1.847 visninger
|
Oprettet:
*FNUGGI..HOLDER..100%* .
Tilmeldt:
26. jun 2004 Følger: 166 Følgere: 159 Biler: 9 Emner: 303 Svar: 655
Tilmeldt:
26. jun 2004 Følger: 166 Følgere: 159 Biler: 9 Emner: 303 Svar: 655
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 58 Biler: 14 Emner: 478 Svar: 5.232
jun 2004
Følger: 166 Følgere: 159 Biler: 9 Emner: 303 Svar: 655
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 58 Biler: 14 Emner: 478 Svar: 5.232
Det første tal 0w,5w,10w,15w,20w er hvor let din olie flyder når den er kold, lavt er bedst.
Og lad være med at tænke hvorfor det liger er tallet 5 eller 10 der er brugt, det er noget der er fastsat i 1917 i USA af nogle kloge folk....
Der findes groft set to typer olie
1: En miniralsk der er på Petroleum basis og kommer fra råolie.
2: og så Syntetiske som er lavet på en kemisk reaktion mellem syre og alkohol PAO (poly alfa olefins) eller Esters.
De er forskælige på 3 vigtige punkter.
1: Hvis vi forstiller os at olie består af kæder på 1-5 led så vil miniralsk olie bestå af kæder med 1, 2, 3, 4, 5 Led, hvor syntetiske KUN består af lange kæder på 5 led.
Hvis vi så igen forstiller os at der ligger en bunke kæder på gulvet foran os og vi skal splitte den ad for at komme ind i midten for at få fat i en kage.
Så vil den bunke med flest lange kæder være sværest at komme igennem da de vil binde og låse.
Det er her nogle taler om at en olie har en høj bæreevne.
Efter hånden som olie får tæsk og bliver udsat for høje temp vil de her kæder blive korter og korter (nedbrudt) og vil måske føles en smule tynder når den er varm.
2: Syntetiske olie tåler meget bedre højer temp. end miniralsk olie uden at den bliver nedbrudt.
Jeg har læst at det kun er ester olie der er tilladt i fly motorer.?
3: Syntetiske olie er meget dyre at fremstille.
For 15 år siden begyndte Castrol at kalde deres delsyntetiske olie
(90%miniralsk og 10% PAO (poly alfa olefins) eller Esters)
Fuldsyntetiske.
Det fik Mobil til at hive dem i retten i USA.
Mobil tabte og Castrol fik lov til at markedsføre deres delsyntetiske olie som fuldsyntetiske.
Her til skal dog siges at Castrol laver 100% ester olie til gokart og anden motor sport.
Men de er meget dyre og svære at finde..... Så hvis der står 100 syntetisk på dunken er det sikkert en delsyntetisk med 5-30 syntetisk olie og resten miniralsk på Petroleum basis......
Men hvis der står 100 ester..... så er det race....
Motul 300V Power 5W-40
Silkolene PRO S 5W-40 Ester
Gulf Competition 10w-40 racing engine oil
Hvad for en olie skal jeg så bruge....
Hvis vi slår op i en olies data blad vil man ofte kunne se hvor tyk den er ved ex 40 grader og ved 100 grader.
Det er ved de 100 grader vi skal se efter.
Den oliefilm mellem to metal dele der holder dem adskildt for ikke at undgå slid har af en eller anden grund altid bedst af at have en bestemt tykkelse mm2/s. har dog somme tider et andet navn fra den Amrikaner der opfandt denne målemetode.
Den går ud på at man smider en bestemt kugle ned i olien og tager tid på hvor hurtigt den når bunden.
Hvis man går ind på et 10w60 datablad vil man finde at den har ca 24 mm2/s og en 10w40 olie ligger på 14 mm2/s (Ved 100 grader C)
det vil så sige at det tager en kugle 14 sek at nå bunden med 100grader varm 10w40 olie og 24 sek med 10w60.
Denne olie tykkelse som man laver lejer og oliekanaler efter er 13-14 mm2/c ( BMW og nogle alfaer er lavet til lidt tykkerolie 1988)
En tykkelse som Castrol 10w60 måske først opnår ved 140 grader.
Hvis du nu skal smøre og køle noget gennem et langt rør, vil du så komme tykker olie igennem?
Nej vel !
Det der sker er at du kommer til at pumpe mere hårdt (læses som højre olietryk) Ikke godt!
Der vil ikke komme så meget olie ud af røret og smøring og køling vil være nedsat....
Slid på oliepumpe og motor.....
Nogle bruger også tyk olie på gamle biler..... Fejl!
Bare fordi at den ikke er helt tæt mere skal motoren vel smøres rigtig.
Så når du vil købe en olie til din tunet motor så skal du vælge efter en olie som har 13-14mm2/S ved din motors drift temp.
Lad os tag en turbomotor på 350 hk med en god oliekøler og termostat.
Den vil måske under blandet kørsel ligge fra 90-110 grader her vil en 05w40 være lige i øjet.
Så sælger han den til en der stripper den totalt og skruger den i tryk for at køre på bane.
Nu vil den måske have en drift temp 100-125 grader og den 10w40 olie begynder at blive lidt tynd.
Så er det tid til en 10w50 som dækker helt op til 140 grader hvis det er en ester olie men den vil være alt for tyk under 100 grader i drifttemp og koste unødigt slid som under koldstart....
Hvis man har en motor der er tunet, kan arbejds området godt svinge meget i temp og så kan man også godt bruge en ester 100% 5w40 oile da den kan tåle helt op til 120 grader uden at blive nedbrudt, her vil den dog være for tynd....
Så på med en olie tempmåler...
Red Line, Mutol og Silkoline er gode mærker men dog lidt svære at skaffe i DK hvis det ikke er 1L dunke til motorcykler.
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 58 Biler: 14 Emner: 478 Svar: 5.232
http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=454164
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 69
mar 2010
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 30 Svar: 111
aug 2007
Følger: 93 Følgere: 108 Biler: 13 Emner: 86 Svar: 880
Men 5w40 fra castrol som har DIN nummer fra vw. Long life er til nyre skoda vw og audi benzin IKKE seat som man skulle tro. ellers bruges 5w30 Long life KUN på diesel med partikelfilter.
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 69
aug 2007
Følger: 93 Følgere: 108 Biler: 13 Emner: 86 Svar: 880
motorolie
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside