{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.367 visninger | Oprettet:

For meget bas? {{forumTopicSubject}}

Har lige opgraderet min anlæg lidt til en 10" og en 12" bygget ind i samme kasse pga. af pladsen og udseendet...de køre med hver deres forstærker og spiller egentligt super godt...når de spiller...det er som om de ikk kan spille samtidigt!
Tænkte det var fordi kassen var for tæt så det nærmest var et vakuum, så når den ene gik ud, sugede den, den anden ind...satte et bas rør i og det hjalp en smule...men når man fyre godt op under det, stopper de med at spille igen...indtil de finder rytmen lidt så spiller de et kort øjeblik...

Hvad kan jeg gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For meget bas?
  • #1   10. feb 2010 10" "Arbejder" hurtigere end 12" gør, det vil sige den faktisk kan arbejde i et større interval af Hz end 12" kan og det er derfor de ikke spiller ens...
    Det er mit bud smiley

• #2   10. feb 2010 Mit bud er at, som Nick siger, at en 10" arbejder hurtigere end en 12", derfor vil den lille sub skyde ud hurtigere end den store og dermed trætte undertryk i kassen, hvorved den store ikke længere kan arbejde frit... et alternativ er at give den et "åndehul" eller at skifte tilbage til en 10"...

• #3   10. feb 2010 jamen det var også mit gæt...gav den også et basrør på omkring 6 cm. som hjalp en smule og der blir skubbet rigeligt med luft ud af ihvertfald...men den gør det stadig...kan det passe den skal ha' mere? og forringer det ikk lyden af bassen?

• #4   10. feb 2010 Joo det vil forringe lyden, hvis basserne er bygget til at spille i en lukket beholder...

Men generelt er det ikke smart at sætte flere subs til en forstærker, da de trækker forskellig strøm...
    Kunne sagtens forestille mig at den ene skulle bruge mere strøm end den anden og den dermed "stjæler" strømmen hvorved det kun er den ene der virker optimat...
    De to der sad i til at starte med, gætter jeg på var ens og derfor trak den samme strøm...?

• #5   10. feb 2010 Er du sikker på der ikke er blevet byttet om på + og - på en af dem? så den ene spiller modsat...

• #6   10. feb 2010 en 10" spiller nødagtigt ligeså hurtigt som en 12", men man montere ikke forskellige basser i samme kasse, faktisk montere man generalt bare ikke subs i samme kasse uden der er en blade imellem, så de spiller i hver deres kasse. og man montere SLET ikke basser i samme kasser hvis de kører på hver deres forstærker, da forstærkerne sikkert ikke er justeret 100% ens!

pil den ene af basserne ud, og lav en ordentlig kasse til den anden af dem, det vil blive et meget bedre resultat!

men som sagt, én bas arbejder ikke hurtigere end en anden, de spille begge de frekvenser der bliver sendt ind i forstærkeren, hvilket vil sige det samme, og spiller de de samme frekvenser, ja så bevæger de sig lige hurtigt....

• #7   10. feb 2010 Nick, du har ret i at de spiller lige hurtig, og at de selvfølgelig får samme frekvens... Men en 10" sub har en hurtigere bas respons end en 12" da den skal flytte mindre luft og dermed kan nå hurtigere frem og tilbage på én hertz...

• #8   10. feb 2010 Søren J: nej 1 Hz eller 100Hz eller 1000Hz for den sags skyld er præcis det samme, det er antal svingninger i sekundet, dvs. spiller to forskellige enheder samme frekvens, så vil de være præcis lige hurtige, ellers ville de ikke spille samme frekvens.

og det med at en stor enhed er langsommere end en lille enhed er en skrøne. en 15" kan være ligeså hurtig som en 8" så længe forstærkern har en ordentlig størrelse, og er af en ordentlig kvalitet.

• #9   10. feb 2010 Er skam godt klar over at Hertz er svingninger pr. sek., men du kan ikke komme uden om at hvis du har to subwoofere at samme mærke og type, hvor en er 10" og den anden er 15" vil den lille have en bedre basrespons som jeg før nævnte... Det skyldes at 15" skal flytte (rundt regnet 50% mere luft end den lille...
    Jo jo, selvfølgelig er en hertz en herts, men den lille bas vil kunne flytte sig mere/længere og dermed give en hårdere bas...

Men never mind... Det er ikke det der skal diskuteres herinde! Troels har bedt om hjælp! smiley

• #10   11. feb 2010 jeg tror i bund og grund din kasse er for lille? og det kan kun løses ved at gøre den større eller sætte et skillerum i den du har! men en slavebas er også en mulighed. jeg tror ikke det hjelper med at putte en port i kassen da der normalt kræves at kassen skal være større af den grund!

hvilken slags forstærker bruger du digital eler analog?

hvordan har du forbundet dine basser seriel eller parallel?

Men uanset syns jeg ikke det er en god idé at sætte en 10 og 12" i samme kasse uden skillerum da som oven nævnt er 1 hz 1 hz men der er stor forskel på hvor meget luft den ene flytter i forhold til den anden og din 12" højst sandsynlig er på flere watt end din 10" hvilket betyder at hvis din forstærker kan levere nok til den begge så har din 12" flere kræfter til at flytte luften og det gør at den kan vil forsøge at suge din 10" ind når den bevæger sig udad !

• #11   11. feb 2010 Har 2 forstærkere...en til hver bas...men tak for svarene...det er meget fornemt... smiley må prøve at smide et skillerum i og se om det kan hjælpe på problemet...

Kommentér på:
For meget bas?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce