Effektforøgelse af B230FK motor {{forumTopicSubject}}
Hej folkens. Da jeg er helt ny inden for turbomotor-tuning tænkte jeg at der måtte være et par af jer herinde der har godt styr på det. Har anskaffet mig en gammel 940 fra 95 med den gode FK motor og M90 gearkasse. Mit mål ligger omkring 210-230 hk hvilken jeg har læst mig frem til skulle være overkommeligt. Jeg har lige monteret et 2.5" Simons cat-back system og vil bestille en wastegate hjem fra BSR-tuning til 1 bar. Da jeg har tænkt mig at kører med så højt ladetryk bliver både indsprøjtnings og tændingsbox sendt til Hi-tuning i Sverige. Dertil har jeg tænkt mig at montere en MBC for at selv kunne regulere trykket lidt ned, hvis dette skulle bliver nødvendigt. Katalysator bliver afmonteret efter syn (tys tys!).
Hvordan lyder denne plan for jer der ved lidt om tuning af disse motorer? Er der noget jeg elegant har sprunget over eller er der noget jeg burde vide inden jeg går i gang med dette mindre projekt?
På forhånd tak
Mvh Anders
jan 2010
Følger: 22 Følgere: 24 Biler: 12 Emner: 1 Svar: 152
http://www.bsr-tuning.dk/produkter/t1044/
jan 2010
Følger: 22 Følgere: 24 Biler: 12 Emner: 1 Svar: 152
maj 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 17 Emner: 42 Svar: 211
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
230hk kommer du nok ikke op på med 1 bar... 200-220 hk måske men så også godt over de 300nm..med godt træk fra 2000-5000 o/m og så er festen nok slut..
vis du vil have mere effekt skal du se dig om efter et portet topstykke eller 531
A knast eller i den dur.
min gamle 740 hade mærkbart mere effekt ved høje omdrejninger med 531 top på selv om den stadig var med T knast..trak uden noget til begrænser uden at dø som de plejer at gøre ved de 5000 o/m
maj 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 17 Emner: 42 Svar: 211
Har tænkt lidt over en 531 top, men den kommer når jeg engang falder over et.
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
maj 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 17 Emner: 42 Svar: 211
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
men rens lige krumtaps udluftningen og sørg for motoren generalt er i orden inden man skruer for meget op for trykket..turboen tilstand er også afgørende for yde evne.. der er mange der er lidt trætte..
en anden ting er vis din er med guldboks er det ret nemt selv at montere chippene.. det tager ca 10min pr boks ellers skriv til timosmotor.se de levere også chips
maj 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 17 Emner: 42 Svar: 211
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
dem der ikke er chip bare uden at de skal lodes er sorte..
det var mere for at spare lidt tid og måske også lidt penge..
maj 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 17 Emner: 42 Svar: 211
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
når du har pillet skallen af sider der en plastik dims uden over chippen nemt lige at afmontere med lidt snilde kan gøres med fingerne.. det er lavet ens i både sprøjt og tændings boks..
man tager den gamle chip ud vipper den forsigtigt op med skruetrækker uden at beskadige benene...
chippen kan vendes forkert så læg nøje mærke til hvordan den sider i forvejen. den har et lille hak..
her er et billede af hvor chippen sider dog uden den der plastik dims på
maj 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 17 Emner: 42 Svar: 211
maj 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 17 Emner: 42 Svar: 211
maj 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 17 Emner: 42 Svar: 211
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
så er det bare at vippe den op forsigtigt..
det er ellers nemmest kun lige at tage de 4 skruer i toppen...
den sprøjt boks sider over i højre side ved fødderne og skulle gerne være alu farvet..
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
maj 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 17 Emner: 42 Svar: 211
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
i sprøjt boksen sider chippen i på samme måde lige til at pille ud..så den kan du lige så nemt skifte selv også
maj 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 17 Emner: 42 Svar: 211
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
maj 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 17 Emner: 42 Svar: 211
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
der er forskellige nr på boksene alt efter hva de sider på om det er en b230f, fb, fk eller ft. om den har egr eller er uden...med automat eller man gear...
der er også flere forskellge guldbokse.. har en ligne til en fd...
maj 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 17 Emner: 42 Svar: 211
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
min svoger har lige fået tændings chip udmærket resultat..
maj 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 17 Emner: 42 Svar: 211
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
maj 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 17 Emner: 42 Svar: 211
Effektforøgelse af B230FK motor
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside