{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.454 visninger | Oprettet:

Kampen om titlen {{forumTopicSubject}}

I en verden som i dag, er vi vant til at finde nye urørte Hatchback´s med over 300 hk, eller retter næsten 400 Hk… Det er gældende i biler som Audi RS3, Audi S3, Golf R, Mercedes A45 AMG, og BMW M135i, der alle har krydset 300-heste grænsen. Bare for 5 år siden, var det vildt når en Hatchback ramte 260 Hk, ved hjælp af en kæmpe V6´er. I dag er det typisk en ”lille” 4 cylinder 2,0 Turbo motor, selvom BMW og Audi RS3 forsat bruger række-6 og 5 cylinder Turbo motor. For mange år siden kaldte vi den slags biler for GTi´er, men så mange kræfter og høje priser, har vi givet dem navnet Hyper-GTi´er.Vi bruger stadig ordet GTi på nogle biler, men i dag har en normal GTi næsten 300 Hk, så som Golf GTi, Honda Civic Type-R, og den kommende Renault Megane R.S, som faktisk vil havde over 300 Hk. Det har også betydet, at der er blevet skabt endnu en klasse, i GTi klassen. Det er den, som man kan kalde for ”Budget GTi”, hvor man finder biler som Kia Ceed GT, Astra 1,6 Turbo, 308 GT, I30 Turbo, og den nye Mégané GT. Det er biler, der typisk har omkring 180 til 200 Hk og koster lidt over 300.000 kr. hvad man forventede af en GTi for ca. 8 år siden. Vil altid mene, at det var VW og Honda der skabte Hyper GTi´en, helt tilbage i 90´erne, da de kom med Golf 3 VR6 og Honda Civic VTi, og så var der jo også franskerne med deres 306 GTi-6. Det var biler, som sigtede efter 200 Hk grænsen. Dengang forventede man en GTi havde enten lidt over 100 Hk eller 150 Hk, hvis det virkelig skulle rykke.

I 1997-98, kom Golf med den første GTi, der også var bygget til de behagelige motorvejsture. Det var den kendte MK4 GTi, som havde en 1,8 Turbo motor, med lige og vel 150 Hk og mange år senere 180 Hk. Golfen delte platform med Aud A3, som var den dyre ”Golf”. Den fandtes også med samme 1,8T motor, men kunne også fås med Quattro (4X4). Audi´s største konkurrent, papirmæssigt var BMW E36 323Ti Compact. Den havde alle fakta for sjov og spas, da det var en BMW med baghjulstræk. Det var også tiden, hvor de store tyske tuner begyndte at få tilladelse til, at tune dem helt igennem eller bytte motor ud, bare for at se, hvad der ville ske. Det første vilde skridt, var da tuneren RACING DYNAMIC, lagde en kæmpe V12´er fra BMW 850 i deres lille Compact. De skabte den hurtigste Hatchback, og første vilde skridt for den slags biler, hvad jeg ved. Året efter svarede Audi igen, dog ikke med nogle kæmpe V12´er, men en mindre V8´er. Det var fødslen på deres Audi a3 Avantgarde ST S 4,2 V8.


Audi a3 Avantgarde ST S 4,2 V8.
Hvis man havde ca. 1 million kroner, plus en ny A3, kunne man få dette kit af Avantgarde. Det bestod af en 4,2 V8 motor fra den første Audi S8, Gearboksen fra Porsche 928, breder Body kit, skabere fjeder og styring (Faktisk var det fra Audi A6, som ikke var blevet præsentret endnu dengang) og det bedste af alt, Baghjultræk! Motoren ydet 340 Hk, hvad var som en Superbil dengang og var helt ufatteligt, at en lille bil kunne holde til så mange heste. Interiøret var også blevet strippet, så det fik et mere Racer artigt følelse, hvor de bl.a. havde smidt bagsæderne væk.

Om det virkede vides ikke, for kan næsten ikke finde noget info om den. Dog kan jeg se, at de solgte én bil, hvad måske også var eneste de fik ud af projektet…. Man kan sige, det er svært at sælge den slags bil, som i øvrigt er dyre end biler som Porsche Bosxter eller bare e E36 M3´er, som sikkert var hurtigere og mere holdbar. Desværre døde projektet hurtigt og Audi var ikke alene, da slaget heller ikke gik for Racing Dynamic V12 BMW.

Update: Det var en til salg på Ebay i 2013 for næsten 40.000 Euro, men standen var ikke den bedste!
http://www.ebay.de/itm/Audi-A3-8L-4-2l-V8-mit-ca-300PS-extrem-Umbau-Heckantrieb-viele-Extras-Liebhaber-/221177941617


Billeder
http://www.csi-auto.nl/carshopping/0638/voorkant.jpg

http://www.csi-auto.nl/carshopping/0638/motor.jpg

http://www.csi-auto.nl/carshopping/0638/stoelen.jpg

http://www.csi-auto.nl/carshopping/0638/achterkant.jpg

Spar penge på din forsikring



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Kampen om titlen

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce