{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.598 visninger | Oprettet:

Undervogne, Tuning/Turbo/afgift {{forumTopicSubject}}

Nu vil jeg lige høre folket hvad de ved.

Jeg har hørt at biler fra før 84 er der ingen "20% regel" som dermed sige rat man må tune bilen ligeså tosset man vil uden synsbussemændene kan sige noget.
Og hvad siger de til at man smækker turbo på?
En anden/større motor?
Anden undervogn?

I mit eksempel har jeg min E21er original 320er (2.0) fra 82.
Har også en 323ier stående med bagbro med skivebremse og forbro med ventilerede skiver.
Må jeg tage og flytte undervognen (bagbro med skiver og forfjederben med kalibre og ventilerede skiver) og flytte over på min 320er uden de kan sige noget til det?
Og ka "Skat" heller ik sige noget til det?

Og hvad hvis jeg smider en 325er i min 320er?
Og hvis jeg så smider trykladning på 325eren?
Eller bare smider trykladning på 320eren?

Håber der er nogle der er mere inde i alt det der end jeg er lige pt, for det er noget jeg rigtig gerne vil sætte mig mere ind i.

Er der evt nogle de rkender en "Færdselsstyrelsen lovbog FOR DUMMYES.!" agtig liste istedte for alt det jurist sprog som man jo kun fatter 3 linier af alligevel.

Håber i kan gi mig lidt svar i min søgen på hvad jeg skal gøre (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Undervogne, Tuning/Turbo/afgift
  • #1   3. sep 2007 Kig på www.fstyr.dk, søg efter "tuning"....

    Tuning, chiptuning og ændring af motor mv.

    Må jeg tune og ændre motoren i min bil?
    Det må du godt, men det kræver at bilen ikke forurener og støjer mere, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at du ved syn dokumenterer, at bilen efter ændringerne lever op til kravene.

    Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.
    Reglerne om chiptuning findes i Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. nr. 1887 (pdf).

    Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:

    Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
    Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

    Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler, om måling af røg under belastning.

    For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.

    Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan se et eksempel på dokumentation for chiptuning på Færdselsstyrelsens hjemmeside.

    Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.


    Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
    Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

    Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

    Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
    Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn §22.

    Spørg din leverandør af tuningsdele, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav - og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).

    Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god idé at spørge bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.

    Forbud mod salg af ulovlig chiptuning
    Fra 1. august 2006 bliver det forbudt at sælge og markedsføre chiptuningsudstyr, der øger forureningen. Når et firma sælger chiptuningsudstyr, skal de give kunden dokumentation for at udstyret overholder reglerne. Reglerne kan findes i bekendtgørelse om chiptuning.

    Er en synet bil lovlig?
    Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt med ændringerne – og dermed ikke lovlig.

    Skal der betales afgift igen?
    Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning mv. skal rettes til et af SKAT's fire skattecentre (Høje Taastrup, Odense, Århus og Aalborg). På SKAT's hjemmeside kan du også finde eksempler på afgørelser af, hvornår der skal betales fornyet afgift.

    Sidst opdateret den 12. april 2007.


  • #2   3. sep 2007 Jeg blev intet klogere om der er noget der gør det særligt nemmere (andet end hvor mange stakater man skal tælle til dele) for os med gamle biler fremfor dem med en splinterny vogn.

  • #3   3. sep 2007 mener at 320 motoren er så lav komprimeret at den kan køre med turbo bare du skifter top pakningen så skulle det kunne klare 0,5 bar(se om den er magen til m20 motoren fra e30 modellen for den kan klare det)er det en 6 cyl model?

  • #4   3. sep 2007 Morten R:
    Ja det er M20 blok på både e21 og e30 smiley
    Og jep også 6cyl smiley


  • #5   3. sep 2007 Du kan ikke bare bygge den om til 323 uden at svarer afgift, da det er en kontruktiv ændring over 20%, det er rigtigt at det er lettere at bygge en ældre bil om, men der er lavet nye regler med tilbagevirkede kraft i 2004, så det er ikke umuligt at mont turbo, det koster bare lidt mere til undersøgelser af bilen.
    Kig evt forbi min Manta A turbo, som er den eneste der er synet og godkendt som 2,4 turbo i dk.
    Djarnis


  • #6   3. sep 2007 Hov de 20% effekforøgelse ved motorskift gælder alle årgange. Men du må tune den originale motor, så længe bremser, styrtøj osv kan dokumenteres er det rigtige til ombygningen. Jeg vil anbefale dig at bygge den om til 323 og betale afgiften af ombygningen. Det er det bedste og billigste, samt mest holdbare i længden. Desuden er der ikke mange 323 i dk.
    Djarnis


  • #7   4. sep 2007 så er det bare at gå i gang,den skulle være god for ca 220hk med en t20 eller t25 turbo brug insprøjtnings anlæget fra en 325.

Kommentér på:
Undervogne, Tuning/Turbo/afgift

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce