{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.111 visninger | Oprettet:

Erfaringer med 4AFTE Kit ? {{forumTopicSubject}}

Hey folkens!

Sad lige og savlede lidt på turbomotor.dk

Kan se han har et komplet kit til 4AGE, 4EFE og 4AFE
Altså 3 kits.

Jeg har 4AFE motor lige nu. og tænkte derfor lidt på 4AFTE kittet.

Er der nogen der erfaringer med at bygge turbo på den motor? ved godt at folk har gjort det på 4EFE og 4AGE SIlver.

Men hvad med 4AFE? kom med jere inputs! er det en dårlig ide? hvad siger forsikringen? syn? osv... osv..??

Nogen ide om hvad den vil yde?
Prisen er jo forholdsvis billig. 3500 kr for kittet.

det indeholder: Turbokit Til 7A-FE og 4A-FE motorer som indeholder: MANIFOLD, TB28 TURBO, TB28DPFL, OFL, UDFL2 og olieslange til olie tilgang.

Kunne være lidt sjovt at "pifte" øsen bare lidt op! smiley

Mvh. Peder


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaringer med 4AFTE Kit ?
  • #1   9. dec 2008 og så evt. smide en voldsom stor intercooler i fronten! hehe jeg har jo plads til den! smiley

  • #2   10. dec 2008 Det kit laver cirka 165hk siger Kusse smiley

    Du skal nok forvente olieskift ved max 8000km og så ikke noget med at lege med topfarten, 4AFE er kendt for at være elendig til at komme af med varmen (hvilket også er grunden til at stempelringene dør for et godt ord).

    Det skal nu nok holde vil jeg skyde på, men plejllejer, stempelringe og sådan vil lide overlast. Men afhængigt af hvordan du kører, så burde det godt kunne lade sig gøre at holde liv i motoren smiley
    Men tag en snak med Kusse om det! Og husk at der er 15% rabat hos Turbomotor i december smiley


  • #3   10. dec 2008 Du monterer det da selv ...

    Skulle sq ikke tage mange timer, og jeg er ret sikker på at det kan klares hjemme på vejen...


  • #4   10. dec 2008 Der mangler lidt til det turbokit kommer jeg lige i tanke om:

    Trykrør til indsugning
    Manifoldspakning
    Pakningspasta (til udstødning)
    Powerwrap til manifold
    Olie
    Oliefilter
    Tændrør
    Diverse clamps
    Noget silikone slange til indsugningsrørene

    Derudover ville jeg nok skifte kølervæsken med det samme også, så man kan afmontere køleren og tage udstødningsmanifoldet af med trykluftnøglen!

    Alt i alt skal du nok regne med at bruge 4-6 timer vil jeg tro - hvis du har trykluft.


  • #5   10. dec 2008 Kender nogle stykker som har gjort det på en 4AFE . Der har de smidt 2 originale toppakninger i, og så på med lortet . Det holder udemærket, hvis du vel og mærket ikke giver den for meget tryk og ikke kører for meget topfart !
    Du skal dog regne med at det koster noget mere end 3500 kr at få det til at køre .


  • #6   10. dec 2008 Jonas, jeg er datafagtekniker.
    En ven er datafagtekniker - og han har sq da bygget en 2JZ-GTE motor i en Supra MkIII - så om vi er nørder eller ej, det handler om gå-på-mod smiley


  • #7   10. dec 2008 Peder > Har altid fået atvide at man skal holde trykladning til silvertop og kompressor motoren.. 4AFE har det med at brække sig så snart der kommer mølle på, også selvom trykket er relativt lav.. Jeg ville ikk anbefale det i hvertfald..



  • #8   10. dec 2008 Smølf -> ok, siger kusse det? hehe smiley jamen så passer det jo nok

    Det kunne være fedt med 165-170hk !
    Men gider ikke hvis det kun er sådan en "måske" løsning.
    Det SKAL holde! det kan jo hurtigt blive dyrt hvis den kværner stempelringe osv...

    Mathias -> okay... jamen konstant topfart? der kører jeg aldrig alligevel, men det skal da kunne holde til konstant fart på omkring 140-150 uden at blive for varmt.

    Morten -> ja ved godt at Silvertop er løsningen, det er også bare så meget dyrere end et turbokit til 3500kr.
    Ved så ikke hvad der er mest ulovligt? hehe...

    Det er bare det med motorskift og lovgivning! hehe... smiley
    Jeg ville slet ikke have skrupler over at tune f.eks. Supra TT til 500-600hk da den har turbo i forvejen, så hvordan skulle synsmand og politi kunne se forskellen. Men nu blev jeg lige nysgerrig omkring det 4AFE kit.



  • #9   10. dec 2008 Peder B > Sagde heller ikke at du skulle købe en silvertop. Sagde bare hvis du leger med tanken om trykladning så kan du ligeså godt gøre det ordentligt første gang, da de andre "halve" løsninger, nemt kan gå hen og blive ligeså dyre smiley

    Og angående lovgivningen så er det bare at gøre som jeg gjorde med Corollaen og informere forsikringe selskabet om at du ville bygge turbo på men at den ikke ville blive "specielt smiley ;)" meget hurtigere. Mit daværende selvskab Codan accepterede det uden præmie stigning da jeg ikke mente at bilens værdi steg væsentligt.

    Og jeg fik da også fuld dækning for skaden da min søster krøllede bilen i en rundkørsel uden brok fra takstsator eller forsikrings selskab, fordi det stod i policen (:

    Altså er det kun panserne du skal passe på og blive stoppet af smiley

    Desuden kan jeg sagtens hjælpe dig med at få synet Silvertoppen når turboen er pillet af, det er overhovedet ingen problem!


  • #10   10. dec 2008 Hehe, okay...

    Ja det er nok mest syn og strisserne jeg er lidt træt af.
    Det er jo ret tydeligt både at se og høre på din gamle Silvertop motor at det ikke lige var en std. 4AFE motor! hehe! godt nok er der ikke mange politifolk der ville kunne se forskel, men så afgør lyden ihvertfald at den er pumpet.

    Skal da lige tænke over det, kender du en synsmand eller? smiley


  • #11   10. dec 2008 Peder:
    Om du smider silvertop med tryk i - eller 4AFE med turbo på - det er fuldstændig lige gyldigt.
    Synsmanden / politiet skelner mellem lovligt og ulovligt - og begge løsninger er ulovlige. Så de nakkeskyder dig uanset hvad - hvis de fanger dig smiley

    Men ja, meld det til forsikringen, det er nok det vigtigste. At den så ikke kan synes, tja ... ærgeligt ?!

    4AFE kværner stempelringe, hvorfor tror du at 95% af alle 4AFE gen2 bruger olie? Det er smadrede stempelringe i langt de fleste tilfælde smiley At smide turbo på, gavner ikke just hehehe


  • #12   10. dec 2008 Peder > Det er jo ikke altid du ligger med 8200 rpm og 180 i 3 ned af gågaden vel ? smiley ved helt normalt kørsel er der jo ikk andet at høre på den end en stor udstødning.
    Kører man med omtanke får man sgu ikke problemer med politiet, hvor imod hvis du kører som beskrevet ovenfor så har de jo rigeligt grund til at stoppe dig (:

    Og ja det gør jeg smiley

    Og må jo til min store overraskelse give Smølfen fuldstændig ret.

    Gid det aldrig sker igen o0( 7 , 9 , 13 )0o


  • #13   10. dec 2008 Mener bare at man ikke skal ligge og køre hvad den kan gå på toppen op til flere gange smiley Men det skal man heller ikke med 4AGE for den sagsskyld . For det holder den heller ikke til . Hehe .

  • #14   11. dec 2008 Hehe tak for hjælpen gutter.

    Det bliver nok ikke til noget så,
    Vil ikke til at skifte motor og hvis 4AFE Gen2 ikke holder til det alligevel, så kan det være ligemeget. den bruger i forvejen den smule olie som Smølfen beskriver. tror også det enten er stempelringe eller ventilløftepakninger der er færdige.

    Turbo planerne må blive på næste bil så...! smiley


  • #15   11. dec 2008 Starlet Turbo? smiley

  • #16   11. dec 2008 Hehe... Nej!

    Du ved godt hvad jeg skal have næste gang.

    Selvom en Glanza sikkert er en sjov bil, så er det ikke lige den jeg tænker på.


  • #17   11. dec 2008 Glanza er en rigtig fin tøsebil! smiley

  • #18   11. dec 2008 Jah... det siger Flow Finn også! hehe smiley

    Han datter kører rundt i en Starlet Turbo også, han siger også den er kvik nok.

    Men Supra står nu stadig nr. 1 på min ønskeliste, det er helt sikkert. Det har den altid gjort


  • #19   11. dec 2008 Jajaja Kusse har haft Glanza i et godt års tid efterhånden...
    Det må være pæn sjov at være hans datter!


  • #20   12. dec 2008 Ved jeg sgu ikke.... ?
    Hun for jo ikke lov at køre i Supra'en siger han! hehe smiley

    Det tør han alligevel ikke risikere.
    men ja, som første bil? en Starlet turbo og en far der har forbindelserne i orden hvis der går noget i stykker på svinet?

    Hehe jo, det er sikkert udmærket! smiley


  • #21   13. dec 2008 Hehe det ville sq da nok være bedre for Supraen at datteren kører i den - nu hvor Finn har smadret den...

  • #22   13. dec 2008 Nej!!!!

    Hvordan? hvorfor?

    Det var dog en grusom ting at gøre mod den bil!

    Og nej, tror ikke det var bedre at datteren kørte den! hehehe!!


  • #23   14. dec 2008 Noget med at køre over evne.
    Spind i 1. 2. 3. og 4. gear.
    Noget med at en bagvogn bliver lidt ukontrolleret når baghjulene tæsker rundt med noget jeg skyder på er 160-200km/t.
    Noget med en grøft som angreb fronten.

    Det er nok ikke helt officielt, som i - det er ikke Finn som har fortalt det, men andre... Historien kan også være lidt anderledes - netop da jeg ikke har det fra Finn selv og ikke selv så styrtet!
    Det blev vidst nok gjort ordentligt, forreste vange, frontkofanger, læbe, skærme, køler, intercooler, noget rørføring og sådan noget blev vidst most. Efter sigende blev bilen ikke så køn af det smiley


  • #24   14. dec 2008 nederen....

    Men man kan sige at det var selvforskyldt.
    Det var værre hvis den var blevet påkørt af en uopmærksom bilist eller sådan noget.

    Men kaster man hjulene rundt i 1,2,3 og 4 så må man være klar over at den når en fart på et tidspunkt.

    Må da lige høre om til hvad der er sket smiley


  • #25   14. dec 2008 Tja, ham som sagde til mig hvad der var sket, sagde at man bare skulle mobbe ham - for han plejer selv at være hård ved andre folk når de spiller smarte og det så går galt...

    Jeg synes så bare ikke at der er nogen grund til at jorde folk fordi de har kvajet sig ... Det er jo dybest set kun et spørgsmål om tid før vi andre også laver vores dummestreg smiley


  • #26   14. dec 2008 jah... det kan man vel godt sige.

    Jeg ville da helt sikkert selv have lavet samme nummer hvis jeg havde en Supra. Havde måske ikke gjort det på vejen, men på en stor p-plads bare for at lege.

    men hva faen, vi har vel alle sammen været tæt på et uheld en gang imellem hvor man lige bliver overmodig.


  • #27   14. dec 2008 Jojo, for en del år siden lavede jeg da spind med 170km/t i min E9 i en motorvejskurve...

    Jeg sad og grinede da det gik lige ud igen, så sagde jeg "ups".
    Min kammi, som ellers har det fantastisk når man kører hårdt til, kiggede meget forundret på mig og sagde rimelig skræmt "Du lavede ikke lige hjulspind vel ?!"

    Nej, der var ingen clutchkicking eller noget, der var endda tørt på vejen - men det var mine helårsdæk i størrelse 165mm bred på 13" fælge. Ikke just nogen fornøjelse - til gengæld kunne de ikke stå fast på noget underlag smiley


  • #28   14. dec 2008 hahaha! kan jeg godt forestille mig.

    Hehe har aldrig lavet spind med så høj fart. det er altid på vej ind og ud af rundkørsler i 2. gear at den smider 17" rundt

    Ellers gør den det sgu ikke, jo mindre man frem provokerer det ! hehe smiley


  • #29   14. dec 2008 Jaa eller hvis man fyrer til den rundt i et sving i 1. gear...

    Gjorde jeg i Randers sidste weekend! Tøsen på passagersædet gloede RET mærkeligt haha, okay - den fik også et kontant gearskift til 2. gear og lidt flere tæsk ... WOOPS!

    Hvad fanden er Randers iøvrigt for en lorteby at køre i? ALT er jo bare bakker ...


  • #30   15. dec 2008 Hehe kender ikke noget til Randers, tror jeg har været der 2 gange i hele mit liv. har ikke noget at gøre der? hehe smiley

    De har ikke noget i Randers som vi ikke har i Århus. Tværtimod....


Kommentér på:
Erfaringer med 4AFTE Kit ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce