24 December {{forumTopicSubject}}
Den sidste låge i dette års julekalender gemmer på ikke bare en, men hele 3 forskellige biler. De 2 er ældre 4x4 som stadig er i produktion idag eller de stoppede faktisk netop i år. Den sidste er en af de mest eftertragtede biler i verden. Den har rekorden for den højeste pris på en bilauktion nogensinde og blev bygget i et meget lavt antal. Bag dagens låge holder Land RoveRoverender, Humvee og Ferrari 250 GTO.
Land Rover Defender
Land Rover Defender er nok en en af mest kendte 4 hjuls-trækkere i verden. Fra den arktiske nordpol, til den glohede Sahara ørken bliver den brugt.. Den kan skrædder syes lige efter dit behov militær køretøj ambulance politibil ja du kan en dag bestille din Defender med larve fødder! Defender fås en med 2,2 liters turbodiesel fra ford med en ydelse på 155 hk og moment på 355 nm. nok til at forcere det stejleste terræn.. Defender kan klare op til 1 meter vand uden snorkel med snorkel kan den i princippet køre under vandet.. den kan klare en stigning på 45% om af en bakke og har en frihøjde 215mm.
Men Den har til gengæld ikke fuldt med sikkerhedsmedsigt som der er krav til nu til dags.. Den har faktisk kørt uændret siden 1984 på det ydre og den får dårlig score for fodgængersikkerhed, da den går et almindelig meneske til brystkassen.. Defender har heller aldrig kunnet fås med airbags i rattet så den får desværre kniven her 2016.. Land Rover fans skal dog ikke begræde da Landrover arbejder på en afløser der minder meget om..
Humvee
Den ikoniske Humvee vores allesammen militær køretøj, der har været i produktion siden 1984 får kniven her i 2015.. Et af de største problemer med den, er grundet en helt flad bund, hvilket giver uovertrufne terræn egenskaber, desværre ikke hjælper på en (AED) vejside bombe da explosion ikke bliver fordelt.. Der har længe været tale om en afløser der skulle sikre vores soldater bedre beskyttelse.. og nu er det sket afløseren bliver den såkaldte JLTV (Joint Light Tactical Vehicle( Humvee kører med en 6,5 liter v8 turbodiesel motor med 190 hk og knogleknusende 515 nm. selv om afløseren er fundet regner man stadig med at Humveen ville være med os til mindst 2020.
Ferrari 250 GTO
Ferrari 250 GTO blev bygget for at kunne deltage i FIA's "Group 3 Grand Touring Car". Dette betyder også, at de næsten alle i en eller anden grad har kørt på baner rundt omkring i verden. 250 står for slagvolumen på hver af motorens cylindre (3.0 v12), mens GTO står for Gran Turismo Omologato. FIA krævede at man minimum havde bygget 100 eksemplarer af en bil for at kunne deltage i klassen, men Enzo Ferrari snød de FIA ansatte ved, at hoppe i mellem produktionsnumrene så det lignede de havde bygget flere end de havde og rykke bilerne til forskellige steder, for at det skulle ligne, at der var bygget 100 eksemplarer. 250 GTO var en af de sidste racerbiler med motoren foran til at konkurrere på højeste niveau inden for motorsport.
Der blev i alt bygget 39 eksemplarer. 36 series I og 3 series II. 36 af dem blev bygget med en 3.0 v12 motor, mens de resterende 3 blev bygget med en 4.0 v12 motor. De blev alle udstyret med en 5 trins manuel "dog leg" gearkasse. 3.0 v12 motoren skulle yde 300 hk og med en vægt på 880 kg kunne 250 GTO'en godt flytte sig. Den skulle have en tophastighed på op mod 280 km/t, hvilket må siges at være ret flot tilbage i starten af 1960'erne.
Pris: Som jeg skrev længere oppe, så er det i dag den dyreste bil nogensinde solgt på auktion. I 2012 og 2013 er der blevet solgt to eksemplarer på en offentlig auktion til ca. $38.000.000 hver. Der går dog rygter om at der siden skulle være solgt en på en privat auktion for $51.000.000. Da det er en privat auktion kan prisen dog ikke bekræftes. Da bilen var ny kunne den købes for $18.500, såfremt man var så heldig at blive godkendt af Enzo Ferrari til at kunne købe et eksemplar. Bilens værdi nåede sit lavpunkt i 1965, hvor den kunne erhverves brugt for $4.000. Man kan tjekke prisudviklingen på 250 GTO gennem tiden neden for.
• 1962–4 (new): $18,500
• 1965: $4,000
• 1965 (Dec): $10,500
• 1968 (Jun): $6,000
• 1969: $2,500 (Kruse International auction)
• 1971 (Jan): $9,500
• 1971 (Jul): $12,000
• 1973 (Jul): $17,500 (£7,000)
• 1975 (Dec): $48,000
• 1978: $85,000
• 1980 (Mar): $180,000-200,000
• 1983: $300,000
• 1984: $500,000
• 1985: $650,000 (Number 3987GT)
• 1986: $1,000,000
• 1987 (Oct): $1,600,000
• 1988 (Jul): $4,200,000
• 1989 (Jul): $10,000,000
• 1990 (Jan): $13,000,000
• 1993: $3,000,000-3,500,000 (Number 4219GT)
• 1998: $6,000,000 (Number 3729GT)
• 2000: $7,000,000 (Number 3413GT)
• 2004: $10,600,000 (Number 3223GT)
• 2010: $26,000,000 (Number 3943GT)
• 2012 (May) $38,115,000 (Number 3505GT)
• 2013 (Oct) $38,000,000 (Number 5111GT)
Jeg håber i har fundet årets julekalender interessant og kom gerne med forslag til hvad i kunne tænke jer at læse om i næste års julekalender
Jeg vil på vegne af os som har stået bag årets julekalender ønske jer alle en glædelig jul og et godt nytår.
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 21 Svar: 401
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 21 Svar: 401
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 21 Svar: 401
Tak og glædelig jul til dig også
nov 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 47 Svar: 1.347
MEN!
Julen varer indtil påske
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5831 Emner: 633 Svar: 5.089
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.688
Jeg tænker særligt på
Opel Viper
Den orange Opel/volvo manta
Robins saxo med hjemmelavede rørhaler
Pappi/Bjørn L's DFB vindende biler.
Og så mindes jeg noget om et tosset projekt med en kadett C 1,2 turbo. Som lignede lort, men var totalt hjemmebygget?
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.688
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 21 Svar: 401
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.688
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5831 Emner: 633 Svar: 5.089
Havde også en anden idé til næsteårs kalender, men fyr løs.
(Har kun læst ét V-max blad.)
24 December
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside