{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.901 visninger | Oprettet:

rækkefølgen af polering/voks o.s.v {{forumTopicSubject}}

Hej.

Så skal der bestilles diverse produkter til polering af min bil som er 1 år.

Mit valg står mellem disse to.

1. polering med maskine (har aldrig gjort det før).
Jeg vil bruge poorboys til dette.

2. Her vil jeg gøre det med hånden.
Vil bruge Meguiars produkter. Først en Step1, derefter step2. så vil jeg slutte af med en Wax spray. De forhandler også en SwirlX. Hvornår i prosessen skal den bruges??

Hvilken løsning ville i bruge?

mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  rækkefølgen af polering/voks o.s.v
  • #1   7. jul 2009 Hejsa allen.
    du kan ikke slutte af med en waxspray da den ikke giver nok beskyttelse. Du skal vælge den NXT generation tech wax 2.0

    swirl x er en form for polish..den har du via step 2...

    mvh
    anders
    www.klarbil.nu


  • #2   7. jul 2009 Hej Anders.

    Vil det sige at jeg ikke får swirls hvis jeg bruger først step1 og derefter step 2?

    mvh


  • #3   7. jul 2009 Det BØR du ikke..!!! Men bilen skal naturligvis være vasket og clayet inden..... OG begge dele skal være gjort super...

    mvh.
    anders


  • #4   7. jul 2009 Så gør jeg som du sagde, men var bare i tvivl om jeg også skulle bruge Swirl X.

    Hvad hvis jeg er så uheldig at få disse swirls, hvad gør jeg så?


  • #5   7. jul 2009 såkigger du forbi næstved så retter jeg det *S*
    Nej så må du igeng med noget mere step 2... Men resultatet kommer jo også an på knaliteten af dine mikrofiber klude, er de "dårlige" kan de jo swirle lakken.. vi har klude i verdens klasse... de laver ingen swirls.
    du skal jo også sikre dig at voksen er "hærdet" inden du gnupper alt for meget.. inden da er den blød...


  • #6   7. jul 2009 mht kludene. Er det de røde jeg skal have.?



  • #7   7. jul 2009 nej helst de blå.... de er FANTASTISKE..

  • #8   7. jul 2009 Den er god med dig Anders. De er jo også dyrere smiley

    Hvor mange skal jeg have til sådan en omgang polering.
    Jeg tager kun det halve af bilen, og regner med at vaske kludene.
    Jeg kan nok ikke holde til at polere en hel på engang.


  • #9   7. jul 2009 ahh allan jeg har vist prøvet at rådgive dig så godt jeg kan..*S*
    debå er tykkere, blådere og har påsyget kantbånd i stedet for en søm..

    men de røde er også super!! de blå er bare lidt bedre...

    du skal kun bruge dem til at aftørre de forskellige produktrester.. jeg vil sige 3-5 er nok.. men 10er lækkert at have for så er det bare at bruge løs *S*

    ej 3-5 er nok...


  • #10   7. jul 2009 Tak for rådende Anders.

  • #11   7. jul 2009 Det var så lidt...
    mvh
    anders
    www.klarbil.nu


  • #12   7. jul 2009 Allan R
    SwirlX er der vist en anden i gruppen der har prøvet og han var IKKE tilfreds..
    Vi flere herinde der har begyndt på maskinpolering.. Svært og resultatet måske ikke så godt som det kunne ha været blevet men egentligt synes jeg vi har fået nogle meget pæne resultater taget i betragtning af vi aldrig har prøvet det før..
    Og tror ikke nogen har futtet lakken af endnu..
    Ikke hvad vi har hørt af i gruppen mig bekendt


  • #13   8. jul 2009 Allan R:

    Jeg har selv købt og prøvet swirl X. Og jeg blev MEGET skuffet.
    Jeg kunne stortset ikke se forskel på der hvor jeg havde brugt produktet og der hvor jeg ikke havde gjort noget som helst. Jeg syntes ellers jeg gjorde hvad jeg kunne for at få nogle resultater - både vasket og clayet.

    Men jeg har så siden købt en Meguairs G220 DA og noget Meguairs #80 og #83 polish. Og der kunne jeg se forskel. Det tager godtnok temlig lang tid med G220'eren, og jeg måtte bruge 2 x #83 og 1 x #80. Jeg har ikke ret stor erfaring med maskin-polering endnu, så jeg kunne sikkert godt få bedre resultater hvis jeg havde lidt mere erfaring, men det kommer jo nok hen af vejen :o)

    Men det undrer mig lidt, at jeg skulle over det 3 gange inden jeg havde ridserne fjernet. For min bil er omlakeret her for ca. 2 måneder siden, og der var kun minimale vaske-ridser på den, da jeg har forsøgt at være meget skånsom ved vask helt fra start - brugt skum-forvask hver gang og vasket med uld vaske-handske hver gang. Og KUN vasket i hånden..
    Men jeg ved ikke om det kan være en meget hård lak når den er håndmalet..
    Men det kan være der er andre der kan svare på dette..

    Mvh.
    Morten


  • #14   8. jul 2009 Hej Morten.

    Uden at vide meget om det lyder det da helt vild at du har brugt 2 fl. nr 83 til en bil?


  • #15   8. jul 2009 Allan R:

    Det er nok mig der har forklaret for dårligt. Men det jeg mente er, at jeg polerede hvert område af bilen 3 gange. 2 gange med #83 og 1 gang med #80.
    Jeg har ikke brugt ret meget produkt, men har været over de polerede områder ialt 3 gange :o)

    Håber det giver mere mening ;o)


  • #16   8. jul 2009 allan R
    Ofte så kan du klare din bil 3-4-5 gange alt efter hvor slemt det er med de flasker.. Det ikke bare sådan småting..
    Jeg prøvede sådan et lille prøvekit med flere forskellige af og den har jeg da ordnet hele min bil i også..


  • #17   9. jul 2009 Hey Allan..
    Kommer lige ind i samtalen lidt sent! smiley
    Men altså, om du bruger Meg eller Poorboys, så ville jeg altid vælge maskin metoden. Det er simpelthen svært at rette en "selv ny" lak pænt op med "wax on wax off" metoden. Og eftersom du skal se på resultatet bagefter, er det federe at gøre det ordentligt første gang.
    Mht maskinen og det at kunne ødelægge, så skal du nu ikke være så bange for det, bare start med et mildt slibeprodukt, og byg dig stille og roligt op derfra. Man skal være fortrolig med tingene, så bliver hele processen meget sjovere.
    Bare mine 2 cent.
    Michael fra www.bilvask.nu



  • #18   9. jul 2009 Michael. Det er jo IKKE kun slibe middel der kan ødelægge lak. Kanterne på skum skiver kan flå/varme lak af på plasthåndtag osv.
    desuden er Allans bil kun 1 år gammelt og ser MEGET velholdt ud, derfor kan man godt nået højt resultat i hånden.. IKKE som når vi pro´s går igang med maskiner osv. men højt nok til at det bliver rigtig sjovt..

    Det er jo heller ikke super svært at lave masser af hologrammer, striber etc. etc. i en bil,når man ikke har prøvet det før.

    Mvh.
    Anders
    www.klarbil.nu




  • #19   10. jul 2009 Anders S
    Jeg giver dig ret, men hologrammerne kan du vel ligeså fint få lavet i hånden som med maskine?


  • #20   11. jul 2009 ahh er det ikke svært.swirls,altsåde mikro fine ridser er nemme at lave, men hologrammer....hmm tror jeg ikke

    mvh
    anders
    www.klarbil.nu


  • #21   12. jul 2009 Anders
    Swirls er vel hvad du får fra dårlig vaske og rengøringmåder?
    Men hologrammer kommer vel fra dårlig nedbrydelse af polish?
    Og når man tænker håndarbejde her kræver grundigt arbejde pænt eventuel affalden arm og hvis man som nybegynder ikke ved hvornår den er nedbrudt kan du vel nemt skabe de problemer?
    Eller er der noget jeg har misforstået her?


  • #22   12. jul 2009 du har helt ret i at produkterne skal nedbrydes, men retail produkter er jo netop beregnet til at gøre dette på en måde så"amatøre" kanfå et fint resultat.
    Denne problematik er jo også derfor at jeg af og til hæver pegefingeren herinde og kommentere på at professionelleprodukter og polermaskiner ikke altid er at fortrække for nybegyndere.

    Swirls skulle jo gerne være fjerne under poleringsprocessen, har man swirls efter dette stadie, har man enten ikke været grundig nok eller have forurening på lakken i den videre process.. hologrammer/slibespor kommer mest med maskine,syntes jeg... swirls er et problem uanset hvad.

    Man kan jo se lakken som en gammel kommode man vil have slebet lak af..

    Man starter med f.,eks korn 80 for ta have mulighed for at komme igennem den gamle maling. men korn 80 laver sliberidser(swirls) og kommer mn til at slibe uens ser det også uens ud(hologrammer, billak flimre i solen )

    For at fjerne denne uenshed sliber man efter med finere og finere korn, lige som man gør på billak.. og i sidste ende afhænger resultatet af hvor mange gange men kører lakken over,hvor rent rens udstyr er(og hvor nyt!!!) samt hvilke produkter og hvor gode de er til skabe en perfektoverflade..

    Det er ikke kun af grådighed at vi professionelle skal have lidt penge for at lave en bil der skal ståperfekt....


    Mvh
    anders
    www.klarbil.nu


  • #23   12. jul 2009 Anders S
    Ja jeg ved også produkterne i retailserien er beregnet til nybegynderen så man sku undgå det, men jeg tænker stadig nybegynder og håndkraft.. At dække alt ordentligt før din arm falder af.. Der har maskinen alligevel en fordel jo..
    Og der er en herinde der har prøvet ScratchX eller SwirlX eller hvad den hedder fra meguiars uden at få noget tilfredsstillende resultat.. Hvorimod de fleste der har ofret pengene og tiden på at lære om maskinpolering, har alle været tilfredse (mig bekendt) på trods af deres manglende erfaring, og at resultatet måske ikker er blevet så godt som det ellers var muligt med mere erfaring..

    Men forsøgte blot at pointere at som nybegynder har man nemmere ved at skabe hologrammer pga. ikke ordentligt nedbrudt polish (uanset om det er retail eller prof så skal de nedbrydes jo og hvis det ikke er nedbrudt ordentligt kommer mærkerne) da man måske ikke ved hvornår den netop ER ordentligt nedbrudt.. Overfladen kan godt se pæn ud med olier etc. men når du fjerner rester fra produktet kan der være slibespor tilbage, og jeg personligt synes ihvertfald det nemmere at undgå med maskinen end håndkraft.. Det er en anden arbejdsform men lærer man fortrinsvist hurtigt..
    Men uanset om han begynder med maskine eller håndkraft så der jo risiko for han skaber slibespor uanset om det er retail eller pro. produkt jo.. Og synes bare at som nybegynder så ville jeg heller være startet med maskine og ha læst alt jeg har nu og fået det resultat jeg har nu end det jeg eller fik førhen uden maskinen.. Uanset hvor meget nybegynder man er..
    Men ja det jo så en smagssag..


  • #24   12. jul 2009 jeg er slet ikke uenig med dig, men at gå igang med maskine, ja det bliver man ikke god til natten over... Jeg ville i hvertfald starte med meguiars g220 maskinen, da den er en super mellemting mellem hårndkraft og de kraftige prof. maskiner. Det kommer jo også an på hvor meget tid og penge man vil investere i at bruge maskine, for den samlede mængde af produkter, pads deslige er jo enorm, hvis man skal være godt dækket ind.

    Jeg er også lidt "bekymret" over at firmaer som CYC sælger de der mazerna kits hvor der også er den helt grove lakrens(eller hvad vi nu skal kalde den) med.Jeg selv har prøvet nogle af mazerna produkterne og de er KRAFTIGT slibende... Jeg ville nødig gå igang med de produkter på en prof maskine uden en der kunne vejlede.. men alt kan læres...kommer an på sit ambitions niveau..


    vi har solgt en del profprodukter, men IKKE uden rådgivning....
    Dog ringede en BMW ejer tilbage og spurgte om vi kendte en god autolakerer.. Han havde VÆLTET maskinen og bagskiven havde smadret hans hjelm..
    Super ærgeligt.. men det er jo den slags der kan ske i starten...

    mvh
    anders
    www.klarbil.nu


  • #25   12. jul 2009 Anders S:

    Nu er jeg selv helt begynder endnu. Dog syntes jeg at jeg er ved at have brugt rigtig mange timer på at researche rundt omkring angående metoder, produkter osv..

    Og jeg kan ikke helt se hvorfor du mener det skulle være så farligt at gå igang med en prof-maskine istedet for med f.eks. G220'eren.
    Hvis man starter ud med nogle produkter som ikke sliber for meget, og nogle pads som ikke sliber i sig selv. Og så ellers sørger for at bevæge maskinen hele tiden, og ikke køre op i fulde omdrejninger. Så kan jeg da ikke se at det kan gå mere galt med en Prof-maskine end med en G220..
    Selvfølgelig skal man lige sikre sig, at man har gjort forarbejdet godt, så der ikke sidder nogle urenheder i lakken..

    Man kan jo ødelægge lakken uanset hvad man bruger hvis det er det man vil, men man skal jo også lidt bruge hovedet og tænke sig lidt om.. :o)

    Det er ikke fordi jeg er uenig med dig, men jeg syntes bare at det kommer lidt til at lyde som om at man er sikker på at få ødelagt sin lak hvis man starter ud med en prof-maskine. Men med lidt sund fornuft og forsigtighed, burde man da sagtens kunne få gode resultater med en prof-maskine fra starten af.. Det kan godt være det vil tage 3 gange så lang tid for en begynder at få et pænt resultat end det vil gøre for en Proff.. Og en prof's resultat skulle da også derne være bedre end begynderens :o)

    Bare min mening :o)

    Mvh.
    Morten


  • #26   12. jul 2009 Anders S
    Jeg giver dig ret i G220'eren nok er mere "mild" end de prof maskiner men det immervæk stadig en maskine..
    Men uanset om det maskine eller ej bliver man ikke god til dette "bare lige", men jeg ser da også betænkeligheden ved at muligheden for HVIS det endelig går galt så vil resultatet nok være endnu værre med maskinen men G220'eren er jo en god begynder maskine..
    Men derfor så mener jeg stadig min pointe med uanset om du bruger maskine eller hånd kan du lave slibespor når det kommer dertil..
    Og som du også nævner har økonomi også en hel del at sige.. Mange af os har jo brugt 4-5K på at komme nogenlunde ordentligt igang og er blevet grebet..
    Men hvis jeg sku vælge idag fra bunden ville jeg hellere ha begynd med G220'eren fx end håndkraft og ha lært lidt mere i den vinkel hurtigere for det er immervæk nemmere selvom man er rookie..

    Mht. Menzerna så vil jeg sige det kommer an på så meget jo.. Det jo stadig op til folk selv at undersøge lidt og have en smule fornuft.. Og gerne en stor del interesse i at blive god = masser og MASSER af research og ikke bare tro "det noget man blir god til natten over" med.. Så det ser jeg som sådan ingen problemer i.. Vi skal ikke overbeskytte folk så meget så de blir dummere end de allerede er og ikke selv længere er logisk tænkende..

    morten F
    Faren ved at begynde på prof maskine er jo at den har meget højere hastigheder.. Derfor er det meget mere farligt HVIS nu det går galt ved du nemmere kan lave mere ravage på tørt pad og meget højere omdrejninger.. Eller bare generelt meget høje omdrejninger fx..
    MEN så giver jeg dig også ret i at hvis man har lidt logisk tankegang og en sund indstilling til tingene som jeg selv netop har skrevet og du også selv pointerer så tror jeg ikke det er meget værre for så man påpasselig og læser og læser for at finde ud af hvordan man skal gøre og går så måske lidt langsommere og mere på listetå frem imod det..

    Og ganske rigtigt som du også siger så tager det længere fordi man er uøvet og nok også mere nervøs for at gøre noget galt så man dobbelttjekker og tager den lidt mere med ro hele tiden, men ja som du siger tror jeg også man kan få et rigtigt godt resultat.. Ikke som en prof og slet ikke på samme tid, men stadig noget man selv kan være stolt af og synes er godt nok..

    Og til jer begge
    Der vil ALTID være chance for at der sker fejl, men så længe man er rigtigt entusiast der sætter sig ind i tingene så oftest går det jo meget godt.. Og ellers er man selv skyld i det.. Sådan er livets lærevej jo engang..


  • #27   13. jul 2009 Morten
    Du har helt ret.. hvis man passer på alle faldgrupperne er der ikke de vilde risici..men gørman det?? Prøv at start din maskine og mærk på foam kanten af pad´en.. den kommerman ikke produkt på.. og tage så et lakeret håndtag på en suzuki swift og ram det nogle gange... vupti så kan lakken være varmet af..

    Håber ikke at jeg harlydt som om det ALTID vil gå galt..jeg har blot prøvet at klarlægge nogle af de faldgrupper som jeg PERSONLIGT ser der KAN være med maskiner..

    En flex, festtoll eller mekita maskine GÅR NOGET hårdere til stålet end meguiars maskinen... som ikke er en prof maskine.. men nok verdens bedste mellem ting.... er vild med den for jeg ser den som sikker i brug...

    Jeg vil da opfordre alle til at gå i gang hvis de brænder efter det.. Men af og til lyder det herinde som om der INGEN fare er, og det er jeg blot uenig i..

    Er ærgelig over at i gutter er så langt væk, for det kunne være hyggeligt med lidt pudsning i min hal...


    mvh
    anders


  • #28   13. jul 2009 Anders S
    Jeg helt enig i der altid farer.. Men synes også de fleste herinde får og vide de skal læse læse læse før de begynder og synes jeg folk er gode til.. Hvis de mener de gode nok til ikke at være påpaselige og varsomme som nybegynder, og ikke læse og søge råd så vil jeg sige så man næsten selv ude om det..
    Jeg er også glad for Meguiars MEN en rigtig maskine har også den fordel for mig at se dens størrelse i pads kan være lidt anderledes og at halsen bliver lidt længere som kan være behjælpeligt i snævre områder tæt på en masse andet..

    Ja men det der træf noget blev vist aldrig til noget.. Ikk denne sommer vist ihvertfald.. Men ja jeg er enig..


  • #29   13. jul 2009 Nej der er visse modifications problemer med meguiar´s maskinen... Jeg elsker bare min nye festtool.. AKA admiralen..*G*

  • #30   13. jul 2009 Jeg læste ikke noget - jeg startede bare.... Hvilket må siges at være den forkerte løsning rent bil mæssigt. Men min maler var rigtigt glad...

  • #31   13. jul 2009 Anders S:

    Jeg giver dig helt ret.. Der er mange ting man skal passe på. Og det er rart at der er nogle som bl.a. dig og mange andre herinde, som kan gøre opmærksom på hvad man skal vare påpasselig med..

    Og jeg vil sige, at der findes rigtig mange gode guides på nettet f.eks. DW. Og har man brugt noget tid på at læse disse, vil jeg mene man er godt klædt på til at begynde stille og roligt med nogle milde produkter og f.eks. en G220..

    Kan du ikke linke til nogle billeder af "admiralen" - gerne nogle billeder hvor den er i brug.. Hvad koster sådan en fætter egentlig??


  • #32   18. jul 2009 Så blev jeg endelig færdig med bilen.

    Jeg gjorde det i hånden, og vælger nok maskin løsningen næste gang.
    16 timer er sgu hårdt.



Kommentér på:
rækkefølgen af polering/voks o.s.v

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce