{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.657 visninger | Oprettet:

Race tank lovlig? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Vil lige høre om nogen har erfaring med det her.

Jeg er ude efter at udskifte min bagbro på min E21´er med en fra E30/E36 Compact / Z3. Det er plug n play for så vidt. Eneste problem er at tankene på E21´eren sidder i vejen.

Så jeg overvejer at købe en alu tank, sådan en racer en til at putte i bagagerummet (koster 150 Euro i tyskland).

Jeg kan ikke komme på at det skulle være noget problem, men man ved jo aldrig. Så er der nogen herinde der har erfaring med at bruge race tanke på alm gadebil ? Kan det synes ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Race tank lovlig?
  • #1   19. dec 2013 jeg tror sku det er en konstruktiv ændring.
    men sådanne en racertank er der som regel noget skum i tanken som skal skiftes en gang imellem da det går i opløsning og sætter sig i filter og div og derved kan bilen ikke køre smiley


  • #2   19. dec 2013 Det går nok ikke.

    7.09.002 Brændstofbeholder
    (1)Brændstofbeholder
    a) skal være godkendt, fremstillet, kontrolleret og mærket i overensstemmelse med Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 520 af 1. november 1983 om Fgasbeholdere i køretøjer,
    b) skal være solidt fastgjort til køretøjets bærende dele,
    c) skal have en afstand på mindst 0,10 m fra udstødningssystemets dele,
    medmindre der er anbragt afskærmning mellem beholder og udstødningssystem,
    og
    d) må ikke være anbragt i fører-, passager- eller motorrum.
    (2)For brændstofbeholder, der er anbragt inden for karrosseriet, gælder, at rummet,
    hvori beholderen findes, skal være ventileret til det fri.
    Ventilationsåbning
    a) skal have et areal på mindst 500 mm2,
    b) skal udmunde mindst 0,25 m fra udstødningssystemets dele, og
    c) skal være placeret, så den ikke tildækkes af bagage m.v.

    (3)Brændstofbeholder anbragt under køretøjet skal være således monteret, at den – set lige forfra og lige bagfra – ved enhver belastning af køretøjet mellem tjenestevægt
    og tilladt totalvægt
    a) i hele dens tværsnit er beskyttet af faste dele af køretøjets konstruktion,
    eller
    b) er beskyttet mod beskadigelse af en kraftig afskærmning, der ikke må reducere
    køretøjets frihøjde.


  • #4   19. dec 2013 Onkel Per: Det er satme iorden det der smiley

    Så er der jo ikke nogen problemer. Tanken jeg har kig på er godkendt.
    Den bliver naturligvis boltet fast i bunden af bagagerummet.
    Den kommer til at være afskærmet fra udstødningen via bundpladen
    Ventilationsåbning er ikke noget problem da jeg påregner at montere den så der kan tankes på ude fra nøjagtigt som nu, bare i bagklappen istedet.
    Dertil kan nævnes at der faktisk ER brændvæg mellem bagsæde og bagagerum (fuld karosseriplade uden åbninger).

    Så det må jeg da i gang med smiley Tak for hjælpen smiley


  • #5   19. dec 2013 Super smiley Så skal du bare sørge for at den ikke kan tildækkes af bagage.

  • #6   19. dec 2013 hva så med reg rallybiler ??

  • #7   19. dec 2013 hvordan vil du montere et e30 bagtøj på en e21? jeg tror da e30 er bredere og den passer da heller ikke i ophæng i klumpen og du får da osse problemer med fjedre/stødæmper


  • #8   19. dec 2013 E30 bagtøjet er 1 cm bredere i hver side eller sådan noget. Det er ikke noget problem, det er korrekt at ophænget til klumpen skal ændres, det er heller ikke nogen "biggie". Støddæmpere og fjedre er ikke noget problem heller. E21 kører med fjederben bag og de skal bare gøres fast på de originale E30 støddæmperophæng. Fjedertallerkener kan man så fjerne fra svingarmene på E30 bagtøjet.

    Jeg har lige fundet ud af at Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 520 af 1. november 1983 om Fgasbeholdere i køretøjer ikke eksisterer længere og ikke har eksisteret siden 1987. Har talt med arbejdstilsynet. Så Trafikstyrelsen som laver detailforeskrifter for motorkøretøjer har faktisk lidt et forklaringsproblem.

    Så jeg må vente og se hvad de siger jeg så skal rette mig efter, for det er helt sikkert ikke bekendtgørelse 520 hvad angår mærkning af tanken. Med stor sandsynlighed er det noget tüv eller andet bemyndiget organ agtigt noget, men nu må vi se hvad de siger.


  • #9   19. dec 2013 Sorry, det skulle ikke have været afsnittet med gastank!

    Men det skulle være tilladt for personbil M1. Men ikke for M2 og M3.
    (Også rally)

    "Vejledning om syn af køretøjer" kan findes på Trafikstyrelsens hjemmeside.
    Kapitel 7 indeholder reglerne for bla. brændstoftank.
    Kapitel 18 står der noget om ombygning og dispensationer.


  • #10   19. dec 2013 Der er ikke specielle regler for biler M1, så derfor er generelle bestemmelser gældende:

    Generelle bestemmelser
    (1)Brændstofbeholder og -ledninger skal være fremstillet af sejt og slidstærkt materiale, der er modstandsdygtigt over for brændstoffet og over for varme. Brændstofbeholder skal være fremstillet af ikke brændbart materiale eller opfylde de konstruktive bestemmelser i annex 5 til ECE-regulativ 34.
    Uoriginale plasticslanger kan godkendes, om nødvendigt efter forelæggelse af
    dokumentation for egnethed.
    ...
    (2)Brændstofbeholder og -ledninger skal være således udformet, anbragt og fastgjort, at vibrationer m.v. ikke medfører risiko for slitage eller brud ved køretøjets normale anvendelse.
    (3)Samlinger i brændstofledninger, herunder slanger, skal være sikret mod utilsigtet adskillelse.
    (4)Benzindrevet køretøj uden fødepumpe mellem brændstofbeholder og karburator el. lign. skal være forsynet med en afspærringsventil i brændstofledningen umiddelbart ved brændstofbeholderen.

    Så umiddelbart ingen særlige krav, heller ikke om TÜV eller anden godkendelse af tanken. I bund og grund kan man lave sin egen hvis man er dygtig til at svejse smiley


  • #11   6. jan 2014 Du kan finde en tank fra en e21 alpina. Den ligger i bagagerummet...

  • #12   6. jan 2014 Hej Martin. Det kunne være en mulighed, men sådan en kan man ikke finde, og helt sikkert heller ikke til en pris der er til at betale smiley

  • #13   7. jan 2014 Smed en selv efter alpina mål. Så vidt jeg ved står der ikke noget serienummer eller lign. på tanken. Førhør dig evt. hos Rudis gamle : http://www.bilgalleri.dk/galleri/282404-bmw_e21

Kommentér på:
Race tank lovlig?

Annonce