1.887 visninger
|
Oprettet:
bonn .:vectra_v6/silvia_ps13:.
Tilmeldt:
30. maj 2004 Følger: 135 Følgere: 142 Biler: 7 Emner: 80 Svar: 1.167
Tilmeldt:
30. maj 2004 Følger: 135 Følgere: 142 Biler: 7 Emner: 80 Svar: 1.167
motor styring {{forumTopicSubject}}
halløj sx.
vil lige høre om der er nogen der ved, hvilke motor styringer der kan fåes som plug n play, som apexi?
da jeg ikke vil lave ledningsnet om.
til s13 redtop sr20det.
jan 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 515 Svar: 3.275
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.814
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Du bruger jo næsten alt i det gamle net udentagen Maf som du kan vælge at klippe af i motorrummet alle lade sidde.
Det man gør er at man forbinder det gamle motorstyringsstik til den nye motorstyring med et originalt stik.
https://www.google.dk/search?hl=da&client=safari&biw=1024&bih=672&tbm=isch&sa=1&q=ca18det+management+adaptor&oq=ca18det+management+adaptor&gs_l=img.3...28491.33677.0.34618.11.4.0.7.0.0.102.354.3j1.4.0...0.0...1ac.1.4.img.pyRQBFgD9rM#biv=i|47;d|gQGzkbr2khAbdM:
Det blå passer i dit originale net og det sorte passer ind i din nye boks.
På den måde kan du så koble den nye motorstyring op til dine dysser, spoler, benzinpumpe, tempraturføler, spjæld, knastsensor og tomgangstyring og hvad der ellers lige er af relæer gennem dit gamle originale net.
En moderne motorstyring bruger waideband, Mat, Iat og måske Egt til at styre og overvåge motoren, det har det gamle net jo ikke. Derfor er du nød til at trække lidt extra ledninger til disse i ex sort så de ikke kan ses så godt.
Hvis du en dag skal sælge din bil men ønsker at beholde dine nye motorstyring så er det bare ud med den og i med den gamle.
Med hensyn til indkøring om du selv gør det eller lader andre gøre det, så brug en knock sensor og Egt så der ikke sker fejl.
Egt er simpel og virker som en modstand og bør som på Vemsen kobles til motorstyringen som brandvagt ex. hvor den kan tilføre extra benzin for at køle eller helt stoppe motoren.
Knock sensor lytter i et mindre lyd område og er lidt mere kompliseret her kan man benytte den simple men effektive KLM dims som Skassa har lavet.
Den kobles direkte på en knock sensor og kan så gemmes væk foran piloten, der så bliver advaret hvis der kommer knock.
Nu kan Bruno Hansen eller en anden tuner ikke komme og sige at han ikke blev advaret under indkøring.
Knock kan også komme en varm sommerdag hvor luften bliver for varm fra en varm intercooler, dårlig benzin eller et løst tændrør.
Hvis du ønsker det kan jeg godt finde de Vems stumper frem på Vems.dk som jeg mener du skal bruge, så har du lidt at gå ud fra når du skal sammenligne priser.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
En slags chip som du får adgang til så du selv kan chippe din chip....
maj 2004
Følger: 135 Følgere: 142 Biler: 7 Emner: 80 Svar: 1.167
det må du meget gerne gøre, for lige nu er valget nemlig nistune, men kunne godt fristes til og få en helt ny og moderne styring på i stedet
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Hvem skal køre den ind?
Kommer med en pakke pris i aften.
maj 2004
Følger: 135 Følgere: 142 Biler: 7 Emner: 80 Svar: 1.167
okay lyder godt. hvor kan man evt få den kørt ind henne i jylland?
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Jeg ville klart satse på at få Skassa T til at se på det. Han er dygtig og bruger EGT og knock under indkøring. Men ellers prøv at ringe rundt, sikker på at der er mange der har gjort det før.
Ellers er der Daniel fra Racezone på Fyn som også skulle være meget dygtig. Han tager også ud og køre ind på vej for et rimeligt beløb. Ellers tag en snak med Peter om det, han er flink objektiv.
maj 2004
Følger: 135 Følgere: 142 Biler: 7 Emner: 80 Svar: 1.167
okt 2003
Følger: 256 Følgere: 236 Biler: 7 Emner: 74 Svar: 775
På det prismæssige
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
René skriver du...
Det fik mig til at søge... Og jeg fant en Daniel René Skovsende Jensen
Det er f et langt navn LOL
Har du erfaring med Vems?
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Du kan selvfølgelig fravælge den dyre knock sensor eller finde en anden.
Men det er i min verden et most når man indkøre eller fejlfinder på en motor.
Den kan jo også laves med et par smarte stik så du kan teste andre biler.
Knock sensor kan køre for sig selv eller tilsluttes Vemsen så du efter at have set knock kan gå ind i et Vemslog på din laptop og finde ud af hvorfor det opstod ved ex 5430rpm og på den måde finde ud af hvordan tænding, Egt eller benzin måske havde indflydelse på det der skete.
N75 er en ladetryksventil som virker på samme måde som andre ventiler, hvis du har en fra en anden styring kan du fint bruge den.
Vemsen giver dig mulighed for at styre ladetrykket efter spjældet så du ex kun ønsker højt ladetryk når spjældet er åbent op over 80%. Eller du kan styre ladetrykket i 1 gear for at undgå hjulspind for bare at nevne nogle muligheder.
USB adapter giver dig mulighed for at koble en laptop op til boksen og på den måde få fuld kontrol.
Kølevandsføler har jeg taget med fordi Vemsen kender modstanden ved ex 0, 10, 40, 80 og 110 grader i den model, ellers er du nød til at måle og indtaste modstanden fra den gamle føler ved forskellige tempraturer i vemsen.
Egt er en stor hjælp når du ved at dine smedet stempler bliver bløde lige efter 1000 grader. Det giver også en god fornemmelse at man rent faktisk kan se at Egt falder når man går fra 12.5 og ned til 12.2 i AFR. I mine øjne en kæmpe sikkerhed da den også kan fungere som vagt ved for høje tempratur og afbryde motoren, tilføre vand eller benzin eller noget helt andet.
Vems har indbygget waideband controllere og skal derfor bare tilsluttes. Her er sparet en del da de ofte koster 2000kr extra ved andre styringer.
Waideband kan måle ret nøjagtigt fra AFR 10.5-17
En Lambda sensor bør ikke bruges til tuning da den faktisk kun kan fortælle om du ligger på den fede side af Lambda 1 eller på den mager side.
Luftføler eller IAT er en luftføler der lyn hurtigt kan måle luftens tempratur. Jeg vil tro at vemsen bruger dette til at måle benzin tilsætningen og justerer tænding mm.
Tip: To delete a product, change the quantity to be "0" and press "Recalculate".
Vare Nr Vare text Antal Pris Dk Stk Dk
1036 KLM2 Knock unit 1,596.00 1,596.00
1090 N75 turboventil 295.00 295.00
1039 USB Til Seriel adabter Profilic 199.00 199.00
1022 Vandføler simpel 103.00 103.00
1024 Udstødnings føler EGT 492.00 492.00
1001 Vems Samlet / Mapsensor typ. : 400 kpa / Lambdasonde : Med sonde og stik / EC 18 + EC 36 Hunstik : Med stik / Egt og knock : Med EGT og knock / Tænding udgange : Tænding antal udgange 8 / LCD : Ingen LCD udgang / Trigger Type : VR/Hall / Wideband : Wideband Enkelt 4,547.50 4,547.50
1023 Luftføler 182.00 182.00
Total, Dk: 7,414.50
Moms, Dk: 1,853.63
Fragt, Dk: 86.00
I alt.Total, Dk: 9,354.13
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Der mangler kun en ting og det er at lave en adapter som jeg tidligere har linket til.
okt 2005
Følger: 123 Følgere: 118 Biler: 4 Emner: 24 Svar: 616
okt 2003
Følger: 256 Følgere: 236 Biler: 7 Emner: 74 Svar: 775
apr 2004
Følger: 46 Følgere: 48 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 108
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Ikke den motorstyring der køre flest af.
Men så længe den ikke koster 25 % af en brugt 200sx og køre med Map og wideband så er det et skridt den rigtige vej.
Hvorfor valgte du den styring ud af de mange styringen der findes?
Mit eget valg var klart pris og brugervenlighed og muligheder.At Vems så de sidste 3 år har udviklet sig meget til hjemmetunerens fordel har kun været fedt.
apr 2004
Følger: 46 Følgere: 48 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 108
Det jeg rigtig godt kan lide ved vi-pec er alle de ekstra ind/udgange der er. Motorstyring kan sættes til at styre rigtig mange ting ud over selve motoren, og man kan kombinere så der feks. skal være 12 ting der skal opfyldes før den tænder for et eller andet, man kan også nøjes med én ting der skal opfyldes. Det styre man selv. De ting der skal opfyldes før et eller andet skal ske kan være hvad som helst, man skal køre over 23 kmt, blinke til højre, samtidig med man dytter og vandet skal være over 80 grader, men samtidig må indsugning ikke være over 30 grader og der skal være hjulspind på højre baghjul...Mulighederne er mange. Er den koblet til det den skal måle, om det er en ekstra sensor eller std, så kan den bruges til at være grundlag for om det må aktiveres eller ikke, det man nu prøver på at gøre.
Link til specs på v44: (Alt efter hvad man køber plug-in til kan der være flere injectors osv)
http://www.vi-pec.com/ecus/v44
Link til specs på v88 som jeg bruger nu:
http://www.vi-pec.com/ecus/v88
Link til en sammenligning af de 3 (v88, v44, og plug-in)
http://www.vi-pec.com/ecus/ecu-features
apr 2004
Følger: 46 Følgere: 48 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 108
motor styring
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside