{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.159 visninger | Oprettet:

Morten S
Morten S
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 6

Anlæg i bil med papegøjeplader {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Jeg har et spørgsmål til jer. Jeg har købt min en varebil på gule plader. Jeg har efterfølgende fået den nedvejet og har betalt afgift fra 50% til 95%. I samme omgang er anvendelsestypen ændret fra "erhvervsmæssigt godstransport" til "privat godstransport". Jeg har for en sikkerheds skyld kontaktet Skat og der er også svaret moms af køretøjet.

Mit spørgsmål er nu: Må jeg installere anlæg i varerummet?
Og hvordan må det eventuelt installeres?
Indtil videre har jeg installeret forstærker, kondensator, fordelerblok, mv. bag forsædet, men hvor meget må jeg fylde i varerummet?
Og må det fastgøres eller skal det ligge løst?
Hvis det ikke må fastgøres - må det så sikres med eksempelvis spændestropper, elastikker eller lignende?

Jeg savner kort og godt at kende reglerne på området. Jeg har af flere omgange både kontaktet Skat, Politiet og synsinspektører i både sønderjylland, vestjylland, østjylland, midtjylland, nordjylland, vestsjælland og København, men jeg har alle gange fået svar der kan opfattes forskelligt. Nogle mener at der er helt frit slag, nogle mener at det er en vurderingssag, nogle mener at det bare skal ligge løst mens andre mener at det faktisk også er ulovligt hvis jeg kun ændrer noget i "kabinen" (det er en Seat Altea så varerum og kabine er bygget sammen smiley ). I samme omgang mener omtrent halvdelen at jeg slipper med en bøde for at bryde reglerne mens den anden halvdel mener at jeg også bliver straffet med fuld afgift på køretøjet såfremt jeg vælger at installere noget som helst i varerummet.

Hvad er op og ned i det her? For jeg er satme godt nok forvirret!!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Anlæg i bil med papegøjeplader
  • #1   19. feb 2014 Altså jeg mener og er ikke sikker men tror ikke du må have noget deromme medmindre det ligger løst/spændt fast med stropper og du må heller ikke have noget liggende der har kontakt med bilen fx. en bass med ledninger om til batteri og radio.

Sådan var det i hvert fald med min golf men den var også på gule plader men stadig som privat så hvis jeg har ret så burde der ikke være nogen forskel.

• #2   19. feb 2014 Se min gulpladede 406'er i galleri - havde sat en væg op og en hattehylde (org) så folk ikke kunne se hvad der var deromme - kørt sådan i 6 år uden problemer af nogen som helst art - så længe at du ikke laver seng osv så tror jeg at SKAT er lidt ligeglade hvis du smider en bassboks derom og sætter en forstærker op smiley

• #3   19. feb 2014 Jeg har haft flere gul plade biler, og har aldrig haft problemer med hverken politi, synshal eller den ene gang jeg mødte skat, ingen har nævnt noget om det.

Tror bare ikke du skal fastmontere det, altså sådan det er meget svært at få ud, en basboks, hvor du montere forstærkeren osv på, er jo nem at tage ud.

• #4   19. feb 2014 Da jeg skulle syne min golf gul pladet kom det på papirene at den var fast monteret og han sagde det var fordi der gik ledninger fra den. Så Bjørn J du har bare været ved en synshal der er ligeglad.

• #5   19. feb 2014 Det de ser på er om varerummet overholder de krav der er.
    Kravende er at der skal være 120x60 cm altså 120 cm fra rumadskillelse og bagud. Og så 60 cm i højden i hele de 120 cm. Så kan du måle de 120 fra bas kassen og bagud siger de intet til det.

• #6   19. feb 2014 Jeg vil starte med at sige, at jeg på ingen måder kender reglerne! Men, jeg kan ikke se hvorfor du ikke må? På en bil med hvide plader må du jo gerne bygge det i dit bagagerum. På en gulplade bil er dit varerum jo dit bagagerum, bare lidt større.. Men i princippet det samme? Gule plader betyder, i min verden, at man ikke må opholde sig deromme under kørslen, samt bruge bilen til camping. Noget ligende har faktisk lige været oppe på ekstrabladet.dk hvor politiet kritiseres for at bryde reglerne mht. de nye fotovogne som er på gule plader. Men de understreger at det er ganske lovligt at de sidder deromme i deres "kontor" så længe den er parkeret. Samtidigt er det 100% lovligt at deres "kontor" er fastmonteret deromme når de køre deres nye fotovogne på gule plader. Det samme gælder også for mange håndværker som har fast "arbejdstation" monteret i deres varerum. Så at du monterer et anlæg, er i følge loven ikke ulovligt?

Læs nedenstående artikkel smiley

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article2201972.ece

• #7   19. feb 2014 Ps. Politiets fastmonteret udstyr er OGSÅ koblet til bilen, for at få strøm til computere, kameraer osv. Og igen, helt lovligt smiley

• #8   19. feb 2014 da jeg havde min gulplade opel astra havde jeg da bygget en kasse med sub, forstærker og højtalere som var fastmonteret bag i bilen, det blev aldrig påtalt de 3 gange jeg var til syn med den og den var ellers gejlet så meget op at synsfætterne
    gik den mere end grundigt igennem hver gang.
    jeg nævnet det endda for en af dem, han sagde det betød intet

• #9   19. feb 2014 Tigger

Sikkerhed er ikke det samme som registreringsafgift.

Politiet vil ha en bid af kagen hvis du bruger din varebil til andet end varetransport.

En fastmonteret baskasse siger synsmanden intet til, da det ikke er en del af sikkerheden da det er det han tjekker.

• Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    feb 2014

#10   19. feb 2014 Okay. Jeg har lige fået svar på min henvendelse til Skat. De skriver:

Følgende fremgår af SKATs juridiske vejledning om varebilers indretning, når der er tale om en lukke varekasse.

Du skriver ikke noget om, hvad det er for en bil-model, vi taler om.

Varerummet
    Varerummet skal udelukkende være konstrueret og indrettet til godstransport. Varerummets længde skal være på mindst 120 cm. Varerummet skal have en højde på mindst 60 cm målt fra det plane gulvareal. Varerummets længde måles i 60 cm. højde, og der måles langs køretøjets længdeakse. Der måles fra adskillelsen bag førersædet.

Hvis adskillelsen begrænser førersædets oprindelige forskydningsmulighed bagud, skal målene regnes fra en fiktiv adskillelse, der er placeret, så forskydningsmuligheden ikke er begrænset, og ryglænet er anbragt i normalstilling.

Det bemærkes, at kravet om en mindstehøjde på 60 cm. skal forstås sådan, at kravet kun skal være opfyldt overalt langs køretøjets længdeakse, hvor opmålingen af vareladets længde foretages, altså i en længde på 120 cm bagud fra adskillelsen.

Der må ikke bag førersædet findes sædearrangement af nogen art eller indretninger, der er egnede til anbringelse af sæder eller lignende til personbefordring.

Varerummet må heller ikke være forsynet med håndstropper, rudemekanismer, askebægre, sikkerhedsseler og beslag hertil eller andet personvognsudstyr. Håndgreb skal være fjernet eller fastgjort. Den oprindelige sidebeklædning i varerummet, herunder højttalere og låsehåndtag, kan dog bevares.

Tag
    Varekassen må ikke være forsynet med forskydeligt eller sammenfoldeligt tag. Loft af gennemskinneligt, men uigennemsigtigt materiale er tilladt. Et eventuelt soltag kan dog foruden i førerrummet tillades anbragt i varerummet.

Vinduer og døre
    Eventuelle sidevinduer i varekassen skal være i fast forbindelse med karrosseriet i hele rudens omkreds, og vinduerne må ikke kunne åbnes. Det betyder, at åbningsmekanismer i sidevinduer og rudeoptræk skal fjernes eller blokeres. Låsemekanismer i døre kan bevares. Delte ruder er tilladt, når de er i indbyrdes fast forbindelse og i øvrigt konstrueret som anført.

Varekassen skal være forsynet med bagdør eller bagklap, medmindre væsentlige konstruktive hensyn forhindrer det. Køretøjer, som fx på grund af en hækmotorkonstruktion ikke kan have bagdør, skal være forsynet med sidedør i varekassen. Sidedøre i varekassen kan også tillades for andre køretøjer.

Gulv
    Gulvet i varerummet skal principielt være i samme plan i hele rummets udstrækning og skal udgøre en ubrudt flade, medmindre væsentlige konstruktive hensyn forhindrer det. En eventuel opbygning af gulvet, som er nødvendig for montering af gastankanlæg, og eventuelle lemme, som giver adgang til rum under gulvet til opbevaring af køretøjets reservehjul, værktøj m.m., er tilladt.

Det er ikke afgørende, at der installeres en plan bund over vognbunden. Det primære er, at diverse personvognsudstyr er fjernet, dvs. beslag til sæder skal være fjernet eller gjort ubrugelige, og huller skal være tildækket med svejseklatter eller fastlimede plader. Eventuelle beskyttelsesskinner i gulv kan bevares.

Så Morten:
    Som du kan se, står der, at de oprindelige højttalere kan bevares.

Da det kun er disse, der må være, er det således ikke tilladt at fylde varerummet op med højttalere og subwoofer. Heller ikke løst medbragt. Det kommer ind under personvognsudstyr.

Det har intet med privatbenyttelsesafgiften af gøre.
    Det er kun reglerne i følge registreringsafgiftsloven, der kommer ind her.

Med venlig hilsen
    SKAT

• #11   19. feb 2014
    Morten S Det man gør er at du laver bas kassen så den kun lige fylder så meget at der stadig er 120 cm bagud. Så laver du rumadskillelsen så den flugter med fronten af din bas kasse. Så er den ikke i varerummet mere.

• #12   19. feb 2014 Køb en aktiv sub og sæt under passagersædet? smiley så er den skid slået.

• #13   19. feb 2014 Jeg ved bare hvad jeg fik af vide af min synsmand.

Kan dog lige tilfæje at håndværker biler bliver synet med det udstyr de for monteret fra starten derfor er det lovligt i dem. Dvs man konstruktivt ændre sådan set bilen inden registrering. Det ved jeg da jeg selv har klargjort og synet mercedes sprintere og vitoer.

Kan forestille mig at politiets biler går gennem samme procedure.

• Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    feb 2014

#14   19. feb 2014 I princippet må man jo kunne hæve bilens gulv til 60 cm. under taget og så kan anlægget installeres dernede. Det må vel være en godkendt løsning? Eller tror I jeg tolker reglerne forkert?

• #15   19. feb 2014 Loven siger varerum= 120 cm lang x 60 cm høj. Du kan jo så tage 2 plader og sætte fra gulv til loft med 1 cm mellemrum og kalde det for varerummet. Så må du jo montere anlæg på hver sin side af de 2 plader da det ikke er i varerummet.

Kommentér på:
Anlæg i bil med papegøjeplader

Annonce