x20xev "eksperter" kom nu? :) {{forumTopicSubject}}
Er så småt ved at skifte toppakning på min vectra. Har fået fjernet det meste af "det løse".
Indsugningen:
Der sidder 2 rækker af bolte, hvilke jeg har fjernet (8 stk tror jeg der var, en række ind mod blokken og anden række 2-3 cm længere ude). Mangler lige den "specielle" torx ved generatoren. Når den er løs, burde indsugningsmanifolden så ikke kunne afmonteres og skubbes lidt bagud, eller skal den skilles ad nedefra også?
Har ikke skilt ret meget af indsugningssiden ad, da jeg formoder det kan skubbes lidt bagud når det er løsnet fra toppen?
Motorophæng:
Når jeg løsner denne, skal motoren selvfølgelig understøttes. Hvor gør man normalt dette? Formoder at bundkaret ikke holder til det?
Der kommer helt sikkert flere spørgsmål senere hen. Tager det lidt af gangen, da jeg kun har skiftet top på noget 8 ventilet OHC fis før. Tandremmen bliver også lidt et kapitel for sig
mar 2007
Følger: 66 Følgere: 67 Biler: 11 Emner: 70 Svar: 1.185
Du har ikke en motorkran så du kan holde motoren? Alternativt så kan du lægge et par stykker træ ovenpå en donkraft så du fordeler vægten ud på hele bundkaret.
Når du engang når til tandremmen så kan du bare skrive igen, men inden du går
Igang med at rode med denne så skal du have fat i et stykke special værktøj som skal holde de to knasthjul på plads. Denne burde kunne skaffes gennem et værksted eller lign. som har FTZ som leverandør.
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.558
Vendelbo Racing: Knasthjulene skal vel bare lige holdes på plads indtil bolten er løsnet - derefter er det vel selve knastakslen jeg skal holde fast på, mens jeg skruer den løsnede bolt helt ud og fjerner knasthjulet? Men hvad forhindrer så knastakslen i at dreje sig, når jeg ikke længere holder på den - skal der lidt magt til før den kan give sig, eller kan den pisse rundt? Og er du ikke fra engesvang?
mar 2007
Følger: 66 Følgere: 67 Biler: 11 Emner: 70 Svar: 1.185
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.558
mar 2007
Følger: 66 Følgere: 67 Biler: 11 Emner: 70 Svar: 1.185
Hvis bare alle motorer var lige så nemme som en C20NE så ville verden være et bedre sted, men så kom Økotecen
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.558
Det jeg lidt frygter er dels når jeg hiver toppen af, om knasterne så kan give sig bare ved det (går udfra at de ikke skal helt ud, for at komme til strækboltene?). Og ligeledes når jeg så skal have knasthjulene på igen. Det bliver nok noget med at holde knastakslen med en fastnøgle (hvis muligt), skrue knasthjulet let på, gøre det samme ved knast2, sætte en clamp imellem dem, og så spænde dem efter foreskrifterne.
Og ligeledes mht strækboltene... har en haynes jeg har studeret lidt; men den er sgu næsten mere forvirrende end godt er. Kan man ikke bare spænde dem med foreskrevet moment? Sker der for det knald med at spænde i bestemte grader?! (ejer ikke noget der kan vise grader, har kun en momentnøgle)
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.558
feb 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Biler: 1 Emner: 163 Svar: 5.931
1. det er jo næsten 100% at du skal have planslibet dit topstykke hvis det skal spille max, også skal du alligevel have afmont knaster,
2. på min astra x20xev kan du stille en top på forbroen så kanten af bundkaret/motorblok kommer ned og stå på når du tager motorophæng men sænk den meget stille og roligt,
3. indsugningsmanifolden sidder osse fast på motorblok i bunden af indsugningen næsten sikker på du skal tage den nedefra.
4. det er et must og spænde graderne,
5. et godt råd er og skifte paraplyer når du har det adskildt. de har det med og blive utætte/olieforbreug
men du kan bare skrive hvis du er i tvivl om noget har lige lavet det på min egen x20xev for et par måneder siden
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.558
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.558
Jeg overvejer sgu godt nok at bestille et totalrenoveret topstykke fra tyskland, nu hvor jeg alligevel har det skilt ad. Deri sidder nye ventiler, nye ventilstammer, nye løftere samt nye knaster. Ombytningspris hvis jeg sender mit det gamle derned, hedder 2700 kr. Prisen taget i betragtning, så er det nok ikke originale dele - men folk der har købt derfra, roser dem.
Alternativt smider jeg 1000 kr efter mit nuværende, og får det planslebet og trykprøvet.
Hvad ville I gøre?
feb 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Biler: 1 Emner: 163 Svar: 5.931
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.558
x20xev "eksperter" kom nu? :)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside