1.971 visninger
|
Oprettet:
gæld i bil ved forhandler... hvordan ? {{forumTopicSubject}}
goaften BG.
Har været ude og se på biler i dag, har kig på en passat B6 2.0 fsi.
Den skal købes igennem forhandler. Forhandleren sælger bilen for kunde, fair nok. Har mødt kunden i dag, fin mand, familiefar.
Ganske reelt nok er der gæld i bilen, men hvordan fungerer det ?
Når jeg går ind og køber bilen, skriver slutseddel med min forhandler, hvordan sikrer jeg mig så at hans kunde betaler lånet ud ?
mvh
tysker
sep 2004
Følger: 76 Følgere: 76 Biler: 5 Emner: 293 Svar: 7.286
Kan du ikke finde det i kontrakten, så tager du blot kuglepennen og skriver på kontrakten at: "Du forbeholder dig retten til at ophæve købet, såfremt der er pant i bilen". f.eks. Så har du taget et suspensivt forbehold i kontrakten.
Alternativt vedlægger sælger et dokument fra hans bank der siger at gælden i bilen er indfriet, således at de ikke længere har pant i bilen.
Men mon ikke også forhandleren kan svare dig på dine spørgsmål du har omkring om der er pant i bilen?
Du ringer bare til ham imorgen og siger at du har fundet ud af at der er pant i bilen.
aug 2012
Følger: 20 Følgere: 22 Biler: 10 Emner: 184 Svar: 1.480
men jo, der skal jo så bare stå det med fortrydelsesret hvis gæld ikke er afbetalt inden xx antal hverdage efter underskrevet handel.
jul 2003
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 47 Svar: 3.494
jul 2003
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 47 Svar: 3.494
sep 2008
Følger: 45 Følgere: 46 Biler: 1 Emner: 162 Svar: 1.829
Så skal du ikke bekymre dig om det
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.735
mar 2009
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 365 Svar: 5.946
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Man skal sørge for at have en aftale med kreditor om, hvordan pengene skal overføres til gengæld for, at de aflyser pantet. Forbehold i købsaftalen og løfter om, at gælden indfries holder i teorien - men IKKE i virkeligheden!
aug 2012
forhandler ringer i eftermiddag og fortæller hvornår de kan have bilen klar, så vil jeg spørge ham hvordan jeg får min sikkerhed omkring det.
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.689
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 111 Svar: 2.330
Det samme er gældende hvis bilen står ved forhandleren, er på hans hjemmeside og det er ham der fremviser bilen for dig. Så har han haft bilen mellem hænderne og da han har viden indenfor biler må han også stå for reklamationen. Hvis der bliver nogen. Men tag billeder af bilen hvis den står foran forhandlerens vinduer, screenshot hvis den er på forhandlerens hjemmeside osv Så har du noget dokumentation for at det reelt er et forbrugerkøb du har gjort og ikke en privat handel.
mar 2009
sep 2004
Hvorfor er sagen tabt på forhånd? - Underhold mig.
Og jeg nøjes ikke, medmindre du standser selektivt med at læse hvor det passer dig. Men det undre mig tilgengæld ikke.
Kreditor har ikke ejendomsretten - De kan først skride ind ved tilfælde af misligholdelse. Det er rystende at du vil lave en handel med en som ikke har ejendomsretten og sidder og opfordre til at indgå en handel med en part som har fuldstændig vanhjemmel - Skræmmende.
aug 2012
Valget er således i dag faldet på en Audi A4 B7 hos en ordentlig forhandler.
Tal for jeres hjælp
(Og så er min bimse sat godt ned i pris, for nu kommer den bare til at stå og fylde)
Smid et bud
maj 2006
Hvem siger noget om at lave en "handel" med kreditor? Jeg skriver, man skal sørge for at aftale med kreditor, hvordan pengene overføres til gengæld for, at pantet slettes. Kreditor har ikke ejendomsret, men de har ret til ikke at aflyse pantet, før de har pengene. Og står man først med en bil, hvor en kreditor har pant i den, risikerer man, at bilen er værdiløs. Se dét er skræmmende! Og desværre en reel risiko, man løber, hvis man følger dit råd og ikke mit.
Dine argumenter bliver i øvrigt ikke bedre af, at du forsøger at løfte sproget til et niveau, hvor de fleste står af. Hvis du drømmer om at få seriøst gang i din rådgivningsbiks, så vil jeg råde dig til at vænne dig af med det
sep 2004
Og hvordan kan man være sikker på det? Dvs. vi kan altså godt smide de første 100 års retspraksis i dammen hvor sagsøger har vundet i svindelssager mod en sagsøgt - For sagerne er jo tabt på forhånd - Skræmmende retssamfund du ønsker dig.
Du kan jo ikke indgå en aftale med kreditor hvis debitor ikke ønsker at indgå en handel. Måske det var en ide at hører forhandleren omkring gælden, og dermed debitor, før man på egen hånd tager kontakt til dennes kreditor. Det er da det mest åndssvage råd jeg nogensinde har hørt i sådan en sammenhæng.
Tænk hvis det forholdte sig sådan at den der stod som ejer af bilen måske heller ikke vidste der var gæld i bilen og nu forsøgte at sælge den i god tro. Der er massere af tænkelige problemstillinger. Derfor bør man have tingene på plads med debitor så man i det mindste har det aftale forhold på plads.
Derudover bør du nok tænke på hvordan en sælger ville have det hvis hans kreditor pludselig ringer ham op og siger at en potentiel køber til hans bil vil betale bilen ved evt. at betale hans gæld, og derved få bilen, såfremt gælden i bilen stemmer overens med den udbudte købspris.
Jeg tror mange sælgere ville finde sådan en fremgangsmåde mærkelig.
Så følger man dit råd så risikere man at gå glip af en handel med den bil man egentlig gerne ville have - skræmmende.
Jeg ved ikke hvem du omgås med, men folk i min omgangskreds forstår fint hvad jeg siger. Alm. dansk er ikke svært at forstå hvis man har fuldt med i folkeskolen. Og kan man dertil måske anvende google også til at søge på potentielle ord man ikke forstår, eller ikke er for stolt til at spørge om det, så forstår man fint hvad jeg siger.
Men det kan vel være svært for en som vil være så højt på strå som dig. Det medgiver jeg gerne. Det beklager jeg naturligvis.
maj 2006
Man kan sagtens indgå en aftale med kreditor. Jeg vil gå så langt at sige, at man <i>skal</i> indgå en aftale med kreditor. Når alt kommer til alt, er det kreditor, der bestemmer, hvordan og hvornår pantet kan frigives og ikke sælger. Det er ganske normal praksis i sådanne sager - og i praksis den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig fuldstændigt imod at blive snydt.
Prøv at søge her i forum på, hvor mange folk, der er blevet snydt af en sælger, som ikke sørger for, at pantet slettes. Dette på trods af, at det står i købsaftalen, at bilen sælges fri og ubehæftet. Hvad er sådan et stykke papir værd, hvis pengene er brugt i mellemtiden? Intet! Og det samme for så vidt angår bilen.
Det er den praksis, din bankrådgiver vil råde dig til at følge. Det er den praksis, alle erfarne bilkøbere og -sælgere vil råde dig til at følge.
Jeg har flere gange prøvet at skulle hente en bil fra én, der var kommet til at følge din praksis, men hvor sælger valgte at stikke pengene i lommen i stedet for at indfri gælden. Det er ikke specielt sjovt at hente sådan en bil, hvor en godtroende køber står med tårer i øjnene - men ikke desto mindre nødvendigt.
Skulle man gå glip af en handel af den grund, var det ikke den bil, man skulle købe. Skulle en sælger blive skeptisk af den grund, ville vedkommende sandsynligvis ikke have rent mel i posen. Har man til gengæld dét, kan jeg ikke se noget i vejen med at aftale det praktiske med kreditor. Det handler jo ikke om at aftale købsvilkår med banken, men alene at aftale praktikken omkring betaling, fordi man ikke kører samme system som med fx ejendomshandler med spærrede deponeringskonti m.v.
Jeg forstår dig fint, men det er ganske tydeligt i samtlige af dine indlæg, at du <i>forsøger</i> at øge din troværdighed ved at slynge om dig med fagord, som de fleste ikke kender. Personligt har jeg læst en smule jura, så jeg forstår udmærket, hvad du skriver. Det var også bare et godt råd, hvis du har tænkt dig at rådgive "almindelige" mennesker og leve af det i fremtiden. Din troværdighed vil styrkes langt mere, hvis du skriver og taler i et sprog, som de fleste forstår.
mar 2009
fordi hvis sælger ikke betaler pantet, så kommer panthaver og henter bilen, du skal så sagsøge sælger, men hvis sælger ikke har pengene så har du smidt alle pengene ud af vinduet, og de eneste der har tjent på det er, sælger og advokaten,
og køber har fået en lang næse og en tom pengepung,men til gengæld har han vundet sagen som han så kan betale en advokat for at indrive de ikke eksisterende penge
gæld i bil ved forhandler... hvordan ?