fortolkning af garantidækning ved købt brugt bil {{forumTopicSubject}}
jeg købte for 6 måneder og 14 dage siden en opel zafira brugt hos en forhandler. indenfor den 6 måneders garanti har bilen været forbi forhandleren af 2 omgange fordi klimaanlægget stod af med samme funktions fejl. den ville ikke køle. første gang kunne de ikke lokalisere en specifik fejl, rensede den og fyldte ny væske på. 2. gang skiftede de en pakning. nu er fejlen igen opstået. vi er lige kommet ud af garantiperioden og jeg afleverer bilen til forhandleren med den samme fejl. klimaanlægget vil ikke køle. Nu vender forhandleren tilbage og siger at det nu er kompressoren der er stået af. jeg fortæller ham at jeg forventer at garantien på klimaanlægget er blevet forlænget fordi det sidst blev repareret for 1,5 måned siden, men han siger nu at fordi det er kompressoren der nu er stået af, er det en ny fejl og ikke omfattet af garantien. Undskyld men er jeg helt galt på den her? set fra mit perspektiv er det et klimaanlæg der 3 gange har lavet den samme fejl, og derfor bør repareres under garantien.. Er der noget her, der kancgøre mig klogere på dette dilemma?
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 55
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.900
De har ikke rørt kompressoren før formentlig, og derfor er der ikke udstedet "ny" garanti på den. Du står skidt, da en klima-kompressor er en slid del - ligesom bremser i teorien. Du kommer formentlig til at æde regningen selv og må tage den som en del af det at have en bil med udgifter.
apr 2007
Følger: 46 Følgere: 44 Biler: 4 Emner: 54 Svar: 1.520
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 55
sep 2004
Følger: 76 Følgere: 76 Biler: 5 Emner: 293 Svar: 7.286
Alternativt kontakt din lokale retshjælpsordning. Her kan du typisk få gratis umiddelbar juridisk rådgivning.
Men som udgangspunkt så mener jeg, ligesom flertallet, at du ikke kan dele klimaanlægget op og inkludere de fejl der har været allerede, som samlet at gælde "Klimaanlægget" kun.
Hvis du ønsker at påkalde dig at der er tale om den samme mangel, så skal du kunne bevise at der alle 3 gange har været tale om den samme mangel, hvilket jo umiddelbart er svært i den her situation.
Så medmindre jeg var helt overbevidst om at forhandleren snød mig, så ville jeg nok bare betale regningen og komme videre med mit liv. Alternativt få fejlen lavet på et andet værksted.
Men som sagt er du i tvivl så søg professionel vejledning.
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.900
apr 2007
Følger: 46 Følgere: 44 Biler: 4 Emner: 54 Svar: 1.520
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
Men forhør dig hos FDM omkring sagen, jeg vil mene at de stadig skal udbedre den fejl.
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.900
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
Jeg kan godt se hvor i prøver at komme hen med at det ikke er samme fejl, da det er forskellige komponenter.
Men ud fra de forrige reparationer og gentagne fejl, viser det jo netop at de ikke har formået at lokalisere fejlen og fixet problemet. Hun har endda på råbt fejlen under garanti perioden, så jeg mener forhandleren stadig har et ansvar.
Du kan også prøve bilklagenævnet, få dem til at se på sagen og hold os opdateret om det.
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.900
Hvis Klima kompressoren har været død fra starten så vil det jo ikke hjælpe at eksempelvis skifte en pakning. Der kan så være tale om at klimaanlægget har været misligeholdt, og dermed er kompressoren i sidste ende stået af - men igen så er det efter garanti-udløb og en komponent der indtil da har fungeret..:)
Tror at forhandleren vil grine hele vejen til retten!
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
Jeg ved ikke hvordan man reparerer bilen osv. men jeg vil da ikke kalde det en reparation når bilen kommer tilbage hele tiden med samme fejl. At den ikke køler, som den skal og som reparationen burde havde fixet.
Som sagt, ind til FDM eller bilklagenævnet - hvis de giver dig ret, kør en sag.
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.900
Det er formentlig et træt klima system der er tale om, men kompressoren har fungeret i garanti perioden.
Ud fra det jeg ved om jura, biler med mere så er der ingen sag her. Der er kun en mulighed hvis forhandleren ønsker en glad kunde - men det bliver nok en for dyr glad kunde.
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
Det kan selvfølgelig ikke udelukkes at der er tale om en træt kompressor, som du nævner. Nu ved jeg ikke om man lige kan spotte det eller ej.
Jeg finder det dog særdeles lusket at den dyreste reparation, dukker op efter garantiperioden er udløbet.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Hvis motoren ikke gider starte, så er det i dine øjne en fejl.
Så lad os sige, at denne fejl bliver fikset ved at skifte f.eks. strømfordeler. Men hvis bilen nu igen ikke gider at starte om en ugers tid, men denne gang pga. f.eks. defekt benzinpumpe, skal så værkstedet selv betale for ny benzinpumpe til kunden, fordi fejlen (motoren ikke kan starte) er kommet igen?
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
Jeg ville kræve alverdens dokumentation for at fejlen ikke var der, da jeg indleverede bilen. Såfremt de kan dokumentere det så æder jeg da selvfølgelig regningen.
I denne sag lyder det jo virkelig som om de ikke har lokaliseret fejlen, de har prøvet sig frem ved at:
1. Rense og fylde væske
2. Skifte en pakning
Hvor begge ''reparationer'' ikke har løst problemet. Da hun endda har på råbt sig fejlen under garantiperioden, så er der stadig håb forude. - Mener endda at FDM har været ude og sige noget lignede, ret mig dog gerne hvis jeg tager fejl.
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
Jeg tager brug af formodningsreglen. Det jeg mener i det er at fra første gange Lisbeth klager over at bilen ikke køler, så var der allerede noget galt med kompressoren.
Lige et link:
http://www.fdm.dk/bilkoeb/koeb-af-brugte-biler-hos-bilforhandler
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Hun skriver: "2. gang skiftede de en pakning. nu er fejlen IGEN opstået."
Jeg kan selvfølgelig ikke være 100% sikker, men eftersom hun skriver "igen", så kunne det tyde på, at anlægget virkede et stykke tid efter pakningen blev skiftet. Derfor din antagelse, at reparationen ikke løste problemet er ubegrundet
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
Jeg er stadig uenig med jer andre omkring dette dog.
Lisbeth:
Kontakt bilklagenævnet eller FDM og kom tilbage med en tilbagemelding. :)!
okt 2004
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.697
det hedder 6 måneders FORMODNINGSREGL! og IKKE!!!!! GARANTI! FORSTÅ DET NU FOR HELVEDE DA!. Det er IKKE! det samme og der står IKKE! nævnt nogen om at man har ret til garanti iflg. købeloven!... fik vi det nu slået fast!?...
Nå til sagens kerne. Jeg har arbejdet meget med reklamation og biler i min tid, og købeloven for den sags skyld.
sagen: hun køber en bil har 24 måneders reklamation hvor af de 6 måneder er med FORMODNINGSREGLEN. Klima/A/C går i stykker og hun reklamere over dette, De kan ikke finde en fejl men vælger at fylde ny væske på, formentlig med noget UV sporemiddel i denne gang, klima går igen død, denne gang kan de formentlig bruges deres UV udstyr til at søge efter en utæthed, denne finder de ved en pakning, pakningen bliver skiftet, systemet fyldt igen og virker nu igen. Der går noget tid og vi er forbi de 6 måneder, nu fejler kompressoren. og forhandleren vil ikke dække.
Hvad kan/skal der ske i sagen efter min mening!?
Jo det VIGTIGSTE! og absolut vigtigste lige nu er: er kompressoren UTÆT!?
ER! kompressoren utæt så har fejlen formentlig ligget her i lang tid, man har dog ikke fundet det. pga. at "fejlen" på systemt var at systemet var utæt vil JEG mene at forhandleren skal dække kompressoren, HVIS denne er utæt!, altså hvis væsken/gassen lækker ud fra den.
Er kompressoren IKKE! utæt.
Så er det egen pung der skal dække, da fejlen på systemet var at gassen/væsken forsvandt.
Altså. det hele afhænger sådan set af OM! det er fordi den smider væske/gas ud af kompressoren. Gør den, vil der formentlig blive vurderet at der er tale om samme fejl og ikke en ny!..
og mht. FDM. som forbruger er de da guld værd, men som forhandler er de til at lukke op og skide i!. kunder truer ind af en kant med FDM hvis de ikke får deres vilje, velvidene at nogle forhandlere hellere æder regningen end at tage en tur i retten med FDM da det vil koste dyrt i advokat regninger!
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Hvordan kan du ud fra hendes forklaring konkludere, at der er 100% ikke tale om reel garanti fra forhandlerens side? Er det helt utænkeligt, at forhandleren rent faktisk giver 6 måneder garanti til deres kunder, udover den lovpligtige reklamationsret?
Og en kompressor er en stor metalklump, som kun kan gøres utæt ved at kaste den ned fra Rundetårn og håbe, at denne flækker. Det eneste sted, der kan opstå utæthed omkring kompressoren, er pakninger ved tilslutning af rørføring.
sep 2004
Følger: 76 Følgere: 76 Biler: 5 Emner: 293 Svar: 7.286
okt 2004
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.697
Jeg skriver jo også at det kommer an på om den var/er utæt eller ej. er den utæt vil man kunne se det via. det uv sporemiddel man fylder på!. for er den utæt vil det komme ud et eller andet sted!.
Nu har jeg selv oplevet en kompressor som blev utæt inde i selve enheden og ikke ved slangerne!. der er jo nogle stempler eller noget (indrømmet ved ikke hvad der præcist sidder der) som sender gassen rundt i systemet! og de kan jo blive slidt med tiden blive utætte!.
Og som du nok kunne læse skrev jeg også at det nok krævede at utætheden var ved/i kompressoren!
der er flere andre der gør sig kloge på garanti... og det er en typisk misforståelse at man har 6 måneders garanti!.. selv prof. folk i forretninger siger ofte garanti istedet for reklamations ret!.
okt 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 142
der kan dog være flere årsager til at den ikke virker
sep 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
okt 2004
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.697
fortolkning af garantidækning ved købt brugt bil