde bliver der slynget om med folks viden som de tydeligvis ikke har den fjerneste erfaring med...
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Du kan få en længerevarende gnist fordi en stor del af den energi det ville kræve at starte lysbuen istedet kan gå til at opretholde en længerevarende gnist.
MEN, som alle de andre siger, i med et sæt friske rør og en tand op i varmeværdi
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 3 Emner: 216 Svar: 867
http://www.eds-motorsport.de/enter/
Har haft en del kontakt til dem og skildret mit problem - og her er svaret (har sorteret den uvæsentlige del af teksten fra, da jeg spurgte om andre ting også) - håber i kan tysk
PS: Skal siges, at jeg også har haft telefonisk kontakt med dem, hvor jeg har skildret problemet og fået samme svar.
-------------------------
Hallo,
zu Ihren Fragen:
1) hört sich sehr stark nach Zündkerzen an, am besten direkt wechseln lassen. Originiale Kerzen verwenden, Elektrodenabstand auf 0,7-0,8mm reduzieren.
Mit freundlichen Grüßen
Dipl. Ing. XXX XXX
EDS Fahrzeugtechnik GmbH
Zechenstr.19
45772Marl
Reducering af elektrodeafstand på tændrør.