{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.232 visninger | Oprettet:

Review : 'Hobbitten' {{forumTopicSubject}}

ALLE har på et eller andet plan stiftet bekendtskab med den episke 'Ringenes Herre'-trilogi. Her har vi filmen om Hobitten Bilbo Baggins og om den eventyrlige færd, der lå forud for historien om ringen og hvordan han snupper den fra bæstet Gollums besiddelse. Lad der fra start ikke være nogen tvivl, opskriften er set i den gamle trilogi og både karakterer ( de samme velkendte 'gamle' skuespillere ) samt omgivelser er 100% genbrugt - ikke at det er nogen negativ ting, tværtimod vil mange med garanti snarere hurtigere kunne relatere. Filmen er sat 60 år før Frodo begyndte sin farefulde tur gennem Midgaard, dog virker alligevel Gandalf ældre?!... Go figure, alle ting kan trods alt ikke
redigeres væk smiley

http://www.imdb.com/title/tt0903624/

Til at assisterer på denne 'nye' færd bliver Bilbo assisteret af 13 dværge, som er blevet landflygtige da en sultan-drage han skræmt dem væk. Missionen er derfor, at nakke dragen og reclaime deres 'hjem'. Samtige af disse dværge er portrætteret yderst karikeret, på linje med 'De 7 små dværge', og er enten tykke, gamle, krigeriske osv osv. Selv deres adfærd samt humoren mange steder i filmen, kan også direkte relateres til børnehaven, ved ikke om det er for at skabe et bredere publikum eller hva pokker Peter Jackson har tænkt på?!

Som noget helt nyt, så er filmen skudt i det nyskabende HFR-format, som indeholder dobbelt så mange billeder i sekundet ( 48b/s mod 24b/s) og som sammen med 3D formatet giver billederne en livagtighed, som endnu aldrig er set før. Eneste markante minus er, at det desværre i perioder udstiller de visuelle effekter. Lad mig relatere i meget firkantede træk : Så er det lidt som at se en gammel Olsen Bande-film, hvor de kører i bil og baggrunden TYDELIGT er klippet ind. Sådan er det også lidt med effekterne her, nok så fabelagtige de er lavet, så kan man alligevel gennemskue dem grundet det nye 'flydende' look.

Lad der ikke herske nogen tvivl, da Peter Jackson lavede Gollum i de første film, da satte han nye standarder for brugen og kvaliteten af special effects. Hvilken standard han gøre op med i Hobitten og blot gør det endnu vildere. Undertegnede kan være meget kritisk overfor effekter og der skal meget til at få mig til at måbe, men vi er vitterligt nået et stadie nu, hvor ikke engang jeg er i stand til at skelne mellem virkelighed og CGI. Mr. Jackson ved det også godt selv og 'praler' lidt i filmen, hvor man lige får et betænksomt closeup af Gollum, hvor man virkeligt kan betragte detaljegraden... Lidt ligesom dullen i byen, som VED at fyrene stirrer men stadig ELSKER opmærksomheden, så gør Peter Jackson det også udelukkende for at få folk til 'stirrer'.

Har man blot den mindste hang til eventyr-film, så er filmen naturligvis et must-see. Er man LOTR-nød, så er den naturligvis et must-see. Er man én, som blot vil se 2-3 film i biffen om året, så er den et must-see. Ikke for sin historie dybde, vilde action eller som fængende drama. Men fordi den er sætter skelsættende standard for effekter samt brugen af 3D... Og så er historien altså heller ikke så skidt igen smiley

NB : Eneste opkasts-øjeblik var, da Gandalf pludseligt stopper op og står stille, kameraet zoomer ind på ham og lyset omkring ham fader og han kommer med en lang monolog omkring, hvordan mennesker bør behandler deres medmennesker og omgivelser bedre - lidt samfunds-relevant ideologi, men christ hvor højtideligt og moralsk korrekt. Bliver serveret til seeren, som om vi er 5 år gamle eller komplet imbecile.

Pappi-rating 8 / 10.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Review : 'Hobbitten'
  • #2   12. dec 2012 Stiftet bekendskab betyder ikke at have læst bøgerne eller set filmene. Og tror Pappi har ret i at der nok ikke findes nogen som ikke har hørt om ringenes herre eller ikke ved hvad ringenes herre er.

  • #3   13. dec 2012 Fed anmeldelse.. Glæder mig til at se den på lørdag.. Er spændt på det 3D HFR.. Har aldrig haft problemer med normal 3D, men har hørt at der er mange der bliver dårlige af HFR.. Oplevede du det?

  • #4   13. dec 2012 Brian D


    Bor du under en sten ?


  • #6   13. dec 2012 hehe okay, var heller ikke for at lyde alt for grov. Du er gået glip af lidt så 8)

  • #8   13. dec 2012 Min kæreste har heller ikk set Ringenes Herre.. Hun siger hun har prøvet et par gange men altid falder i søvn..

  • #9   16. dec 2012 "Selv deres adfærd samt humoren mange steder i filmen, kan også direkte relateres til børnehaven"

    Hobbitten er/var ment som en børne bog så vidt jeg ved. Det var derfor lidt svært for dem med instrueringen da LOTR er noget mere dyster og ikke børne venlig, det gælder både bøgerne og filmene.

    Har læst bøgerne er par gange og synes filmen fanget det hele rigtig godt! Så den i 2D og skal have set den er i 3D HFR her engang jeg får tid smiley


    Dog er jeg lidt skeptisk overfor hvordan det sidste stykke af rejsen skal komme til og fylde 2 hele film uden og blive for lang. Men de har jo taget 120 siders ekstra matriale med fra Appendiksene i "Kongen vender tilbage" så der er jo self. Lidt og bygge på smiley


  • #10   16. dec 2012 Jeg fik den også set her igår.. Ved ikke helt om jeg kunne se noget forskel på alm 3D og 3D HFR.. hehe, men er heller ikke så tit i biffen.. Lige i starten synes jeg det virkede som om der blev spolet lidt i filmen, synes det hele gik rimelig stærkt.. men enten vænnede jeg mig til det, eller forsvandt det smiley
    Ang. selve filmen, så synes jeg den var fed nok.. LOTR er stadig mine yndlingsfilm dog.. som andre har sagt, bogen The Hobbit, blev skrevet til børn og det kan man også se i filmen synes jeg. i LOTR kommer Gimli med en sjov kommentar engang imellem. Her har vi 13 dværge, så kan man selv regne ud, hvordan det bliver smiley Alt i alt, fed film, som 100% skal ejes en dag, men vil nu ikke glæde mig lige så meget til part 2, som jeg gjorde til part 1..


  • #11   19. jan 2013 Jeg har aldrig været den helt store Ringenes Herre fan. Men fik set Hobitten her den anden dag. Mest af alt for at se om det her 3D HFR er noget værd.
    Jeg blev overbevist med det samme. Forfilmene var også i 3D. Men helt alm 3D. Det var ihvertfald til at se fordi effekterne var slørede. Lige så snart filmen startede virkede 3D delen langt mere naturlig. Mange har kritiseret det nye HFR format og siger filmen mister lidt sin charme og kommer til at minde for meget om noget der er optaget med håndholdt kamera. Den fornemmelse havde jeg på intet tidspunkt. Jeg følte bare at det blev langt nemmere at leve sig ind i filmen.

    Det var måske også en af årsagerne til at denne film virkeligt fangede mig. Der var nogle ganske få momenter hvor jeg følte at handlingen gik lidt i stå. Men ellers synes jeg at man er underholdt hele vejen igennem. Og så er dværgene nok min yndlings "race" i dette univers. De er sku for cool =)

    Jeg giver 8/10.


Kommentér på:
Review : 'Hobbitten'

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce