{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.227 visninger | Oprettet:

Hvordan går det med øko-kørslen derude ???? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har gennemgået mine diesel-kvitteringer, og regnet mig frem til at min Polo Bluemotion har kørt 23,6 km/l i året 2013. Det er en såkaldt 29,4 km/l model med 1,2 TDI motor.
Jeg er rimelig tilfreds, selv om det er lidt under forventet, men 180 km motorvej om dagen er lidt hård kost for sådan en lille motor, opad trækker så til gengæld 50 km på landevej. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan går det med øko-kørslen derude ????
  • #1   31. mar 2014 Har solgt min lupo 3l og købt en 535D så er ikke så øko mere smiley

  • #2   31. mar 2014 Har i årets første 3 måneder kørt 22,56 km/l i snit, i min 206+ 1,4 HDi - ganske pænt når man ser på at jeg har 25 km hver vej på arbejde på store landeveje smiley

    Bilen er af Peugeot opgivet til 25 km/l men det er umuligt at opnå, selv under de mest optimale forhold..



  • #3   31. mar 2014 Steen: jeg håber du har fået dig en klæggelig lønforhøjelse.. smiley

  • #4   31. mar 2014 Lars N: Næ smiley Er gået ned til 30 timer om ugen og 15kr ned i timen siden jeg kørte lupo 3l smiley

  • #5   31. mar 2014 Steen: jeg gik 39,50 kr ned i timen da jeg ufrivilligt måtte skifte job (massefyring), men hva`faen... livet går jo videre, og klager ikke smiley

  • #6   31. mar 2014 Jeg søgte selv nyt. Penge er ikke alt smiley Nyder at være mere hjemme ved konen nu. Men for at komme tilbage til øko kørselsen så kører jeg omkring 10 og 14 km/l afhænging af højre fod smiley

  • #7   31. mar 2014 Jeg kan godt misunde dig de 30 timer... , ja jeg måtte skifte min Vento ud da den brugte for 5000 kr om måneden... det var sgu for dyrt...den gik 12-14 stykker

  • #8   31. mar 2014 Jeg gider ikke rigtig regne det ud når det er vinter. For med webasto motorvarmeren så suger den jo lidt i tanken. Så ligger den kun omkring 21-22 km/L. Hvis man bruger den dagligt for at få frostfri bil.

    Begynder først at gå op i det efter jeg har fået sommerdæk på og ikke bruger fyret. Det vil sige denne tank jeg er igang med. Så regner med en 25+ km/L. Har ikke sat mit scangauge til endnu.

    Jeg er gået vidre i Scania's Konkurrence. Hvor man kan vinde en ny lastbil. Den står blandt andet på økonomikørsel næste gang. smiley


  • #10   1. apr 2014 Min Up! 75 hk går ca 21,5kml på uret og udregnet 20kml udregnet. Og det er kun fritidskørsel uden de lange stræk. Så jeg er godt tilfreds. Jeg kører ikke udpræget økokørsel men tænker da lidt over det.

  • #11   1. apr 2014 Up! BMT, 75 hk, jeg regner selv ud efter hver tank.

    Når jeg kører rundt i hverdagen (4-5 km hver vej, til og fra skole, og andre små-ture på de der 10-15 km), så kører jeg ofte lige under 15 km/l, typisk 14,7-9 stykker. Har normalt ikke aircon tændt.

    Her de sidste tre uger har jeg kørt mellem Holstebro og Ikast/Brande hver dag. Jeg har endnu ikke haft den over 20, dog ligger den på 19,7-9 stykker. Kører mellem 80 og 100.

    Jeg er klar over at træerne ikke vokser ind i himlen, men jeg er mildt sagt <b>IKKE</b> imponeret smiley


  • #13   1. apr 2014 Christopher Jeg har erfaret at man skal sådan rimelig hurtig op i fart og uden dog at nærmest køre dørtræk med de andre og stadig holde den i lave omdrejninger så man nærmest føler man sejtrækker motoren.
    Man skal også benytte sig af motorbremsen frem for at lade den trille. Så heller køre lidt længere og så motorbremse. Den ændret kørestil har givet mig lidt flere kilometer.


  • #14   2. apr 2014 Det er altså bedre at bruge neutralt gear også la bilen trille farten af. Uden brug af bremsen.

  • #15   2. apr 2014 44) The most efficient way to slow down
    When you *have* to slow down, here's an approximate heirarchy of methods, from best to worst.

    1) coasting in neutral, engine off (ie. roll to a stop);
    2) coasting in neutral, engine idling;
    3) regenerative coasting (hybrid vehicles)
    4) regenerative braking (hybrid vehicles)
    5) coasting in "deceleration fuel cut-off" mode (in gear, above a certain engine RPM)
    6) conventional friction braking (non-hybrid or hybrid)

    Choosing the right method depends on traffic conditions (following vehicles) and how quickly you need to stop.


  • #16   3. apr 2014 Ikke hvis du har en Up! eller en af de to andre.

  • #17   3. apr 2014 Selvfølig gør den det. Hvad skulle der være særligt ved en UP som der ikke er ved en hver anden normal brændstofbil.

  • #18   4. apr 2014 Oki kloge åge. Du har jo sikkert også en Up! du prøver økokørsel hver dag som jeg gør, så du ved alt om det og mere end mig.
    Du får ret jeg får fred.........


  • #19   4. apr 2014 Nej jeg har heldigvis ikke en UP. Men du behøver da ikke blive sur.

    Den tekst jeg har sat ind er fra Ecomodder.com . De ved altså hvad de snakker om. Jeg vil tro det er pga dem jeg er blevet dansk og nordisk mester i økonomikørsel. Netop fordi jeg følger deres råd. Og ikke nogle amatør råd som Casper Elgaard kommer med. smiley

    En bil der sættes i neutral gear kan slippe speederen lang tid før en bil der skal motorbremse. Det ekstra stykke man skal køre for at kunne bruge motorbremsen bruger mere brændstof end at la bilen trille i tomgang.

    Hvis begge biler feks triller ned af en bakke hvor de netop lige kan holde 80 km/t uden at tilføje energi. Den ene sætter sin bil i neutral gear vil bilen holde sig i tomgang. Hvor ham der bliver i gear og vil holde farten faktisk bare holder højere i tomgang uden at få noget ud af det. Hvis han så slipper speederen ja så bruger den intet. Men du vil samtidig tabe fart som koster mere energi at opbygge igen.

    Hvis du mener din UP køre længere ved motorbremsning så fortsæt du bare med det. Jeg prøver sådan set bare at hjælpe.


  • #21   4. apr 2014 Jeg er ikke sur, bliver bare irriteret når jeg har prøvet det i praksis og får af vide det ikke virker og du behøver ikke nedgøre Vw Up! da jeg ikke troede det var sådan en gruppe. Det er faktisk en udmærket lille bil til billig transport.

    Motoren kører med så lave omd at der stort set ingen modstand er i den. Hvilket der ikke er i forvejen pga den er så lille. Med den kørsel jeg har som er meget blandet med tendenser til mest bykørsel og landevejs kørsel (den samme rute tit) har jeg prøvet forskelligt.
    Specielt to steder har jeg et langt stykke hvor jeg kan udføre begge dele. Og der har det vist sig gang på gang at hvis jeg fortsætter lidt videre i 5 gear og med 80kmt og så motorbremser det sidste stykke frem for at lade den trille meget før i frigear. Så opnår jeg bedre slut resultat da den faktisk kan kører lang i motorbremse mode.

    Tommy A Det eneste du kan sammenligne Up! og Lupo 3L er at det er små biler. Ved at det er Diesel og Benzin modsætninge skal de også køres lidt forskelligt. 3L'eren motorbremser meget mere med sin dieselmotor og derved kommer den ikke så langt samtidig med at den er mere økonomisk i tomgang. Den er så økonomisk i tomgang at den stort set ikke udvikler nogen varme til at få den driftvarm.
    Jeg tror jeg har haft en stående i en time i tomgang (om sommeren) uden at den nærmede sig driftvarme. Det er også tegn på meget præcis udnyttelse af brændstoffet.

    Men Simon vi kan vel blive enig om at der er forskel på hvordan biler skal køres økonomisk afhængig af mærke og model. Med det mener jeg fx. ikke en C1 vs. en Up!
    Den lille økokørsel jeg deltager i hvert år er det forskellige biler hver gang. Fx fandt jeg ud af at en Golf 7 TDI skal køres meget anderledes end en Up!
    Men det er bare min erfaring.


  • #22   4. apr 2014 PS. Simon jeg ved godt jeg modsiger lidt mig selv nu pga når jeg køre det årlige økokørsel, så trillede jeg meget i tomgang. Men det var med så lav hastighed at man kun var til gene i trafikken og det var langt fra som man ville køre dagligt.
    Du ved jo som mig at det er meget anstrengende og til stor gene at køre maks økonomisk. Folk tror jo man er dybt idiot når man kører økokørsel maksimalt smiley

    Vi lå og pressede en Up! helt op på 34kml i snit. og jeg tror ikke hastigheden var over 40-50kmt på noget tidspunkt. Det var i området omkring Asnæs som er meget bakket og med lidt bykørsel smiley


  • #23   4. apr 2014 Tommy. Fordi kør grønt siger man skal motorbremse. Det er nok fordi
    Det er det lettest at lære en gemmensnit dansk bilist. Som har størst effekt.

    Mange kobler jo ud og bremser. Det er jo noget af det værste man kan gøre. Da det bare er spildt energi der går op i varme.

    Jeg skulle selv lige til at nævne det med lupo'en der går i frigear.

    MB: har nu intet imod en UP. Men jeg skal bare ikke ha en mindre bil end den jeg har nu.

    friktionen i en UP er måske lille ved motorbremsning. Men energien til at drive motoren skal stadig komme et sted fra til at holde den igang. Den energi skal stadig igennem hele dit driveline.

    Men ja vi kan godt blive enig om at det kan genere anden traffik at løbe farten af bilen i neutral gear. Jeg gør det heller ikke rigtig hvis der er nogle bagved mig..

    Jeg har kørt samme rute i en lastbil 2 gange i træk med samme læs på. Den gik 4,44 km/L ved brug med motorbremse. Ved brug af neutral gear der gik den 5,23 km/L. Lyder ikke af meget forskel. Men det er jo næsten 18% sparet. Hvilken vognmand vil sige nej til at skære 18% ja måske bare 10% af hans brændstof regning ved at lære hans chaufføre i at køre i neutralt gear. smiley



  • #25   6. apr 2014 Jeg er fint tilfreds med min Polo BM, selv om den "kun" holder 23,6 km/l i gennemsnit, jeg voldbruger mit sædevarme hver morgen og nyder det.... selvfølgelig kan den gå længere hvis man var fanatisk, men man kan heller ikke genere de andre på motorvejen alt for meget, så følger trafikrytmen.

  • #26   6. apr 2014 I min firmabil (Opel Combo 1,6 Eco) med automat gear gider jeg heller ikke tænke på økonomien. Den er opgivet til at køre 19,5kml.
    Ved at sætte alle sejl ind og køre maks som jeg nu kan i sådan en, så havner jeg på lige under 16kml. Utroligt at man slet ikke kan komme bare lidt tættere på de 19,5. Men oki der er jo lidt vægt (ikke meget) omme bagi.
    Ved bare at køre som det passer mig, køre den ca. 14kml. Så de 1,5-2kml gider jeg ikke bruge så mange kræfter på at hente. Det er sgu for krævende når man også kører i kbh og vil frem.

    Ps. men kører stadig fornuftigt og følger hastigheds reglerne. Det giver lidt overskud til lidt økokørsel. smiley



  • #28   7. apr 2014 Så gik jeg fra vinterdæk og over på de originale sommerdæk med lav rullemodstand, forbruget falder meget sådan en eftermiddag med 15 grader, det er tydeligt på kørecomputer, så det bliver spændende at se om den bruger mindre nu den er kørt til med 73.000 på tælleren, så glæder mig til at tanke igen. smiley

Kommentér på:
Hvordan går det med øko-kørslen derude ????

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce