{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.623 visninger | Oprettet:

Bus vs bil {{forumTopicSubject}}

Ja nu er jeg nød til at prøve lykken her inde da jeg ikke kan google mig frem til svaret.

Jeg køre til dagligt i en mercedes sprinter med plads til 12 personer. altså en bus (stor personbil)

Denne er godkendt til flere udførsler (11 forskellige faktisk)

Den er godkendt til kørsel med 11 passagere på sæde, og 10 på sæde og 1 i kørestol osv osv. Den er dog OGSÅ godkendt til kørsel med 8 passagere på sæde. Altså alm personbil der må køres på et lille kørekort.

Så er mit spørgsmål så... Hvis jeg køre uden kunder i vognen fra kbh til odense hvad skal jeg så gøre for at må køre mere end de 80 km/t og uden fartskriver? Altså køre den som lille bil? Er det nok og løsne 4 sæder fra deres beslag og ligge dem ned så de ikke kan bruges eller skal de helt fysisk være ude af vognen (Efterladt der hjemme) ?

Hvis der er nogle der har konkret "bevis" for deres påstand vil jeg også meget gerne se dette. smiley Har ledt Fstyr.dk og google igennem mere end 1 gang og syntes ikke jeg kan finde noget om det. Alternativt må jeg ringe til færdselsstyrelsen og snakke med dem.

Mvh Martin


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bus vs bil
  • #1   29. jan 2014 Hvis bilen er reg som bus som du beskriver vil du altid være underlagt fartskriver og 80km/t.

  • #2   29. jan 2014 En bus er jo indregistret som bus. Køre på billigere vægtafgift osv. Så kan du jo ikke lave op på blot ved at fjerne nogen sæder. Forskellige biler er indregistret som bus for at være billigere i indkøb men også billigere i vægtafgift. Og der kræves der buskørekort uanset hvor mange sæder der er i dem.

  • #3   29. jan 2014 Men ellers er det bare at ringe til Rigspolitiet. de er flinke til at svare mener det er 33148888

  • #4   29. jan 2014 først og fremmest er spørgsmålet jo hvad du har kørekort til....

    Men hvis køretøjet er godkendt som bus, til 12 personer i alt, med køreskiver og alt, må den vel også være plomberet til maks 100????
    Den plombering er jo sådan, at den ikke bare kan slås fra.


  • #5   29. jan 2014 øh Colding, et køretøj kan godt være godkendt efter flere paragraffer, der findes mange sjove opsætninger, som bare kræver at man skal fjerne sæder. Busser er et MARERIDT at finde ud af.

  • #6   29. jan 2014 Skodakongen og ***Colding*** Det er ikke rigtigt. Denne bus er godkendt til flere udførelser og 4 af dem er som personbil så den kan køres på alm kørekort.. Jeg har kørtkort til alt så det det er ikke problemet. Problemet er hvad det helt nøjagtigt kræver for at køre som 9 personers. altså på lille kørekort så jeg ikke er underlagt køre/hviletids regler og 80 Km/t. Den er plomberet til 100 km/t så det kommer jeg ikke over men som personbil må jeg jo gerne køre 100. Det må jeg ikke som bus.

  • #7   29. jan 2014 Hæhæ, ser du bør på øen, ellers ville jeg ha' inviteret dig forbi da det lige er de komplekse ting jeg står og underviser i til hverdag smiley

    men ganske kort - hastigheden er styret af din tilladte totalvægt og ikke om den er stolet som bus eller bil. Så hvis den er maks 3500kg tilladt total må du blæse af med 50/80/110/130 ligesom privatvognen(uanset antallet af siddepladser). hvis den derimod er på over 3500kg er det 50/80 og 100 hvis du har en tempo 100 godkendelse.

    Men,men,men, alle busser på maks 3500 kg som er registreret første gang efter 1. januar 2005 skal ifølge EU-direktiv forsynes med hastighedsbegrænser til 100km/h, selvom den faktisk må køre 130 km/h... sygt....

    Der er IKKE krav om at du anvender kontrolapperatet når den er stolet ned til Kat. B. (men husk det tæller som "andet arbejde" hvis du blander det med buskørsel)

    håber du blev klogere ellers smid en PB


  • #8   29. jan 2014 det første problem du skal have løst først nu du nævner at du vil køre med kunder
    det er at få en tilladelse som vognmand hvis du vil køre med kunder bare det kan være rigtig svært



  • #9   29. jan 2014 en bus må kun bruges til det den er godkendt til og man kan ikke bare tage nogle sæder ud for at få lov til at køre i bilen


  • #10   29. jan 2014 hvis du kan fortælle hvad du skal bruge en bus til kan jeg sikkert fortælle dig hvordan

    jeg har selv kørekort til det hele incl tilladelse til dobbeldækker med kørsel i udlandet


  • #11   29. jan 2014 Dan R

    tror lige du skal læse hans første indlæg hvor han nævner nogen af alle de udførsler den er godkendt med. Blandt andet at han godt må pille sæder ud. Det er slet ikke usædvanligt i bus/taxi branchen.


  • #12   29. jan 2014 en 9 personers bus gælder de samme regler som en alm bil du må dog stadig ikke køre med kunder
    jeg er dog lidt i tvivl hvis du køre limo kørsel men mener stadig du skal have en vognmandstilladelse/moms registreres


  • #13   29. jan 2014 hvis han køre en 12 personers mener jeg ikke at han må køre den med lille kørekort hvis han bare piller 3 sæder ud og slet ikke hvis den vejer over 3500kg

  • #14   29. jan 2014 Det kommer heeeelt an på godkendelserne af køretøjet, om han må pille sæder ud så det bliver en alm personbil(og korrekt vejer den over 3500kg må han ikke på B - men derimod på C... smiley ). Området her er så underligt så du tror det er løgn. Nu gider jeg ikke til at skrive om alt, men kan lige nævne at der er eksempler hvor du må bruge en bus til køretimer i kat. B !! Og kører du f.eks. flekstrafik må du køre en bus med kun C-kørekort - der behøves hverken D eller D-erhverv. Det er en verden af skøre regler og undtagelser...

  • #15   29. jan 2014 Og det med tilladelser ef endnu en verden for sig selv - men de skal være der... Måske........ smiley



  • #16   29. jan 2014 Det er en verden hvor du skal have skat, trafikstyrelsen, færdselsloven og kørekortsbekendtgørelsen til at arbejde sammen - deraf resultatet...

  • #17   29. jan 2014 derfor er det nemmere hvis han er helt specifik med hvad det er han vil

  • #18   30. jan 2014 Han vil kunne køre 100 km/t lovligt..

  • #19   30. jan 2014 Ok. Først og fremmest så ville det være lækkert hvis i kunne "holde jer" til spørgsmålet. smiley og til det i 100% VED og ikke hvordan i tror det burde være. Tilladelser er ikke et emne her. Jeg har tilladelser til alt. Rutekørsel, turistkørsel, offentlig personbefordring. Den har en maks tilladt totalvægt på 3500 kg ellers ville det jo på ingen måde være muligt og få den til personbil...

    Det ENESTE spørgsmål jeg har er hvad jeg skal gøre med de "overflødige" stole for at det efter reglerne er en katg. B vogn. Kan de ligges ned eller skal de være helt ude af vognen??

    Thomas P tak for dit svar. Jeg ved du skriver at du underviser i det, men jeg må alligevel holde min tvivl til hvor vidt man må køre 130 i en bus der vejer 3500 kg med 10 personer. Men det skal vi nu ikke diskutere da du "ved" og jeg "tror" det eneste spørgsmål er ang sæderne hvad jeg skal gøre med dem.


  • #20   30. jan 2014 jeg køre til dagligt i en 10 personers under 3500 kg den må jeg køre 130 km hvor det selvfølgelig er tilladt den er også uden fartskriver og kræver stort kørekort
    hvis der er monteret fartskriver kan den jo ikke køre 130 km uanset hvor mange sæder du tager ud
    så jeg har lidt svært ved at forstå dit spørgsmål


  • #21   30. jan 2014 Dan R Glem nu hastigheden.. Det er ikke det spørgsmålet går på.. Den kan køre 100 max så det er lige gyldigt.. Jeg vil blot vide hvad jeg skal gøre med de ekstra sæder for at den bliver til personbil. Det er det eneste jeg gerne vil vide. Alt det andet ved jeg ikke lige hvorfor i har bragt på banen..

  • #22   31. jan 2014 hvis jeg har forstået det rigtigt er det sådan at du gerne vil have bilen registreret som en alm personvogn til privat brug
    hvis det er tilfældet skal du losse de ekstra sæder ud så der kun er max 9 personer incl førenså skal du lige til toldsyn og så skal du forbi told og give dem en pose penge i afgift og så skal du til at betale en masse penge i vægtafgift
    nu ved jeg ikke lige om det er det du søger af oplysninger
    hvis ikke så må du være mere specifik om hvad det er du vil så vi ikke skal gætte os til hvad din plan er


  • #23   31. jan 2014 Du fatter hat Dan r....


    De skal ud af bussen Martin, at lægge dem ned er ikke nok. Vi havde den diskussion blandt nogle elever tilbage da jeg tog kørekort, og da var beskeden meget klar fra Hr.Lærer.

    Det med plumben kan vel være en fejl af en mand som har været forvirret af reglerne? Det skal jeg ikke kunne svare på. Måske den er plumberet efter dens tilladelser, så den er plumberet fordi den ogdå er tilladt som 12p bus og det ville være brud på lovgivningen hvis den ikke var. Bare en tanke.


  • #24   31. jan 2014 tja har læst hans spørgsmål flere gange og har stadig ikke fattet hvad det er han vil
    men hvis du har så må du da gerne forklare mig hvad det er han mener
    for som du er inde på så fatter jeg hat smiley


  • #25   31. jan 2014 ENDELIG. smiley en der ved noget om bus og som kan læse og forstå spørgsmålet. smiley tak for svar Christian.

    Og hvis dit svar er rigtigt (hvilket jeg egentlig tror det er) så kommer det næste problem. Hvis jeg skal have en med i kørestol så fjerner jeg et sæde og ligger det på hovedet på et af de andre sæder. Så er det vel i bund og grund heller ikke lovligt? For så er der jo pludselig 13 siddeplader på trods af at 2 af sæderne ikke kan benyttes?!

    Dan. Undskyld mit "lige ud af posen dansk" men tror du skal holde dig til at svare på de spørgsmål der omhandler noget du ved noget om. For da du ikke forstår spørgsmålet er det tydeligt at du ikke ved det fjerneste om bus og regler om indretning af bus. Jeg takker fordi du forsøgte men som skrevet til at starte med så søger jeg kun svar fra folk der ved noget om det de skal svare på.

    Og hvor du lige for fra at den skal omregistreres ved jeg heller ikke?!?! Det har jeg på intet tidspunkt skrevet noget om!!!


  • #26   31. jan 2014 Undskyld Dan R, det var ikke for være flabet eller noget, virkeligt! Men det eneste du ikke har været i nærheden af at svare på i alle dine indlæg her, er hans spørgsmål..

    Jeg kunne forestille mig den kunne gå i tilfælde af at du bliver stoppet da du ikke rigtigt har andre muligheder, omvend kan det også være du bare må forberede dig hjemme fra mht til sæderne, men igen det er jeg ikke sikker på. Så der må jeg melde fisk, måske Thomas P kan belyse problemstillingen?


  • #27   31. jan 2014 Jeg har fået løst problemet nu. smiley har haft fat i Mikkel fra rigspolitiets tungtvognsafdeling og han siger at hvis sædet er lagt på hovedet så tæller det ikke med som en siddeplads da det ikke kan benyttes. Dog vil der stadig være mulighed for at få en bøde for det hvis den lidt emsige betjent stopper en da reglerne er meget uklare lige på det område. Men skulle det ske så tager han den gerne ind og for det "klaret"

Kommentér på:
Bus vs bil

Annonce