{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.803 visninger | Oprettet:

Manglende data/typeerklæring impreza wrx 93? {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den triste situation, at jeg pga. manglende dokumenter, i form af dataerklæring ikke kan få godkendt min wrx til toldsyn.
Nogle der har adgang til den slags dokumenter?
Bilen er faktisk tidligere indreg. i England og godkendt der, men det er åbenbart ikke nok mere?
Bilen er mere eller mindre ens med denne der er godkendt i DK:

Mærke SUBARU
Model IMPREZA
Køretøjsart M1-Personbil <= 3500 kg
Reg.nr. AF48610
Stelnr. GC8018607
Køretøjs-ID 1025201199410183

Jeg har naturligvis engelsk reg. attest.
wrx 1993 240 hk

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Manglende data/typeerklæring impreza wrx 93?
  • #1   18. maj 2013 er det ikke bare at finde en magen til som er på danske plader og få den godkendt den vej rundt?

• #2   21. maj 2013 Desværre for dig (og mig selv, da jeg skulle til at hente en STI V5 i England), er reglerne blevet lavet om. Førhen var reglerne således, at hvis bilen ikke var typegodkendt, var det nok at den havde været indregistreret i et andet EU-land, EØS-land eller Schweiz i over 3 måneder. Nu lyder reglerne desværre således:

"§ 17. Brugte køretøjer, der ikke tidligere har været registreret her i landet, og som
    har været registreret i mindst tre måneder i udlandet, kan dog synes og tages i brug
    uden godkendelseserklæring, hvis det pågældende køretøj er i nøje overensstemmelse med en tidligere udstedt standardtypegodkendelse, anmeldt EF-typegodkendelse eller typegodkendelse."

Du kan måske være heldig at du kan få overbevist synshallen om at den er i nøje overensstemmelse med en GT model (som er typegodkendt i Danmark). Ellers kan du nok risikere at du skal have lavet en dataerklæring på den.

• #3   21. maj 2013 Jeg har fået subaru i sverige til at godkende bilen og håbe og regner med den bliver synet i morgen smiley

• #4   21. maj 2013 Hold os endelig opdateret. Glæder mig virkelig til at høre om det er nok!

• #5   22. maj 2013 BUM! Fik læst nærmere i reglerne (igen) og fandt følgende:

Regler om syn af køretøjer afsnit 14.02.3:
    "Den i det følgende fastsatte forenklede praksis for godkendelse af visse brugt
    importerede køretøjer er baseret på, at seriefremstillede køretøjer, der tidligere
    har været registreret i et EU- eller EØS-land (Norge, Liechtenstein og Island) eller Schweiz, utvivlsomt er konstrueret således, at europæiske krav er opfyldt og
    derfor ikke kræver særskilt dokumentation."
    ...
    "Brugt importerede køretøjer nævnt i afsnit 1 kan godkendes uden dokumentation for, at de bestemmelser om indretning og udstyr, der ikke kan kontrolleres
    med synsvirksomhedens normale udstyr, er opfyldt, forudsat alle følgende betingelser er opfyldt:
    a) Køretøjet skal være masseproduceret og seriefremstillet. Modellen skal
    være fremstillet i mindst 1.000 eksemplarer (dog 250 for påhængskøretøjer)
    inden for et år, som kan være et vilkårligt år, hvor den pågældende model er
    blevet produceret (kan evt. dokumenteres ved fabriksmateriale eller opslagsbøger). Der må derudover ikke være tale om »kit cars«, specialopbygget campingbil (d.v.s. med påbygget campingkasse), lette firehjulede
    biler (»quadricykler«) eller trehjulede biler (»trikes«). Lette firehjulede biler
    (»quadricykler«) er typisk ganske små to-personers biler med en lille, én-
    eller to-cylindret motor med højst 15 kW og en køreklar vægt (ekskl. eventuelle batterier i elbil) på højst 400 kg.
    Selv om basiskøretøjet opfylder ovennævnte krav, kan det være ombygget.
    Der skal i så fald tillige fremlægges supplerende dokumentation for ombygningen. Det kan f.eks. være en bil, der er sænket mere end 40 mm, og hvor
    der som følge heraf skal foreligge dokumentation i form af f.eks. TÜV-godkendelse. Det kan også være en motorcykel, der er eller i forbindelse med
    dansk registrering ønskes ombygget fra »stor« til »lille« motorcykel. I den
    situation skal der foreligge dokumentation i form af f.eks. TÜV-godkendelse
    af »drosselkittet«.
    Personbil kan også være ombygget til campingbil ved ændring af tag og
    montering af campingudstyr. I den situation skal der foreligge dokumentation i form af f.eks. en TÜV-godkendelse af den omhandlede ombygning
    eller oplysning fra bilfabrikanten om, at bilen fortsat har den fornødne
    styrke.
    For køretøjer, der ikke (inden en eventuel ombygning) er masseproducerede og seriefremstillede, træder de almindelige bestemmelser om dokumentation i kraft, jf. afsnit 2.2.
    b) Køretøjet skal have været registreret mindst tre måneder i et EF- eller EØSland eller Schweiz. Der skal fremlægges dokumentation for køretøjets tidligere registrering i udlandet. Toldattest er ikke tilstrækkelig dokumentation.
    Hvis dokumentation ikke kan fremskaffes, og der i stedet er medbragt tilladelse fra SKAT til fremstilling til syn uden dokumentation for køretøjets tidligere registrering, kan køretøjet ikke godkendes efter de lempelige regler,
    men skal opfylde de almindelige bestemmelser om dokumentation for
    udstyrskrav, som anført i afsnit 2.2 ud fra en årgangsfastsættelse jf. afsnit
    14.05.7.
    c) Køretøjet skal derudover opfylde de særlige betingelser, der fremgår af de
    følgende afsnit 3.1-3.5. Datoer i parentes betyder, at kun køretøjer registrerede første gang på denne dato eller senere skal opfylde kravet.
    d) Køretøjet skal i øvrigt opfylde gældende bestemmelser, der kan kontrolleres
    af synsvirksomheden.
    Opmærksomheden henledes særligt på lygtebestemmelserne (sideblinklygter og farve af reflekser, positionslys og blinklys), idet nogle EF- og EØSlande accepterer afvigelser fra de almindelige krav."

Så umiddelbart kan den godt indregistreres alligevel.

• #6   22. maj 2013 Den er synet og godkendt smiley

• #7   23. maj 2013 Hvilken dokumentation skulle subaru sverige bruge for at lave denne godkendelse. Jeg står med samme problem snart, for min MY96 STI.

• #8   23. maj 2013 De fik kun stelnummer

• #9   23. maj 2013 Ok. Det er jo lige til så. smiley

• #10   18. nov 2013 Ved godt det er en efterhånden gammel tråd, men står selv i samme "knibe" nu. Hvordan fik du fat i dataerklæringen fra Subaru Sverige? Skrev du bare en mail til dem?

• #11   18. nov 2013 det var igennem subaru i herfølge

Kommentér på:
Manglende data/typeerklæring impreza wrx 93?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce