{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.238 visninger | Oprettet:

Busser på landevej - vigepligt {{forumTopicSubject}}

Jeg var lige ved at smadre op i en bus idag. Selvom der kun var ca. 100-200m imellem mig og den forankørende, vælger en bus på landevej at kaste sig ud foran mig.

Så jeg blev ret gal for jeg mener ikke jeg har vigepligt for det store gule lort ude på landevejene. Og når jeg søger om emnet kan jeg kun finde sætningen :

"Busser ved busstoppested -
I tættere bebygget område, skal man holde tilbage for busser, der giver tegn til at sætte i gang fra et stoppested."

Og jeg mener ikke at han har overholdt :
"Kørende skal endvidere før igangsætning fra kanten af vejen sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre."

Er der nogen der kan huske teorien omkring busser på landeveje og vigepligt?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Busser på landevej - vigepligt
  • #1   29. jan 2014 Jeg vil mene de skal blive siddene i vejkanten indtil folk er sneglet forbi.. men 8/10 buschauffører køre som det passer dem..

• #2   29. jan 2014 Busserne skal jo også komme frem før eller siden ikke, de kan ikke blive holdende i 20 år og vente på et mellemrum stort nok til at køre smiley
    Så brokker folk sig jo bare endnu mere over forsinkelse smiley

• #3   29. jan 2014 Mads A: Så det du siger er at såfremt en buschauffør er skyld i en dødsulykke fordi han trækker ud foran en bil der kommer med 80 KM/T, så er det bare i orden fordi bistandsklienterne og de andre passager ikke skulle have mulighed for at brokke sig?

Nej vel??

• #4   29. jan 2014 Mads - der er nedskrevet nogle regler på området, det var dem jeg ville frem til. smiley

• #5   29. jan 2014 Siger ikke det er i orden at gøre det, men siger at det er grunden og at den et eller andet sted er fornuftig smiley
    Hvis det stod til mig var reglerne således at man skulle holde tilbage for busser hvis man kørte i tæt trafik smiley

• #6   29. jan 2014 Du har ganske ret, du skal kun holde tilbage for en bus, der er på vej ud fra et busstoppested, når det er i tættere bebygget område.
    Som du skriver:
    "Busser ved busstoppested -
    I tættere bebygget område, skal man holde tilbage for busser, der giver tegn til at sætte i gang fra et stoppested."

"Tættere bebygget område" = I byen = inden for by-tavlen.

• #7   29. jan 2014 Rasmus - ja men kan man så udlede af det, at man ikke skal holde tilbage alle andre steder?

• #9   29. jan 2014 Det er kun i byzone at busserne har forkørselsret.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #10   29. jan 2014 Forkørselsret er nok så meget sagt.

Kører bussen bare ud, med uheld til følge, så får chaufføren skylden.

• #12   29. jan 2014 By, har den forkørselsret

Landevej / udenfor by, du har forkørselsret..

Simple as that

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#13   29. jan 2014 Forkørselsret er ikke det samme som påkørselsret.

Øvrig trafik skal holde tilbage, men det giver stadig ikke chaufføren ret, til bare at trække ud, med uheld til følge.

• #14   30. jan 2014 uheld behøver det jo ikke munde ud i da jeg har brmeser installeret. Men jeg måtte enten klodse bremsen eller overhale imod modkørende trafik. Og da der var relativt frit så klemte jeg mig tæt forbi idioten.

Og jeg kiggede enda bagud inden han lavede nummeret og der var 3-4 biler bag mig og så var der hul til ham. -.-

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#15   30. jan 2014 Men det er ikke meningen du skal være nød til at klodse bremsen.

Chaufføren ved godt han ikke bare må trække ud, uden at tage hensyn.

Kommentér på:
Busser på landevej - vigepligt

Annonce