{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.840 visninger | Oprettet:

Koldstart på en 16v motor virker ikke? {{forumTopicSubject}}

Jeg er i gang med min golf 1 som jeg har lagt en 16v motor i. Men jeg kan ikke få koldstartventilen til at lukke op når jeg drejer på tændingen. For så vidt jeg ved skal den give et pift når man drejer på nøglen så motoren bedre kan komme i gang.

Selve ventilen virker fint har afprøvet den. Så det er som om den ikke får signal når jeg drejer på nøglen..

Håber i kan komme med nogle svarmuligheder jeg kan løse problemet med..

Jens


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Koldstart på en 16v motor virker ikke?
  • #1   30. dec 2009 Jeg kan lige komme med lidt indput her..

    Det blå stik på dysen har 2 ledninger.
    Den ene ledning er sort og går til starteren. Sytarteren på en 16V'er har 2 spadestik til ledninger. Den længst ind imod kabinen er til den tykke Rød/sort ledning der aktiverer starteren, det andet stik er et 12V udtag der trækker nogle funktioner i startøjeblikket, bla. koldstarts systemet.
    Den anden ledning er vist blå/gul eller blå/hvid.. det er ligemeget, den ledning går videre til det brune 2 pin stik under strømfordeleren. Stikket sidder på en temperturføler der selvfølgelig styrer om dysen skal åbne eller ej. Den anden ledning i det bruge stik går sikkert (jeg er ikke sikker) til stel, da dysen ellers ikke vil kunne åbne.

    Du skal starte med at måle efter om du får strøm til det blå stik, på den sorte ledning, når starteren kører, derefter skal du måle om der kommer strøm til det brune stik på tempføleren når starteren kører, (med det blå stik på dysen, og så måler du på den blå/hvid ledning.. eller hvad farve den nu er) og så måler om der er stel på den sidste ledning i det bruge stik.

    Så kan du evt. ohm'e din temp føler (brunt stik) og se om det skulle være den der er dum.

    Undervejs burde du støde på problemet..


  • #2   31. dec 2009 Rasmus F

    jeg har kigget det hele igennem men kan ikk finde nogen sammenhægn mellem dine beskrivelser og mine ledninger heeh.
    Jeg bruger stadig g1 ledningsnet, så ved ikke om dine beskrivelser er til 2er leningsnet eller.

    håber du kan hjælpe mig igen..

    Mit blå stik er der en grøn/hvid ledning og en rød/sort ledning
    Og det brune stik har en rød/sort ledning og grøn/hvidn ledning


  • #3   31. dec 2009 Ok.. forfra.
    Du kører måske nok golf 1 ledningsnet, mne motor nettet er nød til at være 16V fra Golf 2 eller scirocco 2 ellers ville du ikke have de omtalte stik.

    Anyway.. jeg har været nede og tage billeder af mit ledningsnet, og jeg tog fejl af farverne som jeg også forsøgte at indikere..

    Der går en rød/sort ledning fra din starter og op til det blå stik på din koldstarts dyse, derfra går der så en grøn/hvid ledning videre til det brune stik på temp føleren, og def fra går så en rød/sort ledning videre ind ved din sikringsboks hvor den sidder i et klart plast stik med 2 ben. Hvor den går hen der fra aner jeg ikke lige, men mon ikke du finder fejlen ude i motorrummet ved at følge mine tidligere anvisninger.

    Trods min huske fejl angående ledningsfarverne så burde det være ret simpelt alligevel da der jo kun er tale om sølle 4 ledninger i 2 stik hvor af den ene farve går igen som jeg beskrev..


  • #4   31. dec 2009 Men uden et multimeter er det selvfølgelig ikke så skide nemt, men du kan også klare dig med en prøve lampe, og har du ikke sådan en så kan du selv lave en med feks et gammelt skærm blinklys.

    Du ved.. pæren lyser når den ene ledning får 12V og den anden får stel.. så på den måde kan man hurtigt teste om der er 12V på en ledning eller ej..
    Undskyld hvis jeg skærer for meget ud i pap, men jeg ved jo ikke hvor meget du kender til mekanik og strøm :o)


  • #5   31. dec 2009 okay tak vil jeg prøve at finde ud af så. men bliver først i morgen eller eller i overmorgen. men håber jeg kan finde ud af hvorfor den ikk giver det pift som den skal.

  • #6   31. dec 2009 skal også siges at jeg heller ikk ved hvor præcis de forskellige ledninger og stik skal sidde på motoren. altså dem til temp og det der

  • #7   31. dec 2009 Så må du spørge :o)



  • #8   31. dec 2009 hehe vil jeg gøre hehe.

  • #9   2. jan 2010 jeg har været ude og se på det igen men kan ikke se den rød/sorte ledning som du siger der skal gå fra starteren op op til stikket til kold starten så er rimelig lost lige nu arrr

  • #10   2. jan 2010 Hvor kan du ikke se den.. du har vel fundet den i det blå stik, der er jo kun 2 ledninger hvor den ene er grøn/hvid :o)

    Har du det andet udtag nede på starteren, og har du det stik der skal side der?
    Har du målt med et multimeter om der er forbindelse mellem stikket til dysen og det ekstra stik på starteren



  • #11   2. jan 2010 jamen der er kun en 3mm tyk rød/sort ledning som sidder på starteren .. er det den du mener? det er den eneste der er. og der er forbindelse fra det blå stik (rød/sort) ledning til starteren. Prøvede at sætte en ledning på fra den rød/sorte ledning på det blå stik og til + og der kørte starteren rundt.
    men når jeg måler i stikket er der 12v i begge ledninger hele tiden ligemeget om man har tænding på eller ej. ???? så er ved sq ikke lige hva jeg skal gøre nu..

    men den rød/sorte ledning og grøn/hvide ledning som går ind i kabinen som ender i det dobbeltstik du har snakket om. Der sidder en rød ledning til den rød/sorte ledning og går i en af de store stik og i sikringsboksen. men den grøn/hvid ledning er der ikk noget til.. er det rigtig nok eller?



  • #12   2. jan 2010 Ok.. for at vi ikke skal tale for meget forbi hinanden så har jeg lige klippet lidt diagram ud til dig, der kan du se farverne og tykkelsen på ledningerne.

    SW= sort
    GN=grøn
    WS=hvid
    RO=rød

    Som du kan se er der fra stik 15a en SW/sort ledning der fører til det blå stik osv osv..

    http://images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/1138396_l.jpg

    Det er vigtigt at du ser efter på din starter at der er 2 stik der kan monteres en ledning på.
    På min 16V'er ser starteren sådan her ud, der kan du se hvor ledningerne skal side og hvordan det skal se ud.
    I det nederste stik med 2 ledninger, er der en sort ledning. Den går til det blå stik, og har kun 12V ved start.

    http://images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/1138407_l.jpg



  • #13   2. jan 2010 Jeg har faktisk en rettelse til dig..

    Den grøn/hvide ledning får kun stel af føleren på det brune stik, og det har ikke noget at gøre med den ledning der render videre fra det stik.

    Så du skal sætte en prøvelampe imellem de 2 ledninger i det blå stik og den skal lyse når starteren kører. Gør den ikke det er din temp føler defekt eller der er ikke strøm fra starteren og op til det blå stik.


  • #14   3. jan 2010 hmm kom tilo at tænke på hva den figur F93 er? for kan ikk finde den ledning som skal sidde på starteren nogen steder. og så ville jeg gå baglens og kigge der.. for det er det sidste som kan være galt heheh

  • #15   3. jan 2010 F93 er Vacum timeswitch
    Som jeg husker det er det til noget forhøjet tomgang i startøjeblikket.


Kommentér på:
Koldstart på en 16v motor virker ikke?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce