2.651 visninger
|
Oprettet:
overlæs... ikke meget hr betjent... {{forumTopicSubject}}
http://www.lastbilmagasinet.dk/artikel.aspx?id=20705
Jeg mente selv, da jeg kørte jord og grus, at jeg ikke altid var pivet når vægten sneg sig over grænsen... men... 61 ton er dog alligevel imponerende
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.884
Jeg kiggede også lidt da damen kom ud og bad mig om at bakke af vægten, fordi den ikke kunne tage mere end 60 tons... Så vi måtte veje forvogn og hænger hver for sig, og så lægge tallene sammen...
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.884
Det "sjove" ved det er, at det var vognmanden selv der læssede os med en Manitou Telescoplæsser... Og vi havde ikke vægt på bilerne..
nov 2006
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 11 Svar: 142
På forvognene alene nåede jeg 38.6 tons...
Vi havde heller ikke vægt i...
Min gamle fatter er for mange år siden blevet bedt om, at bakke hængeren af en vægt, da det skulle vejes ind hver for sig....
Han havde ikke hænger med
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 12 Svar: 139
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.884
nov 2006
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 11 Svar: 142
Vil dog sige til mit forsvar at kærretrækket jeg havde var jävla tungt som tom... 21,5 tons hvor de andre opbygninger vejede 18 tons ca.
jan 2005
Følger: 26 Følgere: 27 Biler: 4 Emner: 8 Svar: 429
nov 2005
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 83
tror min rekort er lige knabt 300 ton.
og så havde jeg ikke engang overlæs..
gud kommer lige i tanke om at jeg savner min blokvogn
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Jeg har også prøvet at slukke vægten både med slam i Stigsnæs og med flyveaske i Fasterholt. I Fasterholt var det ikke bevidst, men dengang i Stigsnæ svar det fordi der var gået "sport" i hvem der kunne læsse mest de steder hvor det fyldte mere end det vejede, så var der især en vognmand en gammel gangster ude fra Djursland, han kunne altid læsse mest, altså indtil en dag jeg fyldte min 48 cbm tipper til kanten som var den en planstrøgen kaffeske.
Sikke en ballade der blev. Hold da op.
Vi kørte også slagger væk fra siloen ved forbrændingen i Horsens og til sortering længere inde på deres område, så der kørte vi kun 100 meter på offentlig vej, en fredag jeg skulle tømme silo fik jeg fyldt alt for meget på fordi jeg ville hjem i en fart. Den dag lærte jeg, at en Kelberg 48 cbm har meget svært ved at tippe når der er 54.000 kg i kassen. Hold da kæft det knagede og overtryksventilen pev og hvæsede, der var jeg seriøst bange for jeg skulle skovle det af. Men det gik - Heldigvis.
Og sikke da en ballade jeg fik af vognmanden da han fik vejesedlerne - Det gjorde jeg nu også dengang på Stigsnæs.
Jeg er 7-9-13 kun blevet taget en gang og der vejede jeg "kun" 51.900 men der skulle alligevel læsses af til 48 og der kom en fin bøde på det også. Det var på vægten i Støvring.
Men puuh ha, det er godt den slags ikke er nær så udbredt mere.
jun 2003
Følger: 72 Følgere: 72 Biler: 7 Emner: 18 Svar: 2.148
Opdagede det først bagefter, da jeg havde kørt 4 læs fra tønder til skærbæk.... ups....
apr 2005
Følger: 74 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 690 Svar: 6.313
apr 2005
Følger: 74 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 690 Svar: 6.313
jeg blev stoppet inde ved amargstrndpark for 2 år siden ca. blev revet ind til siden pga min vogn mand ikke lige havede fået med scania 124 til syn og få det milijø klistermærke i forruden. så der kom hr betjent jo ind til mig i kassen og sku se div papir. og da jeg trak skuffen ud for at vise ham de papir...FUCK så kom der lige en veje bon med ud på 53.000 kg fra et tidliger læs....nååår der nok rigtig en der der kører lige på grænsen var???? ja det var en smutter måtte jeg jo fortælle og komme med en undskyldning på at det jord på det læs måtte ha været en anden vægt fylde for alle de andre læs den dag lå på mellem 47 og 49.000 kg ja ja det sku jeg jo sige fik jeg bare afvide. men i den havede jeg vægt på forvognen og den stod på det tidspunkt på 31.000 kg så sagde men du kan jo se jeg ikke har overlæs nu på forvognen. og så kom han ellers med en lange fortælling om at jeg jo sikkert bare havede stillet på min vægt så den viste -3.000 kg når ladet var tomt. og at han jo ikke kunne se hvor meget jeg havede på min kærre. så jeg måtte pænt føgle med ham en tur ud på amargværket og blive vejet. og den sagde sku min forvogn vejet 31.000 kg som min ejen vægt osse sagde. men min kærre vejet sku 3.700 kg for meget. så det var knap så godt. men fik lov til at kører ud til prøvesten og læsse af. men så ville han heller ikke se mig inde i kbh mere selv om jeg var en køn dreng mere, før jeg havede det klister mærke i ruden...så jeg kørte direkte til holbæk og dik den synet og et klister mærke i ruden og så tilbage til kbh dagen efter hehe...og der kom værken bøde til mig eller vognmanden...det var lidt heldigt synes jeg
aug 2003
Følger: 145 Følgere: 153 Biler: 8 Emner: 51 Svar: 922
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
ER det en "vi" kender?
aug 2003
Følger: 145 Følgere: 153 Biler: 8 Emner: 51 Svar: 922
nov 2006
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 11 Svar: 142
Men igen.... det kan jo smutte det skidt
nov 2005
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 83
mener det ok med et par ton i overlæs, hvis ikke der er muglighed for at veje, men 10-15 ton for meget kan man mærke første gang man sætter i gang og ved allerede der at noget er galt.
I sætter kørekortet på spil og der vist ikke nogle der roser jer hvis i bliver stoppet.
det bare min menin så undskyld hvis jeg har generet nogle
aug 2003
Følger: 145 Følgere: 153 Biler: 8 Emner: 51 Svar: 922
aug 2003
Følger: 145 Følgere: 153 Biler: 8 Emner: 51 Svar: 922
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.884
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.884
nov 2005
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 83
der er ikke nogle der kender bare en lille smule til deres biler der skal fortælle de ikke kan mærke forskel på 48 og 58 ton.
jeg siger ikke at det betyder bilen ikke kan trække men under alle omstendigheder er der forskel ved opstart og bremsning.
Thomas F.
det var en grund jeg kan forholde mig til.
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.884
apr 2005
Følger: 74 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 690 Svar: 6.313
der ingen der skal komme og bilde mig ind at bremselængen ikke bliver længer af der kommer 10-15 tons mere på... det er sku ikke legetøj sådan en sag!!
aug 2003
Følger: 145 Følgere: 153 Biler: 8 Emner: 51 Svar: 922
nu den volvo 480+chip jeg køre i lige nu den mærker man ikke meget forskel på om man vejer 48 eller 52.
ham der blev knaldet her har en Man tga 530 som også er chippet
nov 2005
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 83
der tager du desværre fejl med dine bremser.
Ja de er bygget til at kunne stoppe vægte langt over 60 ton.
Men lige meget hvor gode bremser man har kan de ikke lave om på naturloven der siger at jo store vægt jo længere bremselængde.
Havde dette vøret muligt så havde en fuldt læsset lastbil haft samme bremselængde son en mc.
Mit indlæg var ikke skrevet til en bestemt men kun til at høre en virkelig god grund til at sætte sit kørekort på spil og samtidig være stolt nok af det til at prale med det her.
apr 2005
Følger: 74 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 690 Svar: 6.313
aug 2003
Følger: 145 Følgere: 153 Biler: 8 Emner: 51 Svar: 922
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.884
Jeg er enig. Det er jo på grund af vejgrebet... For den kan sq sagtens bremse det. Den ville bare blokere hjulene, men så træder ABS´en til og her er det så at bremselængden bliver længere.
Selvfølgelig er der forskel. Men det er der jo også om man kører med 38 eller 48... Ikke at det gør sagen bedre. Men for at pointere at hvis man hele tiden skulle vælge den bedste løsning, så kørte lastbilerne slet ikke....
apr 2005
Følger: 74 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 690 Svar: 6.313
aug 2003
Følger: 145 Følgere: 153 Biler: 8 Emner: 51 Svar: 922
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.884
Jeg synes fakstisk at det er i orden at scootere kører over 80... De er pisse irriterende med 30-45 km/t, men det er så en anden snak...
Jeg er da helt enig i at loven skal overholdes. Og jeg ville også have taget bøden/frakendelsen med oprejst pande... Og det er min generelle holdning når man overtræder loven. Det er surt at blive snuppet, men man skal ikke pive over det!!
Og som jeg plejer at sige i ironi.... "Det er jo ikke ulovligt før man bliver taget!!"
apr 2005
Følger: 74 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 690 Svar: 6.313
man jo osse uskyldig til andet er bevist!!!!
apr 2005
Følger: 74 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 690 Svar: 6.313
http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=42872
Fra en dag jeg kørte på vægten i svogerslev
apr 2005
Følger: 74 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 690 Svar: 6.313
sep 2004
Følger: 87 Følgere: 89 Biler: 2 Emner: 93 Svar: 2.119
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Til info, der påståes, at man nemt kan mærke forskel, men altså, min DAF på billedet her, den kunne rende over Storebælt fra fyn med 85 med en totalvægt på 62.000 - Så kom lige og sig det er nemt at mærke.
Ja, man kan mærke bilen er tung, men da ikke hvor tung. Det er da svært at bedømme om den vejer 55.000 eller 59.000. Det er da fint nok, at man kan mærke den er for tung, men de fleste gange tænker man, hov, der kom da nok lige vel rigeligt på - Bare det går! Men det er da klart, at hvis man sidder i en eller anden udslidt æske med 320 HK, så er sagen en anden.
Og Dennis, når først man har læsset en tipbil og man så finder ud af man er for tung, så skal hele lortet som oftest tippes af og så skal der læsses forfra og vupti, så er der gået en time med ingenting og så er det at langt de fleste kører og håber det går.
Akkurat som når du render mod Brenner med din køletrailer og du ved på forhånd du er for tung. Du kan jo ikke læsse et hel læs frugt lovligt i en køletrailer med en 3 akslet bil foran. Og har man ikke en 2 akslet bil foran sådan et læs frugt eller kød, ja så er trykket på trækakslen alt for højt - Hvorfor gør DU det?
Og ja, jeg har selv kørt masser af kølebil, så jeg ved godt hvad jeg snakker om!
jan 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 384
Far kørte med en for en del år siden, men han blev taget med 60 tons på et 6 akslet træk og han mistede kørtet i 3 år mener jeg.
apr 2005
Følger: 74 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 690 Svar: 6.313
aug 2003
Følger: 145 Følgere: 153 Biler: 8 Emner: 51 Svar: 922
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
apr 2005
Følger: 74 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 690 Svar: 6.313
nov 2005
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 83
Hvis du gider læse teksten er det ikke et surt opstød men et Hvorfor gøre det.
og ang. kølebiler.
Nej man køre ikke længere med overlæs gemmen østrig. Kontrollen er så stor og de køre med en grænse der hedder 100 kg. ellers er der omlæsning.
men du kan jo så fortælle mig hvorfor det er dit kørekort værd at køre fra en grusgrav med 55 ton i stedet for at bruge lidt tid på omlæsning da du næsten med garenti er på timeløn?
aug 2003
Følger: 145 Følgere: 153 Biler: 8 Emner: 51 Svar: 922
apr 2004
Følger: 45 Følgere: 43 Biler: 2 Emner: 50 Svar: 1.114
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Hvorfor man gør det, jamen det har jeg jo forklaret. Uanset hvordan jeg er lønnet, så taber min vognmand da penge på, at jeg spilder en time. Den time kan være det er betyder at man kan nå en omgang mindre sådan en dag. Sker det ret tit, ja så er der ikke længere økonomi i det bilen laver og ja, så har man ikke noget job ret længe.
Der udover, så var det sådan da jeg kørte DSV, at noget af det vi kørte f.eks. forurenet jord fra RGS 90 i Kolding til jordtippen i Århus, det var så dårligt betalt, at hvis man kørte 3 omgang med 33.500 ja så kunne det ikke gå. For mit eget vedkommende, så regnede jeg på hvad der skulle til for at det var en fornuftig forretning og det var så 36-37.000 i kassen - Fint, så var det da bare det jeg bad om når jeg læssede der nede.
Og ja, jeg kunne da være ligeglad, men det var jeg ikke for sådan er min generation ikke opdraget. Heldigvis.
I øvrigt så stop dommedags profetierne, det koster først kortet ubetinget når man kommer way over 30 % og det er altså sjældent det er så slemt.
Fint nok med din kølebil og at det ikke sker pga faren for omlæsning i Østrig, men hvad så når i kommer fra Spanien med et læs appelsiner? Dem kan du dårligt læsse 24 paller af lovligt med en 2 akslet trækker.
Så puds du bare glorien, jeg kan godt se hvad der står på den køletrailer på dit billede og de har ALDRIG været kendt for at være guds bedste børn. ;-))
Når alt kommer til alt, så er det de færreste i den har branche der har noget at lade nogen andre høre.
Forskellen er bare, at det heldigvis ikke er alle der spiller hellige og frelste, men der i mod vedkender sig at man nogen gange har lavet noget mindre smart i kampens hede.
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
aug 2003
Følger: 145 Følgere: 153 Biler: 8 Emner: 51 Svar: 922
nov 2005
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 83
Tak for en god begrundelse. Det var hvad jeg spurte til.
Må indrømme jeg ikke personligt ville kunne se det som en grund for jeg skulle køre overlæs på op mod 60 ton at vognmanden ikke kan tjæne penge, og det kan du nok heller ikke hvis du skal være helt ærlig.
Det regnstykke du stiller op med DSV er 3-4 ton overlæs, hvilket er inden for de par ton jeg tidliger skrev jeg syntes var ok.
Hvad N og K angår kender jeg oz deres rygte, og hvad de laver i spanien rager mig langsomt. Jeg har fast rute danmark-italien og retur kød ned og grønt retur og har hjemgående endnu ikke været over 36 ton total.
Ville ikke gøre mig mere hellig end andre, men kan ikke andet end at reagere når folk fortæller noget der er lodret forkert, som eks. at der ikke er forskel på en bil fra 48-62 ton
feb 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.236
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 56 Svar: 1.236
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Man kan bare ikke regne med, at de der standard akseltrykmålere er nøjagtige. Rise har flere trailere der kan måle vægten, men generelt stod der altid mindre i displayet end der i virkeligheden var.
Hvis man skal kunne bruge sådan noget, så tror jeg, at man skal have en rigtig vægt i bilen der er kalibreret, som f.eks. Loadmaster.
Da jeg kørte DSV havde jeg 2 manometre, et på trækakslen og et på traileren som jeg kunne læsse efter, men det var langtfra nøjagtigt, de gav mere en indikation af hvor man var henne i forløbet. Så klart jeg kunne se hvis der var kommet for meget på, men jeg kunne ikke se om det var 2, 6 eller 8 tons. Og hvis jeg ville være helt sikker på ikke at være for tung, så endte jeg næsten altid med at ha for lidt i kassen.
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Som jeg skrev er jeg nok af en anden generation, måske derfor vi ser forskelligt på det. Du har da ret i, at det ikke er min hovedpine som sådan om vognmanden tjener penge eller ej, men det bliver det jo når han stiller bilen hjem eller sælger den og så fyrer mig. Så er det jo mig der ingen job har.
I øvrigt kan jeg ikke se den store forskel på hvad man gør i kampens hede for at hjælpe vognmanden - Men det er er som om, at mange synes overlæs er meget værre end at køre for længe f.eks.
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
sep 2004
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 116 Svar: 1.883
haha 72 tons pr. tur på 4 ture... iv det er godt du ikke blev taget haha
jan 2005
Følger: 26 Følgere: 27 Biler: 4 Emner: 8 Svar: 429
vi kørte generalt altid efter at veje 51-51,5 for at udnytte turen så meget som muligt, da kasse beholdningen hos vognmanden ikke var så stor længere, og vi gerne ville tjene så meget på turene som muligt,og de chaufføre som lige gav den en smule ekstra for at hjælpe vognmanden, havde måske så også et andet forhold og andre muligheder end rsten..
Nogen ville jo under ingen omstændigheder køre 15min for meget eller hive 1000kg mere med..
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Lige nøjagtig. Det er et spørgsmål om indstilling og tilgang til tingene. Jeg har aldrig været ret god til at være regelrytter - Heldigvis!
okt 2005
Følger: 37 Følgere: 45 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 311
jan 2005
Følger: 26 Følgere: 27 Biler: 4 Emner: 8 Svar: 429
Der var også et tidspunkt nogen af mine kollegaer, som ikke ville køre som jeg gjorde, der brokkede sig over det jeg nu kunne nå i løbet af ugen og de penge jeg tjente og hvorfor jeg ku få nye lamper og andet geil, de fik også bare afvide at det sku de slet ikke bryde deres små hoveder med, da det meste af det var i firmaets interesse..
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 44 Svar: 614
jan 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 15 Svar: 162
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 12 Svar: 139
nov 2006
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 11 Svar: 142
Den lille hvide?
Hold da kæft der har været klem på den
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 12 Svar: 139
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
aug 2004
Følger: 40 Følgere: 39 Biler: 2 Emner: 49 Svar: 1.745
Vil det sige at det nummer med en rundtur ved vægten ikke duer mere...???
jun 2003
Følger: 72 Følgere: 72 Biler: 7 Emner: 18 Svar: 2.148
Jeg ved forresten ikke om du har bemærket, at din søsters gamle Vectra A, er den i min profil... det var mig som var oppe og købe den ved jer for nogle år siden.
aug 2003
Følger: 145 Følgere: 153 Biler: 8 Emner: 51 Svar: 922
jun 2003
Følger: 72 Følgere: 72 Biler: 7 Emner: 18 Svar: 2.148
feb 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.236
Nogen der kan be- eller afkræfte det??
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Jeg er blevet taget en gang og der havde vi været på vægten inden vi kørte, men det havde ingen betydning - Vi blev vejet efter de 48 + 7% = 51.360 kg
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.884
feb 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.236
Hvad mener i med at i blev vejet efter 48+7%??? Betyder det at i fik læsset så i vejede 48+7%??
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 12 Svar: 139
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Ja men læsser efter at veje 51.360, ellers er bilen jo ikke udnyttet optimalt!
Hvordan man definerer løs gods ved jeg ikke. Men alt det der skal tippes af, det er løs gods!
feb 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 1.236
jun 2003
Følger: 72 Følgere: 72 Biler: 7 Emner: 18 Svar: 2.148
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Nææ, det kan man da ikke, iflg loven er det lovligt at bilen vejer 48 + 7% altså 51.360, så at man læsser der til er IKKE en lovovertrædelse, men en 100% udnyttelse af de muligheder lovens bogstav giver. At gøre andet er da for dumt.
Faktisk er det ikke en max grænse for overlæs, sådan en findes nemlig ikke, overlæs er overlæs og gradbøjes ikke. Der er en øvre totalvægt på definerbar gods og så er der en indbygget tolerance til ikke definerbar gods.
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 12 Svar: 139
overlæs... ikke meget hr betjent...
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside