{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.522 visninger | Oprettet:

købe transporter t3 doka syncro ? {{forumTopicSubject}}

hej folkens, overvejer at anskaffe mig en transporter t3 doka syncro(4x4) , bilen er fra 92, en 1.6dt hvor der så er lagt en 1.9 td i istedet. er der noget man skal være opmærksom på ved lige den model ?
bilen har gået 330xxx km. men motoren har så "kun" kørt 200xxx km.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  købe transporter t3 doka syncro ?
  • #1   22. jul 2013 Uha, hvis du ikke har forstand på denne model, så bør du alliere dig med en kender.. Syncro'et kan være noget værre noget, hvis det ikke fungerer ordentligt, og det er ikke billigt at reparere. Jeg har selv haft en T3 Syncro 1,6TD, den kostede en formue at få til at køre ordentligt.

  • #2   22. jul 2013 ok, nu siger sælger godtnok at det skulle virke fint, det er vel bare prøve at låse spæret og så se om det virker, er der ellers nogle sygdomme ?


  • #3   23. jul 2013 Det er ikke de eventuelle spær (ekstraudstyr) du skal være bange for, det er viskokoblingen. Den skal tillade et vist "slip" før den låser. Problemet med viskokoblingen er, at silikoneolien hærder med tiden, hvilket gør, at koblingen låser konstant, hvilket så smadrer differentialerne. Der findes procedure som beskriver hvordan viskokoblingen tjekkes, men kort fortalt, skal bagenden af bilen hæves op, så den hænger frit fra jorden med begge baghjul, så skal forhjulene blokkeres med evt. en 4/4 bjælke. Start så bilen, sæt den i "gelände" gearet og slip koblingen langsomt. Bilen skal så I TOMGANG blive stående, og koblingen IKKE låse forhjulene ind, og begynde at drive forhjulene med rundt. Hvis ikke den kan klare denne manøvre, er olien ikke længere god, og der skal ny eller renoveret kobling på. Koblingen koster, hos smc, 13k plus moms. Problemet med en syncro er også, at hvis bilen har kørt med slidte dæk på en af akslerne, registrerer viskokoblingen det som rotationsforskel på akslerne, og låser så fejlagtigt, og kan så igen slide diff. unødigt.
    Så du kan nok se, at medmindre du kender bilens komplette historik, eller virkelig tjekker ALT igennem, så kan du stå med en bil, som ikke er i orden. Og alt hvad jeg her har skrevet, er kun de problemer der kan opstå med syncrosystemet og vi er slet ikke begyndt at snake motor endnu.. smiley 1,6td er notorisk dårlig, og holder ikke.! 1,9td er bedre, men har også termiske problemer, når den ligger i en T3 hvor kølingen kan være utilstrækkelig pga. hækmotorplaceringen. Kunne du finden en med en 1Y sugediesel med 64hk, ville du være bedre stillet.. Mht. karroseriet, er det kantrust der er værste problem, ellers er bilen sådan set god.. smiley Jeg har prøvet Syncro, og turde godt købe igen, men jeg har gjort mig mine erfaringer, så ved hvad jeg skal passe på. Hvis ikke 4x4 er livsnødvendigt, så tag en almindelig baghjulstrækker, som jeg har gjort smiley


  • #4   23. jul 2013 Ok, tror jeg vil finde mig en doka uden 4hjulstræk så, for det lyder som om det andet kan blive et dyrt bekendtskab.
    Jeg takker mange gange for dine svar, det er godt med en der ved noget om tingene smiley


  • #5   23. jul 2013 Lyder som en god idé, og det var så lidt smiley

Kommentér på:
købe transporter t3 doka syncro ?

Annonce