B230AT problemer... {{forumTopicSubject}}
Hej,
Min volvo 242 fra 78 har lige fået en B230AT ilagt.
Jeg købte motoren komplet, dog manglede luftfilterkassen, det er dog klaret med ny rørføring og universal luftfilter.
Olietryksmåler og ladetrykmåler kom også i.
Krumtaphus-udluftningen blev monteret i indsugningsrøret inden turboen.
En åben dumpventil monteredes på røret mellem turbo og karburator, vacuumslangen til denne blev monteret på indsugningsmanifoldens forreste studs med et T-stykke, så trykmåleren også kunne sidde der.
Der har ikke siddet en dumpventil fra begyndelsen.
Opstarten af motoren gik fint, ingen mislyde. Olietrykket viste 8 bar ved kold og 6 bar ved varm motor. (Det er måske ikke korrekt olietryk, da måleren er fra en Porsche og trykdåsen er Volvo.)
En forsigtig prøvetur på en kilometer hvor bilen røg en hel del, og så ind på værkstedet igen; da vi så ned i motorrummet var der kommet en del olie ud af dumpventilen, der stod vidt åben, da vi tog vacuumslangen af lukkede dumpventilen igen.
Vi syntes også motoren var meget varm.
Nu står vi så og undrer os over situationen...
-Hvor meget olietryk skal den motor have normalt?
-Er krumtaphus-udluftningen sat forkert til, og hvordan skal den sidde i så fald?
-Er dumpventilen sat forkert til, her tænker jeg især på vacuumet, skal det tages fra en anden studs?
Hvor finder vi data på den motor; her taler vi tændingsindstilling, co-værdi, og generelle oplysninger?
Måske kan data fra B19AT/B21AT/B23AT også bruges?
Jeg takker på forhånd, da jeg er sikker på der sidder en eller flere kyndige i emnet!
jan 2006
Følger: 57 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 127 Svar: 818
Jeg kan nu fortælle at Volvoen nu kører perfekt - hermed søndagens hændelser:
Jeg kørte en ny prøvetur, og den gik bare godt.
Krumtaphusventilationen sidder som den skal, inden turboen som Junker har skrevet, så (olie)røgen var efter al sandsynlighed forårsaget af den nye udstødning og cylindrenes "konservering" med caramba og motorolie, det kan heller ikke udelukkes at stempelringene lige skulle "poppe ud" igen efter stilstanden, nu er der ingen unormal røg (andet end dækrøg!).
Dumpventilen: Den kan ikke justeres (Forge med membran) og problemet med den ligger i, at den ikke kan holde på trykket når turboen lader, fjederen er for slap og den kan ikke justeres. Sikke noget juks.
Heldigvis havde Fabian, min gode ven og medvirkende til motorprojektet, en gammel brugt dumpventil fra en Fiat Croma, men jeg kan love for, at der kom gang i sagerne da dén kom på. Pssiissshhh!
Olietrykket faldt efter et stykke tid, så den ligger mellem 2-3 og 6 bar.
Tak for svarene Junker & Kent.
jan 2006
Følger: 57 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 127 Svar: 818
Takker, det er nemlig en fornøjelig skude nu.
B230AT problemer...
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside