4 December-L-D {{forumTopicSubject}}
Efter mange års pause var Lancia endelig klar med en ny Delta i 2008. Dog var det ikke en helt ny bil, da det bund og grund bare var en Fiat Bravo med fine klæder på. Motorprogrammet var også det samme, som man kunne finde på en hver anden Bravo, udover at Lancia´en fik et eksklusiv og sportsligere 1,8 Turbo model, der havde hele 200 Hk og en topfart på 230 km/h. Nu var Delta´en ikke bare en tro kopi af sin søster Bravo, da der var en kæmpe forskel på de to. Bravo´en var mere en billig discount Hatchback, hvor Delta´en var den dyre luksus model, der skulle hamle op med Audi A3, BMW 1-serie og A-klassen. Desværre blev det aldrig realiteten for Delta. De fleste Delta´er i Europa blev solgt med spækket af lusksus udstyr, såsom GPS, AUT. Gear, KLIMA, Boss anlæg, læder kabine og en masse sikkerhedsudstyr. Det betød også den hurtig fik en nypris på over 400.000 Kr. hvad nok var grunden til de ikke blev solgt i Danmark. De fleste modeller der blev solgt var, som ingen overraskelse enten en 1,6 MJT Diesel eller deres rappe 1,4T-JET Turbo motor – Motor med træk kræft nok, og som en Alfa ejer vil sige ”med sjæl! ” I 2010 fik Delta et mindre facelift, hvor de introducerede nye LED forlygter og planer om at få den ind på det Amerikanske marked under navnet Chrysler Delta, men blev hurtigt droppet igen. Den model vi kigger på i dag, er den mere spænde 1,8 Turbo med 200 Hk fra 2010 og op.
Pris:
En 1,8 T-JET fra 2010 med 35.000 km og storset alt udstyr man kan smide på den, starter fra 12.000 Euro i Tyskland, hvad ca. omregnet er 90.000 Kr. Der har været solgt et par få modeller i Danmark af Delta´en, men det har storset kun bestået af Diesel modeller med højt KM stand. Så mit gæt på dem med afgift bliver omkring 180.000-220.000 Kr. og det er som sagt med lavt km stand og masser af udstyr. I den prisleje, udstyr niveau og kilometerstand, kan man herhjemme finde en kedelig Audi A3 1,8 TFSI 163 Hk med mindre udstyr og noget ældre på bagen, ellers er der en nyere, men sløver VW GOLF 6 1,4 TSI 160 Hk Highline.
Model Type Displacement Power Torque Acceleration Max Speed Years
cc cu in PS kW hp @ rpm N·m lb·ft @ rpm 0–100 km/h,s km/h mph
1.4 T-Jet 16V I4 1,368 83.5 120 88 120 5000 206 152 2000 9.8 195 121 2008-
1.4 T-Jet 16V I4 1,368 83.5 150 110 150 5500 206 152 2250 8.7 210 130 2008–2010
1.4 T-Jet MultiAir I4 1,368 83.5 140 100 140 n/a 230 170 1750 9.2 202 126 2010-
1.8 Di T-Jet 16V I4 1,742 106.3 200 147 197 5000 320 236 2000 7.4 230 143
1.6 Multijet 16V I4 1,598 97.5 105 77 104 4000 300 220 1500 10.7 186 116 2011-
I4 1,598 97.5 120 88 120 4000 300 220 1500 194 121
2.0 Multijet 16V I4 1,956 119.4 165 121 163 4000 360 270 1750 8.5 214 133
Mangler man en lille fiks bil med kræfter nok til hverdagens udfordringer, og måske vil man skille sig ud fra mængde med sin Hatchback, eller har man bare forelsket sig i designet på Delta´en? Så er det faktisk ikke noget dårligt bud overhovedet. Ingen tvivl at Delta´en er en smuk bil, men man skal huske på det er en Italiener, og de kommer ikke uden problemer!
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5832 Emner: 633 Svar: 5.089
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5832 Emner: 633 Svar: 5.089
4 December-L-D
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside