{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.288 visninger | Oprettet:

Lisbeth R
Lisbeth R
Tilmeldt:
24. sep 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

fortolkning af garantidækning ved købt brugt bil {{forumTopicSubject}}

jeg købte for 6 måneder og 14 dage siden en opel zafira brugt hos en forhandler. indenfor den 6 måneders garanti har bilen været forbi forhandleren af 2 omgange fordi klimaanlægget stod af med samme funktions fejl. den ville ikke køle. første gang kunne de ikke lokalisere en specifik fejl, rensede den og fyldte ny væske på. 2. gang skiftede de en pakning. nu er fejlen igen opstået. vi er lige kommet ud af garantiperioden og jeg afleverer bilen til forhandleren med den samme fejl. klimaanlægget vil ikke køle. Nu vender forhandleren tilbage og siger at det nu er kompressoren der er stået af. jeg fortæller ham at jeg forventer at garantien på klimaanlægget er blevet forlænget fordi det sidst blev repareret for 1,5 måned siden, men han siger nu at fordi det er kompressoren der nu er stået af, er det en ny fejl og ikke omfattet af garantien. Undskyld men er jeg helt galt på den her? set fra mit perspektiv er det et klimaanlæg der 3 gange har lavet den samme fejl, og derfor bør repareres under garantien.. Er der noget her, der kancgøre mig klogere på dette dilemma?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fortolkning af garantidækning ved købt brugt bil
  • #1   24. sep 2013 Man har efter den danske købelov 3-6 måneders garanti på reparationer som skal dækkes hvis det ikke er udbedret tidligere

  • #2   24. sep 2013 Lyder da mere som reklamationsretten for den rep han har fortaget sig og ikke noget med garanti her?

  • #3   24. sep 2013 Altså du skal kunne bevise at det er kompressoren den har været galt med hele tiden for at gøre dig forhåbninger om noget indenfor garanti.

    De har ikke rørt kompressoren før formentlig, og derfor er der ikke udstedet "ny" garanti på den. Du står skidt, da en klima-kompressor er en slid del - ligesom bremser i teorien. Du kommer formentlig til at æde regningen selv og må tage den som en del af det at have en bil med udgifter.



  • #4   24. sep 2013 Hvis det har virket de 2 første gange, så var det jo ikke klimakompressoren den var gal med, men netop manglende kølemiddel og efterfølgende en pakning der var utæt... (Nok samme fejl der dog). At kompressoren så står af, ja, det er sgu uheldigt.

  • #5   24. sep 2013 er næsten sikker på at det er garanti da det er samme fejl som ikke er lavet efter forsøg på rep også selvom det er en slid del på en brugt bil

  • #6   24. sep 2013 Prøv og kontakt FDM, og hvis du allerede er medlem, så hør dem ad om der er retspraksis på området. Det kan sagtens tænke sig at der er fortolkningsbidrag der gør at man kan anvende en analog fortolkning fra andre områder.

    Alternativt kontakt din lokale retshjælpsordning. Her kan du typisk få gratis umiddelbar juridisk rådgivning.

    Men som udgangspunkt så mener jeg, ligesom flertallet, at du ikke kan dele klimaanlægget op og inkludere de fejl der har været allerede, som samlet at gælde "Klimaanlægget" kun.

    Hvis du ønsker at påkalde dig at der er tale om den samme mangel, så skal du kunne bevise at der alle 3 gange har været tale om den samme mangel, hvilket jo umiddelbart er svært i den her situation.

    Så medmindre jeg var helt overbevidst om at forhandleren snød mig, så ville jeg nok bare betale regningen og komme videre med mit liv. Alternativt få fejlen lavet på et andet værksted.
    Men som sagt er du i tvivl så søg professionel vejledning.


  • #7   24. sep 2013 Som Nildo flot skriver så har de to tidligere repationer jo virket, dog er det så nu kompressoren den er gal med. Så det er ikke samme fejl.



  • #8   24. sep 2013 Hehe jo tak, Thomas M. Jeg er bare træt af kunder der har godkendt en reparation (altså fejlen er gennemgået med kunden og udbedret så der ingen er), kommer tilbage efter et par måneder og så er der en ny fejl - men i samme system, og så er det straks garanti de råber!! Tror FDM vil se på den her sag med samme briller som mine.

  • #9   24. sep 2013 Synes da du skal på råbe dig reklamationsretten, da de har foretaget en reparation for samme fejl. Den ligger i at systemet ikke køler og stadigvæk ikke gør det.

    Men forhør dig hos FDM omkring sagen, jeg vil mene at de stadig skal udbedre den fejl.



  • #10   25. sep 2013 Per Veerst - Men hvad så hvis den har kølet korrekt de gange de har lavet den? Skal man altid presse forhandlerne fordi man er uheldig, eller er det på tide at man får sig et par nosser og æder regningen? -Ja hvis man stemmer rød så er det selvfølgelig altid forhandlerens skyld og vi burde nationalisere hans forretning og lade ham betale 88% i skat.


  • #12   25. sep 2013 Jamen Thomas det samme kunne jo siges at det måske ikke har været fixet korrekt og kun midlertidigt virket.

    Jeg kan godt se hvor i prøver at komme hen med at det ikke er samme fejl, da det er forskellige komponenter.

    Men ud fra de forrige reparationer og gentagne fejl, viser det jo netop at de ikke har formået at lokalisere fejlen og fixet problemet. Hun har endda på råbt fejlen under garanti perioden, så jeg mener forhandleren stadig har et ansvar.

    Du kan også prøve bilklagenævnet, få dem til at se på sagen og hold os opdateret om det. smiley


  • #13   25. sep 2013 Jamen du modsiger dig selv Per.

    Hvis Klima kompressoren har været død fra starten så vil det jo ikke hjælpe at eksempelvis skifte en pakning. Der kan så være tale om at klimaanlægget har været misligeholdt, og dermed er kompressoren i sidste ende stået af - men igen så er det efter garanti-udløb og en komponent der indtil da har fungeret..:)

    Tror at forhandleren vil grine hele vejen til retten! smiley


  • #15   25. sep 2013 Det forventes da ikke at en forbruger uden viden indenfor faget ved det.
    Jeg ved ikke hvordan man reparerer bilen osv. men jeg vil da ikke kalde det en reparation når bilen kommer tilbage hele tiden med samme fejl. At den ikke køler, som den skal og som reparationen burde havde fixet.

    Som sagt, ind til FDM eller bilklagenævnet - hvis de giver dig ret, kør en sag.


  • #17   25. sep 2013 Søbæk til mit forsvar så kommer dine post op efter jeg har postet. Primært til Thomas det jeg skrev her lige før.



  • #18   25. sep 2013 Nej men Per, bilen har været på værksted 2 gange på 6 måneder - ergo så må den jo have været funktionel i tiden efter.. Med en død kompressor kan man fylde nok så meget væske, eller skifte pakninger uden resultat.

    Det er formentlig et træt klima system der er tale om, men kompressoren har fungeret i garanti perioden.

    Ud fra det jeg ved om jura, biler med mere så er der ingen sag her. Der er kun en mulighed hvis forhandleren ønsker en glad kunde - men det bliver nok en for dyr glad kunde. smiley


  • #19   25. sep 2013 Men at den går død i løbet af de 6 måneder med den samme fejl ville jeg anse det, som at reparationen ikke var blevet gjort ordentligt i første om gang.

    Det kan selvfølgelig ikke udelukkes at der er tale om en træt kompressor, som du nævner. Nu ved jeg ikke om man lige kan spotte det eller ej. smiley

    Jeg finder det dog særdeles lusket at den dyreste reparation, dukker op efter garantiperioden er udløbet.


  • #20   25. sep 2013 Per veerst

    Hvis motoren ikke gider starte, så er det i dine øjne en fejl.
    Så lad os sige, at denne fejl bliver fikset ved at skifte f.eks. strømfordeler. Men hvis bilen nu igen ikke gider at starte om en ugers tid, men denne gang pga. f.eks. defekt benzinpumpe, skal så værkstedet selv betale for ny benzinpumpe til kunden, fordi fejlen (motoren ikke kan starte) er kommet igen?


  • #21   25. sep 2013 400hk Galant VR4

    Jeg ville kræve alverdens dokumentation for at fejlen ikke var der, da jeg indleverede bilen. Såfremt de kan dokumentere det så æder jeg da selvfølgelig regningen.

    I denne sag lyder det jo virkelig som om de ikke har lokaliseret fejlen, de har prøvet sig frem ved at:

    1. Rense og fylde væske
    2. Skifte en pakning

    Hvor begge ''reparationer'' ikke har løst problemet. Da hun endda har på råbt sig fejlen under garantiperioden, så er der stadig håb forude. - Mener endda at FDM har været ude og sige noget lignede, ret mig dog gerne hvis jeg tager fejl. smiley


  • #23   25. sep 2013 Med en form for link og dokumentation tak! smiley

  • #25   25. sep 2013 Jamen så lad mig starte ud. smiley

    Jeg tager brug af formodningsreglen. Det jeg mener i det er at fra første gange Lisbeth klager over at bilen ikke køler, så var der allerede noget galt med kompressoren.

    Lige et link:
    http://www.fdm.dk/bilkoeb/koeb-af-brugte-biler-hos-bilforhandler


  • #26   25. sep 2013 Per
    Hun skriver: "2. gang skiftede de en pakning. nu er fejlen IGEN opstået."
    Jeg kan selvfølgelig ikke være 100% sikker, men eftersom hun skriver "igen", så kunne det tyde på, at anlægget virkede et stykke tid efter pakningen blev skiftet. Derfor din antagelse, at reparationen ikke løste problemet er ubegrundet


  • #27   25. sep 2013 Og dog hvis problemet allerede opstår efter 2 - 3 måneder fra reparationen er foretaget, så vil jeg da ikke se det som ubegrundet. Jeg vil da mene at fejlen slet ikke lå der!

  • #29   25. sep 2013 Som forbruger ved jeg det ikke. Så kunne pakningen jo lige så godt være en del af problemet. Men tak for oplysningen. smiley

  • #30   25. sep 2013 Men lad mig stoppe her, så andre kan komme til.
    Jeg er stadig uenig med jer andre omkring dette dog. smiley

    Lisbeth:
    Kontakt bilklagenævnet eller FDM og kom tilbage med en tilbagemelding. :)!


  • #31   25. sep 2013 jeg vil godt lige starte ud med at på pege noget som virkelig skære i mine øjene, hjerte og hjerne!..

    det hedder 6 måneders FORMODNINGSREGL! og IKKE!!!!! GARANTI! FORSTÅ DET NU FOR HELVEDE DA!. Det er IKKE! det samme og der står IKKE! nævnt nogen om at man har ret til garanti iflg. købeloven!... fik vi det nu slået fast!?...

    Nå til sagens kerne. Jeg har arbejdet meget med reklamation og biler i min tid, og købeloven for den sags skyld.

    sagen: hun køber en bil har 24 måneders reklamation hvor af de 6 måneder er med FORMODNINGSREGLEN. Klima/A/C går i stykker og hun reklamere over dette, De kan ikke finde en fejl men vælger at fylde ny væske på, formentlig med noget UV sporemiddel i denne gang, klima går igen død, denne gang kan de formentlig bruges deres UV udstyr til at søge efter en utæthed, denne finder de ved en pakning, pakningen bliver skiftet, systemet fyldt igen og virker nu igen. Der går noget tid og vi er forbi de 6 måneder, nu fejler kompressoren. og forhandleren vil ikke dække.

    Hvad kan/skal der ske i sagen efter min mening!?

    Jo det VIGTIGSTE! og absolut vigtigste lige nu er: er kompressoren UTÆT!?
    ER! kompressoren utæt så har fejlen formentlig ligget her i lang tid, man har dog ikke fundet det. pga. at "fejlen" på systemt var at systemet var utæt vil JEG mene at forhandleren skal dække kompressoren, HVIS denne er utæt!, altså hvis væsken/gassen lækker ud fra den.

    Er kompressoren IKKE! utæt.
    Så er det egen pung der skal dække, da fejlen på systemet var at gassen/væsken forsvandt.

    Altså. det hele afhænger sådan set af OM! det er fordi den smider væske/gas ud af kompressoren. Gør den, vil der formentlig blive vurderet at der er tale om samme fejl og ikke en ny!..

    og mht. FDM. som forbruger er de da guld værd, men som forhandler er de til at lukke op og skide i!. kunder truer ind af en kant med FDM hvis de ikke får deres vilje, velvidene at nogle forhandlere hellere æder regningen end at tage en tur i retten med FDM da det vil koste dyrt i advokat regninger!


  • #32   25. sep 2013 kennet l

    Hvordan kan du ud fra hendes forklaring konkludere, at der er 100% ikke tale om reel garanti fra forhandlerens side? Er det helt utænkeligt, at forhandleren rent faktisk giver 6 måneder garanti til deres kunder, udover den lovpligtige reklamationsret?

    Og en kompressor er en stor metalklump, som kun kan gøres utæt ved at kaste den ned fra Rundetårn og håbe, at denne flækker. Det eneste sted, der kan opstå utæthed omkring kompressoren, er pakninger ved tilslutning af rørføring.


  • #33   25. sep 2013 Udgangspunktet er naturligvis aftalen mellem parterne, men derudover har forbrugeren hvert fald 24 mdr's reklamationsret - Præceptiv regel. Jeg tror det var det Kennet hentyder til.

  • #34   25. sep 2013 400hk galant

    Jeg skriver jo også at det kommer an på om den var/er utæt eller ej. er den utæt vil man kunne se det via. det uv sporemiddel man fylder på!. for er den utæt vil det komme ud et eller andet sted!.
    Nu har jeg selv oplevet en kompressor som blev utæt inde i selve enheden og ikke ved slangerne!. der er jo nogle stempler eller noget (indrømmet ved ikke hvad der præcist sidder der) som sender gassen rundt i systemet! og de kan jo blive slidt med tiden blive utætte!.

    Og som du nok kunne læse skrev jeg også at det nok krævede at utætheden var ved/i kompressoren!


    der er flere andre der gør sig kloge på garanti... og det er en typisk misforståelse at man har 6 måneders garanti!.. selv prof. folk i forretninger siger ofte garanti istedet for reklamations ret!.


  • #35   25. sep 2013 hvis kompressoren ikke virker kan den ikke køle HVERKEN 1. eller 2. gang den er til rep så set ud fra det er det ikke en reklamationssag i mine øjne

    der kan dog være flere årsager til at den ikke virker


  • Lisbeth R
    Lisbeth R Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #36   25. sep 2013 Tusind tak for alle jeres svar og reflektioner. Jeg har på baggrund af jeres input haft en samtale med forhandleren, og vi er landet på et kompromis som jeg er tilfreds med. Jeg betaler for kompressor og han bidrager med arbejdsløn og væske til klimaanlægget.

  • #37   25. sep 2013 Det lyder meget fair i min verden :).

Kommentér på:
fortolkning af garantidækning ved købt brugt bil

Annonce