{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.602 visninger | Oprettet:

Er min motor til at redde? {{forumTopicSubject}}

hey folkens,

Jeg har snakket lidt løst med folk omkring dette problem, men nu laver jeg lige et sammensurium af mine oplevelser med motoren, og så håber jeg at nogle af jer kan nikke genkendende, eller komme med nogle gode råd/tips til om den kan reddes eller skal skiftes.

Kompressionstesten:

Normalværdi på cylindrene = 12 bar
minimumsværdi = 10 bar

Resultat:

Cylinder 1 = 9,5 bar
Cylinder 2 = 9,5 bar
Cylinder 3 = 9,3 bar
Cylinder 4 = 7,5 bar

Altså er der problemer overordnet, men især på cylinder 4.

Kikkertundersøgelsen:

* Alle tændrør var helt rene og fine, intet spor af sod

- cylinder 1-3 så normale ud ifølge mekanikeren
- cylinder 4 havde en del fastbrændt olie/sod, og ventilsæderne var nærmest umulige at se.

Daglige observationer:

- Starter med det samme, også kold
- kører fint, den hverken hakker eller larmer
- sluger olie (fylder 2-4 liter på om måneden)
- Den oser nogle gange, men det kan ikke fremprovokeres. Den mest sikre måde at få den til at ose på, er at køre en lang tur, derefter stoppe motoren i 10 minutter, og så starte op igen- så lægger den et fornemt, hvidt røgslør bag sig..
- turbo'en har nogle perioder hvor den hyler helt vildt..altså ikke den normale spool-up lyd, men som om der er noget der rammer en kant..sammenlign lyden med de dér rør vi legede med som børn, som gav en sjov lyd når man svingede dem rundt i luften.

Jeg står lidt i et dilemma, for der er ikke rigtigt nogen der kan sige om den står til at redde for en acceptabel pris, eller om jeg lige så godt kan køre den til den brækker sig, uden at reparere.

Nogle gode råd, eller konstruktive spørgsmål der kan føre til en "dom" ..?

Help smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er min motor til at redde?
  • #1   11. sep 2008 tror bare du skal ha skiftet stempelringe

  • #2   11. sep 2008 Zniper, hvad får dig til at mistænke stempelringene? (jeg tvivler ikke på dig, vil bare gerne vide mere. hehe).

    Jeg har ladet mig fortælle at det er så dyrt at få skiftet stempelringe, at det ikke kan betale sig...og jeg kender ikke nogen der lige er fikse nok på fingrene til at hjælpe mig med at skifte dem for en fornuftig pris smiley


  • #3   11. sep 2008 fordi den mangler den kompression smiley

    min gør nemlig lidt det samme og der har jeg skiftet alt andet en stempelringe smiley


  • #4   11. sep 2008 Få den skilt ad før det kan afgøres.... Ellers må du lave den nemme og det er og kaste en anden hest i... Men hvor længe holder den??

    Det ku godt være stempelringene... Men så burde de være generelt dårlige på alle sammen, og ik med så stor forskel... Er kompressions testen taget med olie i cylinderen også??


  • #5   11. sep 2008 Lasse, jeg har ikke fået lavet en "våd" kompessionstest nej, så jeg ved det ikke...

    Motoren går fint, og viser ingen tegn på at være træt, udover røgen der nogle gange ligger efter bilen smiley


  • #6   11. sep 2008 ville osse mene du skal få den tjekket noget mere igennem, for hvis du bare smider en anden motor i, så kommer den nemt til at koste 12000kr, for en "ny" brugt motor. som du heller ikk rigtig kender standen på. og for 12000kr kan der sku renuveres meget motor for aligevil, kommer selvfølig an på hvad den fejler,
    osse der for du nok skal få den tjekket ordenligt igennem


  • #7   11. sep 2008 Morten -> Hvad er en olietyv? smiley

    Jeg kan lige så godt spørge - er der en venlig, og teknisk begavet sjæl herinde der kan hjælpe mig med at kigge den igennem, med henblik på at diagnosticere problemet?


  • #8   12. sep 2008 Morten -- >

    Som sagt, så var der stor slidtage på de dersens ringe der gør, at der bliver sluttet tæt omkring ventilen når den er lukket.

    Dem jeg snakker om, er dem du ser på dette billede = http://www.wentek.dk/images/evo/evo-3.jpg

    Altså, den lille kant omkring ventilen. Jeg ved ikke om det er dem du snakker om, men på cylinder 4 havde de det i hvert fald ikke så godt.

    Jeg er lige ankommet på arbejde i Odense, og er kørt fra Kerteminde, og i dag var jeg meget opmærksom på om den røg - på sådan en morgentur på knap 35 km, har den ikke lavet røgslør en eneste gang...så det er altså ikke altid den oser smiley


  • #9   12. sep 2008 Hej
    Jeg havde præcis samme symptomer med min bortset fra hylen fra turboen. Min blev dog hurtigt værre og kørte til sidst helt ad helvede til. Vi troede først at der var tale om en eller flere stempelringe eller olietyve som nævnt ovenfor da vi ikke kunne se noget galt med tooppakningen eller andre dele.

    Da vi skilte den ad var det dog lidt mere omfattende, jeg har nu skiftet alt fra stempler, palninger hoved og plejllejer, dysser og muligt andet skrald...
    Det bedste bud er sgu også at åbne den og se hvordan den ser ud.


  • #10   12. sep 2008 Rasmus --> Det skal måske nævnes at jeg for nyligt fik skiftet hovedlejer og plejllejer, så dem er der nok ikke noget galt med smiley

Kommentér på:
Er min motor til at redde?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce