{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.867 visninger | Oprettet:

Xenon Lov.. Eftermontering af xenon {{forumTopicSubject}}

Hej Bilgalleri

Her på det seneste har jeg haft et stort problem og det er at min bil ikke giver nok lys har prøvet diverse pære som skulle være bedst i test og hvad folk her inde har været tilfredse med.

Mit problem er så bare at det stadig har været noget lort har ikke kunne se mere end 2 meter frem når der kom modkørende.

Sætter jeg mig ind i de gamles bil er der ikke noget problem.

Ruden i min egen bil har jeg gjort ren lygterne har jeg gjort rene intet har virket . Så nu har jeg overvejet at købe et xenonkit og smide lygtevask og autojustering på .. Men har lige fået afvide at det bliver det heller ikke lovligt af? er der kommet nye regler?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Xenon Lov.. Eftermontering af xenon
  • #1   9. feb 2014 Er du sikker på dine lygter er funktionsdygtige endnu? .. Og iøvrigt korrekt indstillet - hvis dine reflektor elle rparaboler er brændt af, vil du stadig ikke få mere lys ud af det.

Derudover, kræver det også lygter der er godkendt til xenon.

• #2   9. feb 2014 Overvej evt. at få ordnet og indstilling dine forlygter, evt. køb nogle nye halogen lygter som TWG siger. smiley

Men ellers kræver det, at du for skiftet forlygterne til nogle org. typegodkendte xenon forlygter til din bil, forlygte vask, e-godkendte xenon pære, niveavuregulering på akslen. smiley Ofte mange penge, hvis du kan nøjes med et par nye forlygter. smiley

• #3   9. feb 2014 Det kræver også at bilen er typegodkendt med xenon. Har bilen aldrig været leveret med Xenon bliver den aldrig lovlig med det.

• #4   9. feb 2014 PW hvor står det henne? at bilen skal være typegodkendt med xenon? Eneste krav er.
    1; lygten skal være godkendt til gasudlednings pære
    2;der skal være lygte spulere ikke nok med visker
    vasker på lygten
    3;lygten skal juster sig selv automastik ved hjælp af føler
    på forbroen og bagbroen

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
    #5   9. feb 2014 Har nu heller aldrig hørt om den skal være typegodkendt.
    Men vil da gerne lære noget.

• #6   9. feb 2014 1) Er bilen EF-typegodkendt skal lygterne også være EF-/ECE-godkendt og e-/E-mærket herunder også med hensyn til funktionsmærkningen, f.eks. har en fjernlyslygte med xenon (gasudladningspære) funktionsmærket "DR". Lyskilden (pæren) skal også være EF-/ECE-typegodkendt og e-/E-mærket.

De fleste biler på vejene herhjemme er jo EF typegodkendt

• #7   9. feb 2014 6.02.003 Nærlyslygter
    »E«- eller »e«-godkendt nærlyslygte er funktionsmærket »C«. Foran C’et er eventu-
    elt anført et H for halogenlygte eller et D for gasudladningslygte.
    Såkaldt »vibralys«, der får lyset til at blinke med meget hurtig, men netop synlig fre-
    kvens, er ikke tilladt

Så det er jo lygten der bestemmer om du kan montere det da den SKAL være D mærket. Og du finder ikke mange lygter til efter montering til alle biler. Så nej bilen skal ikke være typegodkendt med xenon. Alt udstyret skal være godkendt til det så er det lige meget med hvilken bil det er. Ellers kan man da aldrig efter monterer noget på en bil, da den jo ikke er typegodkendt med alt det udstyr der findes nu til dags.

• #8   9. feb 2014 Jeg har været oppe hos opel efter jeg har monteret helt nye pære fået dem til at indstille dem og det var stadig dårligt... de siger at lygterne heller ikke fejlte noget... bilen har ikke kørt mere end 163000km.

men er vi enige om at den så vil være lovligt hvis disse 2 ting kom på :

http://www.carlab.dk/shop/automatisk-forlygtejustering-211317p.html

http://www.carlab.dk/shop/forlygtevaskerkit-198911p.html

• #9   9. feb 2014 *Andersen* Nej dine lygter skal jo også være godkendt til xenon. Så er de ikke det er det jo ikke lovligt.

• #10   10. feb 2014 ok ved du om man kan købe nogle der passer så de er godkendte?

• #11   10. feb 2014 Som sagt så findes de nok ikke da det jo ikke er lavet til alle biler. Så du må søge/google D mærket lygter til din bil model. Men regn ikke med det.

• #12   10. feb 2014 har du målt spændingen ude ved pærerne.

det kan skyldes at der er store spændingstab i ledninger og kontakter til lyset.
    dette kan afhjælpes med nogen relæer.

er der for store spændingstab, så lyser pærerne ikke nok, lige meget hvilken pære du montere

i biltema har de et sæt til omkring 200 kr mener jeg det koster.

hvor man få alt det man skal bruge for og montere nogen relæer.
    til forlygter.

så få pærerne den spænding som de skal.

og ellers som andre skrive, kan det være dine forlygter der er dårlig/ slidte,
    så der må nye til.

da de blev justeret, kiggede de så også om der passer sidelæns,
    da man på nogen lygte kan juster dem sidelæns også.

så hvis de er helt ude af tur den vej, så lyse de ikke meget på vejen

Kommentér på:
Xenon Lov.. Eftermontering af xenon

Annonce