Hvad er en carPC? {{forumTopicSubject}}
Hvad er en Car-PC...
En Car-PC er som navnet antyder en PC, blot monteret i en bil!
En Car-PC er derfor en ”normal” PC og er opbygget efter samme princip som en normal stationær maskine.
Den består derfor af en PSU, motherboard, CPU, RAM, harddisk, GFX, lydkort, optisk drev (DVD/CD-drev), et kabinet til delene, og selvfølgelig en skærm til at vise billedet på!
Eftersom det blot er en normal PC, ville man i princippet sagtens kunne tage sin stationære PC, og montere i bilen. Dette er dog ikke en optimal løsning, og der er derfor andre mere velegnede alternativer, til os der ønsker en PC’s funktionalitet i bilen. "!
Hvad er fordelen ved at montere en PC i bilen...
Fordelene er mange...:
Medieafspilning…På samme måde som de stationære computere, for mange mennesker, overtager stereoanlæggets funktion i hjemmet, kan en Car-PC på samme måde overtage autoradioens funktion. Det er ikke nødvendigt at skulle medbringe stakkevis af CD’er til en lang tur, da alle disse ligger lagret på computeren, og er tilgængelige ved et enkelt klik. Foretrækker man ”levende” musik, kan man på samme afspille musikvideoer, og skabe lidt stemning i kabinen. Eller sidder man i kø, kan man belejlige passagerne med en film, eller et afsnit af en serie. Eller sågar se live-TV, ved brug af TV-kort.
Spil…Vil man spille lidt, kan man sætte sig til rette i sædet, og afvikle et installeret spil på computeren…Og vha WLAN kan man spille mod andre der har Car-PC’s…Så er man rigtig nørd, kan man med lidt god vilje afholde drive-by-LAN-party.
Navigation… er næsten alfa omega for et Car-PC system. At blive guidet hele vejen til feriens destination eller blot rundt i storbyen, via en stor tydelig skærm, er så absolut anbefalelsesværdigt. Det kræver blot en GPS enhed, og et navigationsprogram, og så er man kørende.
Håndfri telefon kontrol…De der ikke har installeret håndfri telefon i bilen, kan ved hjælp af en mikrofon tilsluttet computeren. og en mobil med bluetooth, opnå samme funktion som denne…endda mere avaneret…Der kan sendes/modtages sms’er direkte fra skæmen, poppe et billede op af den der ringer, hvis denne er ”kendt” af systemet, og andre smarte features.
Internet-adgang…via en mobil (evt UMTS før høj-hastighed) eller indstikskort, kan man gå på nettet og tjekke mails eller hvad man måtte have brug for, uanset hvor man befinder sig. Og via WLAN dongle kan man komme på nettet, ved hotspots der tilbyder dette!
Kort sagt..En Car-PC byder på alle de dejlige funktioner, man normalt gør brug af på den stationære PC, + nogle flere, specielt egnet til bilbrug.
*De nævnte features, kræver selvfølgelig at man har den nødvendige software/hardware installeret, og disse sat korrekt op!
Beskrivelse af de nødvendige dele til en Car-PC...
PSU...
En væsentlig del af en computer er strømforsyningen, også betegnet PSU. Eftersom akkumulatoren i en bil har en spænding på –i daglig tale- 12VDC kan en normal PSU ikke benyttes, da denne kræver 230VAC. Der benyttes derfor en PSU beregnet til bil-brug, altså til 12VDC. Der findes en række forskellige PSU’er på markedet til det dette formål! Ydelsen for de forskellige spænder fra 60W til 300W. Hvor kraftig en PSU man har brug for, afhænger udelukkende af hvor kraftigt et system man benytter. Nogle PSU’er har features specielt egnede til formålet, hvilke jeg vil komme ind på senere.
ITPS er en spændings-regulator (stabilisator) Det er en enhed der har til formål at fastholde en konstant spænding på udgangen, selvom indgangen svinger! De ”første” 12V mini-ITX PSU’er der kom på markedet, samt de ”fysisk små” PSU’er der er tilgængelige i dag, er meget følsomme for om de får præcist 12V, for at kunne opretholde de nødvendige afgivne spændinger! Da spændingen i en bil ofte svinger meget, er det derfor nødvendigt med en ITPS, som placeres mellem bilens batteri, og PSU’en. De PSU’er der anbefales, har denne funktion indbygget, så det er ikke noget man skal yderligere bekymre sig om! Dog er det meget rart at vide, bare for forståelsens skyld, eller hvis man støder på en PSU uden dette indbygget.
STARTUP/SHUTDOWN CONTROLLER: Er en enhed der har til formål at tænde/slukke systemet, i takt med at bilen tændes/slukkes! En normal PSU tænder først, når den få et input fra brugeren. Med en startup/shutdown controller, får PSU’en besked om at tænde systemet, når der kommer tænding på bilen. Det er derfor ikke nødvendigt at tænde computeren manuelt, da den selv starter, samtidig med at bilen tændes. På samme måde kan controlleren give besked til computeren om at lukke ned, når bilen slukkes. Ved ordet ”lukke” forstås ikke at strømmen bare afbrydes, men derimod at computeren lukker ned som den normalt gør, når man lukker Windows. Om man vil have computeren til at lukke ned, gå i dvale, eller gå i standby når bilen slukkes, kan man selv vælge! Man kan sågar vælge at lade maskinen gå i standby i f.eks. 2 timer, og hvis der ikke indenfor dette tidsrum kommer tænding på bilen, at lukke helt ned!
Ved standby bruges rammen til at lagre de programmer/processer der kører, så man hurtigt kan vende tilbage! Der skal derfor være strøm på computeren, da RAM som bekendt ikke kan gemme data, uden strøm!
Ved brug af dvale funktionen laves et "ram-drev" på harddisken, hvor igangværende programmer/processer bliver gemt, og indlæst som "det første" når computeren tændes igen! Derved kan man vende tilbage til Windows, og de daværende processer, forholdsvis hurtigt!
*Hvor mange indstillinger/features startup/shutdown controlleren har, afhænger af typen.
MOTHERBOARD...
En anden væsentlig del af et system er motherboardet. På samme måde som der er PSU’er specielt egnede til brug i bilen, og der ligeledes motherboards der er gør sig godt til dette formål.
Det er de såkaldte ”mini-ITX” motherboards. Disse er dog ikke direkte udviklet til brug i bilen, men har nogle egenskaber der gør dem fordelagtige…: ”mini-ITX” er en formfaktor, hvilket vil sige at et motherboard der har denne betegnelse, har en fast ”kendt” størrelse! Denne størrelse er 17X17 cm, hvilket er forholdsvis småt, set ifht til f.eks. et normalt ATX board. Til sammenligning kan nævnes at en autoradio er 17,8 cm bred, så selve motherboardet er altså mindre end en autoradio. Den lille størrelse er en klar fordel i bilen, da man ofte ikke har den store plads at gøre godt med.
En anden fordel ved mini-ITX er det lave strømforbrug. For at komme med nogle tal kan det nævnes at det der på et færdigt system, blev målt et strømforbrug på 3,2A, svarende til et effektforbrug på ~38,4W. Dette er bestemt et beskedent forbrug for et komplet system.
Der findes flere forskellige typer mini-ITX motherbords, oprindeligt udviklet af producenten ”VIA”. En fordel ved VIAs boards, er de mange onboard features! Deres motherboards har indbygget CPU, hvilket gør at dette ikke skal købes ved siden af, som man normalt gør. Tilgængæld er denne CPU fastmonteret, og kan ikke udskiftes med en anden. Derfor skal man vide hvor meget CPU-ydelse man vil have, når man køber motherbordet. Clockfrekvensen spænder fra 600 Mhz til 1,5 Ghz alt efter modellen. Modellerne der benytter ”EDEN” CPU fås passivt kølet, hvorimod de større er aktivt kølet. Udover den indbyggede CPU, har de indbygget GFX (med TV-out), 5.1 lydkort, LAN, samt de nødvendige I/O porte (USB/FW/COM osv). De største modeller understøtter bl.a. SATA, DDR2, og har derfor en større båndbredde end ”de små”. mini-ITX boards’ne kun har 1 RAM-slot, samt 1 PCI slot. Så man har ikke helt samme udvidelses-muligheder som ved et normalt ATX system, hvilket dog heller ikke er nødvendigt i en bil.
Som ovennævnt var ”VIA” den oprindelige udvikler, og producent af mini-ITX, og er stadig dem der har flest versioner af disse på markedet, selvom andre producenter så småt er hoppet med på vognen. For dem der ønsker et kraftigere system, men samtidig ønsker formfaktoren mini-ITX, har ”Kontron” udviklet det vel nok mest alsidige board til dato. I modsætning til VAI’s, er der ikke fasmonteret CPU, men derimod muligheden for selv at vælge én fra Pentium-M/Celeron-M serien (socket 478)! Dette giver muligheden for at sammensætte et markant kraftigere system, men koster dog også en del mere! Der er stadig onboard GFX (Intel chipset), samt alle feauteres som VIA boards også har.
CPU…
Denne er som beskrevet, indbygget i VIA’s motherbords. Ønsker man lidt flere kræfter, har man med et ”Kontron” motherboard mulighed for selv at vælge en ønsket størrelse, da dette bliver leveret uden CPU, men med socket dertil (socket478 Pentium-m/Celeron-M)
RAM…
Hvor meget ram man ønsker kommer an på ens krav til systemet. Man skal blot være opmærksom på hvor meget motherboardet understøtter, samt at mini-ITX boards kun har plads til én RAM blok! Og så skal man huske at RAM er bagud kompatibelt, så man kan godt benytte PC3200 RAM, i et system der reelt kun understøtter f.eks. PC2100. Dette gør flere, da disse ram er billigere i indkøb.
HARDDISK…
Systemet skal selvfølgelig også have en harddisk til at gemme data på. I stationære computere benyttes 3,5” diske, hvilket ikke er tilfældet med f.eks. bærbare der benytter 2,5”. En 2,5 disk har et lavere strømforbrug, samt mindre varmeudvikling, vejer markant mindre og fylder –hvilket fremgår af navnet- mindre. Kabinetterne til mini-ITX systemer giver ofte kun mulighed for at benytte en 2,5”. Så inden man køber en harddisk med kæmpe kapacitet, skal man lige gøre sig det klart, om det kabinet man har tænkt sig et bruge, overhovedet har plads til denne. 2,5” harddiske er meget dyrere end 3,5”, så ofte må man nøjes med en beskeden kapacitet, medmindre man vil ofre store summer på lagrings-plads.
GFX…
Dette er som beskrevet også indbygget i et mini-ITX board. Egenskaberne for dette kommer an på motherboard modellen, samt producenten af chippen. På VIA boardene benyttes mellem 8 og 64 mb, af den fysiske hukommelse (reserveret RAM), til grafik-hukommelse. Der er indbygget MPEG-2 decoder, hvilket aflaster CPU’en ved f.eks. DVD-afspilning. Ydelsen for det onboard GFX kommer selvfølgelig ikke i nærheden af de kort man i dag ser i stationære maskiner, men til brug i bilen, er det ganske fint. Ønsker man alligevel noget mere GPU kraft, er der som sagt 1 ledigt PCI slot på motherboardet, som evt. kan benyttes til dette.
LYDKORT…
Dette er også en feature der er indbygget på et mini-ITX board. Som standard er det blot et stereo lydkort, med front-out, line-in og mic-in. Selve onboard chippen understøtter afkodning af 5,1/7.1 lyd, og ønsker man at benytte denne feature, sættes indgangene op som udgange, via medfølgende software. På VIA’s ”mindre” kort benyttes ” 5.1 AC'97 CoDec” og på de større, ”7.1 AC’97 CoDec”. Er man ikke tilfreds med den onboard lyd, kan det ekstra PCI slot benyttes, eller der kan tilkobles et USB/FireWire lydkort.
Optisk drev…
Som i ethvert andet system, er det en stor fordel med et optisk drev, i form af et cd-rom/DVD drev. Drevet bruges ved installation, opdatering, filoverførsel mm, og er et must! Normale drev til stationære maskiner har størrelsen 5,25”. I en bil, kan det godt blive lidt for stort og klodset med den størrelse, og som alternativ benyttes ”Slimline”-drev. Det er samme type/størrelse som benyttes i bærbare computere. Grundet deres lille størrelse er de meget lette at placere, hvor man skulle ønske det! De fås med stort set samme specs som normale drev, og også i slot-in udgaver, hvis dette skulle være ønsket! Prisen er dog en hel del højere, men det må man tage med. Det skal siges at slimline drev ikke har et normalt IDE/ATAPI, samt PSU- stik, men i stedet en mindre udgave af dette! Derfor er det nødvendigt med en adapter, som ofte kan købes samme sted som drevet!
Kabinet...
Alt efter hvor man monterer sit system, kan det være mere eller mindre nødvendigt med et småt kabinet. Man kan sagtens installere et mini-ITX system i et normalt ATX kabinet, men så ryger idéen i den kompakte størrelse lidt! Der findes flere forskellige alternativer til mini-ITX kabinet. Fælles for mange af dem er, at de ”kun” har plads til en 2,5” harddisk og et slimline drev. Så køber man et kabinet af denne type, skal man også benytte disse størrelser! Kan man ikke få et kabinet der opfylder ens krav mht til plads og udformning, kan man sagtens lave det selv! Aluminiumsplader, af den type man laver kabinetter til andre enheder af, er ganske fine til formålet. Der er flere der blot monterer systemet på en spånplade eller laver fancy acryl-løsninger, men dette anbefales bestemt IKKE! En computer skal være så godt elektrisk afskærmet som mulig, og dette opnår man kun ved at benytte et metalkabinet!
SKÆRM…
I en bil er pladsen forholdsvis trang, og man sidder ”lige foran” skærmen. Derfor er en 15” skærm alt for stor, både hvad angår monterings-størrelse og tilsyn! En passende skærmstørrelse er 7-10”, alt efter hvor stor en skærm man har plads til. Rent designmæssigt kan det godt blive lidt for ”markant” med en 10,2” skærm i en lille bil, men det afhænger selvfølgelig af ens temperament! Udover funktionen som billedviser, laves skærme til brug i bilen med en indbygget ”touch”-funktion. Det er en funktion der gør det muligt at overtage musens rolle, da man på selve skærmen kan trykke på de ikoner/enheder, man normalt ville vælge med musen! Dette er meget stor fordel i bilen, da det både er en lettere og pænere løsning at betjene sit system via skærmen, frem for at sidde og fifle med mus og tastatur! Det er ikke ”standard” at alle skærme har touch-funktion, så tjek det lige inden købet! Dog fremgår det ofte af prisen, da de er væsentligt dyrere, end alm. skærme!
Software...
Til systemet skal der selvfølgelig benyttes noget software, i form af et operativsystem, samt programmer der gør brugen i en bil lettere.
OS...
Der er sådan set frit valg på alle hylder, hvad angår operativsystem. Mange vælger at benytte Windows XP, da de i forvejen er kendte med dette fra den stationære. Men ønsker man en anden vudgave af Windows, eller måske Linux, kan disse også benyttes. Det eneste man bør være opmærksom på er, hvorvidt ens hardware er understøttet af operativ-systemet! Det anbefales ikke at forsøge sig med f.eks. Windows Vista, eller andre ”krævende” OS! Men det er selvfølgelig op til en selv!
Front-end...
Da ikoner, tekst og andet grafisk i Windows ikke er beregnet til ”små” skærme med touch, har man for at kunne betjene systemet, brug for et stykke software lavet til formålet.
En front-end er et stykke software man installere, som et hvilken som helst andet program! Det er software der i dette tilfælde udelukkende er udviklet, til brug i bilen.
En front-end kan betragtes som er en grafisk brugerflade til Windows! I stedet for at man ser "Skrivebordet" som man normalt gør i Windows, ser man en fuldskærms-menu, med store touch-venlige "knapper", der gør det lettere at betjene maskinen.
Windows "kører i baggrunden", men det man ser, og navigerer via, er front-end'en. Så faktisk benyttes Windows media Player, Winamp m.fl. som medie-afspillere når man afspiller musik/film, men bliver ”integreret” i front-end’en, og kører ligesom Windows ”usynligt” i bagrunden!
Der er mange forskellige producenter af front-ends, og disse er selvfølgelig meget forskellige. Nogle er freeware, og tilmed open-source, mens andre koster penge! Hvilken front-end man skal benytte, kommer an på ens behov! Det er ikke til at sige ”hvilken der er bedst” da det som så meget andet er individuelt for hver bruger!
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
BG admins: En "rediger" funktion ville være at foretrække...
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
Hvad er en carPC?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside