{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.273 visninger | Oprettet:

Benz eller diesel {{forumTopicSubject}}

HEY!

Skriver lige en post herinde igen igen... jeg er før blevet rådet til at købe en benziner herinde, som min næste bil.... men står stadig med en smule tvivl.

Sagen er den at jeg står og skal anskaffe en god og stabil stationcar. Oprindelig havde jeg tænkt mig en Avensis til ca. 30K, men er nu blevet lidt lun på denne model, som jeg kan få fat i engang i næste måned. Prisen er lidt højere, men jeg tænker, at jeg ved at vælge sådan en med ca. 150.000 km på bagen, nok skulle kunne have bil i mindst 6 år frem.

http://www.dba.dk/toyota-corolla-16-vvt-i-terra/id-502404251/

Kan det gøres ligeså godt til billigere penge, når det jeg kigger efter er en stationcar med aircon, elruder osv? Har kun gode erfaringer med Toyota, da min nuværende bil er en gammel Carina, som har kørt i 4 år uden større problemer - og har for øvrigt altid kun hørt positivt om Toyota.

MEN MEN MEN!!! Jeg har en svigerfar der, modsat toyota forhandleren og min egen vurdering, mener at jeg skal vælge diesel. Jeg tænker så, at den

1: sikkert er dyrere i anskaffelse.
2: Den er, med mindre den kører virkelig langt på literen, dyrere i afgifter.
3: Reparationer er dyrere og der er mere der kan gå i stykker.

Mit kørselsbehov er ca. 25 km til arbejde og 25 km hjem.. og så de køreture som falder udenfor alm. hverdagsbrug. Max. 20.000 km årligt.

Toyota forhandleren anbefaler en benzin, men min svigerfar mener, at det skyldes, at han får en bil hjem i nærmeste fremtid han kan sælge til mig - og at diesel vil være et bedre valg.

Men de ca. 50.000 kr for en bil er det højeste jeg er villig til at give. Og for de penge vil jeg have en bil der på sigt er så økonomisk som muligt (både mht reparationer, forbrug mm), som desuden også har den komfort jeg søger - aircon mm.

Hvad mener I? Begrund venligst jeres svar. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Benz eller diesel
  • #1   10. jul 2013 Køb ikke diesel med mindre du kører mindst 30 km næsten hver gang du starter den. Så du skal helst køre mindst 25-30k årligt før diesel kan svare sig.

    http://motorjournalisten.dk/undga-problemer-med-din-dieselmotor/


  • #2   10. jul 2013 Men skulle jeg vælge en disel i prisklassen 50K, hvilken kunne så anbefales og være økonomisk på sigt og med minimal gå-i-stykker risiko? Og hvad ville den koste årligt i afgifter? Det er jo også lidt et spørgsmål om km/l kontra afgifter... balancen imellem de 2.

    PS: Min svigerfar mener, at det kun er dieselbiler med partikelfilter, som skal køre min 25 - 30 km hver gang de startes. At lidt ældre modeller uden partikelfilter sagtens kan tåle korte ture?


  • #3   10. jul 2013 Drop i hvert fald alle biler med PSA's 1,6 HDI/TDCI/... http://da.wikipedia.org/wiki/Ford_DLD-motor#DLD-416 du kender vel godt deres problemer?

    Men ellers har jeg desværre ikke lige nogle gode bud, men prøv en søgning på bilbasen.dk med parametrene diesel og max 50k kr.


  • #4   10. jul 2013 diesel er ok. men kommer anden på hvilken diesel. for Commenrail er langt at fortrække over pumpedysse, der er en grund til at BMW. Mercedes Renault. PSA. Toyota. Honda. Nissan. og de fleste andre mærker har kørt med det i mange år. fordi de er meget mere harmoniske og behagelige at køre med.
    .
    jeg ville selv vælge en benziner især med søle 20.000km om året som max.
    du få masser bil for de 50.000kr. bevar du ville kunne få mere i renualt men igen toyota og honda levere biler der køre kanont og som er driftsikre af helevede til... en diesel passer ikke til dine behov.

    godt råd køb ALDRIG bil at svigerfar. få du noget lort så kan det ødelægge alt.

    og så vælg den bil du syntes passer godt til dig.


  • #5   10. jul 2013 http://www.bilgalleri.dk/marked/Bil/1693270-peugeot-407---dks-billigste
    Hvad med den? 1.6 HDi (18,2km/l ved blandet kørsel), fuld servicebog og sydtysk import i 2009?


  • #6   10. jul 2013 Lyder som en fin bil, men vil ikke have peugeot. smiley

    Ellers andre indlæg der argumenterer for enten benz eller diesel til mit behov? Jo flere jo bedre, for tvivler virkelig.


  • #7   10. jul 2013 eneste du skal være ops på mht. psa´s 1.6HDi motor er at bundkaret og oliesi´en skal være skiftet.

    men en benziner passer bedre til dine behov.


  • #8   10. jul 2013 Benzin

  • #9   10. jul 2013 Vil sige benzin med det kørsel som du beskriver

    hvad siger din sviger far som argument for at han mener diesel ?


  • #12   10. jul 2013 @ At den er mere økonomisk, idet den kører længere på literen, og en diesel uden partikelfilter godt kan køre korte ture uden at tage skade, samt at afgiften ikke er væsentlig dyrere end på en benziner.

  • #13   10. jul 2013 Thomas K> Hvor lanngt kørte benzineren pr/l og hvor langt kørte dieselen pr/l? Hvad var købsprisen på hhv den ene og den anden, og har dieselen partikelfilter?

    Det jeg især er bange for ved en brugt diesel uden garanti til 50K, er at turboen f.eks. kan stå af - hvilket skulle være en ret dyr omgang. Har kigget på autouncle og søgt efter diesel stationcars fra 97 frem til 2014 til max 50.000 kr., og med deres km/l tal er besparelsen ikke SÅ stor igen... og slet ikke hvis man vil undgå partikelfilter.

    Hvad kan du sige om det?


  • #14   10. jul 2013 Carsten J
    Jeg havde sidste år en 2002 passat 1.9 diesel og solgte den netop fordi jeg ikke kørte langt nok til den , når motoren er kold kører den ikke så langt på literen ,den soder skam stadig til selvom den ikke har partikel filter , og som du selv siger ryger turboen eller dyser feks så koster det lidt penge da de ikke er helt billige
    der jo også lige straf afgift for manglene partikel filter på 1000 kr oveni vægtafgiften

    Hvad for nogle har du kigget på i diesel og hvad går de literen ?


  • #15   10. jul 2013 @ Tak for svaret. Har ikke kigget nogen speciel... bare en toyota stationcar til max 50.000 kr. Søgte på autouncle, og fandt ud af, fra de sparsomme resultater, at sådan en i snit kører ca. 17 km/l.

    Hvad var dit kørselsbehov årligt?


  • #16   10. jul 2013 Nej okay , ja hvis den er opgivet til 17 km/l koster den jo 2.880 kr halvårligt plus 1000 kr hvis den ikke havde partikel filter

    hvorimod den toyota du linker til koster 1.650 halv årligt så er afligevel en forskel


  • #17   10. jul 2013 Har selv kigget afgiftstallene på nysynet.dk. Er kommer frem til at ved 20.000 km årligt, så sparer man lige i underkanten af 1500 kr årligt ved at vælge en diesel - men opvejer det risikoen ved at vælge en diesel når man tænker på evt. reparationer osv?

  • #18   10. jul 2013 Det er heller ikke mange penge at spare ,plus den er sværere at komme af med pga de stigende afgifter
    og når du ikke kører mere end du gør ville jeg helt klart bruge bell add i tanken på dieslen og så er der endnu mindre besparelse , og så er der jo rep. som man self ikke kan vide hvad løber op i men som du selv siger koster det jo afligevel lidt hvis turboen ryger eller et par dyser måske

    Jeg synes ikke det er det værd for det lille beløb samt det svære når den skal sælges igen


  • #19   10. jul 2013 @Mange tak for input. Men nu siger kæresten jeg skal lukke computeren.. så tjekker ind senere. smiley

Kommentér på:
Benz eller diesel

Annonce