{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.073 visninger | Oprettet:

Hjælp til justering af gevindundervogn {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg købte for lang tid siden en E36 som var forfærdelig lav. Da gevindundervognen var rustet sammen købte jeg bare et nyt sæt støddæmpere+fjedre. Men der har jeg sku sparet for meget, for det er forfærdelig ringe komfort mæssigt! (TA Technix). Bilen kørte fint da den havde gevindundervognen på, men den var som sagt for lav og det kunne ikke justeres pga. rusten.

Nu har jeg så fundet ud af man kan fixe gevindundervognen og justere den, så det har jeg tænkt mig og montere den igen. Jeg har googlet en del guides til justering af gevindundervogn, men har endnu ikke fundet en som er magen til min.

Det skulle være en V-Maxx gevindundervogn ifølge tidligere ejer, men dette vides ikke med sikkerhed.

Billeder :

Alt : http://salkcin.dk/gevind.jpg
Foran : http://salkcin.dk/gevind2.jpg
Bagved : http://salkcin.dk/gevind3.jpg

De guides jeg har fundet ser støddæmperen sådan her ud : http://garage.projectraine.com/content_guides/240_coilovers/coilovers08.gif

Forskellen er at dem jeg kan findes guides til har 2 sæt låseringe - et der man spænder omkring fjederen for at justere "spring load", og en til at låse gevindet i bunden af støddæmperen.

Min gevindundervogn har kun 1 sæt låseringe. Skruer jeg dem helt op i top, bliver fjederen jo bare strammere? det ændrer da ikke på hvor højt op tårnlejet går/højden på støddæmperen?

Nogen der kan forklare det simpelt, eller har et link til gevindundervogn af samme type?


PS. Kan godt være den gevindundervogn ser rusten og færdig ud, men den kørte perfekt.

Se forresten lige ham her :

Før : http://i750.photobucket.com/albums/xx143/Jasperashmusic/DSC_0001.jpg
Coca Cola bad : http://i750.photobucket.com/albums/xx143/Jasperashmusic/aa04607a.jpg
Efter : http://i750.photobucket.com/albums/xx143/Jasperashmusic/42a47987.jpg

Den skal nok blive fin igen den gevindundervogn smiley

På forhand tak.
-Nicklas


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til justering af gevindundervogn
  • #1   26. jun 2013 Links fixet. Virkede ikke i starten.

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.602
    #2   26. jun 2013 Cola er en god opfindelse xD

    Edit :
    Når der kun er en låsering, så sidder der somregl en skrue/bolt i siden af den, som så kan spændes ind, og derved låse ringen fast.
    Når du skruer den op af, så hæver man bilen.


  • #3   26. jun 2013 Som sagt når du skruer op har det ik en skid og gøre med at fjederens bliver presset sammen. Du flytter ganske enkelt punktet på stød dæmperen hvor fjederens sidder op og bilen bliver derved højere

  • #4   26. jun 2013 Så når jeg skruer den op på gevindet, så følger den tynde metalstang med som man skruer tårnlejet fast på? (dvs. den kan hives længere ud end vist på billedet).

    Hvis den allerede er trukket helt ud og har max længde vil fjederen jo som sagt bare blive spændt strammere, eller er jeg helt forkert på den?


  • #5   26. jun 2013 umiddelbart ser den heller ikke så slem ud at løsne, det handler bare om at få slebet gevindet HELT rent for rust og få givet det noget fedt inden du kører justeringen op af gevindet. de plejer ikke være noget problem at slå løs med en dorn smiley

  • #6   26. jun 2013 jo lavere fjederen sidder, jo længere vil dæmperen jo også blive trykket ned, som tårnlejet er skruet fast på smiley

  • #7   26. jun 2013 det ligner den ene ring bagi er pillet ud for simpelthen og kunne skrue den helt ned

  • #8   26. jun 2013 Ok, så det du siger at jeg ikke engang er tæt på at have hivet dæmperen (metalstangen) helt ud til sin maximale længde smiley

    Ved ikke endnu om jeg giver den Coca-Cola (eller andet rustfjerner) behandlingen. Prøver at se om en stålbørste ikke kan klare det værste rust først.


  • #9   26. jun 2013 Jacob A-> Hmmm. Det her er et billede af den fra ny : http://www.v-maxx.co.uk/getkitimage.asp?f=60BM01.jpg

    Synes ikke det ligner at der er en ekstra ring bagi, selvom det nu er et meget småt billede. Men giver selvfølgelig ikke rigtig mening uden 2 ringe til at låse det.


  • #10   26. jun 2013 Det kan sagtens fåes uden 2 ringe og selv uden nogen former for lås på dem i bag, f.eks. på min AP gevind på min golf er der kun 1 ring for og bag, og kun i for er der en umbraco pinolskrue til at låse med smiley men tænk på hvor hårdt det er i spænd. det er aldrig noget der vil rykke sig.


  • #11   26. jun 2013 Ok.

    Så prøver jeg at kaste mig ud i at skrue den helt op, selvom jeg stadig har stor tvivl om at dæmperen kan hives så langt ud at begge fjedre kan være der når den er skruet i top.


  • #12   26. jun 2013 du skal jo bare montere fjedre og tårnleje og det hele inden du skruer den op? smiley du kan løsne den mens den er afmonteret men når gevindet kører så skal du jo bare have den skruet op og justeret så det passer smiley

Kommentér på:
Hjælp til justering af gevindundervogn

Annonce