{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.655 visninger | Oprettet:

X16XEL underlige omdr. og 0 moment i tomgang {{forumTopicSubject}}

Jeg har ovetaget min mors Astra F fra 95/96 hvori der ligger en X16XEL motor i.
Denne har dog en meget underlig måde at beholde sine omdr. på. Accelerere jeg fx op til 40km/t og slipper speederen og træder koblingen ned på samme tid, forbliver den oppe i de fulde omdrejninger i 1-2 sekunder efter, for derefter at falde igen. Samme problem opstår hvis jeg fx giver en lille smule gas i frigear, så bliver den også oppe i omdr i et par sekunder, før den falder igen. Jeg har læst at denne motormodel har en del problemer med ECU'en og potentiometeret i gas spjældet.
Kan dette være skyld i det? Den har indtil videre været på 4 værksteder for at finde fejlen, og dette har ikke kunnet lade sig gøre. EGR er renset og skulle ikke fejle noget umiddelbart og gasspjæld og dyser er renset og der er lige kommet nye tændrør og komplet ny udstødning inkl. kat.
Desuden døjer den med at trække, fx ved tilkobling, eller hvis den køre i tomgang i 1./2. gear, og jeg giver gas på pedalen, så er det som om motoren dør, indtil den den når ca 1500-2000omdr hvor man TYDELIGT kan mærke, at det først er der den tager ved og kommer fremad.
Den lagre ingen fejlkoder overhovedet. Motorlampen blinker dog en sjælden gang imellem, og blinker kun 1 gang, udover det den lyser normalt når man sætter bilen til tænding(1 ud af 10 gange ca) når jeg starter bilen.
Den mangler meget moment i tomgang og ved de lave omdr.. Kan fx ikke holde bilen på koblingspunktet, uden motoren er ved at stalle.. Dette kan så måske hentyde til en dårlig kobling, som også evt kan være skyld i det lave moment ved lave omdr. - Men ikke det hele!

Har i et godt bud, for er virkelig gået DØD i det her smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  X16XEL underlige omdr. og 0 moment i tomgang
  • #1   19. okt 2012 rens og smør gasspjældet og tomgangsregulator så kører det igen smiley


  • #2   19. okt 2012 det skide gasspjæld er jo UMULIGT at komme til, for den almindelige borger... De tyskere der har lavet den motor, må have haft ekstremt små fingre, for selv mine små fingre kan ikke engang nå ned til gasspjældet, selvom jeg piller plast dækslet af.. Og højst sandsynligt skal hele indsugningen jo nok af, pga EGR ventilen garanteret har snasket alting til derinde måske? - Jeg ved det ikke, men jeg mangler virkelig en der kan fortælle mig hvordan man får spjældet af så.. for den er jo, rent ud sagt, idiotisk at komme til... smiley

  • #3   19. okt 2012 Har en helt ny regulator til og ligge hvis det er?

  • #4   19. okt 2012 Og de der Mantzel indsugninger, hvor godt fungere de? Har hørt om episoder hvor den har givet op til 35hk på std motor.. Men for at smide 1500-2000 efter sådan en fætter, er det det værd? og så slippe for tilsodning og den vil jo også få lidt koldere luft mm..
    tilsodningen skulle jo være en ganske alm sygdom på XEL motorene.. Og uanset hvor meget jeg køre lange ture i den og den får lov at arbejde eller komme op i omdr, lige lidt hjælper det.... så hvis den er så tilsodet, så er det på grænsen til ekstremer smiley


  • #5   19. okt 2012 guruen - og den passer på en X16XEL? - Men igen, spjældet skal jo helt af.. og ærligt talt, det er ikke nemt at komme til syntes jeg... eller også må jeg gøre noget helt forkert??

  • #6   19. okt 2012 Er det ikke noget med, at gasspjældet går over kølesystemet på XEL motoren?

  • #7   19. okt 2012 Ang din regulator, så er jeg måske interesseret i den, men kommer an på hvordan min nuværende regulator har det.. for har planer om at skifte samtlige følere ud i motoren, stille og roligt.. nu er jeg jo startet med nye hjulkasser, komplet udst. med kat og tændrør og kabler og batteri og filter... kan jo ligeså godt bare sætte lortet i stand og lægge et par 1000kr fra hver mdr smiley

  • #8   20. okt 2012 indsugningen af det tager 5 minutter så er den skruet af så kan du meget nemmer komme til og ja rens EGR nu du er igang og en manzel boks gir godt det gir en mærkbar forskel 35HK er nok lige overdrevet men 20HK er ikke umuligt

  • #9   20. okt 2012 Hvordan piller man indsugningen af smiley ? mht. slanger og stik osv også... og spjældet sidder vel fast på dne øverste del af indsugningmanifolden? - Den motor jeg har, er den hvor indsugningen ligger hen over topdækslet med "4 rør"

  • #10   20. okt 2012 pære let der sidder skruer i den øverste indsugningsdel som du kan se, og to møtrikker inden under du kan nå med en fastnøgle. og jo gasspjældet er vandkølet som i mange andre biler.. det er også mere eller mindre lige til at tage af.. lavede selv den rep en mørk aften i regnvejr med en lommelygte og varmt tøj.. så igang med dig smiley

  • #11   20. okt 2012 Jaah har jeg også så småt luret mig frem til, borstet fra at alle boltene på motoren er noget der ligner en omvendt torx(kan ikke lieg huske navnet på dem) og som der kan ses på dette billede her, sidder spjældet fast med to bolte som stikker ud, og de også torx på billedet, og det er dem jeg snakker om, for at kunne komme til at gøre det hele ordenligt rent, inkl potmeteret smiley http://www.migweb.co.uk/forums/attachments/items-sale/1585d1117379977-x16xel-inlet-manifold-fuel-rail-dsc04109-jpg

  • #12   20. okt 2012 hvordan får jeg dem ud? For min astra er med ABS bremser, og det betyder at hele ABS blokken sidder lige direkte ud for gasspjældet, så jeg har absolut ingen muligheder for at komme til... efter hvad jeg lige kan se hurtigt..

  • #13   20. okt 2012 hvad str er de bolte og skruer der skal bruges for at pille overdelen af indsugningen af, og gasspjældet smiley ? Og hvad skal jeg være opmærksom på mht. slanger , kabler osv?? skal helst ikke havne i noget jeg ikke kan finde ud af igen hehe smiley

  • #14   20. okt 2012 Du kan lige smide en pb ja den passer på smiley

  • #15   20. okt 2012 10mm i den øverste del af indsugningen. brug evt fastnøgle med skrald.. en kæmpe hjælp.. og ja den torx du snakker om er e-torx.. men du kan bare bruge almindelig topnøglesæt til dem. bare ikke voldtag dem.

  • #16   20. okt 2012 kig hvordan det hele sidder. føler du dig usikker så tag billeder.. gør jeg tit selv til store operationer. men det her er "piece of cake" bare brug hovedet, så ved jeg det går smiley

  • #17   21. okt 2012 Jeg må vel bare tage mig godt og grundigt sammen og skrive ned hvordanj eg vil gøre det hele, inden jeg går igang... sku ikke det samme som nz motoren, den var sku lige til hehe.... Men smutter ud i biltema mandag og køber mig et topnøglesæt og evt et skraldenøglesæt.. bare for at gøre alting nemmere smiley men så kan jeg jo ligeså godt tage det øverste af indsugningen af også og rense det.. og det vil jeg gøre GRUNDIGT... kan jeg så ikke evt bruge en flaskerenser og noget benzin og så skrubbe indsugningen ren og blæse den helt ren bagefter med en kompressor? altså mens den er pillet af self smiley ogs skille spjældet ad og rense det også ligeså godt? og så er der det problem, at jeg kan sku ikke finde pakninger dertil.. altså til spjæld og der hvor indsugningen deler sig på midten... hverken ved refarko, thansen eller sågar google for den sags skyld smiley overvejer at skære en ud, selv, i klingerit pakning måske??

  • #18   21. okt 2012 ta ind til din lokale opel. de kan skaffe dig gasspjælds pakning. den skal du helst skifte.. kan være det er den der driller := og du behøver ikke rense den øverste del. og den nederste indsugningsdel skal du ikke ta af jo
    det nemt nok


  • #19   21. okt 2012 jeg kan IKKE komme til gasspjældet ude nat tage den øverste del af indsugningen af, og af hvad jeg har set ved at google det, så er den øverste del af indsugningen oftest altid ligeså måget som spjældet.. for ABS blokken sidder lige direkte ved siden af gas spjældet og kan simpelthen ikke komme til i motorrummet... det er jo ikke den nye model af xel motoren, det er den gamle model med spjældet monteret på højre side af motoren, og ikke for oven smiley

  • #20   21. okt 2012 ellers vil jeg nok erkende mig selv retarderet, hvis den er "nem" at komme til uden at tage det øverste indsugningen af.. jaah har bare ikke tillid til Opel danmark, OVERHOVEDET... har kun haft dårlige erfaringer med dem her i aalborg hvertfald smiley Meeen en pakning må de vel kunne fremskaffe... ellers skal jeg ud forbi et værksted i morgen og have skiftet katalysator, så mon ikke de kan hælpe med pakninger også...

  • #21   21. okt 2012 jeg ved det godt for pokker da. forstå nu lige noget.. det er lige til medmindre du hedder klaus og vejer 200kg og har hænder på størrelse med gryder. alt er relativt. pil den øverste del af og kig på det. det er sgu da så nemt som noget kan være. og ja abs blokken sidder lige ved siden af. men er det et problem for dig skulle du nok have holdt dig til en nz'er. har hovedrenoveret astra'er med de motore i før. har selv haft en astra og har selv haft en corsa gsi med x16xe også. som jeg har bygget om med lexmaul og freidrich motorsport indsugning. kender godt til den bil du snakker om.... kan du ikke magte opgaven så lad for guds skyld vær smiley


  • #22   21. okt 2012 og har aldrig selv oplevet at den øverste del skulle være møjet til...

  • #23   21. okt 2012 er afhængig af bilen hver dag, og x16xe motoren er anderledes end x16xel, efter hvad jeg har googlet mig frem til... og ville være utroligt sur røv, at stå tilbage og mangle en pakning eller ødelægge en bolt eller andet, fordi man ikke lige har 100% det rigtige værktøj, eller man måske for det skilt halvt ad, og man måske ikke kan komme til resten... så kan man stå og blive hjerneskadet af at man ikke kunne udføre opgaven alligevel... Men nok om det skide spjæld, render ud i biltema i morgen og køber et sæt ringnøgler med skrald og et topnøglesæt med e-torx... og forbi opel og får et par pakninger.. og så må jeg se hva det bliver til..... for renses skal det...

    Men med en rensning af spjæld, følger også EGR ventilen self... Prøvede at pille stikket af og køre i bilen med den pillet fra, og det er INGEN forskel overhovedet, på om EGR ventilen er sat til, eller pillet fra.. Har bare læst mig til, at man i nogle tilfælde kan konstatere om den fungere eller ej, ved at gøre det..

    Og kan jo altås ikke bare lige ønske mig en nz motor i den!!!


  • #24   21. okt 2012 altså hvis du vikrelig har så mange tommelfinger og ikke kan e dig ud af så simpel en opgave skulle du nok overveje og få en til at lave det for dig som ved hva han laver for du forstår tydeligvis ikke et eneste af de råd du har fået her toppen af indsugningen af det sidder sammen med gasspjældet rens pisset nye pakninger i og samle det igen hvis du ikke er komplet idiot skulle det kunne gøres på omkring 1-2 timer

  • #25   21. okt 2012 ja undskyld da mange gange fordi jeg ikke har set det sted det står, "gasspjældet sidder fast til den øverste del af indsugningen"... har jeg ikke set nogen steder? -måske jeg er kommet til at springe en linje over???
    Mine hænder vender bestemt ikke forkert, vil bare ikke komme til at gøre noget forkert, da jeg som sagt er afhængig af bilen hver dag.. Men kan åbenbart ikke få svar på mit spørgsmål omkring EGR'en? - Google kan heller ikke svare mig!!!!
    Og autoværksteder har jeg INGEN tillid til overhovedet, medmindre jeg selv kan være med, og selv se at de laver det der skal laves, og hverken mere eller mindre... når et værskted mener at stelforbindelser er ligegyldige, så er de ikke for raske... især ikke når motoren knap nok kan starte bagefter de har klippet 2 af de 3 stelforbindelser der var på min gamle astra......

    og ved at google sig frem til 50 forskellige indlæg hvor der står 50 forskellige ting på dansk/tysk og engelsk, så må man jo spørge... og Opelpower.dk kan jeg ikke oprette bruger på pga alle "gratis-mail" systemer er blokeret derinde...

    men fuck nu bare det pis og kom til sagen!!! det eneste jeg kan se ud fra min motor er at den øvserste del af indsugningen sidder med 5 bolte oppefra og lidt der skal pilles af hist og her... spjældet kan jeg kun lige skimte under de kabelbakker der er i motoren, og for mig at se, sidder det også boltet fast i motorblokken + en slange mellem indsugning og spjæld... Men det må jeg jo se på i morgen om den virkelig kun sidder fast i det lille stykke slange og røret til luftfilteret... ellers kommer i nok til at høre fra mig igen smiley CASE CLOSED!! - gider sku ikke svines til for at spørge en gang for meget, end en gang for lidt... og undskylder da for hvis jeg har sprunget en linje over...


  • #26   22. okt 2012 åbn din køler hjelm og kig ned i motorrummet så kan du da se dig ud af det altså helt ærligt

Kommentér på:
X16XEL underlige omdr. og 0 moment i tomgang

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce