{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.246 visninger | Oprettet:

20 December {{forumTopicSubject}}

Bilen vi skal se på i dag er en bil, som er kendt for sin meget ikoniske lyd, som skyldes en meget speciel motor. Bilen vandt Le Mans en enkelt gang tilbage i 1991 over blandt andet Mercedes, Porsche og Jaguar. Som nogle af jer nok har gættet, gemmer sig den ikoniske Mazda 787B bag dagens låge.

Der blev i 1991 bygget 3 Mazda 787B, som blandt andet var tiltænkt at køre Le Mans samme år. De var en viderebygning af 787, som var bygget i 2 eksemplarer i 1990. Den var en del af den hårde konkurrence, som var i Gruppe C dengang. For at kunne være med proppede Mazda deres 4-rotor wankel motor i den, også kaldet en R26B motor. Motoren var tidligere brugt i Mazda 767, som 787B også var baseret på. Mazda var ikke favoritter på Le Mans i 1991, da de ikke havde den hurtigste bil. Mange snakker i dag om, at wankel motorer ikke er holdbare osv. men holdbarheden på 787B var væsentlig bedre end konkurrenterne, hvilket gjorde at Mazda gik med sejren på Le Mans. Det eneste der gik i stykker under hele løbet på den vindende bil, var således kun den ene forlygtepære og et baghjulsleje som var begyndt at overophede. Samtidig er wankel motorer også kendt for at være meget tørstige, men dette var heller ikke et problem i forhold til konkurrenterne, og 787B havde faktisk en rigtig god brændstoføkonomi.

Mazda 787B var den første bil til at vinde Le Mans med en motor uden stempler og er stadig i dag den eneste der har gjort det. Motoren er på 2622cc og ydede i racetrim 700hk ved 9.000 omdrejninger, hvilket må siges at være ret godt klaret på en 2,6l NA motor. Ifølge Mazda Motor Museum kunne motoren presses op på 930 hk ved at hæve begrænseren til 10.500 omdrejninger, men var således "droslet" til 700 hk af hensyn til holdbarhed. Bilen vejede 830 kg og med en 5 trins manuel gearkasse kan jeg forestille mig, at bilen har været lidt af en håndfuld at styre. Den vindende bil blev efter sejren på Le Mans i 1991 taget ud af sæsonen og sat på museum, mens de resterende 2 kørte sæsonen færdig, med en tredjeplads på 1000 km Fuji som bedste placering.

Man kan sige, at Mazda 787B ikke var den hurtigste bil blandt Gruppe C'erne og vandt kun Le Mans grundet konkurrenterne brød sammen. Dog er denne væsentlig mere kendt end mange af de andre Gruppe C'ere, som nok skyldes den meget ikoniske lyd som kommer fra wankel motoren.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  20 December
Kommentér på:
20 December

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce