{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.594 visninger | Oprettet:

Hvad loven siger ang. tuning af Volvo 240? {{forumTopicSubject}}

Hej alle Volvo venner.

Nu vil jeg gerne vide hvad man præcis må, og hvad man ikke må, ang. tuning af Volvo 200 serien.

Man siger jo at man må tune en bil med 20%.
Men jeg kender da mange der har Volvo'ere der er langt over den grænse..!

Lad os tage et eks.
Hvis vi nu siger at jeg har en 240 med en B19A motor og vælger at smide en B230AT motor (Altså fra 1,9 liters motor uden turbo. Til en 2,3 liters motor med turbo)

Må jeg gerne det. Og hvis ja, hvorfor??
Kunne rigtigt godt tænke mig at vide præcis hvordan loven er på det område.

Evt. nogle links der beskriver det, hvis det er.

På forhånd tak smiley

Mvh.
Vincent Rygaard.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Test CBMV 205 kr.
  • Rengøring 1.200 kr.
  • Radiatorer, termostat 1.299 kr.
  • Hang large lamp 800 kr.
  • Nedtagning af reol 1.099 kr.
  • Afskaffelse af vaskemaskine, tørretumbler og køl/fryseskab 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad loven siger ang. tuning af Volvo 240?
  • #1   20. sep 2011 kigger lige med..:)

  • #2   20. sep 2011 Er du velkommen til. smiley

  • #3   20. sep 2011 Lige meget hvad det er for en bil, må du ikke tune mere end 20% af org. motor, dog gælder de 20% kun hvis du ikke skifter til en større motor..

    Dem der gør sådan noget har enten betalt afgiften eller også har du bare gjort det.. Men hvis din 2-serie er så gammel at den går ind under veteran, så koster det jo ikk ret meget i afgift, og ikke særligt dyrt at konvertere helt om, det er sådan jeg har oplevet det og læst mig frem til.. men det er i det store hele sådan det hænger sammen..


  • #4   20. sep 2011 ja du må godt tune den, med en b230at motor, men du skal betale afgift op til den model, kunne forstille mig det var nogle få tusind kroner. den må vist lave 220hk og 290nm mener jeg, er ikke 100% sikker. det kræver så bare du skaffe de papire fra volvo som det kræver. Ret mig vis jeg tager fejl. har næsten lige været heller møllen igennem.

  • #5   20. sep 2011 Thomas P

    Fint nok.
    Men ved du så hvad man gør når man skal op i mange hk. Der er jo rigtigt mange der 250-300hk over også nogle få der over.
    Hvis man skal det, hvad skal man så gøre?


  • #6   20. sep 2011 du må lligge hvilken som helst volvo motor i bare den ikke har mere en de 220 hk
    vis din 240 er med ventilerede skiver ves de ikke er må du kun have 200hk...

    AT kittet må vist monteres uden afgift da det originalt tilbehør til biler med A motor i. og der ved ændre du ikke model til turbo

    din vil forblive en 244 DL

    syns manden skal hvide en del om volvo vis han kan se forskel på en B19 og en B23


  • #7   20. sep 2011 bilen er godkendt fra volvo med den effekt jeg lige har skrevet

  • #8   20. sep 2011 Spændene emne!

    Team Dunk. Det du skriver har jeg også hørt før. Det giver også ret god mening da motoren ligger i nogle modeller standart.


  • #9   20. sep 2011 tuning over 220hk er ikke lovligt, med mindre den kommer forbi tüv i tyskland, og får en merkblatt 751 som koster omkring 25000kr. Der fortager de en masse målinger på bilen:)

  • #10   20. sep 2011 Der findes et hav af forskellige meninger og må man eller mp man ikke skifte motor.. og jo du må godt skifte til en anden motor så skal du bare kunne skaffe papirer på at volvo godkender denne ombygning og hvis en 240 findes med en anden motor en den den er født med så burde du godt kunne få godkendelser på dette...

    men allerbedts er selv at læse reglerne lidt igennem ....

    reglerne kan læses her ..

    http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ.aspx



  • #11   20. sep 2011 sorry..

    når du kommer ind på hjemmeseden skal du lige klikke på den grønne fane "køretøjer" og så er det punkt 2



  • #12   20. sep 2011 Hvor skaffer man de papirer? Det har jeg stadig ikke forstået?

  • #13   20. sep 2011 volvo;)


  • #16   20. sep 2011 Hej alle.
    Dejligt at få så mange svar.
    Har fået styr på det med at skifte motoren. smiley
    Men der er stadig noget jeg ikke har fået svar på/er i tvil om.
    Hvis jeg f.eks. skal over de 220hk som Volvo har godkendt en Volvo 240 til, skal jeg så ha' den til tyskland og få den TÜV godkend?.
    Og hvis de godkender den, skal jeg så betale mere for at få lov til at "trille" rundt i Danmark?
    Eller er det, det samme?

    Igen tak, det er fedt i gider hjælpe. smiley


  • #17   20. sep 2011 vis jeg havde mere end 220hk var der ikke nogen der fik det at vide..

    men det er der nok heller ikke fare for med AT kit


  • #18   20. sep 2011 team dunk-Vestsjælland -

    Det med AT kittet, var bare et spørgsmål ud af to smiley

    Vil faktisk rigtigt gerne vide hvad man skal gøre hvis man vil over de godkendelser som bil frabrikanten (i dette tilfølle Volvo) har sat den til. Altså hvis jeg vil ha' mere end de 220hk.
    Om jeg skal betale en anden afgift af den osv.
    Det vil jeg meget gerne ha' svar på, da jeg gerne vil fuldende et sådan projekt. Og har prøvet at læse om det på mange hjemmesider, men syntes ikke rigtigt jeg kan få et konkret svar på hvad man skal gøre.

    Har også snakket med en om det. Og han siger at man kan få bilen indregistrering i England i ca. et halv år.
    Tage så bilen tilbage igen til Danmark, og indregistrer den.
    Og det kan man fordi. Hvis England har gjort det, så kan Danmark ikke sige. Da de køre over nogle bestemte regler. Kan ikke huske det 100%

    Men tænkte bare. Der må da være en anden nemmere måde at gøre det på, her i Danmark.


  • #20   20. sep 2011 ok men lyder underligt vis bilen skulle til udlandet..

    syntes man hører om så mange biler der er groft tunet for eks. vw golf 2 vr6.. eller opel kadett C med 2 liters 16v kværn 3 x effekt ..

    og vis det kan godkendes lovligt burde det ikke være et stort problem..
    bilen skal jo så bare godkendes med høj effekt og så må tolderne sige hva de så vil have for den operation. smiley


  • #21   20. sep 2011 team dunk-Vestsjælland -

    Lige præcis sådan noget jeg mener smiley
    Tak tak tak... XD

    Det var det jeg opsøgte.. Hvis en Gold lll med en VR6 motor kan være lovlig med 300-400hk så kan min Volvo 244 vel også kunne blive lovlig med... Lad os sige det samme.. smiley


    Det jeg søger svar på er bare: Hordan man gør..???????????
    Altså få den godkendt med ændringerne......??????


  • #22   20. sep 2011 prøv at spørge en syns mand..skulle engang have synet en 242 med B21ET det ville han ikke så henviste han mig til nogen der har med import biler og gøre altså dem der vurdere afgift..

    nåede aldrig videre før motoren døde smiley

    der er bare ingen tvivl om den skal godkendes..men ja lige hele processen??


  • #23   20. sep 2011 det var en af grundene til jeg købte en der var med turbo på i forvejen.. det er formentligt noget nemmere at have med at gøre

  • #24   20. sep 2011 Ja okay.
    Jeg må prøve at finde ud af det på engen hånd smiley
    Syntes jeg har fået nogle gode svar.
    Tak for hjælpen drenge smiley


  • #25   21. sep 2011 Jeg Har fået at vide af flere man må godt tune original motoren så meget man vil uden de siger noget til det.
    Men ved motorskift må man ikke overstige de 20% i effektforøgelse. Og så skal bilen være typegodkendt i forvejen med den nye motor.


  • #26   21. sep 2011 Har svaret på spørgsmålet hvordan man tuner bilen mere end 20% lovligt..

    Men det rimelig svært og tune mere en 20% på den orginale motor, når man ikke må skifte motorstyring eller chippe bilen. Den eneste udvej er tüv i tyskland, som koster omkring 25000kr.


  • #27   21. sep 2011 Thomas.
    Tænkte jeg nok. Men skal jeg så betale en anden afgift af bilen. For at køre rundt i DK??


  • #28   21. sep 2011 Det skal man snakke med skat om, og så får du at vide hvad afgiften er.

  • #29   21. sep 2011 Ja okay.
    Vil jeg prøve at undersøge smiley


  • #30   1. okt 2011 Der forelægger ingen regler for hvor meget du må tune en motor. Eneste krav er dokumentation som L-H skriver. Er bilen fra før 84 er der nogle meget mindre krav til forurening at tage højde for.

    Volvo har meget omfattende dokumentation på hvad deres biler kan holde til og hvad der kræves før de kan godkendes fra volvos side. Jeg har selv fået synet og toldgodkendt min 940 til 400 hk. Uden merafgift.

    Det handler om at søge grundigt efter tingene for de findes. Jeg brugte 3 måneder på at finde mine.

    Et stort men. Et originalt AT kit passer på både B19, 21 og B23. Men det er ikke lovligt at lægge en 2,3 motor i og derefter sætte et AT turbokit på.

    Hvis det skal gøres rigtigt renovere du motoren (1,9) og får den boret op til 2,3. Det ka ikke ses uden på og udløser dermed ikke afgift. Min er en 2,9 liters og lovlig.

    Det aller vigtigste er dokumentation på forurening som er næsten umulig at finde, med mindre du køber et færdigt kit fra Sverige eller Tyskland. Men som skrevet før ændre reglerne sig fra marts 1984 og frem. Før det er reglerne noget bedre rent tuningsmæssigt.

    Håber det er forståeligt.

    Kjeld


  • #31   1. okt 2011 Kjeld L.

    Tak for det dejlige svar..!

    Min Volvo 240 er fra 1984. Og er født som en B23E, og min plan er at ligge en B23ET fra en 760 som også er fra 1984. Ogtune den så den også er omkring 400hk som din. Tror du det ville kunne lade sig gøre.?


  • #32   1. okt 2011 Alt kan lade sig gøre. Det er bare et spørgsmål om penge.

    Hvis din 240 er født som en turbo er der ingen problemer med at lægge en B23ET i den og tune videre. Du skal blot vide at 400 hk. Ikke kommer bare ved at sætte større turbo, dyser og udstødning på. Ha de du derimod skrevet 300 + hk ser det noget anderledes ud.

    En Garrett GT3076R kugleleje turbo. En KG2T knast. Minimum 450 cc dyser. 3-3,5" udstødning med racercat (100 cellet) anden udstødningsmanifold med bedre flow. Så vil jeg skyde på at du rammer i nærheden af 330-350 hk. Afhængig af turbotryk.

    Jeg vil ikke anbefale at køre med max anbefalet tryk da det stresser både motor og turbo. Så er en turbo ratet til 1,6 bar så hold den på max 1,4 bar. Flower din motor rigtigt er det rigeligt.

    En volvomotor er ret stærk, men træerne vokser desværre ikke ind i himlen :0)

    Kjeld


  • #33   1. okt 2011 Altså 400hk er drømmen..!
    Kan godt være i første omgang at det er omkring 300hk, men nu må vi se ad.

    Og tak for Info ang. de ting der skal laves ved motoren. Det rigtigt dejligt.. smiley
    Havde også selv tænkt på disse ting.

    Det ang. mit motor. Min 240 er ikke født som turbo.




  • #34   1. okt 2011 min opsætning har kostet 27000kr med gearkasse og alle stumper i motor. den laver 327hk og 481nm ved 1,3bar. og ved 1,6bar vil jeg skyde på den laver 360-370hk. Det enlig ikke så dyrt og lave mange hk, vis man ikke spilder sine penge på alt muligt som ikke er nødvendigt.

  • #35   1. okt 2011 Du får desværre et problem i synshallen med mindre du kan overbevise dem om at det er et AT kit. Du burde finde en 240 født som turbo.

  • #36   2. okt 2011 Altså det med AT kittet, det var bare et eks.
    Jeg skal ikke bruge det, da jeg har indsprøjtningsmotor.




  • #37   2. okt 2011 Thomas P.

    Kunne jeg godt forstille mig. Man skal bare lade være med at købe alt muligt andet, end man har brug for smiley

    Der er er selvfølgelige nogle ting der kommer til at koste.


  • #38   2. okt 2011 Det kommer altid til at koste mere end beregnet. For de 30,000 kan du let få over 300 hk. Men holdbarheden kommer til at lide under det.

    Der er jo en grund til at de rigtig stærke motorer let koster over 100,000 kr at bygge. Den motor jeg har bygget nu som lige er lagt i har kostet mig over de 100,000 kr. Men den kan holde. Og det er det væsentlige i tuning. Går man forbi de 3-350 hk koster det kassen uanset hvad flok måtte tro. Bare min krumtap har kostet 23,000 kr. Stempler med ringe 12000 kr. Plejlstænger. 6000 kr. Og det er kun bunden. Så kan du godt afse 15-20,000 til en ordentlig top med de rigtige ventiler knast og portning.

    Jeg har selv været hele møllen igennem efter de billige hk. Men det går i stykker igen og igen.

    Et godt råd. Gør dig fuldstændigt klart hvad det er du vil med din motor og gå specifikt efter det. Du kan evt. Besøge min hjemmeside hvor du kan finde links til forskellige forhandlere af solide løsninger og du kan læse om de fejl og dårlige oplevelser jeg selv har haft. Så kan du derved danne dig et overblik over hvad der er godt og skidt.

    Og har du spørgsmål er du mere end velkommen til at skrive på min mail.

    Kjeld

    Ps.

    Jeg kan også sætte dig i forbindelse med nogen af landets absolut bedste volvofolk der virkelig ved meget om deres potentiale


  • #39   2. okt 2011 du kan lige få min spec. liste. og det holder altså, har kun knaldet en toppakning. og er det eneste bøvl på 15000km.

    totalt standart b230ft blok efter 1991, den er rimelig stærk, holder til 350hk.
    standart 531 topstykke.
    kg2t knast.
    630cc siemens dyser.
    Manifold er en twinscroll og er en af de ting som gør at det enlig kan holde, plus hurtiger ladetryk. modtrykket i manifold er meget mindre, plus bilen ikke har tendens til at tændingsbange. køre uden problem 95 oktan uden den banker.
    Intercooler, de koster ikke alverden.
    3 tommer rustfri udstødning.
    2 stk turbosmart wastegate, er jeg nød til på grund af manifold.
    Megasquirt motorstyring fra henrík gm.
    Blowoff.
    og diverse rør
    og m90 gearkasse.

    alt i alt 27000kr

    forstår ikke alle de historier om 100000kr for at bygge en volvo med mellem 300 og 350hk. sys det synd og skam man skræmmer alle de mennesker væk, som enlig bare gerne vil ud og have det sjovt til fornuftige penge. volvo er en billig bil og tune på, vis man bruger de rigtige orginale stumper.

    Det koster lidt når man begynder at gå over de 350hk på en nyer b230ft/fk blok, så kan man lige så godt smide 20000kr i motor. Men det koster de andre ting i min spec. liste ikke mere af. manifold er den samme, dyser er også store nok, turbo kan også et godt stykke mere, udstødnig er stadig stor nok.



  • #40   2. okt 2011 Du har ret i at en std. Blok sagtens kan holde til 300+ hk. Men uanset hvad du skriver er holdbarheden stærkt nedsat. Alle de fine dele der sidder på er eksterne og har intet med stempler, plejlstænger og krumtap at gøre.

    Jeg køre med en sikkerhedsmargen på mere end 30% da min motor er bygget både større og betragtelig stærkere. Nu er motoren ikke færdig indkørt men ved 1 bar køre den 330 hk af sig uden stress. Ved 1,6 bar rammer den formentlig 430-450 hk.

    Jeg skriver ikke her for at skræmme nogen, blot for at gøre opmærksom på at man skal tænke sig godt om før man går igang og undlade at hoppe over hvor gærdet er lavest. Det kommer til at koste.

    Uanset at en Volvo motor som udgangspunkt er meget stærk, er der grænser for hvad de kan klare i std. Udførelse. Og jeg kender kun alt for godt jagten på hk. Min gamle 2,3 motor endte med 342 hk med nogenlunde samme opsætning som din blot med Vems styring og en Garrett GT3582R turbo. Det gik rigtig fint ca. 25000 km. Men så begyndte den at trykke olie op igennem krumtapudluftningen pga. Overbelastning af stemplerne. Jeg prøvede at gøre udluftningen større og sætte to catchtanke på men de blev fyldt ret hurtigt. Den motor har kun kørt 128000 km hvor af de 25000 var som tunet.

    Min klare anbefaling til alle der går igang med sådan et projekt, er at købe en B230FT motor af de seneste årgange uanset kilometertal og så stille og roligt bygge den op med de rigtige stumper. Det koster mere, men du er også sikker på at det kan holde. Og så er der forventningsglæden ved at bygge selv og opleve det køre som en drøm.

    Kort om min opbygning.

    Krumtap med 98 mm slaglængde (2,9 liter)
    SPM smedede stempler.
    SPM plejlstænger 146 mm.
    KYV knast med duration på 278 grader, 114 graders nock og 12,9 mm. Løft.
    Bearbejdet 530 top med 46 mm. Indsug og 38 mm. Ud.
    Specialbygget manifold, 3,5" forrør. 100 cellet racercat og 3" rør resten.
    Turbosmart 38 mm WG og 52 mm turbosmart blowoff.
    Garrett GT3582 R turbo.
    Vems Motorstyring
    780 cc motronic dyser V/3 bar.
    Bosch 044 benzinpumpe plus pumpe i tank.
    Kl Racing 72 mm intercooler.
    102 mm. KN luftfilter med 4" rør til turbo. 3" fra turbo til indsug.
    2 MSD tændspoler med wastet spart. Sekventel styring af dyser.
    Cometic 3 lags ståltoppakning.
    Boostcontroler med variabel styring alt efter motoromdrejninger og ønsket moment.
    Sachs Racing kobling komplet til 540 nm. Ny fra SPEC flerpladet til 700 nm på vej.

    Og mange andre ting som jeg har glemt.

    De svage sider er min M90 gearkasse. Og at jeg kun har 30% spær på mit bagtøj.

    Kjeld


  • #41   2. okt 2011 Så lige et PS

    Har du knaldet en toppakning på 15000 km er det en klar reminder om at din motor er presset til grænsen.


  • #42   2. okt 2011 Det passer altså ikke, at de eksterne dele ikke hjælper med at få motoeren til at holde. Køre nok med en mindre udstødningstempratur som de fleste, plus mit modtryk som er noget mindre også. Min indsugningstempratur ligger aldrig mere en 10 grader over den tempratur udenfor. Det hjælper markant på at holde motoren kold..

    Havde jeg 100000kr at tune for, havde jeg nok 700 driftsikker hestekræfter, og det mener jeg bestemt sikker er at overdrive.


  • #43   2. okt 2011 Ps. Grunden til toppakning sprang var min boostcontroler slog fejl, så den var op og ringe på 2bar i ladetryk;-)

  • #44   12. maj 2014 Jeg vækker lige denne gamle tråd, da jeg står i samme sted.

    Jeg har købt mig en lækker B230FT motor fra 1997. Så der er nok ikke noget at sætte en finger på der.

    Men hvor dælen finder man de papirer til at godkende de 220 heste? Har skrevet til volvodanmark, de sagde de ikke kendte til sådanne papirer.


  • #45   12. maj 2014 Volvo er lukket land desværre, det er blevet ødelagt af de drenge der var i vmax med med deres volvoer, da de 2 var åbenlyst ulovlige. Og det gider Volvo ikke være med til mere. Men de findes de papirer, Volvo Danmark skriver bare ikke under på dem mere.

  • #46   12. maj 2014 Så kort sagt kan de ikke lade sig gøre mere?
    Har hørt at volvo var noget trætte af de 2 volvoer der i sønderjylland med 4-500 hk


  • #47   12. maj 2014 Ham der udsteder dem siger nej smiley så skal man gå gennem Norge, det dem der oprindeligt har lavet de papire, men ved ikke om de vil? Skal selv bruge en nemlig.

  • #48   12. maj 2014 Jamen så må vi lige se om vi kan hjælpe hinanden her. Volvo DK er ihvertfald lukket. Kan ikke lige finde kontaktinfo på volvo sverige ihvertfald.

  • #49   12. maj 2014 Tror bare man skal ringe, så kan man vel blive stillet om? Ellers er Norge nok vejen frem. Men står og skal bruge de papire, og kender nok 5 andre der stå i samme pine.

Kommentér på:
Hvad loven siger ang. tuning af Volvo 240?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce