Hvad loven siger ang. tuning af Volvo 240? {{forumTopicSubject}}
Hej alle Volvo venner.
Nu vil jeg gerne vide hvad man præcis må, og hvad man ikke må, ang. tuning af Volvo 200 serien.
Man siger jo at man må tune en bil med 20%.
Men jeg kender da mange der har Volvo'ere der er langt over den grænse..!
Lad os tage et eks.
Hvis vi nu siger at jeg har en 240 med en B19A motor og vælger at smide en B230AT motor (Altså fra 1,9 liters motor uden turbo. Til en 2,3 liters motor med turbo)
Må jeg gerne det. Og hvis ja, hvorfor??
Kunne rigtigt godt tænke mig at vide præcis hvordan loven er på det område.
Evt. nogle links der beskriver det, hvis det er.
På forhånd tak
Mvh.
Vincent Rygaard.
maj 2007
Følger: 102 Følgere: 102 Biler: 5 Emner: 54 Svar: 286
mar 2011
Følger: 104 Følgere: 101 Biler: 1 Emner: 96 Svar: 519
sep 2006
Følger: 82 Følgere: 85 Biler: 15 Emner: 61 Svar: 255
Dem der gør sådan noget har enten betalt afgiften eller også har du bare gjort det.. Men hvis din 2-serie er så gammel at den går ind under veteran, så koster det jo ikk ret meget i afgift, og ikke særligt dyrt at konvertere helt om, det er sådan jeg har oplevet det og læst mig frem til.. men det er i det store hele sådan det hænger sammen..
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
mar 2011
Følger: 104 Følgere: 101 Biler: 1 Emner: 96 Svar: 519
Fint nok.
Men ved du så hvad man gør når man skal op i mange hk. Der er jo rigtigt mange der 250-300hk over også nogle få der over.
Hvis man skal det, hvad skal man så gøre?
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
vis din 240 er med ventilerede skiver ves de ikke er må du kun have 200hk...
AT kittet må vist monteres uden afgift da det originalt tilbehør til biler med A motor i. og der ved ændre du ikke model til turbo
din vil forblive en 244 DL
syns manden skal hvide en del om volvo vis han kan se forskel på en B19 og en B23
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
aug 2007
Følger: 117 Følgere: 105 Biler: 1 Emner: 288 Svar: 1.654
Team Dunk. Det du skriver har jeg også hørt før. Det giver også ret god mening da motoren ligger i nogle modeller standart.
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
jun 2003
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 219
men allerbedts er selv at læse reglerne lidt igennem ....
reglerne kan læses her ..
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ.aspx
jun 2003
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 219
når du kommer ind på hjemmeseden skal du lige klikke på den grønne fane "køretøjer" og så er det punkt 2
aug 2007
Følger: 117 Følgere: 105 Biler: 1 Emner: 288 Svar: 1.654
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
mar 2011
Følger: 104 Følgere: 101 Biler: 1 Emner: 96 Svar: 519
Dejligt at få så mange svar.
Har fået styr på det med at skifte motoren.
Men der er stadig noget jeg ikke har fået svar på/er i tvil om.
Hvis jeg f.eks. skal over de 220hk som Volvo har godkendt en Volvo 240 til, skal jeg så ha' den til tyskland og få den TÜV godkend?.
Og hvis de godkender den, skal jeg så betale mere for at få lov til at "trille" rundt i Danmark?
Eller er det, det samme?
Igen tak, det er fedt i gider hjælpe.
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
men det er der nok heller ikke fare for med AT kit
mar 2011
Følger: 104 Følgere: 101 Biler: 1 Emner: 96 Svar: 519
Det med AT kittet, var bare et spørgsmål ud af to
Vil faktisk rigtigt gerne vide hvad man skal gøre hvis man vil over de godkendelser som bil frabrikanten (i dette tilfølle Volvo) har sat den til. Altså hvis jeg vil ha' mere end de 220hk.
Om jeg skal betale en anden afgift af den osv.
Det vil jeg meget gerne ha' svar på, da jeg gerne vil fuldende et sådan projekt. Og har prøvet at læse om det på mange hjemmesider, men syntes ikke rigtigt jeg kan få et konkret svar på hvad man skal gøre.
Har også snakket med en om det. Og han siger at man kan få bilen indregistrering i England i ca. et halv år.
Tage så bilen tilbage igen til Danmark, og indregistrer den.
Og det kan man fordi. Hvis England har gjort det, så kan Danmark ikke sige. Da de køre over nogle bestemte regler. Kan ikke huske det 100%
Men tænkte bare. Der må da være en anden nemmere måde at gøre det på, her i Danmark.
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
syntes man hører om så mange biler der er groft tunet for eks. vw golf 2 vr6.. eller opel kadett C med 2 liters 16v kværn 3 x effekt ..
og vis det kan godkendes lovligt burde det ikke være et stort problem..
bilen skal jo så bare godkendes med høj effekt og så må tolderne sige hva de så vil have for den operation.
mar 2011
Følger: 104 Følgere: 101 Biler: 1 Emner: 96 Svar: 519
Lige præcis sådan noget jeg mener
Tak tak tak... XD
Det var det jeg opsøgte.. Hvis en Gold lll med en VR6 motor kan være lovlig med 300-400hk så kan min Volvo 244 vel også kunne blive lovlig med... Lad os sige det samme..
Det jeg søger svar på er bare: Hordan man gør..???????????
Altså få den godkendt med ændringerne......??????
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
nåede aldrig videre før motoren døde
der er bare ingen tvivl om den skal godkendes..men ja lige hele processen??
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
mar 2011
Følger: 104 Følgere: 101 Biler: 1 Emner: 96 Svar: 519
Jeg må prøve at finde ud af det på engen hånd
Syntes jeg har fået nogle gode svar.
Tak for hjælpen drenge
okt 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 36 Svar: 59
Men ved motorskift må man ikke overstige de 20% i effektforøgelse. Og så skal bilen være typegodkendt i forvejen med den nye motor.
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Men det rimelig svært og tune mere en 20% på den orginale motor, når man ikke må skifte motorstyring eller chippe bilen. Den eneste udvej er tüv i tyskland, som koster omkring 25000kr.
mar 2011
Følger: 104 Følgere: 101 Biler: 1 Emner: 96 Svar: 519
Tænkte jeg nok. Men skal jeg så betale en anden afgift af bilen. For at køre rundt i DK??
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
mar 2011
Følger: 104 Følgere: 101 Biler: 1 Emner: 96 Svar: 519
Vil jeg prøve at undersøge
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 31
Volvo har meget omfattende dokumentation på hvad deres biler kan holde til og hvad der kræves før de kan godkendes fra volvos side. Jeg har selv fået synet og toldgodkendt min 940 til 400 hk. Uden merafgift.
Det handler om at søge grundigt efter tingene for de findes. Jeg brugte 3 måneder på at finde mine.
Et stort men. Et originalt AT kit passer på både B19, 21 og B23. Men det er ikke lovligt at lægge en 2,3 motor i og derefter sætte et AT turbokit på.
Hvis det skal gøres rigtigt renovere du motoren (1,9) og får den boret op til 2,3. Det ka ikke ses uden på og udløser dermed ikke afgift. Min er en 2,9 liters og lovlig.
Det aller vigtigste er dokumentation på forurening som er næsten umulig at finde, med mindre du køber et færdigt kit fra Sverige eller Tyskland. Men som skrevet før ændre reglerne sig fra marts 1984 og frem. Før det er reglerne noget bedre rent tuningsmæssigt.
Håber det er forståeligt.
Kjeld
mar 2011
Følger: 104 Følgere: 101 Biler: 1 Emner: 96 Svar: 519
Tak for det dejlige svar..!
Min Volvo 240 er fra 1984. Og er født som en B23E, og min plan er at ligge en B23ET fra en 760 som også er fra 1984. Ogtune den så den også er omkring 400hk som din. Tror du det ville kunne lade sig gøre.?
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 31
Hvis din 240 er født som en turbo er der ingen problemer med at lægge en B23ET i den og tune videre. Du skal blot vide at 400 hk. Ikke kommer bare ved at sætte større turbo, dyser og udstødning på. Ha de du derimod skrevet 300 + hk ser det noget anderledes ud.
En Garrett GT3076R kugleleje turbo. En KG2T knast. Minimum 450 cc dyser. 3-3,5" udstødning med racercat (100 cellet) anden udstødningsmanifold med bedre flow. Så vil jeg skyde på at du rammer i nærheden af 330-350 hk. Afhængig af turbotryk.
Jeg vil ikke anbefale at køre med max anbefalet tryk da det stresser både motor og turbo. Så er en turbo ratet til 1,6 bar så hold den på max 1,4 bar. Flower din motor rigtigt er det rigeligt.
En volvomotor er ret stærk, men træerne vokser desværre ikke ind i himlen :0)
Kjeld
mar 2011
Følger: 104 Følgere: 101 Biler: 1 Emner: 96 Svar: 519
Kan godt være i første omgang at det er omkring 300hk, men nu må vi se ad.
Og tak for Info ang. de ting der skal laves ved motoren. Det rigtigt dejligt..
Havde også selv tænkt på disse ting.
Det ang. mit motor. Min 240 er ikke født som turbo.
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 31
mar 2011
Følger: 104 Følgere: 101 Biler: 1 Emner: 96 Svar: 519
Jeg skal ikke bruge det, da jeg har indsprøjtningsmotor.
mar 2011
Følger: 104 Følgere: 101 Biler: 1 Emner: 96 Svar: 519
Kunne jeg godt forstille mig. Man skal bare lade være med at købe alt muligt andet, end man har brug for
Der er er selvfølgelige nogle ting der kommer til at koste.
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 31
Der er jo en grund til at de rigtig stærke motorer let koster over 100,000 kr at bygge. Den motor jeg har bygget nu som lige er lagt i har kostet mig over de 100,000 kr. Men den kan holde. Og det er det væsentlige i tuning. Går man forbi de 3-350 hk koster det kassen uanset hvad flok måtte tro. Bare min krumtap har kostet 23,000 kr. Stempler med ringe 12000 kr. Plejlstænger. 6000 kr. Og det er kun bunden. Så kan du godt afse 15-20,000 til en ordentlig top med de rigtige ventiler knast og portning.
Jeg har selv været hele møllen igennem efter de billige hk. Men det går i stykker igen og igen.
Et godt råd. Gør dig fuldstændigt klart hvad det er du vil med din motor og gå specifikt efter det. Du kan evt. Besøge min hjemmeside hvor du kan finde links til forskellige forhandlere af solide løsninger og du kan læse om de fejl og dårlige oplevelser jeg selv har haft. Så kan du derved danne dig et overblik over hvad der er godt og skidt.
Og har du spørgsmål er du mere end velkommen til at skrive på min mail.
Kjeld
Ps.
Jeg kan også sætte dig i forbindelse med nogen af landets absolut bedste volvofolk der virkelig ved meget om deres potentiale
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
totalt standart b230ft blok efter 1991, den er rimelig stærk, holder til 350hk.
standart 531 topstykke.
kg2t knast.
630cc siemens dyser.
Manifold er en twinscroll og er en af de ting som gør at det enlig kan holde, plus hurtiger ladetryk. modtrykket i manifold er meget mindre, plus bilen ikke har tendens til at tændingsbange. køre uden problem 95 oktan uden den banker.
Intercooler, de koster ikke alverden.
3 tommer rustfri udstødning.
2 stk turbosmart wastegate, er jeg nød til på grund af manifold.
Megasquirt motorstyring fra henrík gm.
Blowoff.
og diverse rør
og m90 gearkasse.
alt i alt 27000kr
forstår ikke alle de historier om 100000kr for at bygge en volvo med mellem 300 og 350hk. sys det synd og skam man skræmmer alle de mennesker væk, som enlig bare gerne vil ud og have det sjovt til fornuftige penge. volvo er en billig bil og tune på, vis man bruger de rigtige orginale stumper.
Det koster lidt når man begynder at gå over de 350hk på en nyer b230ft/fk blok, så kan man lige så godt smide 20000kr i motor. Men det koster de andre ting i min spec. liste ikke mere af. manifold er den samme, dyser er også store nok, turbo kan også et godt stykke mere, udstødnig er stadig stor nok.
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 31
Jeg køre med en sikkerhedsmargen på mere end 30% da min motor er bygget både større og betragtelig stærkere. Nu er motoren ikke færdig indkørt men ved 1 bar køre den 330 hk af sig uden stress. Ved 1,6 bar rammer den formentlig 430-450 hk.
Jeg skriver ikke her for at skræmme nogen, blot for at gøre opmærksom på at man skal tænke sig godt om før man går igang og undlade at hoppe over hvor gærdet er lavest. Det kommer til at koste.
Uanset at en Volvo motor som udgangspunkt er meget stærk, er der grænser for hvad de kan klare i std. Udførelse. Og jeg kender kun alt for godt jagten på hk. Min gamle 2,3 motor endte med 342 hk med nogenlunde samme opsætning som din blot med Vems styring og en Garrett GT3582R turbo. Det gik rigtig fint ca. 25000 km. Men så begyndte den at trykke olie op igennem krumtapudluftningen pga. Overbelastning af stemplerne. Jeg prøvede at gøre udluftningen større og sætte to catchtanke på men de blev fyldt ret hurtigt. Den motor har kun kørt 128000 km hvor af de 25000 var som tunet.
Min klare anbefaling til alle der går igang med sådan et projekt, er at købe en B230FT motor af de seneste årgange uanset kilometertal og så stille og roligt bygge den op med de rigtige stumper. Det koster mere, men du er også sikker på at det kan holde. Og så er der forventningsglæden ved at bygge selv og opleve det køre som en drøm.
Kort om min opbygning.
Krumtap med 98 mm slaglængde (2,9 liter)
SPM smedede stempler.
SPM plejlstænger 146 mm.
KYV knast med duration på 278 grader, 114 graders nock og 12,9 mm. Løft.
Bearbejdet 530 top med 46 mm. Indsug og 38 mm. Ud.
Specialbygget manifold, 3,5" forrør. 100 cellet racercat og 3" rør resten.
Turbosmart 38 mm WG og 52 mm turbosmart blowoff.
Garrett GT3582 R turbo.
Vems Motorstyring
780 cc motronic dyser V/3 bar.
Bosch 044 benzinpumpe plus pumpe i tank.
Kl Racing 72 mm intercooler.
102 mm. KN luftfilter med 4" rør til turbo. 3" fra turbo til indsug.
2 MSD tændspoler med wastet spart. Sekventel styring af dyser.
Cometic 3 lags ståltoppakning.
Boostcontroler med variabel styring alt efter motoromdrejninger og ønsket moment.
Sachs Racing kobling komplet til 540 nm. Ny fra SPEC flerpladet til 700 nm på vej.
Og mange andre ting som jeg har glemt.
De svage sider er min M90 gearkasse. Og at jeg kun har 30% spær på mit bagtøj.
Kjeld
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 31
Har du knaldet en toppakning på 15000 km er det en klar reminder om at din motor er presset til grænsen.
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Havde jeg 100000kr at tune for, havde jeg nok 700 driftsikker hestekræfter, og det mener jeg bestemt sikker er at overdrive.
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.360
Jeg har købt mig en lækker B230FT motor fra 1997. Så der er nok ikke noget at sætte en finger på der.
Men hvor dælen finder man de papirer til at godkende de 220 heste? Har skrevet til volvodanmark, de sagde de ikke kendte til sådanne papirer.
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.360
Har hørt at volvo var noget trætte af de 2 volvoer der i sønderjylland med 4-500 hk
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.360
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Hvad loven siger ang. tuning af Volvo 240?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside