{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket motor er den bedste?
  • #1   16. sep 2008 300 DT den er ikke til at slide op

  • #2   16. sep 2008 Havde os selv en ide om at 300 td turbo nok var den optimale... Meen når det nu er en diesel så er den vel os markant dyrere at vedligholde, altså det er jo ved at være en ældre bil, så ting som dysser, brændstofpumpe kan jo gå.. og det er da meget dyrere på en diesel vogn? Og det kræver vel os at man kører mere end 15 km. på arbejde hver dag for at den når at blive driftvarm!



  • #3   17. sep 2008 Hvis jeg skal konsentrere mig om benzin modellerne og det gør jeg da prestationerne her er bedst kontra slidstyrke, fordi lad os slå en ting fast, køre du en diesel som 2.5 16V EVO så går der ikke lang tid før toppakningen står af, dette dog mest udtalt ved høj motorvejs fart i længere tid.

    200 og 200E er for "sløve" de har ikke de krafter som man som minimun forventer en sådan bil i den klasse bør have og benzin økonomien er tilsvarende derefter fordi de skal kæmpe mere for opgaven og dermed bruger lige så meget benzin som en eks. 230E

    Og hvis du kikker på den 4 cyl 230E så er den faktisk nok det bedste valg med henblik på stabilitet slidstyrke og ikke mindst fejl og elektriske problemer.
    Den yder godt 136 HK og rykker ok, med en manuel gearkasse, dog skal du ikke køre de manuelle for frisk da det æder synromessen op, mercedes skal være med autogear (Har selv haft en 230CE manuel) 0-100 på ca. 8.5 sek. målt og det er jo rimeligt ok synes jeg da.

    Ikke noget du selv med en 300DT kan prestere trods flere krafter da den er lavet med henblik på en solid trækker og ikke en racer maskine.

    Går du længere op i en 260E eller 300E som er med 12 Ventiler, så byder de på noget mere kraft specielt 300E, men de byder dig også velkommen i klubben for dem der skifter knast jævnligt (læs ca. for hver 150.000 Km) og skruer lidt oftere pga. de flere tekniske ting og elektronik der her er.
    Slidstyrken er god nok på alle motorene 4 6 og 8 cyl., men knast slid er et udbredt kendt problem på de 6 cyl 12V udgaver og de kan have problemer med også ventilstyrs slid samt ventil pakningerne/ventilparaplyerne.
    Og til sidst har de org. fra fabrikken en toppakning som ikke er helt så godt konstrueret så de går næsten med garanti før 200.000 Km. så sikre dig den er blevet skiftet i bilens levetid.

    Går du op i en 300E-24 så har den et helt andet topstykke med 2 knaster som ikke lider under de problemer 12Verene har.

    Den kan dog stadig godt have det omtale problem med toppakningen og her skal man specielt kikke omme på bagsiden af motoren og mærke/se efter olie lækage fra toppakningen, dette er grundet den svage org. pakning sammenholdt med at en af olie kanalerne ligger utrolig tæt på yder vægen.
    Dette er dog rettet/forstærket på toppakninger du køber som reservedel.

    300E og 300-24 er meget racer agtige i deres måde at levere poweren på og finder man dem med en sportline undervogn og styrtøj er det en rigtig køremaskine.
    24Veren er en del mere hidsig en 300Egrundet sin 24Ventiler men også pga. sin variable indsugnings knast der tilpasses efter lave og høje omdrejninger.

    Men de 6 cyl kan være trods billig i indkøb en farlig vedligeholdeses fælde med store regninger til følge, sørg endelig for at tjekke styre kugler og undervogn generalt samt styrhuset må ikke gå stramt eller have slør og de skal starte uden problemer og gå jævnt i tomgang uden rystem, specielt 24Veren den er faktisk lige så rolig som en V8er med sine fine afbalancering og indsprøjtning.

    HVis du vil have V8 power uden at betale dyre forsikring spriser for special bil osv. så kan en 400E være et godt valg, men alt i driv linien på V8erne 400E og 500E er taget fra S klasserne så som træk axler, bagtøj og gearkasse så det er rigtig dyre sager at repararre på.
    Finder du en 300E 3.2 AMG eller 3.4 AMG så kan alle reservedele stadig skaffes men er blot lige så dyre som eks 500E at skrue på når det gælder motoren, men resten er slevfølgelig alm. priser.
    I øvrigt er en W124 generalt meget billig i reservedele når vi snakker alm slid dele som bremser undervogn plade dele osv. billigere end de fleste faktisk også selv om man køber org dele.

    Med henblik på dieslerne vil jeg holde mig fra turbo udgaverne, det gør tyskerne i stor stil og der må være en grund til det og priserne afspejler det faktisk også.
    Jeg har ladet mig fortælle at de er værre til at lave topstykke ravage så som brændte ventiler og toppe grundet varme osv.

    En diesel er selvfølgelig mere økonomisk end en Benziner, eller er den nu også det?
    Mit svar er klart nej hvis du sammenligner med en 230E
    En diesel hvis du snakker om en 300DT koster en national formue i vægtafgift og så meget længere køre du ikke på litteren i forhold til benzineren 230E og prisen er jo procent messigt næsten ikke en væsentlig faktor når man skal vælge mellem benzin og diesel, tiderne hvor der kunne spares 25-30% på dråberne ved diesel i forhold til benzin er for længst væk.

    Vægtafgift på en 230E er 3.760 kr. om året.
    Vægtafgift på en 300DT er 7.520 kr om året.
    dvs du kan købe for 3760 Kr Benzin mere om året.
    Det svare til ca. 341 Liter Benzin om året ved 11 Kr/L.
    og hvis man køre i en 230E der i gennesnit køre 12-14 Km/L
    Så kan man altså køre 4100 til 4800 Km mere om året før den overgår dieslen.

    Men generalt er der mange modsætninger med i dit valg af krav.
    økonomi og prestationer får man nok mest i en 230E da det er en 4 cyl som nogle forskringer kikker på så vil en 6 cyl diesel som en 300D er m. og uden Turbo en dyr fætter.

    Så jeg ville først undersøge hvad du skulle betale for eks. 230E kontra 300D evt. med Turbo. og så lægge de faste udgifter sammen og så hvad der topper mest økonomisk, faktisk er en 230E bare et rigtig godt valg når det kommer til alle ting i 1 bil.

    Men der findes også andre løsninger så som E280 og E320 men pas på, det er gode motore men i praksis trods de har et større moment så er de langsommere end eks 300E-24 og de lider også under at have en type ledningsnet som formuller i motorrummet pga varmen, dette var et forsøg fra mercedes på at bruge en isolator type der var mere "grøn" men specielt på tændspolerne der er placeret oven på topstykket formuller og giver de mærkeligste fejl og symtomer.
    Og så er de i øvrigt noget tungere som gør den ryger op i den øverste vægt klasse over 1500Kg som så udløser 6.780 kr. i vægtafgift om året frem for en 300E-24 der koster 4.920 kr. om året.

    Men derimod er en 4 cyl E220 fra 93 og frem som afløser for 230E en rigtig overraskelse og nok den af alle sammen der er den bedste.
    Den har en bedre benzin økonomi end 230E og den yder hele 150HK på papiret og i praksis yder den faktisk hele 160HK som en 6 cyl 260E.
    Og den er på papiret også mindre end 230E men tilgengæld ryger den op i samme vægt afgifts klasse som en 300E-24 til de 4.920 kr. hvor 230E kostede 3.760 kr.

    Så undersøg forsikringssum på alle tilfælde og læg vægtafgiften oven i så har du et godt udgangspunkt og en god forståelse af hvad der koster hvor meget og hvor du så egentlig reælt kan spare noget og det er sjællent dieslerne kan betale sig med mindre du køre mere end 30.000 Km om året.

    Ud over det så af alle de 6 cylindrede så er 300E-24 den bedste og mest pålidelige og økonomisk lige så god som eks 260E eller E320 bortset fra hvis man giver den smæk, så er E320 mest tørstig og 260E selvfølgelig mindst.

    God fornøjelse med dit valg og husk altid at prøve flere modeller, da man hurtig kan se sig blind på disse lækre rejse køretøjer og afgive kærlighed ved første blik :o)

    Mvh.
    BRABUS


  • #4   18. sep 2008 Hold da op Brabus, du ved sgu noget om de stjerner:-) Jeg har jo på nuværende tidspunkt en 230E med 5 trins manuel og der køre skam rigtig dejligt.. Ville os gerne ha´ automatgear, men mener ikke den kan fåes med 5 trin i 230e? Og de 4 trins auto ligger altså med noget højere O/min ved motorvejs kørsel end min med 5 manuelle gear, hvilket ikke klæ´ en mercer.. Så efter hvad jeg forstår på dig, så må det ultimative valg jo så være en 220E med 5 trins auto og sportsline undervogn:-) Og så lige i stationcar for at gøre den ekstra praktisk!

    Mange tak for dit input!


Kommentér på:
Hvilket motor er den bedste?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce