{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bagtøjs gearing
  • #1   13. feb 2012 Det er alt for usikkert at konkludere noget som helst vedr. udvekslinger i bagtøj såvel som gearkasse ud fra speedometer og omdrejningstæller. Der er op til 10% fejlvisning på et alm. speedometer.
    Det eneste der dur, hvis man altså ikke vil pille bagpladen af bagtøjet og tælle tænder på kron- og spidshjul, er at løfte bagenden fri af joerden, så begge baghjul kan løbe frit og så tælle, hvor mange omgange kardanen skal drejes for at få baghjulene til at snurre en hel omgang.


  • #2   13. feb 2012 det er helt sikkert en 3,54 eller 3,31

    højst sandsynligt 3,31

    min brors 940 med 230fk går også ca 90km/t ved 2000 o/m

    der står indstruktionsbogen den skulle kører med 3,31..

    en 3,73 går ca 80 ved 2000 o/m


  • #3   13. feb 2012 Har du prøvet at aflæse hastigheden med en GPS?
    For så kan jeg hjælpe dig, hvis du skriver dækstørrelsen.


  • #4   13. feb 2012 efter gps køre den 88-89km/t ca. så passer meget godt det speedometer. køre med 195/65 15


  • #5   13. feb 2012 Med den dækstørrelse giver M90 med 0,81:1 i 5. gear disse hastigheder:

    3,73:1 = 79,13 km/t
    3,54:1 = 83,74 km/t
    3,31:1 = 89,71 km/t
    3,15:1 = 93,70 km/t


  • #6   13. feb 2012 Tak Christian F

    Er det standart gearing i en 745 b230ft fra 1987? tror nemlig ikke der er pillet i det.

    grunden til jeg spørg er fordi jeg er igen med et 16v turbo projekt, og sys det en lækker gearing, så vil have samme gearing til den nye bil:)


  • #7   13. feb 2012 jeg kørte 88 km/t ifl. gps med M90 og en 3,54 gearing fra en 940 turbo

  • #8   13. feb 2012 glemte og skrive at den jo nok køre med 3,31:1 så.

  • #9   13. feb 2012 synes at en 3,54 gearing sammen med m90 gir en lækker kombination af acc og komfort samt selfølgelig topfart hvis man går op i det

  • #10   13. feb 2012 Man skal heller ikke stole blindt på omdrejningstælleren. Den er der også fejlvisning på.
    I Volvo 940 fra 1997 som jo alle er med M90, sidder der 3,54:1 i stationcar og 3,31:1 i sedan udgaverne.
    Det er for at give et lavt brændstofforbrug (læs lavere omdrejninger på motoren).

    Topfart bør jo ikke være et mål i sig selv. For det er jo ikke noget ved at kunne prale af at have en bil, osm kan køre 250 km/t, hvis den er hele formiddagen om at nå der op. Så er det da langt sjovere at geare bilen efter at kunne nå f.eks. 200 km/ t så hurtigt som muligt.

    Det er det princip vi går efter når vi bygger en rallybil.


  • #11   13. feb 2012 altså min gamle volvo kunne nå 200 km/t på en fornuftig tid af en gammel dame at være og med kun 116 hk 0-100 på 10 sek. ca. og 100-200 på omkring 1,30-2 min ja det er langsomt men fornuftigt synes jeg

  • #12   13. feb 2012 Prøv at se det ene filmklip i min profil. Det er med M47 og 3;91:1 bagtøjsgearing og med sugemotor.

  • #13   13. feb 2012 omdrejningstæller passer sammen med min megasquirt, og den passer jo 100%.

    sys nu heller ikke det skide sjov med topfart, den løber uden problemer 1cm forbi de 240km/t der står på speedometer. Det sket 1 gang, og det var også sidste gang!! Sådan en gammel 745 fra 1987 er simpelthen ikke bygget til den fart.


  • #14   13. feb 2012 Jeg troede du ville bruge den getrag 265 til dit 16v projekt ?

  • #15   13. feb 2012 skal jeg også, men er jo nød til at fortælle folk, hvad gearkasse min 745 køre med, for at vi kan finde ud af hvad min gearing er:) for en m90 springer nok i luften i løbet af kort tid, når min 16v motor er færdig.

  • #16   13. feb 2012 En Getrag kan også sagtens gå i stykker.
    Og den er lidt vanskelig at skille ad og samle igen. Den er jo presset sammen.


  • #17   13. feb 2012 det rigtig den også kan gå i stykker, men den er et bedre udgangspunkt som en m90. Da jeg desværre allerede har prøvet og køre et 3. gear i stykker på en m90 med de hk jeg køre nu, hvordan skal det så ikke gå med 200hk mere?

    men ja alt kan køres i stykker, vis det bliver brugt lidt hårdt:)


  • #18   13. feb 2012 thomas din er den ikke fra ny med 230ft lh2.2 156hk.. lige som min var den havde også en hurtig løber gearing inden jeg fik 940 bagtøjet på

    tror jeg kan gå fra 0-100 på ca 8 sek med standart b230fk lav gearet 80km/t ved 2100-2200 o/m

    før med den gamle drivline var det også ca 7-8 sek om 100 bare med over 200hk

    det har en pæn del at sige

    min gamle 242 gt med b21e motor kan så godt som følge med til 100 (2 gear skift)


  • #19   13. feb 2012 vil gerne have en okay høj gearing, men ikke 3,15:1 det nok lige voldsomt nok. laver pænt hurtige tider nu, tror ikke det hjælper mig med lav gearing:)

  • #20   13. feb 2012 det værste er det store spring mellem gearene...

    1. og 2. gear er for lave og 3. for højt.. :S det må være noget af det eneste der ikke er gennem tænkt fra volvos side



  • #21   13. feb 2012 er jo bare set spørgsmål om moment og hk:) problemet er nærmer og få bid og komme frem:)

  • #22   13. feb 2012 ja men motoren skal kunne trække ret langt nede..

    skød mig selv i foden da jeg prøvede en gr a knast de 2 film jeg har med 740'eren det med den.. hele momentet gik op i røg trak godt nok men gearingen var så lige pludselig alt for høj...


    hvor meget effekt kører du med nu.. troede du ville sælge den 745


  • #23   13. feb 2012 Den skulle enlig også sælges, men så røg 3. gear og bagtøj kort efter. Fik så svejst bagtøj sammen, lad være med det, for mega træls og farligt og køre med:) Køre pt stadig med 327hk og 481nm.

    Nu er planen at det skal prøves at se hvad man kan klemme ud af sådan en helt std. motor med std. 531 top, med min kg2t knast, den køre jo kun 1,35bar, så spørgsmål er hvad den laver med 1,8bar. tror ikke 380-400hk er helt umuligt. Og så ved jeg også hvad sådan en motor kan holde til:)


  • #24   13. feb 2012 personligt ville jeg ikke skrue den op på mere end 1,5-1,6 bar..

    men det er da også en betydelig effekt at hente

    er det ikke en FK blok du kører med..
    må indrømme havde det været en gammel b23 var jeg mere ligeglad
    dine stempler skulle kunne tage 700hk
    men ikke plejstængerne

    har læst timer på det pis ..:/

    de fleste for afvejet motoren ved effekt over 300hk

    ville sku ikke ofre en fk blok på det :S

    men har lidt samme indstilling som dig det skal jo testes..

    har læst om en der kører 2,2 bar på en B20 med standart afvejede plejstænger
    og 500 baghjuls hk


  • #25   13. feb 2012 det en gammel b230ft blok. og 12000km har den holdt. sys bare der mange meninger og holdninger. Igen ved noget med sikkerhed, og alle snakker om det. heh

    tror personligt den holder til 400hk, men så er grænsen nok også nået.

    Der er også mange der snakker om at std. toppakningen ikke kan holde i dem, det sys jeg også jeg har modbevist, den holder fint til 1,35bar og 327hk. har hørt den kan være med til 1,9bar. derfor prøver jeg 1,8bar.


  • #26   13. feb 2012 400hk siger de fleste grænsen er for B230FT/FK standart
    og 500hk på B23

    så er du tæt på 600nm smiley

    jeg vil gerne følge lidt med i det..
    jeg skal kører med B23ET i en 245
    men det bliver med portet 405 topstykke, en anden turbo manifold og en sug knast og godt med omdrejninger og lade tryk smiley


  • #27   14. feb 2012 Ja bliver lidt sjovt og se, der jo vildt mange penge og spare vis den bare kan holde til 350hk. Spørg man på volvo240.dk så man jo af med 50000kr for at lave de hk, det står mig i det halve.

    Der mange måder og lave mange hk på, jeg er til stor turbo, fordi det giver et meget laver modtryk, og det gør den ikke bliver så varm som den ellers ville. Og så der ingen vej uden om en anden manifold, og der skal man nok ud i noget special lavet, men de koster ikke alverden vis man kender de rigtige:-)

    Og så der indkøringsfasen, bliver det ikke gjort rigtigt, så holder det også bare af røv:-) så en færdig chip er no go i min verden. Men det altså en sjov billig bil, den står mig i 30000kr med alt. Incl. Bil.


  • #28   14. feb 2012 rigtig fed bil til pengene... smiley

    vil da også mene jeg kan lave 300hk til en rimelig pris på min 740..

    den har jo fået 230fk og m90.. og tændboks der er chip bar..

    531 top, a, v, vx knast
    alu intercooler
    3" luft mængde måler
    t3t4 lader eller td04-18 / 19 ca 1,3 bar tryk
    costum chip i begge bokse
    større dyser ca 450ml
    3" udstødning
    så skulle den lave 300hk med resten som standart

    men det løber jo også hurtigt op i pris ...


  • #29   14. feb 2012 Gik ms vejen, da man kan spare en del penge i indkøring. Har faktisk kun betalt 500kr, og det var for en time på rullefelt:-) har stort set selv har kørt den ind.

  • #30   14. feb 2012 ok har godt tænk tanken, har allerede droppet den 245 fået et bedre tilbud til hverdags bil en 850 glt..
    så det bliver sku nok 740eren alligevel.. det er lidt svært når man ikke kan beslutte sig..

    hvordan har du monteret det..?
    har du lavet et helt ny lednings net?
    og hvor meget af bosch stumperne har du brugt fra motoren?


  • #31   14. feb 2012 alle dele på motor kan bruges, det eneste man skal bruge er gasspjældspotentometer, og en lufttempratur føler.

    lavede mit eget ledningsnet, så ved jeg hvordan det hele hænger sammen.

    men kræver lidt teknisk snilde, men så slemt er det heller ikke:)


  • #32   14. feb 2012 ja det er jo det smiley
    kan den originale krumtaps giver bruges hvor den sider altså på svinghjulet?
    har også den gamle tænding med hall giver i.. til at ligge har læst lidt om det men bliver hurtigt lidt forvirret i mængden af stof om det..

    nok en del nemmere når man har en boks og man 100% ved hva man skal bruge..

    hva med tændingen kører du så med fordeler?


  • #33   14. feb 2012 Du bruger bare den vr sensor på svinghjulet.

    Og køre stadig fordeler tænding.


  • #34   14. feb 2012 okay ikke så tosset var lidt bange for jeg skulle til at lave om på det også...

    men så kunne den have fået et plant svinghjul på.. istedet for dobbelt masse


  • #35   14. feb 2012 jeg bruger et gammel plant svinghjul til min nye motor, som jeg får boret nye huller i. Køre med dobbelt masse på min 745, det temlig tungt:D

  • #36   14. feb 2012 ja det ved jeg smiley

    ville give en del mere omdrejnings villig motor med det plane..
    men det er en lidt lavere priotet


  • #37   14. feb 2012 det køre nu gangs fint med de tunge svinghjul også. har bare hørt man skal passe på med dem, da de godt kan springe i luften, ved høje omdrejninger.

  • #38   14. feb 2012 okay..???

    det vil jeg helst ikke ud i..
    har da et par af de almindelige undersinkede.. men der skal man jo alligevel også tilpasse med kobling så det passer til m90


  • #39   14. feb 2012 nemlig, tror nu heller ikke det noget problem, bare man ikke laver en maskine der skal køre 8000omdrejninger.

  • #40   14. feb 2012 det kommer jeg heller ikke ud for:D

  • #41   14. feb 2012 Men går du den vej om en programerbar motorstyring, så skal jeg nok hjælpe dig på vej;-)

  • #42   15. feb 2012 det kan sku godt ske..
    der er en del og hente der jo..


  • #43   15. feb 2012 Man kan også lave sjove ting som launch controle, og ladetryksstyring.

  • #44   15. feb 2012 ja lade tryks styring er nok en god ting..
    har læst lidt om man ikke må have for højt tryk på ved lave omdrejninger..da der er meget stor belastning for motoren..


  • #45   15. feb 2012 Det mest for at holde moment nede i bunden, da det jo er det der bøjer plejlstænger. Hvertfald det jeg har hørt:-)

  • #46   15. feb 2012 det er noget at gøre med den tid stemplet er belastet.. har jeg læst

    des flere omdrejninger des mindre tid er stempel plejstang belastet

    jo flere omdrejninger jo mere tryk kan motoren tåle har jeg læst..

    skrevet af en der kørte dragrace med volvo


  • #47   15. feb 2012 Pas, ved bare at mange gør det for at holde moment nede i bunden af omdrejningsregistret, da det sjældent er hk der kvæler en motor, også derfor de små toyota motor kan holde til mange hk, de hæver bare omdrejningstallet:-)

  • #48   15. feb 2012 en rigtigt bygget volvo motor er jo heller ikke ked af omdrejninger smiley

    jeg vil sige det på en sådan måde vil hellere ha at motoren trækker ens artet fra 4000 til 7500 en have et stort bund moment det er jeg sku lige glad med...
    og med maks effekt omkring 6-6500


  • #49   15. feb 2012 jeg kan enlig rigtig godt lide moment, og er knap så meget for omdrejninger. alt over 5500omdrejninger så taber min effekt med den kg2t knast.



  • #50   16. feb 2012 har du ikke stil bart remhjul på?
    eller hva det det du solgte til mig? smiley

    da jeg kørte med gruppe a knasten i fant jeg ud af hvor meget det havde og sige hvordan den knast stod..


  • #51   16. feb 2012 Køre med helt standart remhjul:-)

  • #52   16. feb 2012 tror det ville være en fordel for dig at kunne justere knasten..

    da jeg havde gr a knasten på o punkt kunne den ikke trække noget i bunden over hovedet..
    så stillede jeg den så den opnåede senere så kunne den slet ikke trække før 4-4500 o/m men så kom den også jeg havde desværre bare begrænser på ved 5900 o/m

    så stillede jeg den så den opnåede tidligere så fik den mere moment og kunne trække fra 3000 o/m


  • #53   16. feb 2012 Grunden til jeg solgte den er fordi, det ikke er en kæmpe fordel på en 8v efter min mening, da man ikke kan stille på indsugningsventiler og udstødningsventiler, uafhængig af hinanden, som man kan på en 16v, derfor blev det droppet:-) men at den ikke trækker så meget mere, er kun noget man kan se på en effektkurve:-)

  • #54   16. feb 2012 forstod på det at det var lidt lige som en gammel B23a der lige pluslig ikke har mere effekt..

    jeg har brugt det en del allerede det er skam ret effekt tivt selv om det nødvendigvis ikke giver mening smiley

    har også brugt det på suge motor som også var planen fra starten her var det ikke så markant anderledes som på turbo motoren..


  • #55   16. feb 2012 Mener den taber 20 hk fra 5500 til 6500omdrejninger, så har stadig 310hk ca. Hehe

  • #56   16. feb 2012 okay ja det var ikke meget.. smiley

    hvor har du maks momentet

    og hvor meget i længere tid altså xxx nm fra 3000-6000


  • #57   16. feb 2012 Jeg har max. 480,6Nm ved 4430Rpm

    Og 327,7Hk ved 5346Rpm

    jeg har 240Nm og 120Hk ved 3000Rpm "lidt sjovt" heh

    og har faktisk kun 390Nm og 310Hk ved 6000Rpm

    så det faktik min momentkurve der dykker og knap så meget min hk kurve.



Kommentér på:
bagtøjs gearing

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce