2.685 visninger
|
Oprettet:
Race tank lovlig? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Vil lige høre om nogen har erfaring med det her.
Jeg er ude efter at udskifte min bagbro på min E21´er med en fra E30/E36 Compact / Z3. Det er plug n play for så vidt. Eneste problem er at tankene på E21´eren sidder i vejen.
Så jeg overvejer at købe en alu tank, sådan en racer en til at putte i bagagerummet (koster 150 Euro i tyskland).
Jeg kan ikke komme på at det skulle være noget problem, men man ved jo aldrig. Så er der nogen herinde der har erfaring med at bruge race tanke på alm gadebil ? Kan det synes ?
feb 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 16 Svar: 52
men sådanne en racertank er der som regel noget skum i tanken som skal skiftes en gang imellem da det går i opløsning og sætter sig i filter og div og derved kan bilen ikke køre
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
7.09.002 Brændstofbeholder
(1)Brændstofbeholder
a) skal være godkendt, fremstillet, kontrolleret og mærket i overensstemmelse med Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 520 af 1. november 1983 om Fgasbeholdere i køretøjer,
b) skal være solidt fastgjort til køretøjets bærende dele,
c) skal have en afstand på mindst 0,10 m fra udstødningssystemets dele,
medmindre der er anbragt afskærmning mellem beholder og udstødningssystem,
og
d) må ikke være anbragt i fører-, passager- eller motorrum.
(2)For brændstofbeholder, der er anbragt inden for karrosseriet, gælder, at rummet,
hvori beholderen findes, skal være ventileret til det fri.
Ventilationsåbning
a) skal have et areal på mindst 500 mm2,
b) skal udmunde mindst 0,25 m fra udstødningssystemets dele, og
c) skal være placeret, så den ikke tildækkes af bagage m.v.
(3)Brændstofbeholder anbragt under køretøjet skal være således monteret, at den – set lige forfra og lige bagfra – ved enhver belastning af køretøjet mellem tjenestevægt
og tilladt totalvægt
a) i hele dens tværsnit er beskyttet af faste dele af køretøjets konstruktion,
eller
b) er beskyttet mod beskadigelse af en kraftig afskærmning, der ikke må reducere
køretøjets frihøjde.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Så er der jo ikke nogen problemer. Tanken jeg har kig på er godkendt.
Den bliver naturligvis boltet fast i bunden af bagagerummet.
Den kommer til at være afskærmet fra udstødningen via bundpladen
Ventilationsåbning er ikke noget problem da jeg påregner at montere den så der kan tankes på ude fra nøjagtigt som nu, bare i bagklappen istedet.
Dertil kan nævnes at der faktisk ER brændvæg mellem bagsæde og bagagerum (fuld karosseriplade uden åbninger).
Så det må jeg da i gang med Tak for hjælpen
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
jul 2009
Følger: 20 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 486
nov 2010
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 52 Svar: 987
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Jeg har lige fundet ud af at Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 520 af 1. november 1983 om Fgasbeholdere i køretøjer ikke eksisterer længere og ikke har eksisteret siden 1987. Har talt med arbejdstilsynet. Så Trafikstyrelsen som laver detailforeskrifter for motorkøretøjer har faktisk lidt et forklaringsproblem.
Så jeg må vente og se hvad de siger jeg så skal rette mig efter, for det er helt sikkert ikke bekendtgørelse 520 hvad angår mærkning af tanken. Med stor sandsynlighed er det noget tüv eller andet bemyndiget organ agtigt noget, men nu må vi se hvad de siger.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Men det skulle være tilladt for personbil M1. Men ikke for M2 og M3.
(Også rally)
"Vejledning om syn af køretøjer" kan findes på Trafikstyrelsens hjemmeside.
Kapitel 7 indeholder reglerne for bla. brændstoftank.
Kapitel 18 står der noget om ombygning og dispensationer.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Generelle bestemmelser
(1)Brændstofbeholder og -ledninger skal være fremstillet af sejt og slidstærkt materiale, der er modstandsdygtigt over for brændstoffet og over for varme. Brændstofbeholder skal være fremstillet af ikke brændbart materiale eller opfylde de konstruktive bestemmelser i annex 5 til ECE-regulativ 34.
Uoriginale plasticslanger kan godkendes, om nødvendigt efter forelæggelse af
dokumentation for egnethed.
...
(2)Brændstofbeholder og -ledninger skal være således udformet, anbragt og fastgjort, at vibrationer m.v. ikke medfører risiko for slitage eller brud ved køretøjets normale anvendelse.
(3)Samlinger i brændstofledninger, herunder slanger, skal være sikret mod utilsigtet adskillelse.
(4)Benzindrevet køretøj uden fødepumpe mellem brændstofbeholder og karburator el. lign. skal være forsynet med en afspærringsventil i brændstofledningen umiddelbart ved brændstofbeholderen.
Så umiddelbart ingen særlige krav, heller ikke om TÜV eller anden godkendelse af tanken. I bund og grund kan man lave sin egen hvis man er dygtig til at svejse
jul 2004
Følger: 46 Følgere: 49 Biler: 6 Emner: 12 Svar: 97
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jul 2004
Følger: 46 Følgere: 49 Biler: 6 Emner: 12 Svar: 97
Race tank lovlig?