{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
979 visninger | Oprettet:

Min sub spiller ikke helt godt ? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Jeg har lige et spørgsmål omkring min sub. for der er et eller andet galt?
Det er sådan at den levere fint ved lav volumen, men så snart jeg skruer op så spiller mine pioneer i fordørerne og mine 6*9 i bagagerummet helt fint! (de spiller kun diskant) Men Subben spiller også, den leverer bare ikke tryk mere, den blaffer bare. men så snart jeg skure ned så levere den tryk igen ?

Jeg har Pioneer HU. forstærkeren er en Earthqueake TNT 2-kanals 500W RMS. Bassen er en Boxter pro Eliminator.

Jeg ville bare mene det var min sub. der ikke var så god så jeg lånte en vens MDS DS300RS. som spillede rigtg godt i hans bil!
Men den er bare på samme måde i min som den Boxter ? Jeg har også prøvet en anden kasse og det hjalp ikke.
Nu villle jeg lige høre. jeg har et Rockfort fosgate højtaler kabel fra forstærken til subkassen. Men fra Subkassen til Sub. har jeg et tyndt højtalerkabel. kan det være at der ikke kan løbe nok strøm i det lille kabel så det ikke kan levere nok når man skruer op?

jeg har snakket med flere og de mener ikke forstærkeren er for lille ? den trækker kun sub.

Håber i lige kan hjælpe, for jeg ved ikke lge hvad det kan være, jeg har prøvet at instille på forstærkeren også.

Hilsen Martin smiley

Ps. jeg har spurgt i forum også. ville bare lige høre om i havde nogen gode idéer ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min sub spiller ikke helt godt ?
  • #1   14. feb 2010 Har du skruet hel vildt på GAIN?

    Ellers så prøv med et kraftigere højttalerkabel, hvis du har brugt noget tyndt lort, kan det godt give dig en hovedpine...


  • #2   14. feb 2010 Nej GAIN den står ca. midt i.. men jeg forsøger lige det sidste stykke med noget tyggere kabel´. kan bare ikke lige se hvad det ellers skulle være, den burde jo være bedre den MDS ?

  • #3   14. feb 2010 Indstilling af GAIN / Sens: http://carsound.dk/download.asp?id=48&dlid=12&pk=

    Forvrængning pga GAIN/Sens: http://carsound.dk/download.asp?id=39&dlid=12&pk=


  • #4   14. feb 2010 Hvad betyder "Tilslutningen af subwooferkassen sker med et højttalerkabel som er forbundet mellem bassen’s terminaler og udgangene på forstærkeren. For at få mest muligt ud af forstærkeren brokobles denne somregel til den dobbelte effekt" ?

  • #5   14. feb 2010 Lidt kluntet skrevet, Martin...

    Inde i kassen, sidder selve enheden. På enheden er der et sæt terminaler pr. svingspole (spadestik som regel).
    Der sættes et højttalerkabel mellem de spadestik, og bagsiden af terminalboksen som sættes i subkassen. Terminalboks: http://www.thansen.dk/product.asp?c=3382484968&n=1200268082&pn=1222803424

    På forsiden (ydersiden, den som ses på billedet fra Tante Hansen linket) sættes et højttalerkabel (gerne magen til det inde i kassen) og forbindes videre over til forstærkeren.

    Brokobling:
    På en 2 kanals forstærker vil man som regel kunne brokoble "kanal1" og "kanal2". På denne måde får man mere effekt ud af forstærkeren.
    På en 4 kanals forstærker vil man derfor kunne brokoble kanal1 og kanal2 samt kanal3 og kanal4. Hermed får man 2 kraftige kanaler i stedet for 4 mindre kraftige kanaler.
    Følg anvisningerne på forstærkeren, så man ikke fucker op og brænder noget af.

    Jeg selv kører med en 4 kanals forstærker til at trække det hele.
    kanal1 og kanal2 kører hver sin fronthøjttaler.
    Kanal3 og kanal4 er brokoblet og trækker subben. Det er lidt en skodløsning, men jeg har ikke strøm nok til at smide min Genesis Miniblock i bilen endnu, desværre smiley


  • #6   14. feb 2010 Okay Smølfen, Jeg har 2 kanaler på min forstærker. og jeg har kun kommet Plus til plus og Minus til minus. som jeg kan se har jeg stadig 1 kanal (Plus og Minus) kan jeg så brokoble dem og få mere effekt ?

  • #7   14. feb 2010 Ahva?

    Du kan kun brokoble 2 kanaler én gang.
    Du kan ikke tage kanal1's plus og kanals2's minus og bruge som "en brokoblet kanal" og så tage kanals1's minus og kanal2's plus og bruge som "en brokoblet kanal".

    Men du kan naturligvis bruge kanal1 til en højttaler og kanal2 til en anden højttaler, men du kan ikke bruge kanal1 til en højttaler OG brokoble kanal1 og kanal2 - det fucker totalt op, det må koste en afbrænding af et eller andet, medmindre din forstærker bare går i protection fordi impedansen er hel forkert.


  • #8   14. feb 2010 Nok mig der lige skrev lidt forvirende hehe smiley Men jeg mener selvfølgelig at jeg har taget plus og minus på forstærkeren til sub´en. men jeg kan jeg se der er 1 til som hedder puls og minus. ?

  • #9   14. feb 2010 Det er en 2 kanal forstærker som jeg kun køre sub. men du skriver man kan brokoble en 2 kanal forstærker for mere effekt ?

  • #10   14. feb 2010 Jaa de fleste 2kanals kan man brokoble, men det må du kigge på forstærkeren og se om den kan.

    Her kan du se et eksempel:
    http://www.binbin.net/photos/nikkai/4-c/4-channel-power-amplifier-4-x-100w-4-ch-400w-car-amp-.jpg

    Aner ikke hvad det er for én forstærker, bare et tilfældigt billed fra Google.
    Ovre til venstre er der højttalerterminaler.
    På den forstærker brokobles kanal1 og kanal2 ved at bruge kanal1's plus og kanal2's minus (og kanal3's plus og anal4's minus).
    Du kan se det på "stregen" henover terminalerne.

    Eventuelt, så tag nogle close-up billeder af din forstærker og læg dem online, så kan du få lidt guidance smiley


  • #11   14. feb 2010 Det er denne forstærker jeg har: http://www.autohifi.dk/
    T0500W2 Earthquake TNT Forstærker ? kan den det ?


  • #12   14. feb 2010 Yep, den kan brokobles (2/1 kanals = 2 kanals ELLER 1 kanals)

    Når du brokobler den, leverer den 300W i 4ohm i stedet for 2x100W i 4ohm.
    Hvilken sub har du? Med én eller to svingspoler?
    Husk at din forstærker kun er stabil i 4ohm, så du skal ikke begynde at koble flere enheder / svingspoler til forstærkeren når den er brokoblet...


  • #13   14. feb 2010 Lige nu har jeg en MDS DS300RS 12" med 1 sving pol. Men så ville jeg da lige prøve det. for den burde kunne levere mere end den gør nu?

  • #14   14. feb 2010 Jaa altså, cirka 3 gange så meget som den yder nu...

    Husk at indstille din forstærker igen fra starten af, når skifter til brokobling...

    Men du kommer nok til at få væsenligt bedre kontrol over bassen, du vil nok opleve en mere styret bass, mere præcise slag og ikke så meget mudder smiley


  • #15   14. feb 2010 Super lækkert !! for det er temmelig ringe bas nu.. smiley Tak for hjælpen Smølfen!

  • #16   14. feb 2010 No problemo smiley

    Lad os endelig høre når du har fået skruet lidt på det!

    Nu har du vel strøm nok til forstærkeren?


  • #17   15. feb 2010 Hm.. Som det ser ud har jeg åbenbart haft den brokoblet ? det ser sådan ud på forstærkeren. L Plus. L Minus. og R Minus. R Plus? men den streg som man kan se på det billede du tog fra google, over hvordan man brokobler, er på min forstærker fra L Plus til R Plus. men som den sidder nu, er den koblet på L Plus og R Minus?

  • #18   15. feb 2010 Hey Dan.

    Ja det er også sådan den er monteret, plus på L og minus på R. men bassen spiller ikke godt. det er et 10 kvardrat plus og stel. stel er taget ved sele holderne på bagsædet. max 40cm. ?

    Ved sgu ik hvad jeg skal gøre ? det er iriterende jeg ikke kan skrue op. så kan bassen ikke levere mere ? smiley


  • #19   15. feb 2010 Det burde da ikke være forstærkeren der er for lille ? jeg har snakkede med nogle venner om det, og de mener ikke det er forstærkeren ? smiley

  • #20   15. feb 2010 10mm² er et bøssekabel, jeg kender folk som har brugt 10mm² til at forbinde deres subs med forstærkeren...

    Er du sikker på at du ikke har fasevendt din sub? Prøv at bygge rundt på + og - på forstærkeren og se om det giver en forbedring. Men ellers kan det godt være at din forstærker ikke får nok strøm til at kunne drives når du skruer op...


  • #21   15. feb 2010 Mine venner har nogenlunde det samme kvadrat i deres biler, og deres spiller super godt.!
    ja jeg er faktisk sikker på det ikke er vendt forkert. men jeg prøver lige at montere et lidt større kvadrat fra kassen til sub. det er jo kun 1 kvadrat. men fra forstærkeren har jeg et 4 kvadrat ?


  • #22   19. feb 2010 Smølfen ! hvis jeg smider den her i bilen tror du så den er bedre ? T3000WD5 5-Kanals Digitalforstærker.. http://www.autohifi.dk/

    Mon ikke den er en del bedre ? smiley


  • #23   20. feb 2010 Jeg er ikke selv meget for Earthquake, men den er en billig måde hvis du vil have losset 4 ekstra højttalere på forstærkeren!

    Hvis du KUN vil have subben på forstærker, så køb dig en Steg K201 til den syge pris af 2249kr. Det er halv pris, og du får MEGET forstærker for de penge!
    Læg mærke til at den er opgivet ved 11v, dvs lidt lavere end et friskt batteri normalt yder lige når man slukker motoren.
    Det betyder at den MINIMUM yder det som de lover, ved 14,4v som er rimelig normalt i ældre Toyotaer under kørsel, vil den så sandsynligvis yde mere.

    Har du prøvet med en af dine venners forstærker for at høre om det er en fejlmontering eller om det blot er fordi din forstærker ikke kan blæse din sub op?
    Jeg tænker, at der ikke er nogen grund til at købe forstærker for 2000kr, hvis det reelt er et andet sted dit problem ligger smiley


  • #24   20. feb 2010 Grunden til jeg lige spurgte til den TNT forstærker er at en ven ikke vil have den i sin bil mere og jeg kan få den til 400kr da han bare vil af med den. han har haft den 4 måneder.
    Jeg har lige idag prøvet den og den giver mere kontrol over bassen, den kan spille højere end før! Men jeg tror lige så meget mit problem ligger i at kassen ikke er den rigtige?

    Men jeg var lige i Bilxperten i dag, for jeg har nemlig kigget meget på en Alpine. Den her..

    http://www.astina.dk/product_info.php?cPath=295&products_id=103561&osCsid=tfd22jc2a0gdufl3l6hrfiolq3

    Jeg har hørt den og den spiller altså rigtig godt! Jeg tror også at det er fordi jeg ikke har et åben kabinet at det ikke spiller helt godt lige nu.?

    Men tror du ikke at den forstærker kan trække den Alpine sub ?


  • #25   21. feb 2010 Hvis jeg var dig, ville jeg vælge at bygge en ny kasse til subben.

    Hvor stor er din sub (10"? 12"?)?
    Hvor stort er dit nuværende kabinet (liter)?

    Trykkabinetter, giver som regel ikke basstryk - men derimod dybbass.
    Portede kabinetter giver mere basstryk og afhængig af tuningen af porten, mere eller midre tryk...

    Et for stort kabinet, vil give bassen for lidt modtryk og så kan man dårligt høre den, kunne egentlig godt tyde på at det er et for stort kabinet du så har!

    Giv lige info om hvor stor din enhed er, så skal jeg se om jeg ikke kan opstøve nogle forslag til kabinet-opbygninger op.
    Byg selv et kabinet derefter som passer ind i bilen og som har de rigtige mål (litermål, det kan næsten udformes som det passer dit temperament!) smiley


  • #26   21. feb 2010 Okay. altså det er en 12" MDS300RS og Kabinettet er et lukket 26 liters. ? Men i dag prøvede jeg lige en vens JBL som var i en kasse med hul i siden. bassen var monteret i kassen da han købte den, så det har de rigtige mål.

    Men der synes jeg lige det gav det sidste tryk ? Men nu tænker jeg på, den Alpine jeg har linket til, der er ikke et rør men en rille i siden. Hva er forskellen på et rør og anden form for åbning i kassen ?

    Jeg synes nu den er lækker den Alpine ! smiley


  • #27   21. feb 2010 1. Lad være med at vælge sub ud fra udseende ...
    2. Porten er medbestemmende til, hvordan det lyder og om det er til lydtryk eller ej...

    Det er en kæmpe jungle. Prøv at søge på thiele/small parametre og læs om det samt læs om porttuning og kabinettuning smiley
    Du bliver ALDRIG færdig med at læse...

    Jeg har efterhånden mistet overblikket over denne tråd hehe - når jeg har fået skiftet min motor kan vi eventuelt stikke hovederne sammen og kigge på det. Der bør min forstærker også være løs samt min sub sikkert ligeledes er løs (skal igang med en større ombygning og udskiftning af enheder).


  • #28   22. feb 2010 Ja okay det kan jeg se! smiley Men jeg prøver lige at køre i bilxperten og se om jeg ikke lige kan prøve den i min bil, så se hvordan den lyder. Der er vidst ikke andet for. smiley

    Men vi kan lige snakke sammen.. Kunne den ikke køre mere ? smiley


  • #29   22. feb 2010 Den gamle motor smadrede et plejlleje - så kører den meget meget lidt mere (kørte 4km efter det var gået hel galt hehe).
    Nu sidder motoren så til gengæld fast - så en ny måtte i. Men jeg skifter afsindig mange dele nu hvor jeg kan komme til dem smiley


  • #30   22. feb 2010 Hehe, tror nu også den var blevet blæst i gennem? den fik da lidt tæsk smiley Hvad nåede den at køre ?

  • #31   22. feb 2010 326000 km nåede den lige at runde.

    Men ja altså, den har jo raslet i 60-70.000km og jeg har tævet den de sidste 90.000km, så det gør mig nu ikke så meget, selvom jeg godt nok synes det er dyrt at rode med smiley hehe

    Det værste er at jeg står udendørs uden overdækning, så der er pænt meget sne og frost overalt... Pæn latterligt faktisk smiley


  • #32   22. feb 2010 Ja okay, det var jo en del! Men de holder jo godt må man sige! smiley

    Det er da nederen at stå ude i det her vejr, skifter du den selv ? Hvad måtte du give for motoren. ?


  • #33   22. feb 2010 Jaa jeg skifter den selv, er arbejdsløs for tiden, så jeg har jo tiden til det - og så har jeg arvet mottoet "Lav det selv - eller lev med de fejl, andre laver" fra en kammi...

    Så eftersom jeg generelt ikke stoler på folk som skruer i min bil uden at jeg selv er med, så vil jeg hellere bide i det sure æble, og ordne det selv smiley

    Det er så mit første motorskift, så der er lidt at holde øje med og skrive ned, men mon ikke det lige går smiley

    Den burde jo nok have holdt længere - men plejllejerne er et svagt punkt, og jeg har givet den ret mange tæsk... Så jeg brokker mig ikke smiley


  • #34   22. feb 2010 Hehe ja det er jo fedt at kunne gøre det selv! jeg er dog ikke den bedste til det med biler, selvom jeg synes nu det er spænende nok! Men det er da kedelig at være arbejdsløs !

    Man ved jo også bedst selv, om det bliver lavet ordenligt hvis man selv gør det! smiley


  • #35   23. feb 2010 For 7 år siden kunne jeg sq heller ikke skrue i biler. Så hjalp en ven mig, når der var ballade...
    Så havde jeg jo set hvordan man skifter bremser - så gjorde jeg det selv næste gang...

    Så skulle der skiftes tandrem som en anden ven ikke gad gøre for mig, selvom jeg ville betale "det kan du fanme selv gøre!!!", så ville min ven være telefon support i stedet for så jeg selv skiftede den. Det gjorde jeg så...

    Nu er det motoren som skal skiftes... Det er jo reelt set bare at skrive ned, og huske hvordan tingene sad da man splittede det ad - og så samle det på samme måde smiley


  • #36   23. feb 2010 Man lære jo også ved selv at gøre det, kan man sige! Jeg skifter jo selv olie og sådan. men en ven har skiftet mine skiver og klodser, knokkelled, og sådan nogle ting. Men mange af tingene kan man jo selv gøre hvis man har en skruetrækker, 10 fingre og et topnøglesæt smiley

  • #37   23. feb 2010 Hehehe det er bare at tage sig tiden til det og så gå i krig smiley

    Eventuelt så have aftalt at din kammi kan komme forbi, hvis noget kokser.
    Det er bare en Corolla, den er til at finde ud af hvis man har rodet bare en smule med biler smiley


  • #38   23. feb 2010 Ja den er jo nemmere af skrue på end for.eks. en ny bil, så det er jo en god bil at lære det på ! Men jeg har købt den Alpine, den er sgu god! det var lige den bas jeg ville have i bilen. smiley

    Men tror også jeg selv begynder at skure lidt mere på den, gider bare ik i det kolde vejr hehe, Det er jo heldigvis ik det store der er galt med den ! smiley


  • #39   23. feb 2010 Hehehe næææ, men uanset hvor meget den går i stykker, er der jo stadig de sædvanlige services - dem må man så selv klare...

    Held og lykke med tromlebremserne, fuck jeg hader det pis smiley


  • #40   23. feb 2010 Hehehehe. Hallo det med tromlebremserne, hvorfor siger du først det nu ? smiley Jeg har forsøgt at få det skildt ad, men det er ligsom de bare er smeltet sammen? smiley mine bakker er skiftet for 35000km siden. så tror lige jeg ville se hvordan de ser ud.. hehe smiley

  • #41   23. feb 2010 Din bakker holder nok 80.000km ...

    Du skal ind på bagsiden af tromlen, fjerne sådan en lille gummi-fætter og så skal du stikke en skruetrækker ind og ramme et tandhjul som er cirka 1mm bred. Det tandhjul skal du så dreje på, til bakkerne er løse.

    Det er langsommeligt, og tosseberg her, skruer ALTID den forkerte vej første gang... Så spænder man bakkerne HELT ud, og derefter skal man så løsne...
    Krampe i nakke, ryg og skuldre er et krav...

    Hvem fanden har også opfundet det pis smiley

    Hvis du skal rode med det, så find et sted hvor du kan stå med bilen på en lift eller du kan stå i en grav smiley


  • #42   25. feb 2010 Hehehe okay, tror lige jeg skal have noget hjælp til det smiley Men hvis de holder til 80k km, så tror jeg bare jeg venter lidt.. smiley

Kommentér på:
Min sub spiller ikke helt godt ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce